Jump to content
IGNORERAD

2-års ut klart


in-ka

Recommended Posts

Hej DrRambone,

Jamen det var väl trots allt lite goda nyheter... Hoppas UT blir beviljat imorgon!

Det verkar onekligen som det kan vara mödan värt att tjata på Migränverket.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • Chiefen

    8

  • Linto

    5

  • McTwist

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest DrRambone

Quote

Hej DrRambone,

Jamen det var väl trots allt lite goda nyheter... Hoppas UT blir beviljat imorgon!

Det verkar onekligen som det kan vara mödan värt att tjata på Migränverket.

Herr Chang har talat.

UT KLART!!! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis DrRambone.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Grattis DrRambone.

mvh. Lars

Tack :)

Blir snart att åka ner och hämta hit damen  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort GRATTIS till er båda!  :victory:   :drinks:

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att det ordnade sig till slut!

Kan tänka mig att det blir speciellt angenäma resor till och från Thailand nästa gång...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

MIG Göteborg

Sitter oxå och väntar. Tjejen var på intervju den 12 feb. MIG fick papperna den 2a Mars. Dom gav mig en sjukskriven handläggare.

Fick tillslut fredagen 13e mars ett brev hem där jag blev ombedd att själv skriva ut blanketterna  från MIGs hemsida för att skynda på ärendet. Hade redan allt förberett så jag skyndade ner till sista minuten lådan och postade alla handlingar.

Kände mig väldigt nöjd att jag hann göra detta så att papperna skulle vara framme på måndagen.

Ringde sedan på måndag för att kontrollera att papperna hade kommit. Men ja, då var handläggaren på tjänsteresa tills på torsdag. Ringde fredagen men då hade hon tagit ledigt. Talade med nån receptionist som bekräftade att papperna hade kommit in på måndagen.

Nu började jag bli lite sur. Jag är fullständigt medveten om att det finns folk som har väntat väldigt länge och jag är inte alls så långt gången i väntetiden men det som gör mig otroligt frustrerad över är att när jag sedan ringer chefen och vill höra vad som är nästa steg i processen, så får jag direkt känslan av att han inte vill säga för mycket. Han refererar till 6 månaders regeln.

Jag nämner att jag "vet" folk som har fått sina UT på ett par dagar så jag är nyfiken på vad som kan göra att ett ärende kan ta upp till 6 månader.

( Självklart är allas ansökningar i behov av komplettering men i mitt fall finns allt där. Sedan dag ett i den här processen har jag och min tjej gjort allt blixtsnabbt så tidsmässigt så ligger vi långt före. )

Chefen får kalla fötter och verkar inte vilja prata mer med mig utan menar att regeringen har satt dessa regler.

Jag ringer då till upplysningen för att få bekräftat vad som är nästa steg i processen. Där säger dom att man kontrollerar att förhållandet verkar seriöst. Hon säger även att när väl ärendet är på handläggarens näthinna så "borde" det gå ganska snabbt.

Även den här damen refererar till 6 månaders regeln.

Då blir jag ännu mer irriterad och frågar VEM i regeringen kan jag ringa? Jag får efter många om och men reda på att jag kan ringa till regeringskansliet.

Ringer dit och pratar med nån regeringsgubbe och förklarar hur det ligger till med min sjukskrivna omsider tjänsterese handläggare. Jag påstår att detta inte går rätt till!

Jag känner att man som småmänniska inte alls blir bemött på ett respektfullt sätt. Verksamheter som inte kan drivas på ett ansvarsfullt och solidariskt sätt måste förändras.

Jag önskar att fler ringer och påtalar bristerna i det här systemet.

Om man träffar en tjej här i Sverige så är det en självklarhet att det är ens eget beslut. Det är inget man behöver få godkänt av nån högre instans.

Det är oerhört frustrerande att man tappar 2v med sin fästmö pga att det inte är nån som jobbar med mitt ärende på MIG. Allt ligger i träda så länge handläggaren inte är på jobbet!

Var tvungen att skriva av mig lite. Nu ska jag ringa områdeschefen och höra om hon har nåt vettigt att komma med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

( Självklart är allas ansökningar i behov av komplettering men i mitt fall finns allt där. Sedan dag ett i den här processen har jag och min tjej gjort allt blixtsnabbt så tidsmässigt så ligger vi långt före. )

Det ska ju naturligtvis stå "självklart är allas ansökningar INTE i behov."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske läge för berörda instanser att formulera om direktiven till Migrationsverket. Där tycks man ju tro att det är OK om det mest triviala ärende tar 6 månader att behandla, och att klagomål endast är berättigade om väntetiden överstiger 6 månader.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det går kanske det att finna i EU-domen som fäll Sverige.

Angånde Gifta par!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är kanske läge för berörda instanser att formulera om direktiven till Migrationsverket. Där tycks man ju tro att det är OK om det mest triviala ärende tar 6 månader att behandla, och att klagomål endast är berättigade om väntetiden överstiger 6 månader.

Herr Chang har talat.

När jag pratade med regeringskansliet var dom väldigt tydliga med att det hela är en budgeterings fråga. Dom sätter upp ett ramverk och allt ska helst passa in i det vad gäller handläggningstider. Man kan få ner den till 3 månader om regeringen skjuter till extra resurser. Detta ser jag ju som en total omöjlighet. Kanske har tappat tilltron på systemet men det känns inte speciellt rimligt att det läggs mer pengar på detta.

Min irritation i mitt eget fall ligger i att jag och tjejen gjorde allt i princip så snabbt det var möjligt.

Nu när vi har gjort vår del så ligger bara ärendet och samlar damm på MIG utan att någon ens tar en titt på det pga min handläggares frånvaro. Den tiden jag och tjejen sparade in slösar MIG bort nu utan nån som helst förklaring förutom att det inte har gått 6 månader än.

Efter jag skrev mitt första inlägg så ringde jag verksamhetschefens stab och fick bra kontakt med en kille där som visade stor förståelse för mitt dilemma. Han kunde inte göra så mycket själv (känner igen det där) men han lovade att höra sig för lite åt mig. Hoppas detta leder till något positivt och inte leder till att min handläggare blir sne och lägger mitt ärende underst i högen!  :sorry:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

När jag pratade med regeringskansliet var dom väldigt tydliga med att det hela är en budgeterings fråga. Dom sätter upp ett ramverk och allt ska helst passa in i det vad gäller handläggningstider. Man kan få ner den till 3 månader om regeringen skjuter till extra resurser. Detta ser jag ju som en total omöjlighet. Kanske har tappat tilltron på systemet men det känns inte speciellt rimligt att det läggs mer pengar på detta.

Min irritation i mitt eget fall ligger i att jag och tjejen gjorde allt i princip så snabbt det var möjligt.

Nu när vi har gjort vår del så ligger bara ärendet och samlar damm på MIG utan att någon ens tar en titt på det pga min handläggares frånvaro. Den tiden jag och tjejen sparade in slösar MIG bort nu utan nån som helst förklaring förutom att det inte har gått 6 månader än.

Efter jag skrev mitt första inlägg så ringde jag verksamhetschefens stab och fick bra kontakt med en kille där som visade stor förståelse för mitt dilemma. Han kunde inte göra så mycket själv (känner igen det där) men han lovade att höra sig för lite åt mig. Hoppas detta leder till något positivt och inte leder till att min handläggare blir sne och lägger mitt ärende underst i högen!  :sorry:

Det är svjv inget som hindrar dig att begära ärendet överfört till annan MIG.

Har tidigare beskrivits i tråden "MIG i Solna" (tror jag den heter)

Någon begärde sitt ärende överfört till Karlstad och det blev klart på nolltid.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är svjv inget som hindrar dig att begära ärendet överfört till annan MIG.

Har tidigare beskrivits i tråden "MIG i Solna" (tror jag den heter)

Någon begärde sitt ärende överfört till Karlstad och det blev klart på nolltid.

mvh GD

Kan man i förväg ta reda på hur belastningen är på det andra kontoret så att man kan välja innan man flyttar ärendet så att man inte hamnar i en ännu värre sörja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan man i förväg ta reda på hur belastningen är på det andra kontoret så att man kan välja innan man flyttar ärendet så att man inte hamnar i en ännu värre sörja?

Norrköping brukar vara snabba. Tidigare fanns statistik på hemsidan men den är borta. Kanske för att slippa diskutera varför de i Sthlm är så ineffektiva :spiteful:

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Norrköping brukar vara snabba. Tidigare fanns statistik på hemsidan men den är borta. Kanske för att slippa diskutera varför de i Sthlm är så ineffektiva :spiteful:

Jens

Om man ringer då?

hmm...ja, jag får ge det en vecka sen ringer jag och ser om dom har öppnat mappen. Tar dom inte tag i det då när jag till och med har fått staben att ringa "ner" till dem då så får man väl ge upp hoppet om MIG i GBG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

:dance1: 2 års UT beviljat  :dance1: Lämnades in 2 Mars 2009 och fick beslutet idag med posten att det beviljades 2 April 2009  :yes:

Detta var MIG i Uppsala  :dance1: med andra ord 1 månad  :wai:

M.v.h. RedDragon

RedDragon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:dance1: 2 års UT beviljat  :dance1: Lämnades in 2 Mars 2009 och fick beslutet idag med posten att det beviljades 2 April 2009  :yes:

Detta var MIG i Uppsala  :dance1: med andra ord 1 månad  :wai:

M.v.h. RedDragon

Det var ju sensationellt snabbt! Var det några speciella omständigheter?

Många lär bli lite avundsjuka, men det är väl bara att gratulera!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Herr Chang,

Vad jag vet ,så var det inga speciella omständigheter.

Möjligen det att min dåvarande tjej (Numera min Fru  :yes: ) var här på besöks UT 6 månader från sept-08 till feb-09.

MIG ansåg att med giftermålet vi hade här i Sverige visa på ett fast förhållande.

Jag var också till MIG och  hälsade på.(Var allmänt trevlig. :yes: Kanske jag har talets gåva . :he: )

Hur som helst ,vart väldigt glatt överaskad måste jag säga.(När beslutet kom) :wai:

Då jag hade läst om långa väntetider här här på Maipenrai.

M.v.h.  RedDragon

RedDragon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej RedDragon

GRATTIS!

För oss tog det 4 månader för beslut från Mig Uppsala.

Det tog lång tid innan ärendet fick en handläggare, men när väl en handläggare tar hand om ärendet så går det fort, vi hade en ligg tid på migrationsverket på 3 månader, jag hittade namn och e-post till chefen på mig-uppsala och frågade om vårat ärende och då gick det fort med handläggare och ett snabbt svar när ärendet ska vara avklarat.

Min handläggare sa att han skulle ha en längre gå på en längre ledighet i April och att ärendet skulle vara avklarat innan dess.Och det var det...Vi fick klart UT 13mars ...men vi åker till Sverige 20april.

Så det verkar som det går snabbt i Uppsala när dom väl tittar på ärendet...

Link to comment
Dela på andra sajter

När handläggaren väl tittar på ärendet så verkar det gå snabbt. Problemet är att ärendet kan bli liggandes som det har gjort i mitt fall. Hjälper varken att maila eller att tala med personalen på MIG. Göteborg i mitt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Herr Chang,

Vad jag vet ,så var det inga speciella omständigheter.

Möjligen det att min dåvarande tjej (Numera min Fru  :yes: ) var här på besöks UT 6 månader från sept-08 till feb-09.

MIG ansåg att med giftermålet vi hade här i Sverige visa på ett fast förhållande.

Jag var också till MIG och  hälsade på.(Var allmänt trevlig. :yes: Kanske jag har talets gåva . :he: )

Hur som helst ,vart väldigt glatt överaskad måste jag säga.(När beslutet kom) :wai:

Då jag hade läst om långa väntetider här här på Maipenrai.

M.v.h.  RedDragon

Jag vill inte på nåt sätt klanka ner på dig RedDragon, eller döma/fördöma. Det du påstår kanske stämmer, men i mina ögon så är det vissa saker i det här ärendet som jag inte förstår...

Du skrev så här i en annan tråd:

"Hej !

Ingen förtur vad jag vet.

Min tjej var här på besöks-UT från sept-2008 till feb-2009(Hon åkte hem i slutet av månaden och var här med andra ord 6 månader)

Jag hade en personlig telefon-Intervju då i slutet av aug-2008.

Vi gifte oss här i Sverige. (Det angavs i beslutet att giftermålet visa på att vi hade ett fast förhållande.)

I och med att jag redan haft en intervju behövde jag inte göra om den eller svara på "formuläret". (Det avklarades redan då förra hösten.)

Min fru lämnade in ansökan för UT (vi fick 2 år)  i början av mars. Jag fick en blankett ca 2 veckor senare som jag skickade tillbaka.(Ja blanketten som talar om att jag godkände så att säga ansökan.)

Sedan hälsade jag på MIG förra tisdagen och var allmänt trevlig. [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_jap.gif' alt=':wai:'> ]http://www.maipenrai...default/jap.gif (Väldigt trevlig Dam jag talade med. [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_yes.gif' alt=':yes:'> ]http://www.maipenrai...default/yes.gif )

Sedan damp beslutet ner i brevlådan igår. [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_dance1.gif' alt=':dance1:'> ]http://www.maipenrai...ault/dance1.gif

M.v.h. RedDrago"

För det första, du skriver att du gjorde en telefonintervju i slutet av augusti och därför inte behövde fylla i nåt frågeformulär? Hmm... Om du gjorde intervjun i aug och din fru kom hit på 6 mån besöks-UT i sep, då gällde väl den intervjun besöks-UT? Det är betydligt mer info man måste lämna och mer blanketter lämnas in när man söker 2 års UT.

Och frågeformulär får väl alla om tjejen lämnat in ansökan på ambassaden i Bkk?

Sen tar det 2½-3 veckor innan ärendet hamnar hos rätt MIG i sverige.

Om du är gift eller inte påverkar inte handläggningstiden om du inte begär förtur. (Och det gjorde du ju inte) Handläggaren kan nämligen inte veta om du är gift eller inte förrän han/hon tittar på ditt ärende. Och det kan ta flera månader som du ser av vad andra skriver här.

Ja sorry, i mina ögon verkar det här vara för bra för att vara sant.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej RedDragon

GRATTIS!

För oss tog det 4 månader för beslut från Mig Uppsala.

Det tog lång tid innan ärendet fick en handläggare, men när väl en handläggare tar hand om ärendet så går det fort, vi hade en ligg tid på migrationsverket på 3 månader, jag hittade namn och e-post till chefen på mig-uppsala och frågade om vårat ärende och då gick det fort med handläggare och ett snabbt svar när ärendet ska vara avklarat.

Min handläggare sa att han skulle ha en längre gå på en längre ledighet i April och att ärendet skulle vara avklarat innan dess.Och det var det...Vi fick klart UT 13mars ...men vi åker till Sverige 20april.

Så det verkar som det går snabbt i Uppsala när dom väl tittar på ärendet...

Grattis Lorentz07

Tycks vara som du sa att bara dom får fart på papprena så går det undan.  :yes:

M.v.h.  RedDragon

RedDragon

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. För oss tog det ganska exakt 3,5 månader från besök på ambassaden den 16 dec till beslut av MIV den 1 april. När jag pratade med vår handläggare fick jag svaret att "..jag känner igen ditt namn, fick handlingarna igår, kommer bevilja ansökan idag och beslutet skickas med post imorgon..."

Och det var i Solna, som fått en hel del kritik för långa handläggningstider. Undrar verkligen varför handläggningstiderna varierar så mycket som de gör.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Samma här. För oss tog det ganska exakt 3,5 månader från besök på ambassaden

Och det var i Solna, som fått en hel del kritik för långa handläggningstider.

För oss tog det 5,5 månader.

Och det var i Sundsvall, som fått en hel del beröm för korta handläggningstider  :whistle:

Keroan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...