Jump to content
IGNORERAD

När kommer det stora förfallet i Jomtien/Pattaya?


Jive

Recommended Posts

Byggandet av nya höga, stora bostadskomplex fortsätter i oförminskad takt (som det ser ut iaf) och minskningen av turismen håller i sej.

Det ser ut som att det bara är penningsvaga kineser i grupp som ökar här nere.

 

Det är ju så, att pga den höga luftfuktigheten så kommer oanvända bostäder att mögla snabbt och ingen vill flytta in.

 

Det här måste, så vitt jag kan bedöma, inte hålla så värst länge till.

 

Vad tror ni om utvecklingen i Pattaya/Jomtien?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    11

  • Benjamas

    11

  • Cavemannen

    6

  • Fritz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Byggandet av nya höga, stora bostadskomplex fortsätter i oförminskad takt (som det ser ut iaf) och minskningen av turismen håller i sej.

Det ser ut som att det bara är penningsvaga kineser i grupp som ökar här nere.

Det är ju så, att pga den höga luftfuktigheten så kommer oanvända bostäder att mögla snabbt och ingen vill flytta in.

Det här måste, så vitt jag kan bedöma, inte hålla så värst länge till.

Vad tror ni om utvecklingen i Pattaya/Jomtien?

Är ig Kineser peningsvaga, måste ju finnas flera miljoner kineser från övre medelklass, jag hade fått för mig att de är dessa man ser i alla kinesiska gruppresor?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ig Kineser peningsvaga, måste ju finnas flera miljoner kineser från övre medelklass, jag hade fått för mig att de är dessa man ser i alla kinesiska gruppresor?

Såg på CNN  "approximately 30 million more men than women will reach adulthood and enter China's mating market by 2020"

 

Allt fler kinesiska ungkarlar kommer nog att resa till Thailand och leta fru..

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggandet av nya höga, stora bostadskomplex fortsätter i oförminskad takt (som det ser ut iaf) och minskningen av turismen håller i sej.

Det ser ut som att det bara är penningsvaga kineser i grupp som ökar här nere.

 

Det är ju så, att pga den höga luftfuktigheten så kommer oanvända bostäder att mögla snabbt och ingen vill flytta in.

 

Det här måste, så vitt jag kan bedöma, inte hålla så värst länge till.

 

Vad tror ni om utvecklingen i Pattaya/Jomtien?

Ligger mycket i vad säger.

 

För står inte dessa turist ökningarna som man läser om.

 

Kan ju säga att ett område som jag har kunskaper om "Ko Chang" är turist strömmen  halverad, man har sänkt priserna på lyxhotellen till hälften, men har ändå en dålig beläggning. Så var det inte förra året.

 

Så dessa siffror vi får från turist myndig heten riktiga eller är det glitter

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på CNN "approximately 30 million more men than women will reach adulthood and enter China's mating market by 2020"

Allt fler kinesiska ungkarlar kommer nog att resa till Thailand och leta fru..

Och en kinesisk ungarl från övre medelklass står högre i kurs än en halvfet gamal snål farang.

Vi faranger har en benägenhet att överskatta vår betydelse och status för Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ig Kineser peningsvaga, måste ju finnas flera miljoner kineser från övre medelklass, jag hade fått för mig att de är dessa man ser i alla kinesiska gruppresor?

 

Det sägs att dessa gruppresande kineser rör sej mellan stranden - Koh Larn - tillbaka och vidare till ett av de primitiva kineshaken. Ev att de gör ett studiebesök i grupp på Walking Street, men utan att spendera pengar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ig Kineser peningsvaga, måste ju finnas flera miljoner kineser från övre medelklass, jag hade fått för mig att de är dessa man ser i alla kinesiska gruppresor?

Nä rätt, men man spenderar inte så som väst värden gör.

Där är nog ett problem.

 

Turist näringen är upp byggd på ett västerländskt beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en kinesisk ungarl från övre medelklass står högre i kurs än en halvfet gamal snål farang.

Vi faranger har en benägenhet att överskatta vår betydelse och status för Thailand.

Statusen är definitivt på väg neråt. Vi ska va glada för den tid som varit.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Och en kinesisk ungarl från övre medelklass står högre i kurs än en halvfet gamal snål farang.

Vi faranger har en benägenhet att överskatta vår betydelse och status för Thailand.

 

Pattaya, dit folk från alla världens hörn kommer, speglar på vissa vis utvecklingen i världen. Detta är Asiens århundrade, vår egen västvärld är på dekis. På Suvarnabuhmi sist  (på väg till Kina) kändes det som jag bara snubblade in i kineser. Resa i grupp, det gjorde väl vi svenskar också i turisttidernas begynnelse. I takt med att resvanan och språkkunskaperna ökar kommer det beteendet att ändras.

 

Kineser, koreaner, indier, araber etc, kommer också på sikt att utgöra majoriteten av dom som investerar i Pattaya,, i condos etc. Framtiden för Pattaya är ljus, utveckling inte avveckling.

 

Men som TS är inne på, kortsiktigt blir det nog fortsatta problem på fastighetsmarknaden, det sägs väl att det redan är stora problem för många att sälja. De stora projekten på Jomtien 2nd Road får ta mest stryk.

 

Sådärja, nu har allvetande Spooncreek tittat färdigt i spåkulan för denna gång  :_russian:

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya, dit folk från alla världens hörn kommer, speglar på vissa vis utvecklingen i världen. Detta är Asiens århundrade, vår egen västvärld är på dekis. På Suvarnabuhmi sist  (på väg till Kina) kändes det som jag bara snubblade in i kineser. Resa i grupp, det gjorde väl vi svenskar också i turisttidernas begynnelse. I takt med att resvanan och språkkunskaperna ökar kommer det beteendet att ändras.

 

Kineser, koreaner, indier, araber etc, kommer också på sikt att utgöra majoriteten av dom investerar i Pattaya,, i condos etc. Framtiden för Pattaya är ljus, utveckling inte avveckling.

 

Men som TS är inne på, kortsiktigt blir det nog fortsatta problem på fastighetsmarknaden, det sägs väl att det redan är stora problem för många att sälja. De stora projekten på Jomtien 2nd Road får ta mest stryk.

 

Sådärja, nu har allvetande Spooncreek tittat färdigt i spåkulan för denna gång  :_russian:

 

Jag tror nog att utsikterna för Pattaya/Jomtien är ganska ljusa-iallafall i förhållande till andra destinationer i Thailand. Man har redan mycket på plats av det som efterfrågas av gruppresande kineser, billig shopping, en jävla massa golfbanor, gott om plats för "Man made attractions" som temaparker och liknande.

 

Upp med ett fett jävla vattenland, någon temapark (Disney eller en asiatisk liknande kopia) och se till att U-tapao byggs om för charterkärror från Kina, Indien och Arabländerna så rullar det nog på. Värre är det för Phuket, Samui och liknade ställen tror jag.

 

Det här att man förbyggt sig på condos är inget nytt och det bör ju vi som stannar lite längre vara glada för då det innebär lägre hyror.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många ställen som Pattaya finns egentligen i världen? Sammantaget är det nog ganska unikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ha Jomtien kommer att utvecklas ännu mera, ingen fara. Och de ska ju rusta upp stranden för 273 miljoner THB Det har faktiskt börjat markera redan vid parkeringen när polisboxen.

 

post-7521-0-57597200-1431836338.jpg

 

 

post-7521-0-26354500-1431836341.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Det sägs att dessa gruppresande kineser rör sej mellan stranden - Koh Larn - tillbaka och vidare till ett av de primitiva kineshaken. Ev att de gör ett studiebesök i grupp på Walking Street, men utan att spendera pengar.

 

 Åker man ut på någon av temaparkerna i trakten eller några av de större templen brukar det också vara gott om kineser vad jag minns, nu var det iofs ett tag sen man själv bevistade ställen som Pattaya Floating Market, Nong Nooch Garden etc. Sexshower kan ingå i i programmet, enligt en kinesisk reseledare jag lärt känna. Dock inte på Walking Street med omnejd.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Förra fredagen kom det ett gäng chineser till Moo Beach i Jomtien, ja kanske var det ett 20 tal, med reseledare (guide) De åt, drack och

ancnde tjänster flititgt tycker jag, och när de beställde var det typ tio Coconuts, 8 portioner mat mm Så de använde säker mer per person

än jag på en vecka. Mitt nota går på ca 120 THB per besök, stol, vatten och kaffe sen köper man bulle separerat hos bulletanten som går där.

Några hyrde en speedbåt och drog till Ko Larn, vissa åkte vattenski och paraflygning eller vad det nu kallas när man dras efter båten med

fallskärm?

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Jag tror nog att utsikterna för Pattaya/Jomtien är ganska ljusa-iallafall i förhållande till andra destinationer i Thailand. Man har redan mycket på plats av det som efterfrågas av gruppresande kineser, billig shopping, en jävla massa golfbanor, gott om plats för "Man made attractions" som temaparker och liknande.

 

Upp med ett fett jävla vattenland, någon temapark (Disney eller en asiatisk liknande kopia) och se till att U-tapao byggs om för charterkärror från Kina, Indien och Arabländerna så rullar det nog på. Värre är det för Phuket, Samui och liknade ställen tror jag.

 

Det här att man förbyggt sig på condos är inget nytt och det bör ju vi som stannar lite längre vara glada för då det innebär lägre hyror.

 

Sant.

Feta vattenland har det redan öppnat ett eller två nya på sistone, bland annat "Cartoon Network Amazone Waterpark". Inte illa! :-)  U-Tapao, där är utbyggnaden redan klubbad tror jag, av nuvarande regering. Disneyland försökte man få till för ett par år sedan vad jag minns.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

När det stora forfallet kommer, tycker det borjade for cirka 20 år sedan :fie:  :y2:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

När jag var där senast så var det ganska tomt på turister tyckte jag, det var mer personal i barerna än gäster.

Fast jag kanske var på fel ställen i pattis/jomtien eller så gick jag "hem" för tidigt.

 

Märkte dock inte av Kineser, men ryssarna hade ju åxå sinat (tack gode gud). Kanske dax för mig att besöka optikern igen om det nu finns horder av dessa. Läste nånstans om 6.6 miljoner Kineser per år som turistar Thailand. Borde ju märkas på nåt sätt. Kan det verkligen stämma - det blir ju nästan 10% av befolkningen om jag inte räknar helt snett.

 

Träffade folk från många delar av världen, men det var inte nån andel som jag tyckte var övervägande. Tja, thailändare och kambodjaner då - men det var ju liksom förväntat där jag var.

 

Detta med att tomma rum skulle automatiskt ge ett lägre pris vetesjutton om jag alltid skulle lita på. Minskade intäkter kan lika gärna ge högre priser på rummen då dom vill ha in samma summa pengar. Thailogik, eller tja det verkar fungera likadant i Phnom Penh åxå. Snokar (tja, vännen gör fotarbetet) efter en lägenhet där nu och priserna har gått upp mer än kronan har gått ner. Finns tomma rum överallt, men priserna ligger i samma klass på en condo som på ett hotellrum. Jag fattar noll och intet om hur dom tänker. Jag betalar då hellre samma summa för ett hotellrum med städ+rena sängkläder dagligen+el+vatten+wifi än att betala samma fast utan städning osv.

 

Kan inte göra samma jämförelse avseende Pattaya/Jomtien över tid då jag inte kollat priserna där lika mycket.

 

Attans, nu ordbajsade jag igen.. att jag inte lär mig...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kortfattat kan man säga att kinesernas (medeklass) reseprofil ser ut så här.

 

1. Resor i Kina som sen kan utmynna i en "utrikesresa" till Hong Kong och/eller Macau

2. En resa i regionen, typiskt då till Thailand, Malaysia och kanske Singapore, alternativt till Korea/Japan

3. Nästa mål är oftast Australien/Nya Zeeland

4. Sedan lockar Nordamerika och Europa.

5. Sist kommer Sydamerika/Afrika

Ingen av dessa spenderar några större summor, och gör det de, så är det ofta på lyxvaror (som de kan flasha med hemma), så mycket de har råd med.

De reser ofta i grupp och äter bara på kinesrestauranger. 

 

De lite/mycket rikare åker till finare ställen, ofta i mindre grupper och kan spendera många tusen USD på lyxvaror, det mesta är billigare utanför Kina då de har höga skatter.

Inte sällan så är det köer utanför LV, Guzzi, Dior mm som bara består av inlandskineser. Flera av dessa butiker har kinesisk personal anställd.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Det sägs att dessa gruppresande kineser rör sej mellan stranden - Koh Larn - tillbaka och vidare till ett av de primitiva kineshaken. Ev att de gör ett studiebesök i grupp på Walking Street, men utan att spendera pengar.

 

Inte alltid tyvärr. Ibland dräller dom in på sjuan eller åttan med för att gå upp till Second Road och då är det bäst att hålla sig ur vägen.

 

Dom äldre kineskärringarna är absolut värst på att knuffas med armbågarna.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Och en kinesisk ungarl från övre medelklass står högre i kurs än en halvfet gamal snål farang.

Vi faranger har en benägenhet att överskatta vår betydelse och status för Thailand.

Jag tror att det endast handlar om pengar,dom skiter nog i vilket land eller hur gammal man är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alltid tyvärr. Ibland dräller dom in på sjuan eller åttan med för att gå upp till Second Road och då är det bäst att hålla sig ur vägen.

 

Dom äldre kineskärringarna är absolut värst på att knuffas med armbågarna.

 

BTT

Stöter dom på dig?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

. Läste nånstans om 6.6 miljoner Kineser per år som turistar Thailand. Borde ju märkas på nåt sätt. Kan det verkligen stämma - det blir ju nästan 10% av befolkningen om jag inte räknar helt snett.

 

Jo jag tycker att du räknar helt snett. Säg att dessa 6,6 milj stannar i Thailand i 10 dygn så blir snittet runt 180.000 kineser i landet samtidigt enigt mina beräkningar.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alltid tyvärr. Ibland dräller dom in på sjuan eller åttan med för att gå upp till Second Road och då är det bäst att hålla sig ur vägen.

 

Dom äldre kineskärringarna är absolut värst på att knuffas med armbågarna.

 

BTT

Ser man på, du har äntligen fått ändan ur vagnen och kommit till Jomtien o Pattaya, det va väl kul, var bor du, skulle vara kul att ses!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...