Jump to content
IGNORERAD

Nationalism


Guest M150

Recommended Posts

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    7

  • Joints

    7

  • GammalDansken

    7

  • ban99arne

    6

Mest aktiva i denna tråd

meandi

Det gick en våg med att tjejer ramla från balkongen inom ett viss folkslag och jag vet så är alla olyckor hmmm.

Dom gick visst fria hmmm undrar hur mycket tid dom la ner på utredningen.

http://www.aftonblad...ticle1765997.ab

Och könsstympning så är det bara två st som har blivit dömda i sverige fast det har varit förbjudet sedan 1982 det är även förbjudet att gör det i andra länder (lagändring 1999) fast dom tillåter det i deras länder man får alltså inte ta sitt barn dit för utföra det.

Och det finns många som har blivit utsatta för denna tortyr, samma sak här finns tjejer som har fått sitt könsorgan förstört och det är inte dom själva som har gjort det då det är förbjudet att ta sitt barn till ett sådant land där dom gör det så måste det väl vara lätt att kolla vem som flög med barnet.

samma sak där 2 fall endast dömda hmmm så visst går många fria utan att bli dömda.

http://hedersrelater...-i-sverige.html

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

största problemet var och är att svenska folket inte fick diskutera invandringen,

utan att bli stämplade som rasister. alla har en uppfattning men vems är den rätta?

alla är vi rasister, men låt oss ställa krav på våra invandrare, många skrattar när dom hör att det var rasistiskt att spela nationalsången på skolavslutningen. för att fungera i ett samhälle gäller att lära sig språket o hur samhälle o kultur fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Herr Öronvax Mongoliet, Kuba eller Nordkorea var inte det land som jag nämde.

[move]Rättaren Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

största problemet var och är att svenska folket inte fick diskutera invandringen,

utan att bli stämplade som rasister. alla har en uppfattning men vems är den rätta?

alla är vi rasister, men låt oss ställa krav på våra invandrare, många skrattar när dom hör att det var rasistiskt att spela nationalsången på skolavslutningen. för att fungera i ett samhälle gäller att lära sig språket o hur samhälle o kultur fungerar.

Typ vad jag ville framföra...

Quote

M150!!

tog mej nu även tid att lyssna på låtarna.

hm.. smaken är som baken, delad ...

här är några hemlängtarlåtar som jag brukar lyssna till när hemlängtan sätter in och p4 stockholm på www.sr.se kör ngt olyssningsbart.

och min dotters svenska favoriter

och några andra svenska festligheter

http://www.sr.se/P3/hassan/

och tycker väl att alla fyra är lite mer SVENSKA än dina låtar?

meandi

Absolute tycker jag om dina fina sånger... Men jag anser att denna hets mot tex Ultima Thule är absurd.. Många av er var säkert vuxna och hade ett arbete på den tiden.. Men själv så växte jag upp i denna tid då våran svenska nationalsång inte fick sjungas på skolavslutningen..

Här blev jag upplyft på min faders arm.Här blev jag vaggad trygg i moders famn.Här nötte jag mina första skor.Här har jag min syster och min bror.

Här vill jag leva, här vill jag dö.Här lever jag i frihet.Här vill jag leva, här vill jag dö.Här lever jag mitt liv i frihet.

Såg ett ansikte, en döende man.Lärde mig att lyssna, att älska mitt land.Livet är ett strövtåg, en öken och en äng.Det som frös det dog, gör våren grönt igen.

Här vill jag leva, här vill jag dö.Här lever jag i frihet.Här vill jag leva, här vill jag dö.Här lever jag mitt liv i frihet.Högt flyger örnen, min frihet är att se.Allt jag älskar, vill jag återge.Sjöars glitter, kust till fredens hav.Det är mitt arv, som den gamle gav.

Här vill jag leva, här vill jag dö.Här lever jag i frihet.Här vill jag leva, här vill jag dö.Här lever jag mitt liv i frihet.Här vill jag leva, här vill jag dö.

Här lever jag i frihet.Här vill jag leva, här vill jag dö.Här lever jag mitt liv i frihet.

Hade en kompis som skrev av denna text som en svensk dikt.. Han fick en 5:a i betyg för den... Vill bara tillägga att de fick plagiera gamla skalder och diktare... Men när läraren i fråga fick reda på källan från denna text. Så blev det ett minus på betyget..

Hur som så tycker jag att många gånger så har Thaitjejen bättre koll på vardagen än vad vi svenskar har p.g.a rädslan för rasism,...[/]

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar personligen Ultima Thules lite upphottade version av nationalsången och använde b la den en gång när vi testade musikanläggningen inför ett thaibröllop nere i Nakhon si thammarat.

Tog en liten filmsnutt av detta med min lilla pocketkamera och här är den.

Blev för övrigt utkastad från norra thaihubben en gång för många år sedan eftersom någon hubbpolis hittade tre låtar av Ultima thule i min musikshare bestående av många tusen låtar av mer politiskt korrekta artister. Förutom nationalsången var det "den blomstertid nu kommer" samt "fredrik åkare och lilla fröken cecilia lind".. ha ha.

Kändes lite löjligt när gruppen trots allt vid flera tillfällen offentligt tagit avstånd från nynazism och t o m avbrutit konserter när pöbeln längst fram börjat göra nazihälsningar.

Men jag har även en nära matematiklärarkompis som ilsket påstår att UTs version av nationalsången är det sämsta skit han någonsin hört. Vidrig kallar han den. :)

Själv avstår jag från att lägga till värderingar när jag lyssnar, gillar bara gitarrerna för vad dom är, dvs gitarrer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Då vi verkar leva i någon form av politisk skugga.. i detta land så vill jag ändå starta en diskution om våra  historiska/patriotiska skyldigheter vi har att föra våran historia vidare,Aftonbladet till trots.

Vilka skyldigheter är det? Är själv väldigt intresserad av historia fast den svenska historian är lite väl händelselös för min smak.

Studerade en gång i tiden svensk historia under andra världskriget. Det blev tyvärr bara en lektion innan jag blev utslängd men jag kommer iallafall ihåg två ting.

1. Enligt doktorn så är hjältehistorien om Raul Wallenberg en myt. Han sålde ett par tusen pass till de som kunde betala. Detta visste svenska regeringen om och bidrog till att de inte var så intresserade av att hitta honom. Doktorn som skrev sin avhandling om Raul blev kontaktad av en känd familj som ville köpa han avhandling innan den var klar.

2. I svenska filmer som spelades in under kriget fanns det under de första åren en positiv attityd till Tyskland och Hitler. När deras krigslycka vände gjorde attityden likadant.

Jag kommer också ihåg att det fanns en kille på historielektionen som dels var nybörjare på universitet och dels trodde att Herman Lindquist var sveriges främste historiker!! Han tillrättavisade doktorn med kloka ord från Herman.

Gällande nationalism så är det en ganska modern företeelse som fungerar dåligt utan bra infrastrukturer. Främsta syftet var väl att engagera en större del av befolkning till att bli billiga soldater som man kunde skicka in i döden.

I Thailand har väl nationalism inte funnits i mer än cirka 80 år, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Kimpa,fick ställa mig upp och sjunga med när denna söta lilla tjej sjöng vår älskade nationalsång,nästan så det föll en liten tår,se bara vad våra hasip/hasip kan prestera  :great:   :great:   :great: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt kul video!! :clapping:

Jag bara undrar hur i h-e du kan prata Thai med den dialekten.. hehe... :wai::D

Som sagt, kanon!! :clapping:

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Otroligt kul video!! :clapping:

Jag bara undrar hur i h-e du kan prata Thai med den dialekten.. hehe... :wai::D

Som sagt, kanon!! :clapping:

  / Joe

Norrländsk dialekt går väl ihop si så där med thai, det blir en hel del tonmissar. :) Men jag tröstar mig med att det är än värre för skåningarna. Med gröt i halsen är det i princip omöjligt att tala thai, i alla fall för mig. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, skåningen och thaiaren är nog det idealiska paret, då båda är lata, gillar mat och helt omöjliga att förstå.

[move]

Fördomsfyllet Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt börjat på en Thånsk (thaiskånsk) - Svensk ordbok.

Det är inte lätt.

Thånska - Skånska - Svenska

lullebön - rullebör - skottkärra

klullhålad - krullhårad - lockig

Etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel på det kim skrev om.

Här visar sångaren ganska tydligt vad han tycker om nassar. :great:

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja,invandringen är ju en het potatis att diskutera.Det parti som skulle ta fram de riktiga kostnaderna för denna skulle nog bli det enskilt största partiet i Sverige,det är iaf. minuppfattning,har ett litet ex.på hur det kan gå till(ett partiskt)min dotter sökte utbildningsplats till undersköterska men blev placerad som reserv p.g.a att ett antal platser var vikta åt nyanlända invandrare vilket jag tycker är lite konstigt eftersom det ingår medicinska studier med ganska svår svenska och det måste väl bli problem för de flesta som inte har språket,men som sagt jag är ju part i målet.Hon har kompisar som går denna linje och de tycker att det är betydligt tuffare än gymnasiala studier.Invandring i all ära men ska vi inte se till att vi kan utbilda våra egna ungdommar bland de första apropå nationalism.Och varför har det blivit så att VI ska anpassa oss till dem,borde det inte vara tvärtom när man kommer till ett nytt land,att man anpassar sig till de lagar och regler som gäller dit man kommer.De länder jag har besökt har då inte anpassat sig efter mina behov(med all rätt)Detta var några förmiddagstankar från mig,så nu är det fritt fram att vässa knivarna och kommentera.Mvh Måne

Quote

Det får man väl ta då svedenfarang,men det är inte utan att jag undrar.Och rasist,jag är ju trots allt gift med en utlänning själv och min dotter har fyra barn med en utlännig   så jag vet inte jag,skulle vara intressant att höra vad svarten har för åsikt om detta,han är ju mångkulturell och invandrare   Mvh Måne

Hej Måne!

Det var länge sedan du frågade om vad jag tycker om ditt inlägg. Tyvärr har jag inte haft så mycket tid att skriva inlägg på MPR. Det går åt väldigt mycket tid till att sköta ett nyfött barn. Samtidigt kommer det måååånga gäster för att träffa undret. Och typiskt nog är jag samtidigt överbelastade på jobbet. I kväll skulle vi ha haft stort MPR-besök. NoBuzz och P3 med familjer var på väg hit men båda hushåll blev sjuk. Jättesynd men det är väl livet! Nu har jag i alla fall tid att svara dig!

När jag kom till Sverige var jag 16 år. Jag anlände i oktobermånaden och ville börja årskurs 1 på gymnasium eller alternativt åk 9. Svaret var blankt nej då jag inte behärskade svenska samt mina kunskaper hade inte inventerats för att kunna fastställa vilken nivå jag skulle läsa på.

Jag fick gå på SFI och söka en gymnasieförberedande kurs. Efter några månader bedömdes min svenska vara tillräckligt bra för att börja kursen. Ett godkänt deltagande i den gymnasieförberedande kursen gav mig en garanterad plats på gymnasium nästa termin. Allt gick väl med denna kurs och sedan mina gymnasiestudier. Mina betyg var dock genomsnittliga och räckte inte för att plugga på Uppsala universitet. Jag var ändå inte intresserad förrän många år senare. Jag kom dock in på några kurser som hade lediga platser och kvalificerade så småningom som sökande i en särskild kategori för studenter som har uppnått ett visst antal poäng. Tack vore denna kvotering kom jag in på alla kurser som jag ville. Jag fick en jättebra utbildning och jobb och kommer att betala avsevärt mycket mer skatt än vad utbildningen har kostat.

Det är möjligt att jag har trängt undan någon annan eftersom jag har kommit före. Hur som helst passade det mig väldigt bra. Det är inte många invandrare som kommer till Sverige i denna ålder som har just de betyg som krävs för att komma in på gymnasium i Sverige. Alla länder har olika system. Jag var inte mogen för allvarliga studier förrän jag var 25 år. Därför passade det mig att jag fick en chans att plugga på universitetet trots mina genomsnittliga gymnasiebetyg.

Det finns en hel del olika kvoteringar inte bara i Sverige utan i många länder runt om i världen. Det gäller inte bara för invandrare och människor som inte pluggade hårt när de var just 16-18 år gamla. Kvotering tillämpas även för könsgrupper, etniska minoriteter, socioekonomiska grupper, m.fl. Kvotering används inte bara för utbildning runt om i världen utan för politik, anställningar, osv. Det finns många som tror att kvotering används även vid tilldelningen av nobelpriser. En man från Norden tros ha mycket svårt att få ett nobelpris på grund av denna kategoris historiska överrepresentation.

Kvotering är dock kontroversiell. Det blir alltid fel hur man än gör. Om det kvoteras drabbas personer som tillhör ”fel” kategori. Om det inte kvoteras anklagas politikerna för att inte bry sig om att kvinnor, invandrare, etniska minoriteter, m.fl. inte får samma möjligheter som andra. I just fallet som du diskuterar är det faktiskt så att invandrare som har vuxit upp i Sverige går i gymnasium i mindre omfattning än etniska svenskar.

Meningen med öronmärkta platser är för att underlätta för nyanlända invandrare att få tillgång till en gymnasieplats eftersom de inte kan konkurrera om den på samma villkor som svenskar. Om inte invandrare kan få tillgång till gymnasium kommer ju alla att gnälla att alla invandrare lever på bidrag!

Jag är inte så säkert att det funkar så att platser som reserveras för nyanlända invandrare betyder färre platser till ”infödingarna”. Kommunerna dimensionerar ju gymnasieutbildningen efter antalet ungdomar som finns i kommunen. Det finns register som visar hur många svenska och utländska ungdomar i gymnasieålder det finns inför skolstarten. Om det finns många unga invandare planeras lika många fler platser på gymnasium. Meningen är att alla som vill ska få studera på gymnasium. Det finns ingen kommun som försöker spara pengar genom att erbjuda för få platser och räkna kallt att några invånare får var utan.

Jag tror inte heller att det är något fel med språkkunskaperna hos nyanlända invandrare som börjar gymnasium. Kommunen är mycket sträng och kräver att eleverna behärskar svenska vid alla gymnasie- och högskoleutbildningar. Jag kunde t.ex. kommunicera mycket bra med samtliga av mina klasskamrater i min gymnasieförberedande kurs.

Det talas förresten om att kvotera universitetsplatser till män. Under de senaste åren har kvinnor kommit att dominera i klassrummen. Det talas om ett framtida matriarkat då alla akademiker kommer att vara kvinnor. Vad tycker du? Ska en viss andel av platserna på universitet reserveras för män för att slippa detta tänkbara scenario? Ska några smarta kvinnor få gå utan utbildning för att några smarta män också ska få plugga?

Ha det gott! Hoppas att dottern din hittar en bra undersköterskeutbildning!

Svarten

P.S. Alla partier redovisar samma kostnader för invandrare. I Sverige finns det register som visar hur mycket alla i landet har tjänat i inkomst, betalat i skatt samt mottagit i bidrag. Kostnaden för invandrare är helt enkelt summan av dessa en miljon invandrares bidrag minus deras inbetalda skatt. Det finns alltså bara ett sätt att beräkna kostnader vilket ger samma resultat oavsett partitillhörighet. All summering visar att invandring ger ett positivt överskott till svensk ekonomi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Norrländsk dialekt går väl ihop si så där med thai, det blir en hel del tonmissar. :) Men jag tröstar mig med att det är än värre för skåningarna. Med gröt i halsen är det i princip omöjligt att tala thai, i alla fall för mig. ;)

Får ge dig rätt Kim!!

Det år svårt att få till Thain så att det låter bra!

Vissa ljud är jättte svåra. :bag:

Jag bor här i Helsingborg med Nitt71 och hennes son Bob sedan 2004.

Har varit ihopa sedan 2001.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten.håller med dig i stort men jag vet flera "invandrare"som går på dylika kurser och inte gör ett skit mer än att sitta av tiden,jag trodde att man oxå måste visa resultat av sitt studerande oavsett hudfärg eller etnisk tillhörighet men icke.En mycket nära bekant har varit hemma i Afrika 3 mån.under hösten med fulla bidrag(ett Afrika som han flytt från)nu vet jag ínte om han bedragit staten(CSN)men i Januari fick han en skrälldus med bidrag igen,sånt sticker onekligen i ögonen när det finns folk som vill ha en utbildningsplats på ärliga grunder för att senare kunna klara sin försörjning.Nämnas kan att denna bekant skrävlar om hur mycket han får utan att behöva göra ett skit. :diablo:   När han är färdigt med Sverige så väntar hans hus i Afrika och hann ger fingret åt ev.återbetalningar av studielån.detta kanske blev rörigt men jag är så förbannad.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gillar personligen Ultima Thules lite upphottade version av nationalsången och använde b la den en gång när vi testade musikanläggningen inför ett thaibröllop nere i Nakhon si thammarat.

Tog en liten filmsnutt av detta med min lilla pocketkamera och här är den.

Blev för övrigt utkastad från norra thaihubben en gång för många år sedan eftersom någon hubbpolis hittade tre låtar av Ultima thule i min musikshare bestående av många tusen låtar av mer politiskt korrekta artister. Förutom nationalsången var det "den blomstertid nu kommer" samt "fredrik åkare och lilla fröken cecilia lind".. ha ha.

Kändes lite löjligt när gruppen trots allt vid flera tillfällen offentligt tagit avstånd från nynazism och t o m avbrutit konserter när pöbeln längst fram börjat göra nazihälsningar.

Men jag har även en nära matematiklärarkompis som ilsket påstår att UTs version av nationalsången är det sämsta skit han någonsin hört. Vidrig kallar han den. :)

Själv avstår jag från att lägga till värderingar när jag lyssnar, gillar bara gitarrerna för vad dom är, dvs gitarrer.

Kim det var fan bland det skönaste jag sett.,. Fick en tår i ögat... Molles video förklarar ganska bra vad jag själv känner... Att hylla vårat land utan skam och vi står här med invandrande flickvänner i våran hand.. Tycker jag förklarar våran stand... For our land.. Du gamla sköna fosterjorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ja så här kan man ju också se på det hele..spännade

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om Nationalism, här kommer Lars Ekborgs klassiska monolog "Bunta ihop Dom".

:whistle:  

:whistle:

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Man é ju svensk va!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt ämne!

Men är det inte så att ju yngre nationen är

så blir det mer patrioism/Natsionalism?

Å ju äldre landet är så blir det fel?

Bara å kolla på baggarna!?

Bara å gilla läget eller flytta hem!

Å så när man bor utomlands så blir

man mera patriot så känner jag det!

Men sen finns det ju nån annan å

skylla på oavsett var man är!

Å var man är från!

Man får ju ta sed dit man kommer

eller bara gilla läget alt dra hem!!

Men som sagt ett svårt ämne det här!

 

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...