Jump to content
IGNORERAD

SINK skatt, bra eller inte?


Guest Loikkari

Recommended Posts

khun-petch

Ja du loikkari det är lätt att halka snett.Men kanske är en discussion om sjukvård lika intressant.

För mig självklart utskriven och för dig drygt 14000 som räcker gott o väl till 2 hemresor och

det är bara att åka hem och skriva in dig när du vill och fattas bara när betalt 20% till

sossecirkusen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • khun-petch

    13

  • Fritz

    13

  • Soengsang

    11

  • rowa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

khun-petch

Jisses, din dotter på 23 har stora problem i livet och det ser du som ett skäl att själv dra till Thailand och tycka synd om dig själv ! Man tar sig för pannan !

Sorry för OT men detta inlägg kunde jag bara inte låta bli att reagera mot.

 

Fritz..

Du är bra jävla dum i huvudet.Om dina barn älskar dig som mina älskar mig så skulle du vara glad.

Jag har varit invalid sedan 2003 och åkte till Thailand 2007 med mina barns välsignlse.

Min dotter körde till Arlanda.Min barn är välutbildade och lite internationella.

Jag vet inte varför du hoppar på mig din tomte men det har väl med sossecirkus att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 33k kan den väl vara värd, det är ingen hysterisk summa?

 

Och 500k kommer man långt med om man undviker de extremt dyra sjukhusen.

 

Jag betalar idag ca 50-60k som 49 åring, men då är det maxat, ska se över det nästa år, kanske lite overkill?

Nja, bara 50.000b per sjukdom eller per olycka med max. 500.000b per år.

 

Tror inte du lyckas med tio olika sjukdom/olycka på ett år

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, bara 50.000b per sjukdom eller per olycka med max. 500.000b per år.

 

Tror inte du lyckas med tio olika sjukdom/olycka på ett år

Nej sant, men tio telefoner skulle vi nog fixa, iaf tillsammans ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 33k kan den väl vara värd, det är ingen hysterisk summa?

 

Och 500k kommer man långt med om man undviker de extremt dyra sjukhusen.

 

Jag betalar idag ca 50-60k som 49 åring, men då är det maxat, ska se över det nästa år, kanske lite overkill?

Inte ersättningsbeloppen heller så jag tycker inte att den är värd vad den kostar. Jag har min egen buffert för sjukdom som är placerad på börsen och jag kan om jag vill spara motsvarande premierna också. 

 

Som 49 åring, beroende på riskbenägenhet och ekonomi är det kanske intressant att spara ihop en egen buffert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, bara 50.000b per sjukdom eller per olycka med max. 500.000b per år.

 

Tror inte du lyckas med tio olika sjukdom/olycka på ett år

Vad kostar en by pass operation en miljon eller mer. Spik i foten kan jag betala cash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ersättningsbeloppen heller så jag tycker inte att den är värd vad den kostar. Jag har min egen buffert för sjukdom som är placerad på börsen och jag kan om jag vill spara motsvarande premierna också. 

 

Som 49 åring, beroende på riskbenägenhet och ekonomi är det kanske intressant att spara ihop en egen buffert.

 

Bufferten är inget problem, och nu var den nämnda försäkringen bara ett exempel och inte den jag har.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bufferten är inget problem, och nu var den nämnda försäkringen bara ett exempel och inte den jag har.

Att du inte har Kasikorn förstår jag då den inte kostar särskilt mycket i din ålder..Om man kan själv betala ungefär det man har i försäkringsbelopp så är det väl bättre att spara premierna och placera dessa.

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

Att du inte har Kasikorn förstår jag då den inte kostar särskilt mycket i din ålder..Om man kan själv betala ungefär det man har i försäkringsbelopp så är det väl bättre att spara premierna och placera dessa.

Så du tycker en försäkring är onödig? Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag vet hur svenska fb kan vara och allt säger mig att thailändska är värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker en försäkring är onödig?

Ja, om man kan betala för sin vård motsvarande vad man kan försäkra. Om inte så bör man ha försäkring, om det går att teckna. Men det är upp till var och en att bedöma sina behov.

 

Är man inte utskriven bör man ha reseförsäkring.

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om man kan betala för sin vård motsvarande vad man kan försäkra. Om inte så bör man ha försäkring, om det går att teckna. Men det är upp till var och en att bedöma sina behov.

 

Är man inte utskriven bör man ha reseförsäkring.

Intressant resonemang, men rätt korkat!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

varför tycker du det är korkat ?

 

Att ersätta ev försäkring med sparat kapital, iaf för oss normala, för en Arabisk shejk funkar det nog.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ersätta ev försäkring med sparat kapital, iaf för oss normala, för en Arabisk shejk funkar det nog.

Även för åtminstone en korkad svensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant resonemang, men rätt korkat!

 

 

 

Personligen tycker jag inte det är särskilt korkat men det beror naturligtvis på förutsättningarna.

Jag är själv helt försäkrad genom frugans jobb som försäkrar henne. Denna utökades till varje familjemedlem för 18,000 Baht/person, tror det är ganska bra rabatterat men har inte kollat. 

 

Skulle jag själv varit äldre, vilket då skulle ge mig problem att försäkras till en rimlig summa hade jag sannolikt inte försäkrat mig alls.

Då har jag t.ex. vägt in en ansenlig summa som skall betalas 12 månader om året samtidigt som jag jobbar i andra länder minst halva året och då genom arbetsgivaren är försäkrad. DVS premien på försäkringen skulle jag anse fördubblas, ja jag är smålänning :-) Jag lever också ett mycket lugnt och riskfritt liv, enligt mig själv iaf och händer det inget på säg 10 år har du sparat in till en hyffsad summa att användas till eventuellt kommande sjukdomar som skulle täckts av försäkring. Tänk på att många försäkringar inte täcker upp de sjukdomar man vill att de ska täcka. Det beror lite på hur man lever alltså och var man anser att man lever i för riskzon. Hade jag inte varit försäkrad hade jag aldrig köpt mc t.ex.

Dock anser jag att för att leva utan försäkring bör man ha buffert nog att klara alla tänkbara utfall, jag skulle naturligtvis inte förvänta mig eller förlita mig på andras hjälp att betala notan. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag inte det är särskilt korkat men det beror naturligtvis på förutsättningarna.

Jag är själv helt försäkrad genom frugans jobb som försäkrar henne. Denna utökades till varje familjemedlem för 18,000 Baht/person, tror det är ganska bra rabatterat men har inte kollat. 

 

Skulle jag själv varit äldre, vilket då skulle ge mig problem att försäkras till en rimlig summa hade jag sannolikt inte försäkrat mig alls.

Då har jag t.ex. vägt in en ansenlig summa som skall betalas 12 månader om året samtidigt som jag jobbar i andra länder minst halva året och då genom arbetsgivaren är försäkrad. DVS premien på försäkringen skulle jag anse fördubblas, ja jag är smålänning :-) Jag lever också ett mycket lugnt och riskfritt liv, enligt mig själv iaf och händer det inget på säg 10 år har du sparat in till en hyffsad summa att användas till eventuellt kommande sjukdomar som skulle täckts av försäkring. Tänk på att många försäkringar inte täcker upp de sjukdomar man vill att de ska täcka. Det beror lite på hur man lever alltså och var man anser att man lever i för riskzon. Hade jag inte varit försäkrad hade jag aldrig köpt mc t.ex.

Dock anser jag att för att leva utan försäkring bör man ha buffert nog att klara alla tänkbara utfall, jag skulle naturligtvis inte förvänta mig eller förlita mig på andras hjälp att betala notan. 

 

/ SatanG

Visst du har rätt i mycket där.

 

Men så länge man kan ha en försäkring för en relativt överenskommlig summa så föredrar jag nog att ha det.

 

Och vad gäller mc, så har jag valt bort det, undviker också moppe i det längsta, men det är ju onekligen smidigt för att ta sig runt lokalt, men jävligt farligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte den här tråden handla om SINK-skatt?

Både och, läs första inlägget av TS och försäkringar finns med där.

 

SINK-skatt och försäkringsskydd i Thailand hör ihop i många frågeställningar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

post-6273-0-16580600-1433140720_thumb.jp

Råkade lägga detta inlägg i fel tråd men efter 15 försök och 16 misslyckande har jag nu kanske lyckats få det på rätt ställe

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nåt att ha, själv har jag inga förbindelser varken till Sverige eller FInalandet. Än så länge är jag ungkarl men man vet ju aldrig när den rätta dyker upp, om inte redan har gjort det. Har boendet kvar i Sverige och det är ju en anseligt summa i hyra per månad. I skatt skulle jag nog inte tjäna mer än ca 1 200 SEK per månad, från 28 % till 20 %  Hur går det till att anmäla sig i praktiken?  ENda som bekymrar mig är min lungfibros (inte idiopatisk), kommer jag få sjukförsäkring här i Thailand eller är det uteslutet? Nu vet jag ju att det är inte många medicinsk kunniga här på MPR men hur gör de vid kroniskt sjukdom, nekar de försäkringen hellt eller utesluter man bara bort den delen som sjukdomen påverkar.

 

Jive skrev i nån inlägg att man ska ha nån bro öppen till Sverige, hur kan man ha det om man ansöker SINK skatt?

Hej enligt min gumma som säljer försäkringar så kan du eventuellt får en sjukförsäkring. Hon säljer här runt Pattaya trakten. 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

attachicon.gifflyttat inlägg.JPG

Råkade lägga detta inlägg i fel tråd men efter 15 försök och 16 misslyckande har jag nu kanske lyckats få det på rätt ställe

Värst vad du dribblar på med fribeloppet åt och fram Clas ;)

Så här räknar jag. Bruttoinkomsten minus fribeloppet = beskattningsbar inkomst. Dela den med 5 ( 20% ) så får du den summa du ska betala i skatt. Dra sen den summan från bruttot så får du fram hur mycket pengar du får ut. Same same but different :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst vad du dribblar på med fribeloppet åt och fram Clas :wink:

Så här räknar jag. Bruttoinkomsten minus fribeloppet = beskattningsbar inkomst. Dela den med 5 ( 20% ) så får du den summa du ska betala i skatt. Dra sen den summan från bruttot så får du fram hur mycket pengar du får ut. Same same but different :)

 

Fritz..

Jaha nu har pastorn smuttat på nattvards vinet igen.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha nu har pastorn smuttat på nattvards vinet igen.

Nix pix, är spik nykter !  Var det nåt fel i mitt inlägg eller ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix pix, är spik nykter !  Var det nåt fel i mitt inlägg eller ?

 

Fritz..

Förmodligen inte, kände bara en obetvinglig lust att låta den mörka sidan retas med herrans sändebud.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...