Jump to content
IGNORERAD

Rödflagg för Thailands flygsäkerhet


leifen

Recommended Posts

http://edition.cnn.com/2015/06/19/travel/Thailand-aviation-safety/

 

 

Nu har internationella organet ICAO klassat ned Thailands flygsäkerhet till en lägre nivå så dom hamnar i samma klass som

Angola, Botswana, Djibouti, Eritrea, Georgia, Haiti, Kazakhstan, Lebanon, Malawi, Nepal, Sierra Leone and Uruguay.

 

I mars fick Thailand 90 dagar på sig att ordna sina brister men man misslyckades så nu är rödflaggningen verkställd.

 

China, Korea och Japan har redan verkställt förbud mot nya linjer.  

Singapore, Australien och EU väntas göra likadant.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    10

  • Tekkor

    7

  • leifen

    6

  • Wangthong

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sam sip sam

http://edition.cnn.com/2015/06/19/travel/Thailand-aviation-safety/

Nu har internationella organet ICAO klassat ned Thailands flygsäkerhet till en lägre nivå så dom hamnar i samma klass som

Angola, Botswana, Djibouti, Eritrea, Georgia, Haiti, Kazakhstan, Lebanon, Malawi, Nepal, Sierra Leone and Uruguay.

I mars fick Thailand 90 dagar på sig att ordna sina brister men man misslyckades så nu är rödflaggningen verkställd.

China, Korea och Japan har redan verkställt förbud mot nya linjer.

Singapore, Australien och EU väntas göra likadant.

Ja dom har väl linjer så det räcker ,så dom bryr sig nog inte [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nytt risk om förbud för internationella flygningar för Thailändska flygbolag.

Nu är det USA som hotar med stopp om 60 dagar om inte landets brister rättas till.

 

http://bangkokpost.com/news/security/626424

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ja herregud...

Thailand did not deserve to be downgraded, ACM Prajin said.

ICAO hade ju varnat om detta ganska länge, nu gör FAA samma bedömning. Men det är inte Thailands fel... Jösses. 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med säkerheten på malaysiska plan, har de också hotats av USA... Är det inte rätt mycket fler dödsoffer med plan från Malaysia och Tyskland än det är på Thai flyget... Eller är det viktigare att USA hittepå regler följs... Vad är det egentligen USA strävar efter, har de inte fått tillräckligt förmånliga avtal att göra pengar på den Thailändska oljan och nu vill visa missnöjet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med säkerheten på malaysiska plan, har de också hotats av USA... Är det inte rätt mycket fler dödsoffer med plan från Malaysia och Tyskland än det är på Thai flyget... Eller är det viktigare att USA hittepå regler följs... Vad är det egentligen USA strävar efter, har de inte fått tillräckligt förmånliga avtal att göra pengar på den Thailändska oljan och nu vill visa missnöjet?

Vad har detta med USA att göra ?

Det är FN:s globala flygsäkerhetsorgan ICAO:s regler dom inte uppfyller

Samma regler som även USA och Malaysia måste uppfylla !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vi glömmer regler paragrafer och går ner på jorden (båda fötterna)... Exakt vad är det som är så hysteriskt farligt med Thairegistrerade plan och är det inte bättre att titta över säkerheten på de bolag som har flest dödsoffer...

2 st enkla frågor som kanske kan besvaras på enkelt svar med högst en mening och det utan paragrafer och  jättemycket bla bla bla...

Så de som har svaren fyll i

1. =

2.=

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missar det grundläggande problemet.

Det är inte thailändska flygbolags säkerhet detta handlar om utan landet Thailand flygsäkerhetsorganisation

Varje ansvarigt land skall ha en fungerande flygsäkerhetsorganisation som landet registrerade flygbolag vänder sig till för inspektioner, certifieringar etc etc

Och det är i denna organisation som bristerna är så allvarliga att Thailand nu hamnar på en listan med några få afrikanska länder såsom t.ex Elfenbenskusten

Och är det någon verksamhet här nere i "verkligheten" som styrs stenhårt av regler och lagar så är det flygsäkerhet

Du resonerar lite som en thailändsk flygsäkerhetstjänsteman känns det som !

Exakt vad är det som är så hysteriskt farligt med Thairegistrerade plan och är det inte bättre att titta över säkerheten på de bolag som har flest dödsoffer.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vi glömmer regler paragrafer och går ner på jorden (båda fötterna)... Exakt vad är det som är så hysteriskt farligt med Thairegistrerade plan och är det inte bättre att titta över säkerheten på de bolag som har flest dödsoffer...

2 st enkla frågor som kanske kan besvaras på enkelt svar med högst en mening och det utan paragrafer och  jättemycket bla bla bla...

Så de som har svaren fyll i

1. =

2.=

 

1. Saknar register över besättningningarnas utbildningar i flygsäkerhet som Thailand visst har stora bekymmer med. Ska flygbolagen få själv utfärda certifikat över sina anställda?

2. Inte bolagen utan landet Thailand som inte följer internationella regler.

Jag har ingen lust att åka med bolag där man kan köpa sig en tjänst som kabinpersonal utan utbildning och där arbetsgivaren kan skriva ut falska intyg åt sina piloter för ej genomförda vidareutbildningar eller ej genomförda simulatorövningar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men okey och tack för svaret.

 

Klart bättre att åka in i berget/döden eller störta i havet/döden med ett plan med godkända personal i pappertyderi än att komma fram hel och ren med ett bolag som inte lärt personalen alla paragrafer, men som i övrigt är trevlig och hjälpsam.

Hur kan man hindra ett plan att störta i havet eller köra in i bergväggen genom att ha en personal som är uppdaterad på amerikanska paragrafer???

 

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Men okey och tack för svaret.

 

Klart bättre att åka in i berget/döden eller stört i havet/döden med ett plan med godkända personal i pappertyderi än att komma fram hel och ren med ett bolag som inte lärt personalen alla paragrafer, men som i övrigt är trevlig och hjälpsam.

Hur kan man hindra ett plan att störta i havet eller köra in i bergväggen genom att ha en personal som är uppdaterad på amerikanska paragrafer???

 

Men är du trög på riktigt eller ?

Paragraferna tillhör United Nations flygsäkerhetsorganisations ICAO. Släpp din fixering vid USA nu !

Skulle du vilja störta därför att piloten "betalat" för att få sin pilotlicens och all den utbildning har skall ha istället för att om man verklighet gått all den utbildning han skall ha, all simulatorutbildning etc etc

Du tycker kanske det är viktigare att personalen är trevlig och ser bra ut än framför flygplanet på ett så säkert sätt som krävs av alla andra piloter världen runt (det är därför man har globala säkerhetsregler så inte olika länder skall kunna ha olika nivåer och standard på säkerhet, vilket inte Thailand verkar ha fattat)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Personangrepp är inte trevligt, men förståeligt då det är svårt att besvara 2 enkla frågor...

Skall hjälpa till lite med tänket i rätt håll, hellre levande efter resan med Thai, än död om man valt att flyga med de plan som trots godkänd personal i paragrafkunskap kraschat. Lägg energi på att förhindra det som verkligen dödar människor.

Så nu svarar jag inte dig mer då du har en otrevlig ton och inte kan besvara enkla frågor med fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personangrepp är inte trevligt, men förståeligt då det är svårt att besvara 2 enkla frågor...

Skall hjälpa till lite med tänket i rätt håll, hellre levande efter resan med Thai, än död om man valt att flyga med de plan som trots godkänd personal i paragrafkunskap kraschat. Lägg energi på att förhindra det som verkligen dödar människor.

Så nu svarar jag inte dig mer då du har en otrevlig ton och inte kan besvara enkla frågor med fakta.

Så du anser att det är viktigare med söta flygvärdinnor än kompetenta och välutbildade piloter som har de utbildningar de skall ha ?

Och flyger du hellre med thailändska plan där man "töjt lite på gränserna" med inspektioner på planen istället för att välja ett flyg från ett annat land som tycker flygsäkerhet är viktigt ?

Det finns i huvudsak 2 saker som orsakar att flygplan kraschar eller råkar ut för incidenter

1. Mänskliga faktorn - Thailand fuskar med säkerhetsutbilbing på sina bolags personal

2. Tekniska fel - Thailand fuskar med att inspektera säkerheten på tekniken i flygplanen

Vad är det i detta du inte förstår ?

ICAO har förstått problemet väldigt väl och efter upprepade inspektioner där man hittat många fel och krävt att Thailand rättar till felen nu tröttnat eftersom Thailand skiter i att rätta till problemen och bristerna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du anser att det är viktigare med söta flygvärdinnor än kompetenta och välutbildade piloter som har de utbildningar de skall ha ?

Och flyger du hellre med thailändska plan där man "töjt lite på gränserna" med inspektioner på planen istället för att välja ett flyg från ett annat land som tycker flygsäkerhet är viktigt ?

Det finns i huvudsak 2 saker som orsakar att flygplan kraschar eller råkar ut för incidenter

1. Mänskliga faktorn - Thailand fuskar med säkerhetsutbilbing på sina bolags personal

2. Tekniska fel - Thailand fuskar med att inspektera säkerheten på tekniken i flygplanen

Vad är det i detta du inte förstår ?

ICAO har förstått problemet väldigt väl och efter upprepade inspektioner där man hittat många fel och krävt att Thailand rättar till felen nu tröttnat eftersom Thailand skiter i att rätta till problemen och bristerna

Det var ett bra svar som till och med jag förstod. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du anser att det är viktigare med söta flygvärdinnor än kompetenta och välutbildade piloter som har de utbildningar de skall ha ?

Och flyger du hellre med thailändska plan där man "töjt lite på gränserna" med inspektioner på planen istället för att välja ett flyg från ett annat land som tycker flygsäkerhet är viktigt ?

Det finns i huvudsak 2 saker som orsakar att flygplan kraschar eller råkar ut för incidenter

1. Mänskliga faktorn - Thailand fuskar med säkerhetsutbilbing på sina bolags personal

2. Tekniska fel - Thailand fuskar med att inspektera säkerheten på tekniken i flygplanen

Vad är det i detta du inte förstår ?

ICAO har förstått problemet väldigt väl och efter upprepade inspektioner där man hittat många fel och krävt att Thailand rättar till felen nu tröttnat eftersom Thailand skiter i att rätta till problemen och bristerna

Men att du inte kan sluta med personangrepp, skall det vara så svart att vara lite hövlig?

Men trots att de enl dig "fuskar" så kör de inte in i berg eller ner i havet som godkända piloter med jättekontrollerade plan i andra bolag från andra länder gör.

Så de måste vara stråt vassare så de kanske inte behöver gå på kurs så ofta som de från andra länder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att du inte kan sluta med personangrepp, skall det vara så svart att vara lite hövlig?

Men trots att de enl dig "fuskar" så kör de inte in i berg eller ner i havet som godkända piloter med jättekontrollerade plan i andra bolag från andra länder gör.

Så de måste vara stråt vassare så de kanske inte behöver gå på kurs så ofta som de från andra länder...

Det är extremt få flygplan som kraschar någonstans i värden och anledningen till det är att det flesta länder i världen tar detta med flygsäkerhet väldigt seriöst och ser till att sköta allt enligt de regler som gäller

Om ett land, som nu Thailand, börjar fuska, blanda in korruption etc i sitt flygsäkerhetsarbete så är det första steget som i slutändan kan leda till ett ökat antal incidenter och kanske i värsta fall leda till en krasch

Det handlar inte om hur många krascher man redan haft utan hur man minimerar risken för nya krascher i framtiden. Och det viktigaste där är en hög flygsäkerhet för personal och teknik

Och det är på det området Thailand inte når upp till de nivåer de flesta andra länder i världen når upp till

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Personangrepp är inte trevligt, men förståeligt då det är svårt att besvara 2 enkla frågor...

Skall hjälpa till lite med tänket i rätt håll, hellre levande efter resan med Thai, än död om man valt att flyga med de plan som trots godkänd personal i paragrafkunskap kraschat. Lägg energi på att förhindra det som verkligen dödar människor.

Så nu svarar jag inte dig mer då du har en otrevlig ton och inte kan besvara enkla frågor med fakta.

Nu har ju Thai kraschar ett flertal gånger även med dödsoffer-det känner du väl till?

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_Airways#Accidents_and_Incidents

Du nämnde Malaysian Airlines, vart flight 370 tagit vägen är fortfarande en gåta och att en annan flight skjuts ner av rebeller med SAM missiler är ganska svårt att skydda sig emot, de kunde lika gärna träffat enThai Airways flight.

Här har du ett exempel på varför ICAO nu rödlistat Thailand

https://en.wikipedia.org/wiki/One-Two-GO_Airlines_Flight_269

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att du inte kan sluta med personangrepp, skall det vara så svart att vara lite hövlig?

Men trots att de enl dig "fuskar" så kör de inte in i berg eller ner i havet som godkända piloter med jättekontrollerade plan i andra bolag från andra länder gör.

Så de måste vara stråt vassare så de kanske inte behöver gå på kurs så ofta som de från andra länder...

Ja, thailändarna är ju kända för att vara, som du säger, "stråt vassare".

Det är något som syns inte minst i trafiken, funkar ju i många fall utmärkt utan körkort.

Så det där med vidareutbildning för flygpersonal är överreklamerat,

i alla fall när det gäller thailändare.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att du inte kan sluta med personangrepp, skall det vara så svart att vara lite hövlig?

Men trots att de enl dig "fuskar" så kör de inte in i berg eller ner i havet som godkända piloter med jättekontrollerade plan i andra bolag från andra länder gör.

Så de måste vara stråt vassare så de kanske inte behöver gå på kurs så ofta som de från andra länder...

31 July 1992
Thai Airways International Flight 311, an Airbus A310-300 hit the side of a hill 23 miles (37 km) north of Kathmandu while descending toward Tribhuvan International Airport from Bangkok. All 113 on board (99 passengers and 14 crew) died. The accident was caused by technical failures, a lack of radar equipment at Tribhuvan International Airport.[50][51]

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att du inte kan sluta med personangrepp, skall det vara så svart att vara lite hövlig?

Men trots att de enl dig "fuskar" så kör de inte in i berg eller ner i havet som godkända piloter med jättekontrollerade plan i andra bolag från andra länder gör.

Så de måste vara stråt vassare så de kanske inte behöver gå på kurs så ofta som de från andra länder...

 

Nu har ju Thai kraschar ett flertal gånger även med dödsoffer-det känner du väl till?

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_Airways#Accidents_and_Incidents

Du nämnde Malaysian Airlines, vart flight 370 tagit vägen är fortfarande en gåta och att en annan flight skjuts ner av rebeller med SAM missiler är ganska svårt att skydda sig emot, de kunde lika gärna träffat enThai Airways flight.

Här har du ett exempel på varför ICAO nu rödlistat Thailand

https://en.wikipedia.org/wiki/One-Two-GO_Airlines_Flight_269

Bangkok airlways har väl inte heller så bra statistik. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bangkok_Airways

Hur mycket av dessa olyckor som beror på flygplan, pilot, flygplats eller andra faktorer kunde ju vara intressant att veta. Nu lär vi knappast få reda på detta men naturligtvis är det många samverkande faktorer som ska stämma för att få maximal flygsäkerhet.

Om det fungerar som mycket annat fungerar i Thailand så är det nog inte långt borta med betydligt värre olyckor.

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Herre Gud, man får akta sig för att försvara Thailand/Thailändare har jag förstått.

Trodde inte detta var ett forum för att hacka och klaga på ett land man ofta åker på semester till.

Det förvånar mig att det finns folk här som mer än gärna pratar illa om Thailand, men det är som vilket land som helst.

Jag har alltid blivit bra bemött, de gånger jag anlitat/varit i kontakt med Thai så har de alltid gjort bra jobb. Mer vänliga än Svenskar är de och skulle jag på grund av dumhet bli lurad i nån affär så är det väl just för att jag är dum, och det kan jag inte skylla på Thailändaren...

Men en del verkar "hämnas" med att titt som tätt prata skit om dem.

En så tråkig inställning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Herre Gud, man får akta sig för att försvara Thailand/Thailändare har jag förstått.

Trodde inte detta var ett forum för att hacka och klaga på ett land man ofta åker på semester till.

Det förvånar mig att det finns folk här som mer än gärna pratar illa om Thailand, men det är som vilket land som helst.

Jag har alltid blivit bra bemött, de gånger jag anlitat/varit i kontakt med Thai så har de alltid gjort bra jobb. Mer vänliga än Svenskar är de och skulle jag på grund av dumhet bli lurad i nån affär så är det väl just för att jag är dum, och det kan jag inte skylla på Thailändaren...

Men en del verkar "hämnas" med att titt som tätt prata skit om dem.

En så tråkig inställning...

Anser du inte att ICAO:s kritik mot Thailand är korrekt och motiverad ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Herre Gud, man får akta sig för att försvara Thailand/Thailändare har jag förstått.

Trodde inte detta var ett forum för att hacka och klaga på ett land man ofta åker på semester till.

Det förvånar mig att det finns folk här som mer än gärna pratar illa om Thailand, men det är som vilket land som helst.

Jag har alltid blivit bra bemött, de gånger jag anlitat/varit i kontakt med Thai så har de alltid gjort bra jobb. Mer vänliga än Svenskar är de och skulle jag på grund av dumhet bli lurad i nån affär så är det väl just för att jag är dum, och det kan jag inte skylla på Thailändaren...

Men en del verkar "hämnas" med att titt som tätt prata skit om dem.

En så tråkig inställning...

Bara för att man tycker om Thailand-eller Sverige för den delen-och bor och lever där så behöver man väl inte försvara alla idi*tier som pågår i landet?

Vägtrafiken i Thailand, är det också något du försvarar med ständiga brott mot de mest basala trafikregler och rattfyllon överallt med resultatet att enomra mängder människor omkommer i trafiken?

Eftersom personer som Udom Tantiprasongchai kan fortsätta att verka inom flygbranschen i Thailand så är jag förvånad att ICAO inte rödflaggat Thailand tidigare, han symboliserar precis allt som är fel med Thailand.

http://www.investigateudom.com

Sen hoppas jag du förstår att det är de thailändska MYNDIGHETERNA med ansvar för flygsäkerheten som rödflaggas av ICAO och inte Thai Airways som du verkar oroa dig för. Men eftersom Thai Airways verkar under de Thailändska flygsäkerhetsmyndigheterna så drabbar detta givetvis dem också.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...