Jump to content
IGNORERAD

Rödflagg för Thailands flygsäkerhet


leifen

Recommended Posts

kitungmakmak

Jaha, där fick jag för att jag bokade med Thai och inte med baggarna... ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    10

  • Tekkor

    7

  • leifen

    6

  • kitungmakmak

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jaha, där fick jag för att jag bokade med Thai och inte med baggarna... ;)

Vad fick du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vad fick du då?

En föraning om att resan kanske inte blir av... Inte direktflyg i alla fall.

Om Thai inte får flyga alltså, för att förtydliga mig.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

En föraning om att resan kanske inte blir av... Inte direktflyg i alla fall.

Om Thai inte får flyga alltså, för att förtydliga mig.

Jag tror-är inte helt säker på det-men Thai Airways skulle kunna "Flagga ut" sin flygplansflotta till exempelvis Sverige, eller Singapore så att de sorterar under de ländernas flygmyndigheter och därmed kunna fortsätta flyga förutsatt att de uppfyller säkerhetskraven.

 

Ett gigantiskt loose face förstås, men ett sätt att kunna fortsätta flyga.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste är nog att ordna en egen luftfartsmyndighet som uppfyller de av FN uppsatta kraven för internationella flygningar.

Nu hade väl EU gett Thailand ett nytt uppskov till i november?

Då kommer jag ner i alla fall den 20 oktober med Thai om inte ICAO stoppar det innan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kanhända du har rätt MaiChai, men är det flygplatserna som har problem eller myndigheten så blir det ju ännu mer märkligt att kunna göra så.

Men det är mycket jag inte fattar, såg att DM hade djävulska köer då dom skulle börja röntga handbagaget - jag har trott att allt handbagage kollas i maskiner. Genomlysning eller vad dom nu kallar det. Skulle tydligen vara pga rödflaggen som dom ändrade rutinerna. Men jag måste som sagt vara lite trög, jag har ju passerat DM några gånger och inte har jag reagerat över att säkerhetskontrollen var "slappare".

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanhända du har rätt, men är det flygplatserna som har problem eller myndigheten så blir det ju ännu mer märkligt att kunna göra så.

Men det är mycket jag inte fattar, såg att DM hade djävulska köer då dom skulle börja röntga handbagaget - jag har trott att allt handbagage kollas i maskiner. Genomlysning eller vad dom nu kallar det. Skulle tydligen vara pga rödflaggen som dom ändrade rutinerna. Men jag måste som sagt vara lite trög, jag har ju passerat DM några gånger och inte har jag reagerat över att säkerhetskontrollen var "slappare".

DM har slutat med detta nu, tills det finns fler "maskiner".

Vissa flygplatser har en extra kontroll för att få komma in på avgångshallen och en till för att komma in till gaterna efter check in.

Orsaken är sabotagerisk av själva flygplatsen. 
I södra Thailand (Trang och NST) fick jag göra det förra året.

Tror inte att det har med rödlistningen att göra alls.

Problemet är nog att Thailand inte har någon myndighet utan låter bolagen certifiera sig själva.

Lika mycket säkerhet som en fordonsbesiktning i Thailand där dom oftast bara kollar chassinummer mot gröna boken och regnummer.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Som det ser ut med hotet den här gången, ja!

 

I början på månaden hotade ju om en annan variant av hot mot Thailands flyget. Då åkte jag med baggarna och då gällde hotet alla direktflyg Europa - Thailand. Det blev ju inget av som tur var. Kanske kom de på att det inte var så värst pedagogiskt att alla möjliga länders flygbolag skulle drabbas och därför inte fullföljde hotet. Därför är det väl mera troligt att de fullföljer den här gången. Så den här gången hade det nog varit en fördel med baggarna, men inte förra gången.

Fördel förresten, det hade varit bra att bli kvar i Thailand några veckor till, fast jag var väldigt less på värmen. Men då hade jag börjat aklimatiserat mig, sedan nån vecka tillbaka.  

 

Hade citerat dig och Maichai, men citaten försvann'. Ditt citat.

"En föraning om att resan kanske inte blir av... Inte direktflyg i alla fall.  Om Thai inte får flyga alltså, för att förtydliga mig."

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag tror-är inte helt säker på det-men Thai Airways skulle kunna "Flagga ut" sin flygplansflotta till exempelvis Sverige, eller Singapore så att de sorterar under de ländernas flygmyndigheter och därmed kunna fortsätta flyga förutsatt att de uppfyller säkerhetskraven.

 

Ett gigantiskt loose face förstås, men ett sätt att kunna fortsätta flyga.

Sannorlikheten för det är nog så nära noll som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Fördel att bli kvar i Thailand ja, men jag skall ju dit. Hem igen är inte så noga när jag kommer. Stannar gärna där hela vintern om det behövs.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördel att bli kvar i Thailand ja, men jag skall ju dit. Hem igen är inte så noga när jag kommer. Stannar gärna där hela vintern om det behövs.

Trodde du var i Thailand nu. Då förstår jag oron.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nu har Prayut tröttnat på att inget händer och gett flygvapenchefen order att lösa problemen och tvinga de civila myndigheterna att reformera sig

PM invokes Section 44 to resolve aviation safety problem

 
  • Test
 

The abrupt decision came ahead of another review of Thailand’s aviation safety oversight by the International Civil Aviation Organisation. Failure to pass the review, especially regarding the significant safety concern (SSC) issues will render a devastating blow to Thai aviation industry.

Under the NCPO’s order issued by virtue of Section 44, an ad hoc centre officially called the Command Centre for Resolving Civil Aviation Issues (CRCA) will be set up. The centre is answerable directly the NCPO head and to be headed by the air force commander-in-chief. Both the air force and the Civil Aviation Department will work together under the supervision of the CRCA to resolve aviation safety issues. The commander of the centre is empowered to appoint air force officers to work or to assist work in the Civil Aviation Department or other related agencies for up to four years while they still keep their posts at the air force.

The command centre is also empowered to hire consultants for help.

http://englishnews.thaipbs.or.th/pm-invokes-section-44-to-resolve-aviation-safety-problem

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 Bangkok airlways har väl inte heller så bra statistik. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bangkok_Airways

Hur mycket av dessa olyckor som beror på flygplan, pilot, flygplats eller andra faktorer kunde ju vara intressant att veta. Nu lär vi knappast få reda på detta men naturligtvis är det många samverkande faktorer som ska stämma för att få maximal flygsäkerhet.

Om det fungerar som mycket annat fungerar i Thailand så är det nog inte långt borta med betydligt värre olyckor.

 

Vidriga landningar man haft med Bangkok airways.

Är helt övertygad om att man låter dåliga piloter flyga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

16 Thai airlines suspend their operations after failing safety assessments

 

8bc7e2ca13f87144e001aaa023633d1d.jpeg

SIXTEEN airlines registered in Thailand have failed safety and related regulatory assessments conducted by the Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT), requiring them to suspend operations until they get new Air Operator’s Certificates (AOCs), as authorities enforce stricter rules in accordance with requirements of the International Civil Aviation Organisation (ICAO).


 

The ICAO is due to send delegates to inspect Thailand’s new aviation safety regulatory system later this month or in early October, after which the agency is expected to consider lifting its “red flag”, which was imposed in 2015 due to safety concerns.

According to a government committee chaired by Deputy Premier Prawit Wongsuwan, Thai authorities had already issued AOCs to nine airlines under the new regulatory system, while another 11 airlines were in the process of applying for AOCs.

 

 

http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30325783

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-09-12 at 07:09, skrev Nicholas:

 

 

Vidriga landningar man haft med Bangkok airways.

 

Är helt övertygad om att man låter dåliga piloter flyga.

 

Kan va Boa 51,2 som kör!:rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev audirs2:

Kan va Boa 51,2 som kör!:rotfl:

Huva.Bättre att gå på sängen....

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 Airlines Blocked From Flying Abroad Await Judgment

 

d6cb695286a6e24718a8ccae4a9c3b9f-1024x69

Bangkok — Thirteen Thai airlines ordered to halt international flights for failing to meet international regulations will be reevaluated at the end of the month, the interim cabinet announced Tuesday.

Four days after the carriers had to suspend international flights for being out of compliance with the UN’s International Civil Aviation Organization’s requirements for safety and other standards, the cabinet said.

Nine major Thai airlines passed review by the UN body and the Civil Aviation Authority of Thailand, but 13 did not. Domestic flights were unaffected.

The airlines that failed to pass international safety standards include low-cost domestic carriers such as Orient Thai Airlines, Thai VietJet Air and Siam Air Transport. The rest – mostly private charter jet and cargo carriers – are Mjets, K-Mile Air, Jet Asia Airways, AC Aviation, Siam Land Flying, Asia Atlantic Airlines, VIP Jets, H.S. Aviation, Advance Aviation and Skyview Airways.

The specific issues where the airlines fell short are not disclosed until they are given a chance to rectify them.

Spokeswoman Jureeporn Supaprasert of the Civil Aviation Authority said her organization could not publicly disclose the specific potential violations because the review process was not complete.

She said the airlines are, which are hung up at different stages of the review process, are notified and given the chance to take corrective action before being reevaluated at the end of September. Deficiencies are only known by aviation authority inspectors and employees at each airline in charge of fixing said problems.

“Airlines have the chance to fix things first, so the information is still unknown since the process is ongoing,” Jureeporn said.

The International Civil Aviation Organization has various criteria that must be met before it issues an air operator’s certificate, which include aircraft airworthiness, personnel training, accessibility and technical operation standards.

The most familiar carriers are among the nine airlines which passed and received international certification: Thai Airways, Bangkok Airways, Thai AirAsia, Thai AirAsia X, NokScoot, Nok Air, Thai Smile Airways, Thai Lion Air and New Gen Airways.

Deputy Prime Minister Prawit Wongsuwan said at today’s cabinet meeting there are 11 more airlines awaiting recertification. He said the Civil Aviation Authority of Thailand will do another check of these airlines, as well as airlines that failed the certification that want to be retested.

 

http://www.khaosodenglish.com/news/transpo/2017/09/05/13-airlines-blocked-flying-abroad-await-judgment/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

13 Airlines Blocked From Flying Abroad Await Judgment

 

d6cb695286a6e24718a8ccae4a9c3b9f-1024x69

Bangkok — Thirteen Thai airlines ordered to halt international flights for failing to meet international regulations will be reevaluated at the end of the month, the interim cabinet announced Tuesday.

Four days after the carriers had to suspend international flights for being out of compliance with the UN’s International Civil Aviation Organization’s requirements for safety and other standards, the cabinet said.

Nine major Thai airlines passed review by the UN body and the Civil Aviation Authority of Thailand, but 13 did not. Domestic flights were unaffected.

The airlines that failed to pass international safety standards include low-cost domestic carriers such as Orient Thai Airlines, Thai VietJet Air and Siam Air Transport. The rest – mostly private charter jet and cargo carriers – are Mjets, K-Mile Air, Jet Asia Airways, AC Aviation, Siam Land Flying, Asia Atlantic Airlines, VIP Jets, H.S. Aviation, Advance Aviation and Skyview Airways.

The specific issues where the airlines fell short are not disclosed until they are given a chance to rectify them.

Spokeswoman Jureeporn Supaprasert of the Civil Aviation Authority said her organization could not publicly disclose the specific potential violations because the review process was not complete.

She said the airlines are, which are hung up at different stages of the review process, are notified and given the chance to take corrective action before being reevaluated at the end of September. Deficiencies are only known by aviation authority inspectors and employees at each airline in charge of fixing said problems.

“Airlines have the chance to fix things first, so the information is still unknown since the process is ongoing,” Jureeporn said.

The International Civil Aviation Organization has various criteria that must be met before it issues an air operator’s certificate, which include aircraft airworthiness, personnel training, accessibility and technical operation standards.

The most familiar carriers are among the nine airlines which passed and received international certification: Thai Airways, Bangkok Airways, Thai AirAsia, Thai AirAsia X, NokScoot, Nok Air, Thai Smile Airways, Thai Lion Air and New Gen Airways.

Deputy Prime Minister Prawit Wongsuwan said at today’s cabinet meeting there are 11 more airlines awaiting recertification. He said the Civil Aviation Authority of Thailand will do another check of these airlines, as well as airlines that failed the certification that want to be retested.

 

http://www.khaosodenglish.com/news/transpo/2017/09/05/13-airlines-blocked-flying-abroad-await-judgment/

 Var tvungen och kolla hur det efterlevs i praktiken,  eftersom jag tänkt flyga Vietjet Air i nästa vecka. De verkar dock gå att boka, antagligen fixar de det via att köra via det vietnamesiska moderbolaget. 

 

Värre med Siam air, "cancelled" på deras flyg utom det till Macau av någon anledning. På Orient Air möts man av detta meddelande:

 

orientairlines.thumb.PNG.90773c71dccc7b1b5ead44164d4b3661.PNG

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Tallviking:

Deficiencies are only known by aviation authority inspectors and employees at each airline

Verkar som om felen skulle kunna avhjälpas med hjälp av "bruna kuvert"..... :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...