Jump to content
IGNORERAD

Nya visum lagar för personer som stannar lång tid i Thailand.


mancon

Recommended Posts

Jag fick mig detta tillskickat idag och tänkte att det borde postas så snabbt som möjligt. Det verkar som om den Thailänska regeringen i nuläget gör allt för att krångla till möjligheterna för farranger att stanna lång tid i Thailand. Detta är lite underligt då man alltid gillar alla de pengar som farrangerna spenderar.

Bangkok: -- From February 15, 2009 all Thai Immigration offices has been strictly instructed that foreigners have to use the Immigration office that has administrative jurisdiction over the area where they live.

All visa changes, extensions, re-entry permits and other immigration requests are to be handled by the immigration offices in the districts in which the foreigners reside. Immigration offices at international airports can handle such issues only in emergencies ('illness' is given as an example).

See the attached PDF file (below) for all the 63 Immigration offices in Thailand, and explains which Immigration office you should use from February 15.

For example, Kanchanaburi handle immigration duties for all of the province except for Sangkhlaburi District (which are handled, it says, by a separate Sangkhlaburi immigration office). Kanchanburi also handles immigration duties for Ratchaburi and Suphanburi provinces.

Another example: Nong Khai handles immigration for most of Nong Khai province (except for Lao-bordering districts outside Nong Khai District, to be handled by Beung Kan immigration), plus Udon Thani and Khon Kaen.

The big news is that Korat Immigration will only serve foreigners living in Korat province from Feb 15th. This is an order from the Immigration Bureau in Bangkok.

So, people from Khon Kaen will have to go to Nong Khai. Foreigners from example Lopburi, Nong Khai or Chaiyaphum will not be accepted in Korat, not even for a re-entry permit. More confusing is that the list says that foreigners in Korat shall submit their applications to Kap Choeng Immigration in Surin province from February 15, 2009.

Foreigners living in Phatum Thani Province, Nonthaburi Province, Chainat Province, Lopburi Province, Saraburi province, Singburi province, Ayutthaya Province and Angtong province can visit either Ayutthaya Immigration, Chonburi Immigration or Nakhon Pathom Immigration offices.

It's not clear if this affects the One-Stop Visa & Work Permit Center, as previously those eligible for One-Stop services could use them no matter where in the kingdom they resided. One-Stop isn't mentioned, though presumably it's under jurisidiction 1, Metropolitan Bangkok Immigration Inspection Wing.

The information provided above has been verified with the Immigration Bureau.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Är det så underligt att myndigheterna vill att du vänder dig till det kontor som "gäller" där du bor.

Härhemma går det väl inte heller att knalla in på folkbokföringen i Luleå och anmäla att man

bor i Borås ?

Kan det vara så att trycket på immigration offices behöver fördelas så det inte uppstår effekter som

t.ex. "MIG i Solna" om vilka vi kunnat läsa en del här.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen blir "vårt" eminenta lokalkontor i Kab choeng uppgraderat till ett "riktigt"besökscenter dom har ju trots allt 4 besöksstolar  :D   Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det så underligt att myndigheterna vill att du vänder dig till det kontor som "gäller" där du bor.

Härhemma går det väl inte heller att knalla in på folkbokföringen i Luleå och anmäla att man

bor i Borås ?

Kan det vara så att trycket på immigration offices behöver fördelas så det inte uppstår effekter som

t.ex. "MIG i Solna" om vilka vi kunnat läsa en del här.

mvh GD

Jo.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det så underligt att myndigheterna vill att du vänder dig till det kontor som "gäller" där du bor. Härhemma går det väl inte heller att knalla in på folkbokföringen i Luleå och anmäla att man bor i Borås ?

Tja, jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna göra det? Bara man kan legitimera sig...

Quote

Kan det vara så att trycket på immigration offices behöver fördelas så det inte uppstår effekter som t.ex. "MIG i Solna" om vilka vi kunnat läsa en del här.

mvh GD

Detta är ett bakvänt resonemang. Det är personaltätheten på de olika lokalkontoren som ska fördelas och anpassas så att alla kontor kan ge likvärdig service. Myndigheterna ska inte diktera vilket kontor vi ska gå till, dom ska anpassa sig efter medborgarnas beteende. Det är nämligen vi som betalar...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tja, jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna göra det? Bara man kan legitimera sig...

Detta är ett bakvänt resonemang. Det är personaltätheten på de olika lokalkontoren som ska fördelas och anpassas så att alla kontor kan ge likvärdig service. Myndigheterna ska inte diktera vilket kontor vi ska gå till, dom ska anpassa sig efter medborgarnas beteende. Det är nämligen vi som betalar...

Herr Chang har talat.

Nu var det ju inte kontor härhemma det handlade om. Tag MIG Sundsvall som ett exempel, HC, på en sned fördelning, det vara sig av arbete eller resurser.

Vid närmare eftertanke ser inte jag heller nåt hinder för att gå in på folkbokföringen i Luleå och försöka förklara vilken gata i en sydsvensk småstad man har för avsikt att bosätta sig i - mer än att det skulle vara idi*tiskt :-)  

Trådskaparen ser det som en revolutionerande ändring enbart tillkommen för att göra livet besvärligare för farangerna, att de Thailändska myndigheter nu vill att man vänder sig till det kontor som finns där man bor.

Vad anledningen är framgår inte, det bara nämns i förbifarten att dylika inrättninger på flygplatserna endast får användas i nödfall (typ sjukdom). Jag gissar på att man försöker omfördela resurserna, därav MIG-exemplet.

Att vi, faranger, betalar såpass mycket skatt att det skulle kunna användas som ett argument för att få dom att ändra sig i frågan, ser jag som högst osannolikt.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GD,

Den typiske farangen kanske inte betalar så mycket skatt i Thailand, men till exempel momsen slipper man ju inte. Och så har man väl diverse avgifter som borde täcka upp kostnader för visumservice.

Att man i Thailand gör om reglerna på detta sätt kan jag inte tolka på annat sätt än att man vill jävlas med farangerna. Om vissa kontor är överbelastade är det väl bara att skaffa större lokaler och mer personal. Höj avgifterna om det nu ska behövas. Det är tydligen mer frestande att göra det besvärligare för farangen...

I Sverige är Migrationsverkets tjänster till största delen skattefinansierade, även om det är en del avgifter här också. Man har dock just inget intresse av att minska väntetiderna i storstäderna då man tycker det är bättre att invandrare söker sig till mindre tätbefolkade områden. Typ där det till exempel finns lediga bostäder. Bara min teori.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstår de nya reglerna rätt så kommer det här främst att drabba de som är fastbosatta (långtidsboende).

Alltså de som reser på turistvisum och har allt klart (re-entry) drabbas inte eller ?

Man har ingen fast adress om man reser som turist och kan således inte vara tvingad att åka till ett speciellt kontor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror detta är ett sätt att få de som stannar i landet längre att få se andra delar av Thailand.

Inte bara sitta på sin lokala farang-pub och dricka Chang. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

he he P3

Kanske snarare att stanna där de är.

Nu måste visat ordnas på ett och bara ett kontor.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, fel av mig, GD.

Menade förstås att en del får se EN annan del av Thailand...

Men det blir väl som vanligt bara gnäll om varför De inte kan göra det lätt för oss invandrare. :slow_en:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...