Jump to content
IGNORERAD

Trafikproblem förväntas i Pattaya


Celsius

Recommended Posts

Från vanligtvis välunderrättad källa (svägerskan) har jag fått veta att vägarbetena på Sukhumvit går in i en ny fas på måndag 15 juni. Man tvingas stänga av vägen helt under två månader enligt planerna.

Vem som helst kan räkna ut att 3rd Road och vägen som går utefter järnvägen kommer att bli hårt belastade med stora trafikproblem som följd.

Man håller på att bygga en flyover för att bättra på flödet genom Pattaya. Det är naturligtvis en god idé och välkommet. Så de som måste åka där får väl finna sig i det ett tag. Det blir bättre när det är klart, får man anta.

Hur illa det blir får vi väl se. Uppdateringar välkomnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var bygger man en flyover?

 

Om det är vägarbetet på Sukhumvit du menar så är det ett tunnelbygge som avlastar korsningen vid Pattaya Klang.

Flera liknande tunnelbyggen ligger på ritbordet och projektet vid Thepprasit-korsningen beräknas starta inom 3 år.

 

Trafiken har ökat markant längs järnvägen, Pattaya Bypass Road och vid rusningstrafiken så är det helt igenkorkat där den korsas av soi Khao Noi och soi Khao Talo, soi Nern Pluebwan och soi Siam Country. Tur man åker motorcykel så man slipper fastna i köerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var bygger man en flyover?

 

Om det är vägarbetet på Sukhumvit du menar så är det ett tunnelbygge som avlastar korsningen vid Pattaya Klang.

Flera liknande tunnelbyggen ligger på ritbordet och projektet vid Thepprasit-korsningen beräknas starta inom 3 år.

 

Trafiken har ökat markant längs järnvägen, Pattaya Bypass Road och vid rusningstrafiken så är det helt igenkorkat där den korsas av soi Khao Noi och soi Khao Talo, soi Nern Pluebwan och soi Siam Country. Tur man åker motorcykel så man slipper fastna i köerna.

 

Ja, det är snart det enda sättet att ta sej fram i och runt Pattaya.

 

Förstår bara inte hur de tänker när de omdirigerar trafiken.

T ex

Uppifrån Khao Talo och ner mot järnvägsövergången står BIB och dirigerar bilarna åt vänster före övergången (Mc får åka rakt över). Skall man då till Sukkan, så får man köra längs järnvägen tills man kommer till nästa närmaste övergång och där göra en u-turn tillbaka mot Khao Talo, men då på andra sidan järnvägen och sedan då köra vänster vid den tidigare övergången där man blev omdirigerad.

 

Vad är vitsen med denna omväg för bilarna?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Uppifrån Khao Talo och ner mot järnvägsövergången står BIB och dirigerar bilarna åt vänster före övergången

Vad är vitsen med denna omväg för bilarna?

 

Förmodligen ingen som riktigt vet, men BIB får ju i alla fall tillfälle att träna sig på att använda sin visselpipa.     :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen ingen som riktigt vet, men BIB får ju i alla fall tillfälle att träna sig på att använda sin visselpipa.     :)

 

Ja den hör man ju jättebra när man sitter i bilen och lyssnar på musik, men då är det väl meningen att man ska ha koll på deras viftande fingertoppar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är snart det enda sättet att ta sej fram i och runt Pattaya.

 

Förstår bara inte hur de tänker när de omdirigerar trafiken.

T ex

Uppifrån Khao Talo och ner mot järnvägsövergången står BIB och dirigerar bilarna åt vänster före övergången (Mc får åka rakt över). Skall man då till Sukkan, så får man köra längs järnvägen tills man kommer till nästa närmaste övergång och där göra en u-turn tillbaka mot Khao Talo, men då på andra sidan järnvägen och sedan då köra vänster vid den tidigare övergången där man blev omdirigerad.

 

Vad är vitsen med denna omväg för bilarna?

 

Det är ju ungefär mellan kl. 17 och 19 som det här förekommer. Det är likadant borta vid Khao Noi.

Då jag åker den vägen minst två gånger om dagen så förstår jag tanken.

Styr man inte bort trafiken mellan järnvägen och Sukhumvit så blir det stopp långt upp i backen med den följd att hela korsningarna vid järnvägen täpps igen och även trafiken längs järnvägen blir stillastående.

Det är ju även igenkorkat på Sukhumvit och thaiarna är ju väldigt bra på att täppa till luckor som skulle underlätta för den trafik som skall svänga vänster  där.

 

På fredagarna kl 18 så är det igenkorkat hela vägen från soi Khao Noi ner till mig på Thappraya Road och View Talay 2.

 

Om man vill till Sukhumvit från Khao Talo så är det smidigare att korsa järnvägen vid nästa övergång, soi  Nongkrabok(samma som du menar) och åka den ner till Sukhumvit.

Vill man till Jomtien så är det bara att köra Sukhumvit bort till Wat Bunkanchana och sedan höger ner till Jomtien. Alternativt göra en U-sväng på Sukhumvit efter Makro och åka tillbaka mot lämplig avfart.

 

PS. Nu blev det nog mycket för den som inte brukar ta sig längre än till barerna och stranden :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ungefär mellan kl. 17 och 19 som det här förekommer. Det är likadant borta vid Khao Noi.

Då jag åker den vägen minst två gånger om dagen så förstår jag tanken.

Styr man inte bort trafiken mellan järnvägen och Sukhumvit så blir det stopp långt upp i backen med den följd att hela korsningarna vid järnvägen täpps igen och även trafiken längs järnvägen blir stillastående.

Det är ju även igenkorkat på Sukhumvit och thaiarna är ju väldigt bra på att täppa till luckor som skulle underlätta för den trafik som skall svänga vänster  där.

 

På fredagarna kl 18 så är det igenkorkat hela vägen från soi Khao Noi ner till mig på Thappraya Road och View Talay 2.

 

Om man vill till Sukhumvit från Khao Talo så är det smidigare att korsa järnvägen vid nästa övergång, soi  Nongkrabok(samma som du menar) och åka den ner till Sukhumvit.

Vill man till Jomtien så är det bara att köra Sukhumvit bort till Wat Bunkanchana och sedan höger ner till Jomtien. Alternativt göra en U-sväng på Sukhumvit efter Makro och åka tillbaka mot lämplig avfart.

 

PS. Nu blev det nog mycket för den som inte brukar ta sig längre än till barerna och stranden :D

Tack för info, särskilt om tiden (17-19)!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inga problem med trafiken, håller mig på Darkside :)

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inga problem med trafiken, håller mig på Darkside :)

 

Det jag skrev handlade ju faktiskt en hel del om just Dark Side men om man inte åker just de sträckorna vid de tidpunkterna så är det inga större störningar. Kommer man sedan på andra sidan berget så minskar trafiken avsevärt. Tyvärr så ökar hastigheten ofta då och på t.ex. soi Siam Country stryker det ju med en och annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tja blir det värre än BKK så går det ju fortare att gå.

Kalla det "rusningstrafik" när allt står still fattar jag fortfarande inte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skrev handlade ju faktiskt en hel del om just Dark Side men om man inte åker just de sträckorna vid de tidpunkterna så är det inga större störningar. Kommer man sedan på andra sidan berget så minskar trafiken avsevärt. Tyvärr så ökar hastigheten ofta då och på t.ex. soi Siam Country stryker det ju med en och annan.

Siam Contri finns inte på min karta längre. Från Nongprue, där jag bor, korsar jag Siam C och kommer ut på motorvägen. Hemifrån blir det 10-15 min till Sukkan uppe vid Nua road och skall jag vidare till te ex Mikes, så blir det ytterligare 10 min.

 

Vill passa på att säga att om ni är ute och går i Pattis och har grönt ljus vid någon Zebraövergång, så tro inte att trafiken stannar för rött - jo kanske max 10% och de blir omkörda stup i kvarten på just övergångsstället.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så ökar hastigheten ofta då och på t.ex. soi Siam Country stryker det ju med en och annan.

Då minskar ju köerna med tiden.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Tunnelbyggena är visst en jointventure med dykarskolorna i Pattis.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...