Jump to content
IGNORERAD

Nationalism


Guest M150

Recommended Posts

Ligger nog mycket i det Highliander.

Norrmännen har ju unionsupplösning 1905 och ockupation under andra världskriget i ganska färskt minne.

Det var väl länge sen Sverige var i krig, än mindre ockuperat. Vi tar nog mycket för givet...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    7

  • Joints

    7

  • GammalDansken

    7

  • ban99arne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest boffe1609

Hej

Förra året på Nationaldagen( Med LillBabs ) var det en liten tjej i Khölers kör o Dans. Som verkligen levde sig in låtarna såna som man knappt får ha skolan nuförtiden Hon såg alltså ut som en äkta thai ej 50/50

Och många tack för specielt L Ekborg Försök att önska dessa i SR

Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim hade en tube om en hasip-hasip tror jag,den var kanon.Mvh Måne  (önskas igen KIM)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

ockuperat ! Ja de tål väl å diskutera!

Men ja hopas att vi aldrig blir så j - - - - -

självgoda som våra grannar för då

är de bara å gå å hänga sig!!

 

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim hade en tube om en hasip-hasip tror jag,den var kanon.Mvh Måne  (önskas igen KIM)

Finns högre upp i samma tråd. Men det var ingen hasip utan en genetisk helthai, dock boende i Sverige sedan 6 års ålder och alltså numer kulturellt helsvensk.

Du har för övrigt haft nöjet att träffa flickan i Krabi en gång, tror jag. Dvs om du inte var spårlöst försvunnen just den dagen (kommer inte ihåg exakt vilka dgr du syntes till). ;)

Här en bild på den skönsjungande flickan tillsammans med en annan liten flicka du känner mycket väl. :)

ao1.jpg

Och här är en bild från vårt aningen lurviga gäng på Luna bar kvällen före bilden ovan, en kväll som du säkert kommer ihåg väl. Och jag valde den suddigaste bilden med flit, eftersom det nog var så vi uppfattade den trevliga kvällen ändå. ;)

ao2.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Knasen

Ser i denna tråd att vissa inte känner något för Moder Svea.. En utflyttad tjeck, samt någon som inte orkar engagera sig i åäö lär ju knappast vara trovärdiga i diskussionen om våran nationella stolthet.. Och ni som försöker framhäva er som intellektauella och ha åsikter, så försök iaf att göra det på svenska..

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser i denna tråd att vissa inte känner något för Moder Svea.. En utflyttad tjeck, samt någon som inte orkar engagera sig i åäö lär ju knappast vara trovärdiga i diskussionen om våran nationella stolthet.. Och ni som försöker framhäva er som intellektauella och ha åsikter, så försök iaf att göra det på svenska..

Nu har du forklarat att vissa inte ar trovardiga och jag antar darmed inte bor gora sig besvaret att uttala sig om nationalism. Skulle du kunna ge en profil pa vilka egenskaper och asikter man bor ha for att vara trovardig i denna och andra fragor sa att jag och andra inte gor om misstaget att uttala oss i fel fragor?

Forresten, det kan inte vara sarskilt hogsvenskt att ha en utlandsk soldat pa sin avatar. Du kanske inte heller ar trovardig eller nationalistisk nog att uttala dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ni som försöker framhäva er som intellektauella och ha åsikter, så försök iaf att göra det på svenska..

Ville bara säga att det heter "intellektuella". På Svenska alltså.

Vet inte var du fått det ifrån att jag inte skulle känna något för moder Svea.

Känner massor med saker. T.ex tycker jag att hon har uppfostrat sina ungar dåligt.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kimpa,jo,nu kommer jag ihåg att vi träffade denna tös,lustigt att du la in bilderna från Luna,vi satt hemma hos M igår och tittade på lite semesterbilder och då dök just dessa + många andra mer eller mindre känsliga bilder upp :bag: Just denna dag var jag förövrigt deltagande,förstår inte vad du menar :blink: Mvh Måne :suicide:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en sak jag tycker är underligt med sverige vi får inte vara stolta svenska å inte sjunga national låten för då är man helt plötsligt rasist

men vi ska fira svensk nationaldag varför ska man i så fall fira svensk national dag? då man inte får vara stolt svensk annars? myscko å weard tycker jag. mendet kanske bara är jag det.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en sak jag tycker är underligt med sverige vi får inte vara stolta svenska å inte sjunga national låten för då är man helt plötsligt rasist

men vi ska fira svensk nationaldag varför ska man i så fall fira svensk national dag? då man inte får vara stolt svensk annars? myscko å weard tycker jag. mendet kanske bara är jag det.

Om det vore sa att vi inte fick vara stolta over att vara svenskar eller inte fick sjunga nationalsangen utan att vara rasister sa skulle jag ocksa tycka det var konstigt men var har du fatt de konstiga ideerna fran?

Jag haller Sverige som ett av varldens basta lander, allt inkluderat, men jag tror inte pa en exklusiv nationalism och tyvarr har alldeles for manga idi*ter kidnappat ordet nationalist for att jag ska vilja ha nagot med det att gora. Gamla vikingar och historiska stormaktstider ger jag inte mycket for men jag ar stolt over vad Sverige har astadkommit under modern tid. Vore jag zimbabwean eller afghan vore jag forhoppningsvis ocksa stolt men da skulle jag nog fa leta efter nagot mer immaterielt att gladjas over.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Guest Knasen

Om det vore sa att vi inte fick vara stolta over att vara svenskar eller inte fick sjunga nationalsangen utan att vara rasister sa skulle jag ocksa tycka det var konstigt men var har du fatt de konstiga ideerna fran?

Jag haller Sverige som ett av varldens basta lander, allt inkluderat, men jag tror inte pa en exklusiv nationalism och tyvarr har alldeles for manga idi*ter kidnappat ordet nationalist for att jag ska vilja ha nagot med det att gora. Gamla vikingar och historiska stormaktstider ger jag inte mycket for men jag ar stolt over vad Sverige har astadkommit under modern tid. Vore jag zimbabwean eller afghan vore jag forhoppningsvis ocksa stolt men da skulle jag nog fa leta efter nagot mer immaterielt att gladjas over.

Hmm, Atom, vet inte hur länge du bott utanför Sverige.. Men under de senaste 20 åren så är det inte pk att sjunga vare sig Du gamla du fria eller Den Blomster tid nu kommer och den traditionella skolavslutningen skall numera inte hållas i kyrkan pga av allt för många är sk "rätt troende".. Och ja, det låter både patetiskt och löjligt jag vet.. Men så är det.. Och jag antar att det kommer ett politiskt korrekt svar ganska så omgående om varför det är så och vilka fördelar det är med det.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart ska detta sluta ska vi ta bort Nationalsången vid VM & OS ochså?

Skolavslutningen i kyrkan är väl en Svensk tradition,varför ska vi

Svennar backa på våra traditioner/seder & bruk?

Verkar ologiskt nä behåll våra seder annars försvinner allt kulturarv.

Vi själva får ta seden dit Vi kommer ,låt alla som väljer att bo och

leva i Svedala göra det samma!

Är absolut inte emot ett mångkulturellt samhälle men det måste väl

finnas gränser är man rasist för man sjunger "Svenska Nationalsången" och

går i kyrkan?

Vad kommer härnäst "sillförbud,flaggstopp,folkdräktsstopp,nationaldagen tas bort, historielektioner i skolan slopas osv!

Nä anpassning och respekt för svenska seder är vad som krävs!

Mvh Svampen"En Svenne i Verkligheten" :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gick i skolan hade vi avslutning i skolan och inte i någon kyrka. Fanns för övrigt inte en enda utomeuropee i vår skola och inte speciellt många kristna föräldrar heller för den delen. Som sekulariserad svensk ser jag helst så lite inblandning från kyrkan som möjligt. När det gäller seder och traditioner så är de i ständig förvandling och har så alltid varit. Inget nytt där. Om ni inte tror mig kan ni ju plugga lite svensk historia :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Synd att herrarna i de senaste inläggen känner så.

Går naturligtvis bra att skriva motsatsen men jag tror inte det hjälper

om de verkligen känner att det är så det förhåller sig.

Skulle vara intressant att få reda på de närmare omständigheter i "Verkligheten"

kring svennen Svamps nationalsångsbesvär.

Vem är det som rasistförklarar och vad händer om herr Svamp gör det ändå.

När hände det senast att Svampen råkade illa ut i samband med kyrkogång?

Är herr Svamp ofta turist i sitt eget land och vistas på ställen där både bärande av folkdräkter

och avsjungande av nationalsång förekommer eller åker han till Thailand i stället?

Om svenner tar seden dit De kommer är det ju bärande av Thailändska folkdräkter och

avsjungande av deras nationalsång som gäller när herr Svamp är där.

Skulle vara trevligt (det är det alltid) med lite bilder från dessa tillfällen.

Gärna med ljud så en tub, kanske?

Blyghet över att ev. inte kunna den Thailändska nationalsången utantil kan avhjälpas med karaokevideo.

Finns säkert att ladda ner (eller köpa för antihubsnyltare som Herr Chang och Fröken Barbro)).

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att herrarna i de senaste inläggen känner så.

Går naturligtvis bra att skriva motsatsen men jag tror inte det hjälper

om de verkligen känner att det är så det förhåller sig.

Skulle vara intressant att få reda på de närmare omständigheter i "Verkligheten"

kring svennen Svamps nationalsångsbesvär.

Vem är det som rasistförklarar och vad händer om herr Svamp gör det ändå.

När hände det senast att Svampen råkade illa ut i samband med kyrkogång?

Är herr Svamp ofta turist i sitt eget land och vistas på ställen där både bärande av folkdräkter

och avsjungande av nationalsång förekommer eller åker han till Thailand i stället?

Om svenner tar seden dit De kommer är det ju bärande av Thailändska folkdräkter och

avsjungande av deras nationalsång som gäller när herr Svamp är där.

Skulle vara trevligt (det är det alltid) med lite bilder från dessa tillfällen.

Gärna med ljud så en tub, kanske?

Blyghet över att ev. inte kunna den Thailändska nationalsången utantil kan avhjälpas med karaokevideo.

Finns säkert att ladda ner (eller köpa för antihubsnyltare som Herr Chang och Fröken Barbro)).

mvh

de senaste åren jag gick i skolan så sjöng vi alltid "vi er røde vi er hvide" på skolavslutningen.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl så att många svennar har annamat thaikulturen, det dröjer inte länge innan en svenne som har träffat en Thai tjej

innan han har en buddha runt halsen eller en hängande runt bakspegeln i bilen.

Det dröjer inte länge innan han/hon börjar lyssna på Thaimusik, samt så börjar många att lära sig språket.

Många angagerar sig mer i Thaipolitik än den svenska politiken

Dom lusläser allt om Thailand, dom läser phuket gazzet eller Bkk post på nätet när dom är i Svedala

Så dom vet vad som händer där.

Varför gör dom detta jo dom vill bli omtyckta i Thailand, dom tar sedan dit dom kommer

Dom respekterar deras lagar och kultur, fast vi inte kan förstå deras tänkande.

Skulle vilja se den svensk som skriker/säger jävla guling/rasist så fort dom inte får som dom vill

Som skiter i deras kultur och lagar, och struntar i deras visumlagar och när dom får overstay

Skulle jag vilja se vilken thaitidning som gör ett reportage om en snyftande svensk.

Som vill bo i Thailand men inte vill lära sig språket, eller kultur och lagar

Och för att försvara sig med att säga att det är vår kultur.

Skulle se hur länge dom/han/hon fick stanna i landet genom att säga för det är ju vår kultur, och vi förstår inte.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nu är det väl så att många svennar har annamat thaikulturen, det dröjer inte länge innan en svenne som har träffat en Thai tjej

innan han har en buddha runt halsen eller en hängande runt bakspegeln i bilen.

Det dröjer inte länge innan han/hon börjar lyssna på Thaimusik, samt så börjar många att lära sig språket.

Många angagerar sig mer i Thaipolitik än den svenska politiken

Dom lusläser allt om Thailand, dom läser phuket gazzet eller Bkk post på nätet när dom är i Svedala

Så dom vet vad som händer där.

Varför gör dom detta jo dom vill bli omtyckta i Thailand, dom tar sedan dit dom kommer

Dom respekterar deras lagar och kultur, fast vi inte kan förstå deras tänkande.

Skulle vilja se den svensk som skriker/säger jävla guling/rasist så fort dom inte får som dom vill

Som skiter i deras kultur och lagar, och struntar i deras visumlagar och när dom får overstay

Skulle jag vilja se vilken thaitidning som gör ett reportage om en snyftande svensk.

Som vill bo i Thailand men inte vill lära sig språket, eller kultur och lagar

Och för att försvara sig med att säga att det är vår kultur.

Skulle se hur länge dom/han/hon fick stanna i landet genom att säga för det är ju vår kultur, och vi förstår inte.

Mvh

Nerike

Jag håller mig också uppdaterat om Thailand ifrån Sverige, men någon Buddha runt halsen har jag inte

och om det spelas thai-musik är det för fru GD's skull :-)

Lagarna överhåller man förstås så gott det går för det verkar ju ofta vara upp till poliserna hur de ska tolkas.

Om jag därmed kan sägas ha annammat något vet jag inte.

En vacker dag kanske man vill flytta dit, och gör man det kanske man får fundera på att "annamma mera".

Vanligt hyfs och försök att hålla sig borta från trubbel räcker iofs långt tror jag

Att det tvärt om inte visas någon större respekt för faranger i allmänhet - iaf på de mest välbesökta turistsställen i söder

är nog välbekant för de som läser här - någon skrev nyligen om en mc-olycka i en annan tråd, där farangen fick

ligga skadad medan vanligt folk bara tittade på, och förövrigt fick han per automatik skulden för olyckan.

Ingen vet väl i vilken utsträckning den stackarn har annammat kultur och sed där han ligger på asfalten

och sannolikheten att han skrikit "guling" till någon tror jag är liten.

Jag tror att Thailändare generellt är mycket mer nationalistiska än svenskarna om man nu ska föröka koppla till rubriken.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Quote

Otroligt kul video!! clapping.gif

Jag bara undrar hur i h-e du kan prata Thai med den dialekten.. hehe... jap.gifbiggrin.gif

Som sagt, kanon!! clapping.gif

/ Joe

Norrländsk dialekt går väl ihop si så där med thai, det blir en hel del tonmissar. smile.gif Men jag tröstar mig med att det är än värre för skåningarna. Med gröt i halsen är det i princip omöjligt att tala thai, i alla fall för mig. wink.gif

Vi bor lite närmre kontinenten Kim och har på så vis mycket lättare att snappa upp andra språk, med eller utan gröt i halsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, finns ju jättemånga svennar som valt att bosätta sig i Jomtjena & Pattis just för att det är en av di få kvarvarande platserna som bevarat det äkta thailändska kulturarvet.

Kulturknutten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, Atom, vet inte hur länge du bott utanför Sverige.. Men under de senaste 20 åren så är det inte pk att sjunga vare sig Du gamla du fria eller Den Blomster tid nu kommer och den traditionella skolavslutningen skall numera inte hållas i kyrkan pga av allt för många är sk "rätt troende".. Och ja, det låter både patetiskt och löjligt jag vet.. Men så är det.. Och jag antar att det kommer ett politiskt korrekt svar ganska så omgående om varför det är så och vilka fördelar det är med det.. smile.gif

Som jag skrev i inlägget du citerade så vore det absurt om det skulle anses rasistiskt att sjunga nationalsången men min fråga är; är det verkligen så? Jag läser också svenska tidningar och jag vet att någon av blaskorna gjort en stor grej om att det inträffat någonstanns men precis som vi vet att de gor stora grejer om Thai/thailändare ibland så behover ju inte heller det vara helt sant eller framforallt vanligt. Jag har själv en giftasmoster som blev mordhotad och fick mängder av hatiska brev mm for att hon som rektor beslutade att flytta skolavslutningen från kyrkan till stadsparken. Många fick det till en eftergift mot muslimska invandrare men det hade inget med saken att gora. Hon tyckte bara det var onaturligt att fira i kyrkan när 92% av studenterna i en enkät forklarat att de inte är troende kristna.

Skolan ska inte indoktrinera oskyldiga barn i religion, däremot ska de lära sig om de olika religionerna, så jag tycker det är helt rätt om man slutat sjunga psalmer på skoltid. Den blomstertid nu kommer är ju rätt oskyldig och så vitt jag vet så sjungs den fortfarande i de flesta skolor.

Jag är stolt over att vara svensk och jag kan inte tänka mig att det skulle vara pk att inte vara stolt. Däremot kan stoltheten givetvis ta sig uttryck som inte är särskilt pk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä som sagt man är väl rasist för att man vågar säga sanningen, och vad är sanningen jo det är att svenska staten får betalt att ta imot flyktingar från olika hjälporg.. som FN med mera

Mvh

Nerike

Nerike.

Har du något underlag för detta påstående, eller fattas det ett "inte" i ditt inlägg?

Jag har klippt ut en liten del ur ditt inlägg,

Jag hoppas att jag inte har ändrat budskapet i ditt inlägg genom att göra detta klipp.

mvh.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att herrarna i de senaste inläggen känner så.

Går naturligtvis bra att skriva motsatsen men jag tror inte det hjälper

om de verkligen känner att det är så det förhåller sig.

Skulle vara intressant att få reda på de närmare omständigheter i "Verkligheten"

kring svennen Svamps nationalsångsbesvär.

Vem är det som rasistförklarar och vad händer om herr Svamp gör det ändå.

När hände det senast att Svampen råkade illa ut i samband med kyrkogång?

Är herr Svamp ofta turist i sitt eget land och vistas på ställen där både bärande av folkdräkter

och avsjungande av nationalsång förekommer eller åker han till Thailand i stället?

Om svenner tar seden dit De kommer är det ju bärande av Thailändska folkdräkter och

avsjungande av deras nationalsång som gäller när herr Svamp är där.

Skulle vara trevligt (det är det alltid) med lite bilder från dessa tillfällen.

Gärna med ljud så en tub, kanske?

Blyghet över att ev. inte kunna den Thailändska nationalsången utantil kan avhjälpas med karaokevideo.

Finns säkert att ladda ner (eller köpa för antihubsnyltare som Herr Chang och Fröken Barbro)).

mvh

Vakna upp Dansken jag tycker du ska prova att ta på dej Svergiedräkten,bära vår fana och

sjunga nationalsången stolt när du traskar genom Rosengård en vanlig svensk sommarkväll!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...