Jump to content
IGNORERAD

Arkivera bilder smart


Grevenigrevie

Recommended Posts

Grevenigrevie

Quote

Jaaa du knep den igen Wille, Loei är nämligen rätt svar. :)

För övrigt en bergig och mycket vacker men glesbefolkad provins i Isaan. Ett provins som med sina nationalparksberg är ett populärt utflyktsmål för t ex långhelglediga bangkokianer.

Wille tar alltså över det fortsatta frågeansvaret.  :great:

Ps  För övrigt så har jag tillbringat massor av tid utanför Isaan så det behöver du inte dra allt för stora växlar av. Har genom åren besökt ett 40 tal provinser från absoluta norr till absoluta södern (och då räknar jag ändå bara dom jag övernattat i, har förstås bilder till frågor från alla).

Vet ju att du ofta har enormt fina bilder att komma med Kim och det ska du mycket cred för...

Mycket mycket intressant och det ger en lite hjälp i planeringen för vad man ska uppleva IRL nästa resa...

MEN... har du något tips på hur man kan lägga upp det i datorn på ett vettigt sätt ???:wai:

HUR... lyckas du hålla reda på alla dina foto på ett smidigt sätt ???:whistle:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vet ju att du ofta har enormt fina bilder att komma med Kim och det ska du mycket cred för...

Mycket mycket intressant och det ger en lite hjälp i planeringen för vad man ska uppleva IRL nästa resa...

MEN... har du något tips på hur man kan lägga upp det i datorn på ett vettigt sätt ???:wai:

HUR... lyckas du hålla reda på alla dina foto på ett smidigt sätt ???:whistle:

Ja det där med att arkivera sina bilder i datorn på ett smart sätt har jag ännu kvar att komma på... tyvärr.

Jag har dock tills vidare gjort så att jag har en speciell mapp som heter bilder. I den mappen delas sedan ett mappträd upp sig i diverse underrubriker som "scannade bilder", "orginaljpeg", "bilder från andra" osv. Under t ex "orginaljpeg" i sin tur delas mapparna upp i "Thailand" respektive "sverige".

Mappen "Thailand" delas sedan upp i mappar med påhittade namn på dom resor jag företagit mig över 12 år. T ex så betyder "giftasresan" den resa då vi gifte oss, "kameraresan" innebär den resa då jag tappade min nya dyra kamera i golvet så den gick sönder. "graviditetsresan" innebär den resa då vi kom på att frugan var gravid osv osv.

Skulle jag istället döpa mapparna efter resedatum eller något annat kryptiskt (t ex Thailand juni/juli-98) så skulle jag snabbt blanda ihop vilken resa som var vilken och därför tycker jag det är bättre att hitta på något eget namn på varje resa. Något namn som är lättare att förknippa med en speciell resa än ett simpelt datum eller årtal.

I mapparna för varje resa finns det sedan ytterligare mappar som kännetecknar speciella fotohändelser eller platser/provinser. T ex "Lop buri", "Rayong", "Surin", "Koh Chang", "munkcermoni", "wan dek" (=barnens dag) osv. I dessa mappar ligger sedan själva bilderna i den tidsordning dom togs.

Mitt system har dock många brister och jag önskar att jag kunde ha ännu bättre ordning än jag har. Men det funkar i alla fall hyfsat och jag hittar för det mesta rätt så fort den bild jag är ute efter om det är något speciellt jag letar.

Vet dock inte hur många bilder jag har totalt men det överstiger i alla fall garanterat 50 000. Kanske är det t o m dubbelt så många eller ännu mer? Sista resan tog jag i alla fall drygt 50 GB bilder vilket bör utgöra ungefär 5000 pix.

Reglbunden backup är också a och o och jag har en dryg TB externa hårddiskar som jag då och då kopierar över till. Dessutom bränner jag också ut alla bilder på DVD skivor, dels i RAW format, dels i JPEG.

Har förutom alla digitala bilder även ett antal tusen ännu oscannade diabilder som behöver digitaliseras. Men det känns som ett evighetsprojekt, jag har scannat då och då i många år redan men gissar att det fortfarande tar minst 5 år innan allt är scannat och klart. Går så jäkla långsamt och man har ju inte tid att sitta och scanna dag ut och dag in i månader. Blir en "kampanj" då och då och sedan går det månader utan att man rör i scannern.

En riktig soppa av kaos är det alltså i mina bildarkiv men någon sorts logik finns det trots allt. Jag hittar i alla fall bilder rätt så fort om jag bara vet vad jag letar efter.

Finns ju massor av program där man även kan tagga bilder med b la olika stödord, betyg eller så och dom är säkert till stor hjälp om man hade tid att skriva ned 5-6 stödord till varje bild. T ex Surin, elefant, 1998, betyg 4, porträtt... eller liknande. Då kan man sedan specificera sin sökning lite mer och få fram alla elefantbilder från Surin som man tagit under kanske 10 år om man önskade det. Eller alla bilder på en viss person, från ett visst år osv.

Problemet för mig är dock att jag varken har tiden eller lusten att sitta och tagga kanske 50-100 tusen pix.

Men om man inte har lika mycket bilder på sina hårddiskar samt tid över att skriva taggar så är det nog ett alldeles utmärkt system att använda sig av. Finns b la i Photoshop.

Frågan är hur ni hittar bland era bilder? Kanske man skulle kunna få ett eller annat tips här i tråden om fler berättar hur dom går till väga. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med datum, det har funkat hittils!

Men, då måste man ju veta var man har varit!  ;)

Fast jag har nog inte så många bilder änn.  :whistle:

Jag har precis fixat Photoshop, så det är dags och lära upp sig. Arkiveringen i den verker ju vara grymtbra!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Tackar för ditt långa utförliga inlägg Kim.

Den mängden bilder du har är ju inte jag heller i närheten av, men jag börjar få så pass så det känns rörigt att hitta ibland.

Precis som Kimmo sorterar jag det också bara efter datum vilket jag upplever jobbigt i nuläget.

Har mappar som helt sonika heter "Thailand 2008-2009" t.ex och under denna heter de bara datumnamn som t.ex "090101" o.s.v.

Detta har ju gjort att när man ska leta fram en bild så kommer man kanske ihåg vilken resa man var "där och där", men inte fan minns man vilken datum och så får man sitta och leta genom alla "datummapparna" innan man hittar det man ska.

känns ju faktiskt lockande att sortera om dem som du beskriver med mappar som bär namn av olika ställen man besökt istället, och att det där under ligger i fallande tidsordning.

Funktionen med att tagga bilder som du beskriver verkar ju som ett smidigt sätt just för att hitta lättare och det är kanske all idé att börja med detta nu, innan man svämmar över med bilder som du gör och känner det övermäktigt att tagga alla.

Detta kan kanske bli en bra "tipstråd" för visst finns det väl fler som tar en hel del foto på era resor...Hur gör ni ??  :whistle:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Picasa. Gratis, bara att tanka ner. Har man ett Gmailkonto har man även tillgång till ett alldeles utmärkt webalbum dit man kan skicka upp bilder direkt från Picasa.

Jag har runt 7000 bilder i laptopen och det funkar kanon.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder iPhoto på Mac, och har cirka 35000 bilder där. Det går att organisera bilderna i album på olika sätt, till exempel en viss händelse, personer, platser etc oberoende av hur bilder ligger i filsystemet.

Det går också rätt kvickt att scrolla bland alla bilder fram till visst datum. Man kan välja vilken storlek som bilderna visas i. Som mest kan jag se cirka 400 bilder samtidigt, men då blir dom förstås i minsta laget.

Men ibland är det givetvis nästan omöjligt att hitta en bild om man inte ens vet vilket år den är tagen. Jag önskar att jag haft GPS i kameran när jag tog alla dessa bilder. Hade säkert underlättat en del i varje fall. Nästa kamera kanske...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Frågan är hur ni hittar bland era bilder? Kanske man skulle kunna få ett eller annat tips här i tråden om fler berättar hur dom går till väga. :)

Har någon koll på Adobe Lightroom 2?  :scratch_ones_head:

En av mina kompisar säger at det är grymtbra för arkivering och raw bl.a.!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Adobe lightroom har flera fördelar men ett antal överdrivna funktioner enligt mig för just lagring. Picasa kör jag med för all arkivering. Funkar super bra lägger in taggar och all info jag behöver döper om mappar och har dem i datum lista, den läser in alla RAW format så den är perfekt samt snabbt program. Tar små resurser samt gratis.DJ

Fotobloggen www.djingen.blogspot.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man varit i tex Thailand kan man göra en huvudmapp med alla bilder som heter Thailand2009. Sen undermappar som heter 090416Bangkok, 090417Pattis1, 090417pattis2 osv. Det ger lite hänvisning om var man varit. Sen väljer ut sina favoriter från varje dag och kan lägga i en mapp som man döper Thailandd2009bästa till exempel. Då behöver man ju inte gå in i varje datummapp.Ungefär som Kim alltså...

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en mycket bra fråga. Jag har alltid undrat samma sak.

Jag kör med datum, och det går åt skogen eftersom jag har så kort minne.

...

HC

Min svenske bror visade mig vad Mac kunde göra med att känna igen ansikte. Kul funktion! Men jag kommer nog aldrig att lära mig det.

...

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om man varit i tex Thailand kan man göra en huvudmapp med alla bilder som heter Thailand2009. Sen undermappar som heter 090416Bangkok, 090417Pattis1, 090417pattis2 osv. Det ger lite hänvisning om var man varit. Sen väljer ut sina favoriter från varje dag och kan lägga i en mapp som man döper Thailandd2009bästa till exempel. Då behöver man ju inte gå in i varje datummapp.Ungefär som Kim alltså...

Precis det är ett bra förslag!

Fotobloggen www.djingen.blogspot.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej,

Jag skapar en mapp för resan "Thailand2009" och i den lägger jag bilderna som jag sedan döper tex "090211 utsikt över Bangkok"

Jag vill passa på och tipsa om en Backuptjänst på nätet.

www.mozy.com

För ca 40:- i månaden så får man obegränsat med utrymme och kan komma åt sina bilder via webben.

Har kört med denna tjänst under ett par år och är helnöjd.

Man måste ha bilderna kvar på sin hårddisk för att detta ska fungera.

Tar man bort en bild så ligger den kvar i 30 dagar och sedan försvinner den om man inte laddar hem den igen.

//Jungis :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...