Jump to content
IGNORERAD

U-tapao i Rayong ska avlasta Suvarnabhumi nästa år


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    25

  • Kenneth4618

    19

  • pigge01

    13

  • Fritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vilken är DMA?

 

Davis Monthan Air Force Base

 

DMK däremot är Don Mueang som jag troooor han menade

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Nog for att U-Tapao är en fin flygplats, men hur blir det med transfer?

På suvvan finns det anslutningsplan till alla mojliga håll o kanter, men det finns knappt nånting på U-tapao.

Jo man kan åka till Koh Samui...men sen då?

 

Det är mest charterflyg med resenärer som skall till Pattaya/Jomtien/Rayong/Koh Chang ändå så anslutningsflyg lär inte öka så mycket

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Varför lägga en flygplats söder om Suvan när paxen finns norrut och inte i Rayong även om du bor där

 

Bara 3 mil till Pattaya/Jomtien istället för 10 mil och 15 mil kortare till Rayong och Koh Chang jämfört med Suvvan är bra motiv

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Bara 3 mil till Pattaya/Jomtien istället för 10 mil och 15 mil kortare till Rayong och Koh Chang jämfört med Suvvan är bra motiv

Så du menar att alla turister åker dit

 

Tillåt mig tvivla på det

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Så du menar att alla turister åker dit

 

Nej. Men de resebolag som har charter till Pattaya/Jomtien är ju fulla med folk som skall dit

 

Blanda inte ihop charterflyg med reguljärflyg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Så varför skulle man inte klara sträckan till Skavsta utan att mellanlanda?

 

Tvärtom klarar man nog inte det.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nej. Men de resebolag som har charter till Pattaya/Jomtien är ju fulla med folk som skall dit

 

Blanda inte ihop charterflyg med reguljärflyg

Var står det charter ???

 

Thailands Transportdepartement och flotta har skrivit under en överenskommelse om att uppgradera flygplatsen U-tapao i Rayong så att den kan börja hantera delar av Bangkoks trafik nästa år.

Kraisorn Jansuwanit från flottan och transportminister Prajin Juntong skrev under överenskommelsen under onsdagen. Till nästa år så kommer U-tapao ha en ny passagerarterminal för 200 miljoner baht, vilket ska öka passagerarkapaciteten från 800,000 till 3 miljoner per år. Mellan 2018 och 2020 kommer man sedan vidare utöka kapaciteten till fem miljoner.

"Trängsel på flygplatsen Suvarnabhumi kräver en snabb uppgradering av flygplatsen U-tapao så att den kan betjäna fler flygningar eftersom Suvarnabhumi kommer vara under renovering. Flygbolag kommer bjudas in att även använda U-tapao," sade Prajin. Flottan kommer vara ansvarig för flygtrafikkontroll och marktjänster medan Thai Airways International kommer stå redo att tillhandahålla support.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tvärtom klarar man nog inte det.

 

Sträckan är inte problemet utan banan (maxvikter och längder)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Davis Monthan Air Force Base

 

DMK däremot är Don Mueang som jag troooor han menade

 

Ok, då är jag med!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Var står det charter :huh:

 

Thailands Transportdepartement och flotta har skrivit under en överenskommelse om att uppgradera flygplatsen U-tapao i Rayong så att den kan börja hantera delar av Bangkoks trafik nästa år.

Kraisorn Jansuwanit från flottan och transportminister Prajin Juntong skrev under överenskommelsen under onsdagen. Till nästa år så kommer U-tapao ha en ny passagerarterminal för 200 miljoner baht, vilket ska öka passagerarkapaciteten från 800,000 till 3 miljoner per år. Mellan 2018 och 2020 kommer man sedan vidare utöka kapaciteten till fem miljoner.

"Trängsel på flygplatsen Suvarnabhumi kräver en snabb uppgradering av flygplatsen U-tapao så att den kan betjäna fler flygningar eftersom Suvarnabhumi kommer vara under renovering. Flygbolag kommer bjudas in att även använda U-tapao," sade Prajin. Flottan kommer vara ansvarig för flygtrafikkontroll och marktjänster medan Thai Airways International kommer stå redo att tillhandahålla support.

 

Det står inte där men jag har fått veta det genom andra kanaler

 

Det är i stort sett bara charter redan idag där förutom några mindre flygplan till Koh Samui och Phuket

 

Det är charterflyg som idag landar på Suvvan som man vill få att landa på Utapao

 

Det är dock bara planer idag så vi får se om ett år hur dom lyckas

 

Många av charterbolagen har ju även passagerare till Bangkok idag

 

Idag är det främst ryska och ukrainska flyg som landar där och jag tror dom är ute efter främst de kinesiska som oftast reser i stora grupper till Pattaya/Jomtien

 

Och får dom fram snabbtåget från Bangkok till Utapao kanske dom kan locka fler

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det står inte där men jag har fått veta det genom andra kanaler

 

Det är i stort sett bara charter redan idag där förutom några mindre flygplan till Koh Samui och Phuket

 

Det är charterflyg som idag landar på Suvvan som man vill få att landa på Utapao

 

Det är dock bara planer idag så vi får se om ett år hur dom lyckas

 

Många av charterbolagen har ju även passagerare till Bangkok idag

 

Idag är det främst ryska och ukrainska flyg som landar där och jag tror dom är ute efter främst de kinesiska som oftast resor i stora grupper till Pattaya/Jomtien

 

Och får dom fram snabbtåget från Bangkok till Utapao kanske dom kan locka fler

SUCK!!

 

Som vanligt vet du mest och bäst

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

SUCK!!

 

Som vanligt vet du mest och bäst

 

Jag bor ju där nere och har kontakter bland de som jobbar där så det ger en viss skillnad

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Sträckan är inte problemet utan banan (maxvikter och längder)

 

Det borde betyda mindre plan och kortare sträcka?

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det borde betyda mindre plan och kortare sträcka?

 

Nej. Det betyder att dom stora får landa någon annan stans som vill flyga den långa sträckan

 

Lite som direktflyget Stockholm - Phuket som inte kan flyga direkt Phuket - Stockholm

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

U-Tapao flygplats håller nog f*n, höll den för amerikanska B 52 so what.

Alt handlar om pengar, vem ska ha vad och vem ska försöka tjäna mest eller ---- är det inte så i Siam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tillägga angående DMK att trots att den har två banor (tre, om man inräknar golfbanan emellan :-)) så hjälper det inte särskilt mycket för att öka kapaciteten. Inte med den storleken på plan man flyger med idag. Banorna ligger nämligen på tok för nära varandra och p g a virvelbildningar från vingspetsarna kan man därför enbart använda en bana i taget i alla fall.

 

Det är av långt större vikt för en flygplats att det finns en parallell taxibana längs hela landningsbanan, så att planen kan stå i kö och vänta på sin tur att starta, samt att plan som landat kan komma ur vägen kvickt utan att behöva vända och köra tillbaks på själva banan. Jag vill minnas att det var den senaste uppgraderingen man gjorde på Phuket, som ökade kapaciteten flerfalt. Tillsammans med fler parkeringsplatser, får man anta. Vill minnas att Phukets bana är för kort för att starta med full tank för de flesta widebodies, så därför mellanlandar dom i t ex Sharjah på återvägen till Europa, som gissningsvis har billigare landningsavgifter än Dubai, Abu Dhabi och Doha, samtidigt som soppan nog blir billig. Nära källan och raffinaderiet i alla fall. Och inga passagerare skall ju av eller på i alla fall.

 

Att man övergav DMK som huvudflygplats var alltså fullt riktigt enligt min mening. Man hade tvingats bygga ny bana, samtidigt som man höll full drift på flygplatsen. Det är en omöjlighet skulle jag påstå. DMK, som då fortfarande var BKK, kunde hålla ställningarna medans man byggde Swampy, utan störningar på endera stället.

 

Som jag påpekade tidigare så kan mer trafik på U-tapao leda till mindre trafik på motorvägen mellan Pattaya och Bangkok också, inte alls en liten fördel.

 

Banan på U-tapao skulle nog nästan kunna landa en Space Shutle om dom fortfarande flög! Förstklassig krigsmateriel från Vietnamkriget. Det är terminaler och logistik som behöver uppgraderas och om man håller nere på lyxen, som charterfolket ändå skiter i, så blir det nog lönsamt också.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Utapao är ju inte bara en civil flygplats utan även en militär flygbas med flygvapenförband och marinflyg samt ligger bara några km från Thailands största marin/flottbas Sattahip och är dimensionerad för stora tunga militärflyg och har stora bansystem runt om för både militära och civila flygplan

 

post-3404-0-37106100-1433531003_thumb.jp

 

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jag vill tillägga angående DMK att trots att den har två banor (tre, om man inräknar golfbanan emellan :-)) så hjälper det inte särskilt mycket för att öka kapaciteten. Inte med den storleken på plan man flyger med idag. Banorna ligger nämligen på tok för nära varandra och p g a virvelbildningar från vingspetsarna kan man därför enbart använda en bana i taget i alla fall.

 

Det är av långt större vikt för en flygplats att det finns en parallell taxibana längs hela landningsbanan, så att planen kan stå i kö och vänta på sin tur att starta, samt att plan som landat kan komma ur vägen kvickt utan att behöva vända och köra tillbaks på själva banan. Jag vill minnas att det var den senaste uppgraderingen man gjorde på Phuket, som ökade kapaciteten flerfalt. Tillsammans med fler parkeringsplatser, får man anta. Vill minnas att Phukets bana är för kort för att starta med full tank för de flesta widebodies, så därför mellanlandar dom i t ex Sharjah på återvägen till Europa, som gissningsvis har billigare landningsavgifter än Dubai, Abu Dhabi och Doha, samtidigt som soppan nog blir billig. Nära källan och raffinaderiet i alla fall. Och inga passagerare skall u av eller på i alla fall.

 

Att man övergav DMK som huvudflygplats var alltså fullt riktigt enligt min mening. Man hade tvingats bygga ny bana, samtidigt som man höll full drift på flygplatsen. Det är en omöjlighet skulle jag påstå. DMK, som då fortfarande var BKK, kunde hålla ställningarna medans man byggde Swampy, utan störningar på endera stället.

 

Som jag påpekade tidigare så kan mer trafik på U-tapao leda till mindre trafik på motorvägen mellan Pattaya och Bangkok också, inte alls en liten fördel.

 

Banan på U-tapao skulle nog nästan kunna landa en Space Shutle om dom fortfarande flög! Förstklassig krigsmateriel från Vietnamkriget. Det är terminaler och logistik som behöver uppgraderas och om man håller nere på lyxen, som charterfolket ändå skiter i, så blir det nog lönsamt också.

Kvalificerat skitsnack

 

DMK har två banor och en järnvägsstation utanför porten samt en halvfärdig skytrain på gång och att då satsa på en flygplats söder om

Suvan där det bor lite folk i förhållande till övriga Thailand känns ganska korkat med tanke på kostnaderna för infrastrukturen som behövs

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
trafik på motorvägen mellan Pattaya och Bangkok också

 

Ja om det nu vore det som det handlade om men nu var det flygtrafik som var frågan

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kanon med nästan promenadavstånd till huset :good:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Skulle vara kanon med nästan promenadavstånd till huset :good:

Ja så kan man tycka personligen.

Jag vill ha civilflyg på F16 då jag bor utanför staketet men tyvärr är det inte så smart med tanke på att Arlanda ligger 20 minuter bort

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kanon med nästan promenadavstånd till huset :good:

 

Samt lågflygande plan  dygnet runt :good: lugnt område

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Skulle vara kanon med nästan promenadavstånd till huset :good:

 

Samma här men du och jag lär inte få någon nytta av utbyggnaden om vi inte flyger charter via Moskva

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Samt lågflygande plan  dygnet runt :good: lugnt område

No problem bara de inte kraschar i huset. :good:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...