Jump to content
IGNORERAD

BKK / Isaan


buriram

Recommended Posts

Hejsan Alla efterblivna  :taunt:   anders sex timmar före  :preved:

Forummedlemmar.

Har funderat i flera dagar om detta inlägg skulle bli av. För min frids skull, inte eran,så kommer dessa rader.

Anders född och uppvuxen i Stockholm känner igen tankarna och åsikterna om BONNlandet, m.a.o. allt utanför Sthlm, inklusive Märsta ;.)  Sthlm VET bäst….

Lärde mig, när vi med s.k raggarbil härjade runt i Sverige/ Norge  i mitten på - 60 talet och framåt att Stockholmsjävlar är ena skitar och TROR att de vet allt. Problem blev det hos den manliga delen,

Glöm Sthlm, uppvuxen i Bromma,  Var kommer du ifrån ? BROMMA !!! Var ligger det? Utanför Sthlm.. JaHa  Sedan var det lugnt.

Med dessa enkla ord vill jag säga, Storstan vet inte ett jävla dugg hur människor känner och upplever hur deras liv är, för det skiter dom i .Suga ut vattenkraft från Norrlandsälvar, satsa något lokalt, Nej Då…  Fint ska det vara, Glastempel i Sthlm  och direktörer som det går 15/dussinet på, dessa byråkrater som bestämmer över deras liv i Sverige………. UTANFÖR t.ex. BKK  om vi flyttar tanken hit.

Före Thaksin, Du fick vänta i bästa fall timmar, dagar för att byråkraten skulle nedlåta sig och intressera sig för att hjälpa Dig. Om inte Du visade att pengar fanns, Då var det ett STORT intresse för att hjälpa till...

2005 ? kanske -04  såg jag på Tv, Thaksin läxa upp samtliga provinschefer, Han upplyste dem att De ska arbeta för folket och INTE behandla dom som idi*ter.

SKILLNADEN blev högst märkbar, nu behövde bönderna ( det är dom jag umgås med ) inte stå på knä, och wai  Byråkraten: frågade Vad kan jag hjälpa till med.

Den politiska situationen här, Demokrati ? ? ?  När man i Parlamentet omyndigförklarar röster för att ett parti som EJ har folkets stöd ska få makten…… Men är MILITÄREN = polisen på samma linje  Niema Problema. Så är läget nu.

VEM ska man tro på ( Thomas Ledin )  Det man upplever i VERKLIGHETEN här i Isan, Där skillnaden MÄRKTS  eller "uppkomlingar i BKK ??? ? som stöder sig på statistik ! Som alla vet, kan användas efter vilket behov man har.

Kims förhärligande av Thailand, All Heder till Dig. MEN Du behöver inte, i nästan alla Dina inlägg tala om hur länge du har varit här eller alla provinser du har besökt. Snacka med P3 och lägg in det för besökare… Om det funkar.  Till P3  Loggan är lite Netscape, som någon annan tyckte tidigare, Allt annat är Kanoon. Duktig är du, vill gärna träffa dig.

Slutord: All Heder till Mr Isan som tillika mig har lärt sig och uppskatta det Thailändska folkets kultur och livskvalitét .  Känner väl igen, omogna människor som stödjer sig på siffror men ej har livserfarenheten, kan glädja Eder med att det kommer med åren. 

Ni känner till uttrycket: Jag Vet Var Du Bor :wai:

0004_resize.jpg

Förtydligande:  :stink:

0002_resize.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Anders!

Fint hus du har. Ser verkligen trevligt ut.

Men du verkar lite arg, är du det? Visst finns det många orättvisor mellan stad och landsbygd i Thailand men jag tycker inte att allt är så svart eller vitt. Själv så har jag turen att trivas alldeles utmärkt både i stad och på landet.

Hur man mäter vem som vet mest beror på vilken måttstock man använder sig av. I min högst begränsade livserferenhet har jag märkt att folk tenderar att använda den måttstock där de själva får högst utslag.

Mvh

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders,

Säger som Joints.najs hus ni har.där har du det säkert trevligt.

Men.när du har det så fint och bra ska du inte reta upp dig på småsaker.  :no:

Njut av livet och din kära..och tänk på oss som huttrar i snö och kyla.

Livskvalitet var det..då ska du inte vara bitter.  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara namnet tyder på Storhetsvansinne :crazy::mdr::mdr::mdr::mdr::mdr::mdr::mdr::mdr::mdr::mdr: , Tog fram lite fakta om Buriram, slit de med hälsan.

:wai: gubben :wai:

Changwat Buriram (eller Buri Ram)

Korta fakta

[/] Namn: Changwat Buriram (eller

Buri Ram)

Area: Cirka 10,323 km²

Invånare: Cirka 1,500,000

Beläget: Nordöstra Thailand (Isan)

Huvudstad: Buriram

Grannprovinser: Fem (5): Khon Kaen, Maha Sarakham, Nakhon Ratchasima, Sa Kaeo och Surin. Provinsen gränsar även mot Kambodja.

Amphoe / Distrikt: Ban Dan, Ban Kruat, Ban Mai Chaiyaphot, Chaloem Phra Kiat, Chamni, Huai Rat, Khaen Dong, Khu Mueang, Krasang, Lahan Sai, Lam Plai Mat, Mueang Buri Ram, Nang Rong, Na Pho, Non Din Daeng, Nong Hong, Nong Ki, Non Suwan, Pakham, Non Din Daeng, Phutthaisong, Prakhon Chai, Satuek.

Populära destinationer: Phanom Rung historiska park, Prasat Hin Muang Tam, Buriram kulturella center, Buriram fågelpark, Khao Kradong parken och Wat Khao Angkhan.

Om Buriram

Drygt 400 kilometer öster om Bangkok ligger en av Isanområdets största och mest tätbefolkade provinser. Även om huvudelen av Burirams natur består utav skog är det risodlingar som ger majoriteten av befolkningen sin inkomst.

Trots att provinsen hör till en av landets fattigare, finns här flera festivaler och attraktioner som kan locka en besökare.

I december månad, varje år, arrangeras bland annat en drakfestival där parader, uppvisningar och tävlingar attraherar en stor publik.

Attraktioner

Burirams fågelpark är ett naturområde beläget ca 15 kilometer från staden Buriram. Parken lockar i november och april varje år mängder av fågel arter som i sin tur lockar fågelskådare.

Burirams kulturella center är ett institut som byggdes för att bevara södra Isans unika kultur och traditioner.

Prasat Hin Phanom Rung är ett khmerinfluerat tempel som hör till en av provinsens huvudattraktioner.

Kopierat från hemsidan: http://www.thai.nu/b..._provinsen.html

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Torsdagsfyllor ar inte att forakta, det ar dock inte riktigt bra for halsan om man alltfor ofta ar sa pass tankad vid 5-tiden pa vardagar  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Anders

Jag tycker din jämförelse mellan Stockholm och Bangkok, och synen där på övriga landsdelar är bra.

Och jag som också umgås till 95% med bönder och folk i Isaan har upplevt precis samma förändring inom korruptionen, och bemötandet av folket där vid kontakter med myndigheter under Thaksins tid vid makten.

Men hur man ska få folk som lever i ett helt annat Thailand än det som jag och du verkar leva i att förstå detta vet inte jag.

Dom verkar tro att vi antingen ljuger eller är korkade, nästan ingen verkar förstå att fattiga folk i nord östra Thailand upplever saker annorlunda än vad dom rika på lyxhotellen i Bangkok eller turistorterna gör.

Man känner sig skyldig att försvara dessa människor och enligt dom själva deras välgörare Mr. T.

Enligt dom den ende under deras livstid som har gjort något för denna landsdel och folket där.

Det är väldigt lätt att använda statistik som dom gula presenterar i olika medier, men hur sann är den.

Jag skulle hantera den statistik som militären låter en civilklädd marionett framföra med stor skepsis.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Torsdagsfyllor ar inte att forakta, det ar dock inte riktigt bra for halsan om man alltfor ofta ar sa pass tankad vid 5-tiden pa vardagar  ;)

Så tänkte jag också...men så vill man ju inte skriva.  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom + släpvagn Lars, Det är LÄTT och försöka såga en person och snacka om fylla, Atom, Dig såg jag tidigare som en tänkande person, nu har Du bevisat motsatsen.

Med Vänliga Hälsningar anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Buriram, ta det inte for allvarligt. Ditt inlagg ar onekligen oerhort rorigt, ungefar som mina tankar brukar ga efter en redig eftermiddagsfylla pa den thailandska landsbyggden. Det finns sakert en poang nagonstanns som jag inte lyckades urskilja.

Jag delar, som bekannt, inte din och Isan Lover's syn pa Taxen men samtidigt sa kan ju inte 20 miljoner Isaaniter ha fel, nagot gjorde han val ratt aven om priset for Thailand som helhet var for hogt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Lars för ditt första inlägg,Det andra hoppas jag Du glömmer.

Joints, Tack  Det är människor som Du som gör livet lättare och leva  :wai:

Hälsar Dig Välkommen till Buriram  // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Morsning Atom, som jag skrev tidigare, genomtänkt, inte någon eftermiddagsfylla...

Det är lite svårt och ha det på kvällen  :stop:

Lite Vaken måste du vara, anders lever i Thaizonen  :dance:

Hälsningar anders som lever med sina kamrater som inte bor i BKK  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Anders,

Forvisso kommer kvallen tidigt pa den thailandska landsbygden men ditt ursprungliga inlagg skrevs 17:34. Om mitt antagande var ratt att du var aningen slirig nar du skrev inlagget sa kallar jag det en eftermiddagsfylla. Om du inte var slirig sa ber jag om ursakt men det gor samtidigt ditt inlagg an mer svarforstaeligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom, Jag gillar Dig.Du har ett personlig från mig.Jag tror och Du Vet, Öga mot Öga så har Vi samma åsikt.    ( I STORT )  Kl. är tio  Sovdags, högtalaren startar 05,50 med dagens nyheter, Hade Bra 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Anders,

Forvisso kommer kvallen tidigt pa den thailandska landsbygden men ditt ursprungliga inlagg skrevs 17:34. Om mitt antagande var ratt att du var aningen slirig nar du skrev inlagget sa kallar jag det en eftermiddagsfylla. Om du inte var slirig sa ber jag om ursakt men det gor samtidigt ditt inlagg an mer svarforstaeligt.

Ungefär så tänkte jag också.en aning (snällt) svårt att förstå minst sagt.

Hehe.jag tror  att svensk-läraren skulle skulle ha klitat sig både en och två gånger, i huvudet.

Men, men..jag ber också om ursäkt om jag har missuppfattat din text...kanske

lite bitter iaf när du skrev.  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Usch vilket dråkigt ämne...

Thaksin är säkert en hyvens kille, men det är svårt att ha en snubbe som förskingrar pengar vid makten.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...