Jump to content
IGNORERAD

När kommer det stora förfallet i Jomtien/Pattaya?


Jive

Recommended Posts

Oregistrerad

Ja, det är ju detta man ser här nere. Kineser på kort och "effektiv" semester ilande hit och dit med flaggbäraren i spetsen, käkar frukost tidigt, ut på Koh Larn, tillbaka vid 12 -snåret, lunch på ett kinahak, iväg med bussarna tilll nästa attraktion.

 

Inte tror jag att kineserna köper eller hyra dessa nybyggda condos och det var lite detta jag menade med förfall -  stora tomma byggnadsskelett som står och möglar till obebolighet.

 

När jag var i Pattaya första gången, 1998 precis efter Tom Yang Koong krisen, så tänkte jag "vem ska köpa alla dessa condos, bo i alla dessa hotell och handla på alla dessa varuhus?" Vid återkommande årliga besök fram till runt 2005 tänkte jag detsamma. Det gör jag inte längre. Jag kan inte påstå att jag tittat runt alltför mycket senaste gångerna jag varit i Pattaya så kanske att det byggs ännu mera nu men om det inte flerfaldigats senaste året så kommer det nog gå bra, åtminstone för de som bygger. 

 

Det är oerhört lätt att underskatta kineserna då de ofta klär sig och uppträder rätt slafsigt men det finns så oerhört mycket pengar där och framförallt är de så ofantligt många. En duktig ingenjör i Shanghai, Peking eller Guangzhou tjänar lika mycket som en dito i Sverige och Shanghaibörsen har de senaste 12 månaderna gått upp 140% och kinesiska valutan har stärks rejält mot Bahten. 5 miljoner Baht för en lägenhet i Pattaya ses ofta som er oerhört bra investering då en liknande lägenhet i Shanghai skulle kostat motsvarande 20 miljoner Baht och i Hong Kong 40 miljoner Baht. 

 

Pattaya har även kraftigt förbättrat sitt rykte bland Thailands övre medel- och överklass. För 10 år sedan var det otänkbart att berätta för sina vänner över en brunch på Emporium att man har en 300 kvadratmeters condo i Pattaya men idag är Pattaya, framförallt Naklua och ut mot Satahip, hett och eftertraktat.

 

Pattaya har sina nackdelar men med en dryg timme från Suvarnabhumi och Bangkok så kan det nästan inte gå fel. Visst kan man uppleva det som trist när många mindre hotell/gästhus samt restauranger/barer slås ut då västerlänningar ersätts av gruppresande asiater som kräver hotell och restauranger som kan ta 6 busslass men sådan är verkligheten.

 

Utveckling är inte alltid av godo men den är nästan alltid oundviklig och den enes död är som bekant den andres bröd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    11

  • Benjamas

    11

  • Cavemannen

    6

  • Fritz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När jag var i Pattaya första gången, 1998 precis efter Tom Yang Koong krisen, så tänkte jag "vem ska köpa alla dessa condos, bo i alla dessa hotell och handla på alla dessa varuhus?" Vid återkommande årliga besök fram till runt 2005 tänkte jag detsamma. Det gör jag inte längre. Jag kan inte påstå att jag tittat runt alltför mycket senaste gångerna jag varit i Pattaya så kanske att det byggs ännu mera nu men om det inte flerfaldigats senaste året så kommer det nog gå bra, åtminstone för de som bygger. 

 

Det är oerhört lätt att underskatta kineserna då de ofta klär sig och uppträder rätt slafsigt men det finns så oerhört mycket pengar där och framförallt är de så ofantligt många. En duktig ingenjör i Shanghai, Peking eller Guangzhou tjänar lika mycket som en dito i Sverige och Shanghaibörsen har de senaste 12 månaderna gått upp 140% och kinesiska valutan har stärks rejält mot Bahten. 5 miljoner Baht för en lägenhet i Pattaya ses ofta som er oerhört bra investering då en liknande lägenhet i Shanghai skulle kostat motsvarande 20 miljoner Baht och i Hong Kong 40 miljoner Baht. 

 

Pattaya har även kraftigt förbättrat sitt rykte bland Thailands övre medel- och överklass. För 10 år sedan var det otänkbart att berätta för sina vänner över en brunch på Emporium att man har en 300 kvadratmeters condo i Pattaya men idag är Pattaya, framförallt Naklua och ut mot Satahip, hett och eftertraktat.

 

Pattaya har sina nackdelar men med en dryg timme från Suvarnabhumi och Bangkok så kan det nästan inte gå fel. Visst kan man uppleva det som trist när många mindre hotell/gästhus samt restauranger/barer slås ut då västerlänningar ersätts av gruppresande asiater som kräver hotell och restauranger som kan ta 6 busslass men sådan är verkligheten.

 

Utveckling är inte alltid av godo men den är nästan alltid oundviklig och den enes död är som bekant den andres bröd.

 

Märkligt - undrar varför. Profilen över sta´n har ju knappast ändrats över åren, endast utbudet inom profilen som har föranlett det dåliga ryktet har blivit större.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i Pattaya första gången, 1998 precis efter Tom Yang Koong krisen, så tänkte jag "vem ska köpa alla dessa condos, bo i alla dessa hotell och handla på alla dessa varuhus?" Vid återkommande årliga besök fram till runt 2005 tänkte jag detsamma. Det gör jag inte längre. Jag kan inte påstå att jag tittat runt alltför mycket senaste gångerna jag varit i Pattaya så kanske att det byggs ännu mera nu men om det inte flerfaldigats senaste året så kommer det nog gå bra, åtminstone för de som bygger. 

 

Det är oerhört lätt att underskatta kineserna då de ofta klär sig och uppträder rätt slafsigt men det finns så oerhört mycket pengar där och framförallt är de så ofantligt många. En duktig ingenjör i Shanghai, Peking eller Guangzhou tjänar lika mycket som en dito i Sverige och Shanghaibörsen har de senaste 12 månaderna gått upp 140% och kinesiska valutan har stärks rejält mot Bahten. 5 miljoner Baht för en lägenhet i Pattaya ses ofta som er oerhört bra investering då en liknande lägenhet i Shanghai skulle kostat motsvarande 20 miljoner Baht och i Hong Kong 40 miljoner Baht. 

 

Pattaya har även kraftigt förbättrat sitt rykte bland Thailands övre medel- och överklass. För 10 år sedan var det otänkbart att berätta för sina vänner över en brunch på Emporium att man har en 300 kvadratmeters condo i Pattaya men idag är Pattaya, framförallt Naklua och ut mot Satahip, hett och eftertraktat.

 

Pattaya har sina nackdelar men med en dryg timme från Suvarnabhumi och Bangkok så kan det nästan inte gå fel. Visst kan man uppleva det som trist när många mindre hotell/gästhus samt restauranger/barer slås ut då västerlänningar ersätts av gruppresande asiater som kräver hotell och restauranger som kan ta 6 busslass men sådan är verkligheten.

 

Utveckling är inte alltid av godo men den är nästan alltid oundviklig och den enes död är som bekant den andres bröd.

Tja,

Bra skrivet och träffsäkert.

Av våra vinterturister skulle jag säga att kineserna spenderar mest och har oftast ganska dyra aktivitetsscheman förbokade.

Snålast är norskar.

Mest priskänsliga känns faktiskt svenskarna och engelsmän.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Märkligt - undrar varför. Profilen över sta´n har ju knappast ändrats över åren, endast utbudet inom profilen som har föranlett det dåliga ryktet har blivit större.

 

Asiater i allmänhet har inget problem med prostitution, jag har fortfarande aldrig varit i en stad av lite storlek öster om Bkk där det inte finns ett red light district, det är bara att de inte vill ha det "in your face" så att säga. Det nog många upplevde som problemet med Pattaya tidigare var att hela staden var ett enda stort red light district, medans det numera känns aningen mera "zoonat" även om det totala utbudet nog inte minskat. Man kan lätt spendera flera dagar i Pattaya på fina hotell, välsorterade varuhus och fantastiska restauranger utan att egentligen märka något av Disneyland After Dark.

 

Numera vimlar Pattaya av Hilton, Sheraton och liknande samt flera Boutique Hotels ägda av Thailands allra hippaste och rikaste personer samt givetvis branscher av Bangkoks allra finaste restauranger. Hua Hin genomgick samma transformation tidigare men där var givetvis inte vägen lika lång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi får se hur det blir, vår svenska logik funkar ju inte så bra här och det är kanske där det skiter sig, kan ju vara så att det är lönsamt att bygga ett condo även om man bara säljer hälften av lägenheterna.

Jag hade samma känsla när jag kom till Hua Hin för ett par år sen, utbudet av bostäder är gigantiskt och det verkar lugn i helvete att sälja ett beg hus men likafullt bygger dom som dårar överallt och stan har utvecklats som tusan bara på dom här åren. Till det bättre faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förfallet i Pattaya började i.o.m. att amerikanarna började använda denna fiskehåla som rekreationsområde för sina soldater, m.a.o. redan på 70 talet började förfallet - prostitution i större skala.

För övrigt var Pattaya en ganska mysig liten fiskeby när endast området runt nuvarande Walking street var "bebott" - på den tiden gatornas beläggning bara var sand..

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Du har säkert helt rätt, jag räknade på 10 dygn i snitt eftersom det är lättare att räkna med jämna siffror :wink:

 

Jag bor nära hotellet Golden Sea på soi Buakhao i Pattaya som jag tycker verkar vara ett hotell i övre medelklass. När jag tar mina morgonpromeder förbi baksidan av hotellet så kryllar det av kineser och bussar.  Troligtvis är dom där på kortare visiter eftersom hälften släpar på sitt bagage medans den andra hälften äter frukost.

 

Fritz..

 

Tack för tipset!

 

Såg grymt prisvärt ut.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset!

 

Såg grymt prisvärt ut.

Trevligt, hör av dig om du checkar in så kan vi ta ett par stänkare. Det är krypavstånd till mitt boende på soi Fritz. :drinks:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Trevligt, hör av dig om du checkar in så kan vi ta ett par stänkare. Det är krypavstånd till mitt boende på soi Fritz. :drinks:

 

Fritz..

 

 

Tack, det ska jag göra :good:

 

Det blir nog i augusti jag besöker byn igen.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sägs att dessa gruppresande kineser rör sej mellan stranden - Koh Larn - tillbaka och vidare till ett av de primitiva kineshaken. Ev att de gör ett studiebesök i grupp på Walking Street, men utan att spendera pengar.

Floating market, typ alla turistfällor besöker dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i Pattaya första gången, 1998 precis efter Tom Yang Koong krisen, så tänkte jag "vem ska köpa alla dessa condos, bo i alla dessa hotell och handla på alla dessa varuhus?" Vid återkommande årliga besök fram till runt 2005 tänkte jag detsamma. Det gör jag inte längre. Jag kan inte påstå att jag tittat runt alltför mycket senaste gångerna jag varit i Pattaya så kanske att det byggs ännu mera nu men om det inte flerfaldigats senaste året så kommer det nog gå bra, åtminstone för de som bygger.

 

1998-2005 är ju en period där där turismen här var i sitt mest expansiva skede och som sedan fortsatte i samma höga takt fram till ca 2013. Här blev det tvärnit och t o m en kraftig minskning av turistströmmen, men byggandet av condos har fortsatt som tidigare.

Jag tvivlar inte på att kineser har pengar och att de gör kloka investeringar - tvärt om - och det är lite därför jag undrar vem som skall köpa nyproduktionen.

 

Nu har jag ingen faktisk statistik att luta mej mot, men min minnesbild säger att prisbilden på hus och condos var samma för 10 år sedan som den är nu, så nog tror jag att kineserna kan hitta bättre investeringsobjekt på annat håll än i Pattaya

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

1998-2005 är ju en period där där turismen här var i sitt mest expansiva skede och som sedan fortsatte i samma höga takt fram till ca 2013. Här blev det tvärnit och t o m en kraftig minskning av turistströmmen, men byggandet av condos har fortsatt som tidigare.

Jag tvivlar inte på att kineser har pengar och att de gör kloka investeringar - tvärt om - och det är lite därför jag undrar vem som skall köpa nyproduktionen.

 

Nu har jag ingen faktisk statistik att luta mej mot, men min minnesbild säger att prisbilden på hus och condos var samma för 10 år sedan som den är nu, så nog tror jag att kineserna kan hitta bättre investeringsobjekt på annat håll än i Pattaya

Var det i samband med en militärkuppen som turistströmmen sinade tro?

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det i samband med en militärkuppen som turistströmmen sinade tro?

Njae, jag tror det största raset kom när rubeln rasade mot Bahten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Njae, jag tror det största raset kom när rubeln rasade mot Bahten.

så då slutade europeer att resa till Thailand i massor....jag hade tur då jag aldrig investerat i Rubel :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

så då slutade europeer att resa till Thailand i massor.jag hade tur då jag aldrig investerat i Rubel :-)

 

Ryssarna slutade att åka hit och de var tidigare många och flitiga köpare av condos här.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Ryssarna slutade att åka hit och de var tidigare många och flitiga köpare av condos här.

ja jag har förstått det, men varför minskade Europeernas resor så drastiskt alla har väl ändå inte investerat i Rubel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

ja jag har förstått det, men varför minskade Europeernas resor så drastiskt alla har väl ändå inte investerat i Rubel..

valutan gjorde nog en del för alla tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

valutan gjorde nog en del för alla tror jag

Men Euron är väl forfarande stark?

SEK har tappat mycket, men det är väl inte bara vi som har slutat resa...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Men Euron är väl forfarande stark?

SEK har tappat mycket, men det är väl inte bara vi som har slutat resa...

Rock on!

jag vet inte hur mkt resandet sjönk med vintern som var,euron var väl inte så stark mot bahten i vintras

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta diagram, så nog har det blivit dyrt för europa att resa till Thailand.

.post-3552-0-30259400-1433004679_thumb.jp

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

valutan gjorde nog en del för alla tror jag

Japp, märkte man inte av krisen som var så vetefasiken om nåt skulle märkas.

På jobbet (när jag nu jobbade) så varslades det, pensionsavgångar ersattes inte och vi gick ner på 4 dagars vecka med lite reducerad lön.

Så valutan och osäkerheten var nog ganska stora bovar, kolla på PIGS eller grexit bara.

 

Ingen vill spendera pengar när det blir så osäkert = valutan far åt helskotta = det blir värre, en neråtgående spiral som man nu försöker bryta med negativ styrränta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

jag vet inte hur mkt resandet sjönk med vintern som var,euron var väl inte så stark mot bahten i vintras

Ja enligt Jive + Maitan som är på plats så har det ju minskat avsevärt.

Jag vill ju tro att Militärkuppen och osäkerheten med den är den största orsaken till att Europeerna minskat sitt resande till Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja enligt Jive + Maitan som är på plats så har det ju minskat avsevärt.

Jag vill ju tro att Militärkuppen och osäkerheten med den är den största orsaken till att Europeerna minskat sitt resande till Thailand

ja det har nog gjort sitt till det också :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

ja det har nog gjort sitt till det också :good:

 

För att inte tala om allt kaos, dödande, bomber och demonstrationer i ett halvår innan kuppen. Efter kuppen lugnade allt ner sig

 

Sådana oroligheter skrämmer bl.a bort t.ex kineser och japaner väldigt effektivt. Dom är väldigt känsliga för sådant

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...