Jump to content
IGNORERAD

Honda HRV


Horst

Recommended Posts

Oregistrerad

Dom 940 som dom har på Nana Hotel BKK är det Toyotas motorer i.

Vet inte, har aldrig varit på Nana, ännu mindre tittat på motorer i deras bilar. Kanske var jag otydlig, de Volvo 940 som går på gas i Thailand

har fått en Toyota motor insatt i efterskott i nosen, ofta används dessa bilar av taxi

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Horst

    25

  • UglyFarang

    8

  • Tallviking

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vet inte, har aldrig varit på Nana, ännu mindre tittat på motorer i deras bilar. Kanske var jag otydlig, de Volvo 940 som går på gas i Thailand

har fått en Toyota motor insatt i efterskott i nosen, ofta används dessa bilar av taxi

Men det har jag.

 

Kanske det var jag som var otydlig. De Volvo 940 som dom har på Nana går på gas

har fått en Toyota motor insatt i efterskott i nosen, ofta används dessa bilar som taxi.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har E-modellen. Kändes som det var väldigt mycket mer utrustning i E-modellen jämfört med S-modellen men mest onödigt lullull på EL.

Rayong, du har kört bilen. Vad tyckte du om sikten bakåt, bakrutorna är ju minimala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rayong, du har kört bilen. Vad tyckte du om sikten bakåt, bakrutorna är ju minimala?

Tänkte inte så mycket på det men det var inget som störde. Den har kamera bak så det är enkelt att backa med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte så mycket på det men det var inget som störde. Den har kamera bak så det är enkelt att backa med den.

Jag test körde en idag, den känns hur bra som helst. Blir absolut model E. Så ska jag köpa dashcams, där blir det nog G1W både fram och bak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag test körde en idag, den känns hur bra som helst. Blir absolut model E. Så ska jag köpa dashcams, där blir det nog G1W både fram och bak.

 

Kolla om du kan hitta G1W-C istället, skall vara bättre i varma klimat som Thailand.   

 

G1W-C

The feature that sets the G1W-C apart from the G1W is that it comes with a capacitor instead of a battery. Most dash cams have internal batteries to ensure that in the event of a power cut, the camera can continue recording for a couple of seconds and then safely power down without losing or corrupting video footage. This feature would be most needed in the event of an accident that results in a loss of power to the camera.

Generally speaking, capacitors are much more reliable than batteries. Firstly, they have a significantly better heat resistance: Batteries can explode when overheated, and if you live in a hot climate it can get quite hot in your car when you park it in the sun for a while. Second, a battery’s capacity to hold charge declines with age, so after a couple of months or years in action, it just might not be able to fulfill its purpose anymore and you might not even know it until it’s too late.

So far, capacitors were only being used in high-end dash cams, with most cheaper dash cams relying on batteries. Therefore the G1W-C is a welcome innovation for the lower price segment, as capacitor based cameras are definitely superior to battery based ones (unless you want to unplug them from your car and grab some footage outside, which is only possible if you have a battery built in – but then again, you can also use your mobile phone for that purpose).

Furthermore, the G1W-C has a better sound quality, due to it’s microphone being in a different position internally.

 

http://dashboardcamerareviews.com/g1w-gs108/

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om du kan hitta G1W-C istället, skall vara bättre i varma klimat som Thailand.   

 

G1W-C

The feature that sets the G1W-C apart from the G1W is that it comes with a capacitor instead of a battery. Most dash cams have internal batteries to ensure that in the event of a power cut, the camera can continue recording for a couple of seconds and then safely power down without losing or corrupting video footage. This feature would be most needed in the event of an accident that results in a loss of power to the camera.

Generally speaking, capacitors are much more reliable than batteries. Firstly, they have a significantly better heat resistance: Batteries can explode when overheated, and if you live in a hot climate it can get quite hot in your car when you park it in the sun for a while. Second, a battery’s capacity to hold charge declines with age, so after a couple of months or years in action, it just might not be able to fulfill its purpose anymore and you might not even know it until it’s too late.

So far, capacitors were only being used in high-end dash cams, with most cheaper dash cams relying on batteries. Therefore the G1W-C is a welcome innovation for the lower price segment, as capacitor based cameras are definitely superior to battery based ones (unless you want to unplug them from your car and grab some footage outside, which is only possible if you have a battery built in – but then again, you can also use your mobile phone for that purpose).

Furthermore, the G1W-C has a better sound quality, due to it’s microphone being in a different position internally.

 

http://dashboardcamerareviews.com/g1w-gs108/

Bra info Nemo, tack.

 

Jag var just på Fortune vid rama 9, hittade inga av G1W kamerorna, men många butiker hade Transcend Drivepro 200 och 220. De kostar ca 4-5000 baht, vissa butiker erbjuder även installeringen för att göma sladdar snyggt. Transcend har fått bra betyg i tester, i nått test klagade man på ljudkvaliten. Men jag tror faktiskt att G1W modellerna är bättre, speciellt G1W-C som Nemo säger och borde dessutom vara billigare, finns ju att köpa på nätet, kanske i butiker i sverige? Om man inte orkar installera själv, kan en bilstereobutik fixa det för en slant.

 

Har funderat på om man behöver kamera bak, de modeller som har integrerade system med bakkamera är bla Blackvue och Garmin, dessa är betydligt dyrare. Så jag kommer nog köpa 2 st G1W-C och så köpa en adaptor till cigarettutaget så man kan koppla in båda kameror.

 

Naturligtvis finns det massor av modeller och massor av websidor och youtube videos med reviews. Frågar är bara hur mcket tid man vill lägga på letande. Hittade en websida som verkar ganska bra, skall kolla upp Transcend camerorna lite till, eftersom de är lättilgängliga här i bkk.

http://www.bestdashboardcameras.com/

Ändrades av Horst
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till om dashcams, man vill ju ha en LCD display koplad till kameran, så att man kan spela upp videon direkt efter en ev olycka. Att ta ut ett minneskort och sätta den i datorn el telefonen när man är uppjagad tror jag inte på, ej heller att anväda WIFI etc. Den som är "topp end" just nu är Blackvue 750 som har touchscreen typ smatphone som förstås blir mer lättanvänd, den har dessutom kamera både fram pch bak. Framkameran blir ganska stor, i vissa länder uppskattar man detta då det "skrämer" polisen, man vill absolut att kameran ska synas,huruvida det knepet funkar i Thailand vet jag ej. Sen ligger ju priset högt också.

http://www.bestdashboardcameras.com/blackvue-dr750lw-2ch-dash-cam/

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Bra info Nemo, tack.

 

Jag var just på Fortune vid rama 9, hittade inga av G1W kamerorna, men många butiker hade Transcend Drivepro 200 och 220. De kostar ca 4-5000 baht, vissa butiker erbjuder även installeringen för att göma sladdar snyggt. Transcend har fått bra betyg i tester, i nått test klagade man på ljudkvaliten. Men jag tror faktiskt att G1W modellerna är bättre, speciellt G1W-C som Nemo säger och borde dessutom vara billigare, finns ju att köpa på nätet, kanske i butiker i sverige? Om man inte orkar installera själv, kan en bilstereobutik fixa det för en slant.

 

Har funderat på om man behöver kamera bak, de modeller som har integrerade system med bakkamera är bla Blackvue och Garmin, dessa är betydligt dyrare. Så jag kommer nog köpa 2 st G1W-C och så köpa en adaptor till cigarettutaget så man kan koppla in båda kameror.

 

Naturligtvis finns det massor av modeller och massor av websidor och youtube videos med reviews. Frågar är bara hur mcket tid man vill lägga på letande. Hittade en websida som verkar ganska bra, skall kolla upp Transcend camerorna lite till, eftersom de är lättilgängliga här i bkk.

http://www.bestdashboardcameras.com/

 

G1W-C säljes via fyndig.se för 995:- just nu:

 

https://fyndiq.se/product/1038161-blueskysea-fhd-1080p-g1w-c-car-dash-c/?gclid=CPCg5pei9MUCFYPNcgodOCsAjQ

 

Har inte Hondan 12v uttag i bagageutrymmet som normala bilar tror du?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

G1W-C säljes via fyndig.se för 995:- just nu:

 

https://fyndiq.se/product/1038161-blueskysea-fhd-1080p-g1w-c-car-dash-c/?gclid=CPCg5pei9MUCFYPNcgodOCsAjQ

 

Har inte Hondan 12v uttag i bagageutrymmet som normala bilar tror du?

DU har så rätt, så rätt!

 

Accessory Power Socket:

Open the socket cover under the front console to use power when the vehicle is on. Additional power sockets are located on the back of the center console and the right side of the cargo area.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att när batteriet (om du köper en sån modell) tar slut, så kan det vara svårt att få tag i ett nytt. Därför tror jag att modeller med kondensator (capacitor) är ett bättre val.

 

Tar det inbyggda batteriet slut, så stänger ju inte systemet i kameran ner sig ordentligt när du stänger av strömmen genom tändningslåset, och det senaste som spelades in, kanske inte sparas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att när batteriet (om du köper en sån modell) tar slut, så kan det vara svårt att få tag i ett nytt. Därför tror jag att modeller med kondensator (capacitor) är ett bättre val.

 

Tar det inbyggda batteriet slut, så stänger ju inte systemet i kameran ner sig ordentligt när du stänger av strömmen genom tändningslåset, och det senaste som spelades in, kanske inte sparas.

Tydligen tål batterierna värmen dåligt också, man rekommenderar kameror med kondensatoter i varma länder. Så det blir att hitta en prisvärd G1W-C då alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Praktiskt på skidsemestern kanske med fortfarande ful

 

post-3404-0-09374400-1434346117.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Konservativ som en gammal knekt. :)

 

Nej

 

Överens med världens biljournalister

 

Det är du som skiljer dig från mängden !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej

 

Överens med världens biljournalister

 

Det är du som skiljer dig från mängden !

 

Tack, i det här fallet ser jag det som positivt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, i det här fallet ser jag det som positivt.

 

Nissan är nog tacksam för de som tycker som du också

 

Smaken är som baken du vet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har jag köpt HR-Vn, det blev modell E. Förde över köpbeloppet från ICA till Bangkok bank, som i sintur skrev ut en check, smidigt. Bilköptet var ffa för att kunna ha barnstol och köra dottern till skolan. Skönt att slippa alla bisarra taxichaufförer och livsfarliga tuk-tukar, men så ska man hitta parkeringsplats vart man än ska. 

Någon annan som har Honda HR-V eller funderar på köp?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi använder en Civic av årets modell.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger du,Leifen. Är du nöjd med Honda?

Trevlig bil att köra i alla fall.

Men tror att alla nya bilar i samma prisklass är det.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig bil att köra i alla fall.

Men tror att alla nya bilar i samma prisklass är det.

Hur länge har du haft den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...