Jump to content
IGNORERAD

När kommer det stora förfallet i Jomtien/Pattaya?


Jive

Recommended Posts

kitungmakmak

Jo jag tycker att du räknar helt snett. Säg att dessa 6,6 milj stannar i Thailand i 10 dygn så blir snittet runt 180.000 kineser i landet samtidigt enigt mina beräkningar.

 

Fritz..

Hmm, ja då verkar det mer vettigt.  18.000 om dan är ju inte så mycket, nästan samma som antalet innevånare i Piteå kommun 1990 enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Pite%C3%A5#cite_note-Statmallen_Befolkning_i_Sveriges_T.C3.A4torter-1

 

Känns ändå som att jag missat nåt. Travar dom omkring i grupper med en flaggbärare så borde jag inte kunnat missa dom. Sen antar jag att dom inte kommer jämnt under året, så snittet ger inte hela bilden.

 

Även om dom är snåla så blir nog tillskottet på turistområdena märkbart. Börjar dom dessutom köpa lägenheter osv tex i Pattaya eller jomtien så borde det märkas.

Det är lite det jag funderar över, jag har inte nåt minne av att jag sett nån eller några sådana. Får en känsla av att dom (liksom Svenskar i Spanien tex) gärna flyttar till samma ställe.

 

Men jag har nog skrivit det tidigare, jag blandar ihop asiater - ser inte skillnaden (nationalitet/ursprung) på samma sätt som tex européer helt enkelt. Tja, sen gissar jag ju fel även me dessa.

 

Men kommer kineser att börja investera i tex Thailand så behöver inte många % av dessa välja att göra det så är alla tomma lägenheter sålda.

Det kanske är det man hoppas på - eller så bygger dom för att det gick så bra tidigare.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    11

  • Benjamas

    11

  • Cavemannen

    6

  • Chryzaliz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Scandinaviancorner

Kineserna äger Thailand, gå runt i vilken stad som helst under kinesiska nyåret och se vilka affärer som är öppna och stängda så ser ni .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sägs att dessa gruppresande kineser rör sej mellan stranden - Koh Larn - tillbaka och vidare till ett av de primitiva kineshaken. Ev att de gör ett studiebesök i grupp på Walking Street, men utan att spendera pengar.

Inte direkt vad jag ser när jag reser runt typ söder om Pattaya, jag bor i de billgaste resorterna på tex Laem Sing för 1500, de bor på de som tar typ 4-5000..

Och ändå är jag relativt högavlönad?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att utsikterna för Pattaya/Jomtien är ganska ljusa-iallafall i förhållande till andra destinationer i Thailand. Man har redan mycket på plats av det som efterfrågas av gruppresande kineser, billig shopping, en jävla massa golfbanor, gott om plats för "Man made attractions" som temaparker och liknande.

 

Upp med ett fett jävla vattenland, någon temapark (Disney eller en asiatisk liknande kopia) och se till att U-tapao byggs om för charterkärror från Kina, Indien och Arabländerna så rullar det nog på. Värre är det för Phuket, Samui och liknade ställen tror jag.

 

Det här att man förbyggt sig på condos är inget nytt och det bör ju vi som stannar lite längre vara glada för då det innebär lägre hyror.

Tror det gör man i kyrkan som någon myntade, du ska nog hålla dej till rådgivare för Thai air, dina spekulationer är enl min mening helt uppåt väggarna, att det kommer en fastighets smäll i Pattaya är högst trovärdigt, väldigt likt fastighets bubblan på det glada 80-talet i Sverige, Thailand för Thailändare har du väl hört talas om, har en uppfattning att det är Thai man prioriterar, i ärlighetens namn bryr man sig nog inte så mycket om turismen, det märks väldigt tydligt att medelklassen i detta landet växer sig starkare och är väldigt köpstarka.

Det är provinser som t.ex Korat,Buriram,Chanthaburi, Bangkok m.fl som växer sig starka, det är där Thailändarna lägger sina pengar, Thailändare går inte på gogo om dom ens är välkommna, Pattaya och Phuket känns lite utnött på något vis,orter som inte har ett eget liv och beroende av utländsk turism det är mer än självklart det går utför, det vänder säkert med tiden men tar nog sin lilla tid.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det gör man i kyrkan som någon myntade, du ska nog hålla dej till rådgivare för Thai air, dina spekulationer är enl min mening helt uppåt väggarna, att det kommer en fastighets smäll i Pattaya är högst trovärdigt, väldigt likt fastighets bubblan på det glada 80-talet i Sverige, Thailand för Thailändare har du väl hört talas om, har en uppfattning att det är Thai man prioriterar, i ärlighetens namn bryr man sig nog inte så mycket om turismen, det märks väldigt tydligt att medelklassen i detta landet växer sig starkare och är väldigt köpstarka.

Det är provinser som t.ex Korat,Buriram,Chanthaburi, Bangkok m.fl som växer sig starka, det är där Thailändarna lägger sina pengar, Thailändare går inte på gogo om dom ens är välkommna, Pattaya och Phuket känns lite utnött på något vis,orter som inte har ett eget liv och beroende av utländsk turism det är mer än självklart det går utför, det vänder säkert med tiden men tar nog sin lilla tid.

Chan2014

 

Låter som en insiktsfull och genomtänk analys av läget, time will tell.

 

Du kanske ska hålla dig till såna här inlägg med analyser av fakta och siffror (även om de lös med sin frånvaro här) som inte inbegriper sociala normer och uttryck, för där blir det nästan alltid fel ;)

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är provinser som t.ex Korat,Buriram,Chanthaburi, Bangkok m.fl som växer sig starka, det är där Thailändarna lägger sina pengar,

 

Kan nog bara instämma och tillägga Prachuap Khirkhan, eller snarare den del av området som heter Hua Hin, Cha Am, där bygger man i kollosalformat, en hel mindre stad huvudsakligen för den köpstarka inhemska befolkningen där naturligtvis närheten till BKK spelar en stor roll, intressant att följa utvecklingen av denna mastodontsatsing!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var där senast så var det ganska tomt på turister tyckte jag, det var mer personal i barerna än gäster.

Fast jag kanske var på fel ställen i pattis/jomtien eller så gick jag "hem" för tidigt.

 

Märkte dock inte av Kineser, men ryssarna hade ju åxå sinat (tack gode gud). Kanske dax för mig att besöka optikern igen om det nu finns horder av dessa. Läste nånstans om 6.6 miljoner Kineser per år som turistar Thailand. Borde ju märkas på nåt sätt. Kan det verkligen stämma - det blir ju nästan 10% av befolkningen om jag inte räknar helt snett.

 

Träffade folk från många delar av världen, men det var inte nån andel som jag tyckte var övervägande. Tja, thailändare och kambodjaner då - men det var ju liksom förväntat där jag var.

 

Detta med att tomma rum skulle automatiskt ge ett lägre pris vetesjutton om jag alltid skulle lita på. Minskade intäkter kan lika gärna ge högre priser på rummen då dom vill ha in samma summa pengar. Thailogik, eller tja det verkar fungera likadant i Phnom Penh åxå. Snokar (tja, vännen gör fotarbetet) efter en lägenhet där nu och priserna har gått upp mer än kronan har gått ner. Finns tomma rum överallt, men priserna ligger i samma klass på en condo som på ett hotellrum. Jag fattar noll och intet om hur dom tänker. Jag betalar då hellre samma summa för ett hotellrum med städ+rena sängkläder dagligen+el+vatten+wifi än att betala samma fast utan städning osv.

 

Kan inte göra samma jämförelse avseende Pattaya/Jomtien över tid då jag inte kollat priserna där lika mycket.

 

Attans, nu ordbajsade jag igen.. att jag inte lär m

Om man nu under lågsäsong sänkt priset från 4000 till 2500 bht, så tycker jag att det är en avsevärd sänkning.

 

Uthyrnings % ligger på en 40%.

 

Detta gäller alla hotell i den turist ort jag refererar till i denna prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några konkreta exempel på vad analysen, som Bibben kallar det för, grundar sig på.

2006 köpte jag en fastighet i utkanten av Pattaya, vad man kallar darkside, på den tiden hade jag inte så mycket erfarenhet av Thailand då jag bara kom hit för arbete i och runt Bangkok, avsikten med fastighets köpet var att sluta jobba och pensionera mej vid 53 års ålder samt att flytta och bo i Thailand på heltid.

Fastigheten var belägen i ett nybyggt compond, lugnt och välskött village från en välrenomerad byggherre, alla husen sålda och bebodda(99 fastigheter).

2007 träffade jag min nuvarande fru som bedrev verksamhet i Naklua, årsskiftet 2010/2011 kändes det som vi var färdiga med Pattaya med alla dom baksidorna som finns där, frun sålde sin verksamhet snabbt och till Thai såklart, 2011 hittade vi vårt paradis i provinsen Chanthaburi, jag la ut min fastighet till försäljning hos ett antal mäklare i Pattaya, inte ett hugg på två år, och varför skulle dom sälja min fastighet när dom hade 3-400 liknande objekt, jag hade turen att kunna hyra ut huset till en och samma hyresgäst under tiden jag hade det till försäljning, till slut hittade jag en kund själv, Thai såklart, fick igen pengarna och inte mer.

Det är en helt annan go här nere, nästan inga utlänningar, folk har pengar och konsumerar dom, välbesökta turistmål med Thailändska besökare, rena fina stränder där stressade Bangkok bor ägnar sin fritid.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina möjliga bild av framtiden.

 

 

1, Bangkok får återkommande översvämningsproblem och folk söker sig till tryggare områden ( typ Pattaya Jomtien mm.)

 

2, allt byggande drar till sig mer byggande och gör området till en miljonstad.

 

3. Faranger tas emot bättre i grannländer utan farangavgifter och de nya turistländerna blir populärare.

 

4, om det blir överexpansivt och det dör i det överexpansiva byggen påverkar det inte oss. Står lite skelett här och där.

 

5. Negativa skriverier ger dåliga vibbar för oss som har satsat , 

 

6. Kineserna blir rikare.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Om man nu under lågsäsong sänkt priset från 4000 till 2500 bht, så tycker jag att det är en avsevärd sänkning.

 

Uthyrnings % ligger på en 40%.

 

Detta gäller alla hotell i den turist ort jag refererar till i denna prisklass.

 

Jag har inte upplevt detta, men du jobbar ju därnere om jag fattat det rätt - så jag har bara fått för mig att priserna går åt fel håll på mina billiga hak som jag gillar.

Men jag har alltså fel, tja. då är det väl bara att betala och se glad ut då. Skulle gärna betala 2500THB/månad för ett rum (med lite lullull, internet ac, varmvatten osv) dock men jag antar att du menar per dygn.

 

Får nog för mig att för mycket byggande inte är bra för dom som investerat, varken i nybyggen eller i dom befintliga kåkarna. Så visst kan det bli ett rejält knäck neråt om alla börjar sälja.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på CNN  "approximately 30 million more men than women will reach adulthood and enter China's mating market by 2020"

 

Allt fler kinesiska ungkarlar kommer nog att resa till Thailand och leta fru..

 

 

 

Det kommer inte bli några kinesiska män från övre medelklass "över". Kinesiska kvinnor väljer partner efter pengar och status, så de män som blir över kommer vara fattiglapparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer inte bli några kinesiska män från övre medelklass "över". Kinesiska kvinnor väljer partner efter pengar och status, så de män som blir över kommer vara fattiglapparna.

Till skillnad från resten av den kvinnliga befolkningen i världen?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer inte bli några kinesiska män från övre medelklass "över". Kinesiska kvinnor väljer partner efter pengar och status, så de män som blir över kommer vara fattiglapparna.

Det finns ett rätt så stort överskott på män i Kina tack vare den förda politiken så nog kommer det att

finnas en o annan med pengar på banken kvar efter att dom kinesiska donnorna har fått sitt

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alltid tyvärr. Ibland dräller dom in på sjuan eller åttan med för att gå upp till Second Road och då är det bäst att hålla sig ur vägen.

Dom äldre kineskärringarna är absolut värst på att knuffas med armbågarna.

BTT

Var har du läst detta?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tycker att du räknar helt snett. Säg att dessa 6,6 milj stannar i Thailand i 10 dygn så blir snittet runt 180.000 kineser i landet samtidigt enigt mina beräkningar.

Fritz..

Sen sägs det att Kineserna ofta kommer hit på långweekends resor så dessa 6 milj kineser innebär inte så mycket cashflow som man kan tro och det är lite där som statistiken haltar och som gör att vi upplever det som färre folk nu.

En falang stannar ju i snitt 2-4v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en helt annan go här nere, nästan inga utlänningar,

Chan2014

Är det därför som du hänger här så mycket? ;)
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det finns ett rätt så stort överskott på män i Kina tack vare den förda politiken så nog kommer det att

finnas en o annan med pengar på banken kvar efter att dom kinesiska donnorna har fått sitt

Förda politiken har fört med sig att flickor har blivit färre, tack vare att man värdesätter pojkar framför flickor.

Ni får använda fantasin hur dom har lyckats med det.likadant i Indien. :bag:  :rabbi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Förda politiken har fört med sig att flickor har blivit färre, tack vare att man värdesätter pojkar framför flickor.

Ni får använda fantasin hur dom har lyckats med det.likadant i Indien. :bag:  :rabbi:

Många katoyer blir det :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar kina tjejer så det är väl bra!

post-5223-0-75347600-1432941659.jpg

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Jag är ingen jäkla profet, men jag tror att Pattaya/Jomtien kommer att överleva oss som skriver här.

Sen om det är Kineser, ryssar,indier eller vi "renrasiga" Europeer som dominerar, det lär väl tiden utvisa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen sägs det att Kineserna ofta kommer hit på långweekends resor så dessa 6 milj kineser innebär inte så mycket cashflow som man kan tro och det är lite där som statistiken haltar och som gör att vi upplever det som färre folk nu.

En falang stannar ju i snitt 2-4v.

Du har säkert helt rätt, jag räknade på 10 dygn i snitt eftersom det är lättare att räkna med jämna siffror :wink:

 

Jag bor nära hotellet Golden Sea på soi Buakhao i Pattaya som jag tycker verkar vara ett hotell i övre medelklass. När jag tar mina morgonpromeder förbi baksidan av hotellet så kryllar det av kineser och bussar.  Troligtvis är dom där på kortare visiter eftersom hälften släpar på sitt bagage medans den andra hälften äter frukost.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Du har säkert helt rätt, jag räknade på 10 dygn i snitt eftersom det är lättare att räkna med jämna siffror :wink:

 

Jag bor nära hotellet Golden Sea på soi Buakhao i Pattaya som jag tycker verkar vara ett hotell i övre medelklass. När jag tar mina morgonpromeder förbi baksidan av hotellet så kryllar det av kineser och bussar.  Troligtvis är dom där på kortare visiter eftersom hälften släpar på sitt bagage medans den andra hälften äter frukost.

 

Fritz..

Märkligt ställe att käka frukost på om det är ett bättre hotell, men alla är vi olika :wink:

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert helt rätt, jag räknade på 10 dygn i snitt eftersom det är lättare att räkna med jämna siffror :wink:

 

Jag bor nära hotellet Golden Sea på soi Buakhao i Pattaya som jag tycker verkar vara ett hotell i övre medelklass. När jag tar mina morgonpromeder förbi baksidan av hotellet så kryllar det av kineser och bussar.  Troligtvis är dom där på kortare visiter eftersom hälften släpar på sitt bagage medans den andra hälften äter frukost.

 

Fritz..

 

Ja, det är ju detta man ser här nere. Kineser på kort och "effektiv" semester ilande hit och dit med flaggbäraren i spetsen, käkar frukost tidigt, ut på Koh Larn, tillbaka vid 12 -snåret, lunch på ett kinahak, iväg med bussarna tilll nästa attraktion.

 

Inte tror jag att kineserna köper eller hyra dessa nybyggda condos och det var lite detta jag menade med förfall -  stora tomma byggnadsskelett som står och möglar till obebolighet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...