Jump to content
IGNORERAD

Bötfällda av Thailändska poliser.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag börjar se ett mönster i det här, nämligen att majoriteten får böter på turistorter, och kanske är det för att jag vistas på landet till största delen som jag har klarat mig.

Där är polisen nog lite mindre nitiska, och vill gärna vara vänner med en.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ylle

    5

  • noBuzz

    4

  • Kim

    3

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Mina böter hittils:

Surin: 3 gånger

Buriram: 1 gång

Sa Keeo: 3 gånger

Bangkok: 1 gång

Pattaya: 3 gånger

Phuket: 1 gång.

Så landsbygdspolisen leder bötesfällningsligan i mitt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag börjar se ett mönster i det här, nämligen att majoriteten får böter på turistorter, och kanske är det för att jag vistas på landet till största delen som jag har klarat mig.

Där är polisen nog lite mindre nitiska, och vill gärna vara vänner med en.

Mvh Isan Lover

När du beskriver din by i Isan får man gärna en illusion av edens lustgård. Behov av polis finns väl inte där?  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan 1999 har jag:

100 THB P-böter då jag glömde datumparkeringen kl 12 Patong

100 THB Utan hjälm i Wang Sam Mo

150 THB Inget skattekvitto i framrutan Kumpawhampi

400 THB Kört mot rött Prasat

200 THB Fortkörning söder om Udon 

men blivit stoppad många gånger av alltid trevliga poliser och då bara visat int och svenskt körkort

Har väll kört runt 1000 mil i Thailand

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

Kanske är det lite som det var här i Sverige förr och kanske är i glesbygden än t,ex i norra Sverige,

att alla är beroende av varandra och att man hjälps åt och inte gör sig till ovän med någon i första taget.

Men dom tar gärna en öl eller en grogg i tjänsten och bjuder också ibland.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta en öl eller 11 ingår tydligen i en polis uppgifter.Jag har supit med dom i vår by,i Erkki`s by, i Pattis, i Bangkok och på koh samui,men fortfarande är det ingen av dom som är i nordisk klass när det gäller alkoholtålighet,slutar oftast med att dom somnar,men kul är det  :drinks: .Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Under mina ca 30.000 mil har jag fått böter ca 5 gånger.

En gång för att jag körde mot rött på "motorvägen".

En gång för att jag körde för fort på motorvägen.

Och ett par gånger för att jag är farang.

Roligaste gången var när vi hade hyrt en sån där pickis taxi ifrån Bangkok till Surin, chauffören blev jättetrött och det blev tydligen min tur att köra vidare. Jaja, rätt som det var åkte vi in i en poliskontroll och de ville se körkortet. Han tyckte att allt stod rätt till (men, vad kan man ge böter för??? Tänkte han väl).

Kostade mig 50 Baht att få tillbaka körkortet av honom istället för att hämta det på stationen. :tommy:

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattaya ,,div böter som åkt utan hjälm ,,åkt mot enkelriktat mm inget att orda om bara och betala ,inga fulböter

men i risbyn räcker det med en vitnäsa för och få en böteslapp ,,speciellt när man halkar ner för korat berget brukar dom vara ivriga å skriva böter för det ena och än det andra med ett flin på läpparna så min erfarenhet är att dom är bra mycket hyggligare i Pattaya än på landsbygden

/Ylle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Ylle

Jag vet inte var berget du var på ligger exakt, men stan Korat är ju stor så att råka ut för böter i närheten där är nog större än i en liten by, långt ifrån städerna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej IL !

Jag menar väg 304 mellan  Kabinburi och pak thong chai uppför/nerför  berget ,där har jag fått dom mesta och även dom bizzaraste böterna nogonsin  :yes:   sist fick jag böta för att jag fraktade min egen moppe (den står i mitt namn och jag visade grönboken ,chonburi skyltad ) på ett pickupflak , på frågan vad som var fel kom en axelryckning  ,you have to pay not moore than 1000 bath ,pruta till 500 bath men än idag vet jag inte vad som var fel ,inte ens gumman hade nån förklaring annat än att det var falangböter .

/Ylle

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

risbyn räcker det med en vitnäsa för och få en böteslapp

Utryckte mej kanske lite plumt där ,,det är bilresan till risbyn ,Pattaya / Phu sing (7 mil från Surin effter väg 24) som har hitills varit pajas ,,har aldrig blivit stoppad i själva risbyn ,,så du kanske har rätt där IL  :whistle:

/Ylle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Ylle

Mycket tråkigt att höra och jag skulle själv bli både besviken och förbannad om jag råkade ut för något liknande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt Korat - Pattaya t.o.r. massor  med gånger och aldrig blivit stoppad, , verkar som dom endast stoppar pic up`s och  vi har en vanlig personbil.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Dom stoppar även vanliga bilar, jag har åkt dit ett flertal gånger.

Jag har även fått böter där Ylle har, däremot har jag just på detta ställe upplevt att de ej går att mutas utan att de följer lagarna.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej errki !

Nja det var nog tantens förtjänst att det blev billigare ,,min thai är ganska limiterad  :yes:   500 hundringen åkte dock rakt in i bröstfickan på konstapeln i allafall ,,orka inte tjaffsa ville bara åka vidare ,,men nästa gång när det blir aktuellt då åker kameran fram och då ska jag ta en bild på fanskapet när han lutar sej in genom rutan ,,ska bli kul å se vad som händer då

när man säger att man vill ha böteslappen på polistationen  :yes:

gillar inte att bli rövknullad det e bara så ,,skiter ju i stålarna men man blir förbannad norrbottning som man är  :Drogar-Thinking(LBG):

/Ylle

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmar du lär du nog bli av med betydligt större summor plus kameran

Filma poliser utan direkt åtgärd från dom funkar bara i Sverige tror jag tyvärr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I natt kl.2 ringde min svåger, han hade (äntligen) åkt fast för fyllekörning (första gången på 20 år!).

Han satt på polisstation och undrade om inte vi kunde komma och betala borgen (20.000bath), så att han fick åka hem (han hade ju bara druckit 2 glas :drinks: ).

Frugan sa ungefär "Som nam na", förklarade för honom att det var nog bäst att han sov där i natt, samt att vi inte tänkte lämna hemmet för att åka 40 km för att lösa ut honom.

Så blev det, och nu väntar nån slags rättegång med trolig påföljd att min svåger får gå nån slags utbildning i varför det är en dålig ide att fylleköra...

På tiden tycker vi!

Återkommer i ämnet!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Håller med om att det j...t tråkigt att pröjsa polisen, de 2 senaste gångerna har vi blivit bötfällda, vid första tillfället var vi på väg till Rayong, då hade vi kört över någon linje, hur f-n han nu kunde se det, men farangen i framsätet såg han allt, dock slapp vi undan med 100 bath efter 10 minuters förhandlande, sist var nu i september, vi hade varit centrala Bangkok, och för att komma hem snabbare tog vi den avgiftsbelagda motorvägen, vi hann knappt upp på motorvägen förrän polisen fick syn på farangen i framsätet, jag trodde han skulle blåsa sönder visselpipan i sin iver att få extra lön, nu hade vi inte andvänt blinkers trots att den fortfarande var på när vi stannade, han ville ha 500 bath men nu tog det hus i helvete med tanten, så vi klarade oss med 100 bath denna gång också. Hädanefter sätter jag mig i baksätet med en tidning. Blir billigare så...tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om bilar med faranger i framsätet får mer böter än andra...hmm. Farangen bakom föraren och med tonade rutor på bilen bör leda till en avsevärd besparing :mdr:

För mig är det ok att betala böter, ifall jag faktiskt begått ett brott. Inte annars.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, fast trä en mörkbrun damstrumpa över huvudet istället, betydligt biligare.

[move]

Prismedvetne Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

I SaKeeo finns en liten sänka motorvägen till BKK/Chachoensao passerar. I just den sänkan är det som längst till närmaste stad. Där gillar poliserna att sätta upp en vägspärr och avkräva böter av alla passerande bilar.

När man närmar sig sänkan är det lämpligt att kolla mötande trafik. Om poliserna har upprättat vägspärr så

signalerar folk med helljusen varpå man kan stanna och vänta till poliserna är klara om man inte vill betala.

Minns en gång när jag blev stannad just där och polisen kom fram till bilen. Jag vevade ner rutan och frågade

vad som stod på. Han svarade, leendes och nästan lite skamligt, att de samlade in bidrag till den lokala polisen.

Mäkta överraskad frågade jag hur mycket man kunde bidra med och han sa att det var upp till mig, men 200 räcker.

Gav honom såklart 200 men skulle nog ha givit 300. Tycker det är bättre att de säger så än att de ljuger om någon

påhittad trafikförseelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I SaKeeo finns en liten sänka motorvägen till BKK/Chachoensao passerar. I just den sänkan är det som längst till närmaste stad. Där gillar poliserna att sätta upp en vägspärr och avkräva böter av alla passerande bilar.

När man närmar sig sänkan är det lämpligt att kolla mötande trafik. Om poliserna har upprättat vägspärr så

signalerar folk med helljusen varpå man kan stanna och vänta till poliserna är klara om man inte vill betala.

Minns en gång när jag blev stannad just där och polisen kom fram till bilen. Jag vevade ner rutan och frågade

vad som stod på. Han svarade, leendes och nästan lite skamligt, att de samlade in bidrag till den lokala polisen.

Mäkta överraskad frågade jag hur mycket man kunde bidra med och han sa att det var upp till mig, men 200 räcker.

Gav honom såklart 200 men skulle nog ha givit 300. Tycker det är bättre att de säger så än att de ljuger om någon

påhittad trafikförseelse.

I just den sänkan stannade vi till sist eftersom det gick tre munkar efter vägen. Vevade ned rutan och sa att dom kunde åka med till Chachoengsao på flaket. På väg till flaket så upptäckte munkarna dock att vi hade en hel del väskor där och att det därför skulle bli trångt och meddelade att dom istället väntade in bussen. I det ögonblicket halade vi istället fram 200-300 baht, överräckte dom och sa att ok, då betalar vi bussbiljetterna.

Tambon kallas det visst och behöver inte utföras vid en buddhafigur i ett tempel eller ens till munkar utan kan lika gärna vara en välbehövlig gåva till en fattig granne.. eller till en underbetald polisfamilj. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tambon kallas det visst och behöver inte utföras vid en buddhafigur i ett tempel eller ens till munkar utan kan lika gärna vara en välbehövlig gåva till en fattig granne.. eller till en underbetald polisfamilj. ;)

Min inställning med. Även om det ibland känns fel när t.ex polismannen i fråga är otrevlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...