Jump to content
IGNORERAD

Populära skoluniformer!


Tommy

Recommended Posts

I en nätomröstning på Bkk-posts hemsida röstar läsarna klart för att skoluniformerna skall behållas och inte bytas ut mot "civila kläder", det var 73% för skoluniformerna när jag röstat!

http://www.bangkokpo...l/1281/uniforms

Jag håller med eftersom jag antar att det jämnar ut statusen mellan barnen och att fattigare föräldrar slipper känna tryck att köpa moderiktiga märkeskläder till sina barn.

Sen slipper eleverna i skolan bli rånade på sina fräcka skor och kläder, nåt som inträffar då och då, tex i Sverige...

Vad tycker ni?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Tommy

Det var skönt att höra, och kanske borde Sverige ta efter.

Dyra märkeskläder och mobbing av dom som inte har råd att köpa dom är ju vanligt på svenska skolor.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sida pa myntet ar att kostnaden for skoluniform ibland utgor en stor utgift for familjen och darmed agerar hinder for utbildning. Skoluniformskostnaden kom pa plats nr. 3 i en landsomfattande enkat gallande potentiella hinder till grundutbildning for familjer.

Jag tror att det bra och minskar diverse markeshets osv. som Tommy och Isaan Lover skriver. Dock bor de tillhandahallas gratis till behovande grupper.

Tycker dock den tvingande frisyrregleringen ar utdaterad och tveksam ur integritets- och sjalvbestammande synpunkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dår har vi en sak som vi kan hjälpa till med.Alla ska ju ha skoluniform och eftersom det verkar vara en dyr investering för de fattigaste så kan ni göra som vi gjorde för några år sen,vi köpte in 150 st.skoluniformer till vår byskola och delade ut till de som behövde,ett enkelt och billigt sätt att hjälpa till.Totalt har jag för mig att det kostade ca.15000 bath och där blev det inga mellanhänder som kunde sko sig+att det var mycket uppskattat.Mvh Måne  :great:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Måne, det var ju en fin gest men borde du inte köpt en själv och gått på en mattelektion.

Inte är de väl så billiga som 100 bath stycket?

[move]

Räknenissen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Herr Måne, det var ju en fin gest men borde du inte köpt en själv och gått på en mattelektion.

Inte är de väl så billiga som 100 bath stycket?

[move]

Räknenissen Arne

[/move]

Precis vad jag gjorde  :read:

många trevliga classkamrater

Pingis som råkade fylla år, och hade "snälla kamrater"

9774_classroom_jpg7a8851f1d29031368685df

9774_classroom_jpg7a8851f1d29031368685df

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det finns poänger med skoluniform och jag är personligen för det. Däremot så tycker jag att det fortfarande finns plats för förbättringar av högskoletjejernas uniformer.

Något snävare skjortor och aningen kortare kjolar tror jag skulle kunna vara ett stort lyft för hela universitetsväsendet. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Herr Måne, det var ju en fin gest men borde du inte köpt en själv och gått på en mattelektion.

Inte är de väl så billiga som 100 bath stycket?

[move]

Räknenissen Arne

[/move]

Jodå, en enkel skoluniform för små barn kostar inte mycket mer än så. Tyvärr räcker det ju sällan med en enda eftersom barn grisar ned sina vita skolskjortor ganska snabbt.

Kommer ihåg att frugan hade 6 uppsättningar likadan skoluniform när vi började umgås Och då var hon ändå 22 år och visste mer om hur man undviker att smutsa ned sig.

För övrigt så har åtminstone skolbarnen på byskolan i vår del av Thailand 3 olika uniformer. En vanlig med vit skjorta/beiga byxor, en scoutuniform (används på onsdagar) samt en mer ledig (gympa?) i byafärgerna gult och grönt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste ban99arne,naturligtvis har jag en själv,består av ett changlinne och ett par shorts.Och jo,de kostade inte mer än så.Tror att det är reglerat vad en dylig får kosta.  :he:   Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nedan antyds att unifomerna är en tung utgiftspost men 100 bath per uniform bör ju inte hindra någon för att gå i skola, så jag antar att de blir betydligt dyrare i gymnasiet.

[move]

Ouniformerade Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne, det gäller per uniform.

I skolan där mina barn gick, samma som min fru gick i som barn, bytte de varje dag. De hade alltså fem olika uniformer. Varför visste inte frugan. Det skulle då kosta minst 500bath per barn, om man nöjde sig med en uppsättning ( läs Kim´s inlägg ).

Om du nu är ouniformerad, har du någon baktanke med det? t.ex att börja sälja dessa färg-glada uniformer i skolorna?  :jester:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag köpt en skoluniform för varje dag till mina Thai barn så dom behöver bara tvätta dom och till helgen brukar dom bli strykta inför näst kommande vecka, ska uppgradera äldsta tjejen till bättre skola nu vid klass byte i April/maj :great:

Mvh. Plätt

9778_Say - Michell_JPGfe4c5865c2f5cc3105

9778_Say - Michell_JPGfe4c5865c2f5cc3105

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Arne, det gäller per uniform.

I skolan där mina barn gick, samma som min fru gick i som barn, bytte de varje dag. De hade alltså fem olika uniformer. Varför visste inte frugan. Det skulle då kosta minst 500bath per barn, om man nöjde sig med en uppsättning ( läs Kim´s inlägg ).

Om du nu är ouniformerad, har du någon baktanke med det? t.ex att börja sälja dessa färg-glada uniformer i skolorna?  :jester:

Bäste Herr R.O Spigg, 100 bath per uniform som jag skrev skall tolkas som att det gäller per uniform som du mycket riktigt påpekar.

Att ha flera uniformer beror nog oftast på tvättlogistik, som her Platt skriver.

Vad betalade Herr Platt för den gröna uniformen? Finns den i storlek XXL så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sådan.

[move]Multiformerade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Herr R.O Spigg, 100 bath per uniform som jag skrev skall tolkas som att det gäller per uniform som du mycket riktigt påpekar.

Att ha flera uniformer beror nog oftast på tvättlogistik, som her Platt skriver.

Vad betalade Herr Platt för den gröna uniformen? Finns den i storlek XXL så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sådan.

[move]Multiformerade Arne[/move]

Tyvärr ingen aning min Tjej shoppar jag betalar :good:

Avskyr shopping :heat:

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker det finns poänger med skoluniform och jag är personligen för det. Däremot så tycker jag att det fortfarande finns plats för förbättringar av högskoletjejernas uniformer.

Något snävare skjortor och aningen kortare kjolar tror jag skulle kunna vara ett stort lyft för hela universitetsväsendet. ;)

Jag håller med. Universitetstjejerna uniformer är något jag känner starkt för. Dina ideer är ju jättebra eftersom man sparar in på materialkostnaderna och fler kan ha råd med sina utbildningar. Mitt eget bidrag är att man även sparar in på själva skjortan och gör den kortare. Det blir ju också mindre varmt iallafall för dem.

:heat:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim in med lite bilder på damer i skoluniform  :heat:

Damer i skoluniform har jag förstås inget emot att bidra med ett par pics av. ;) Här en stilstudie av två aningen uttråkade Rajabahtstudenter inne i Surin tidigare i vinter. Och bara för att göra universitetsuniformsstudien komplett så väljer jag att visa bild på samma studenter från två håll.

uni1.jpg

uni2.jpg

Rajabaht, Surin studerade för övrigt även min fru på när vi träffades 2001 och hennes studentuniform syns delar av på min avatar till vänster.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

. men även unga Surinflickor gör sig väldigt söta och propra i uniform. Här ett par pics, också från två håll, av det lite yngre gardet dels när dom precis intervjuar mig på engelska för ett skolarbete samt när dom efteråt intervjuar en annan farang med samma frågeformulär.

Aningen fuskande så frågade dom även min fru om inte hon kunde hjälpa till med att fylla i mina engelska svar på deras papper, vilket frugan som synes är sysselsatt med på första bilden. :)

Fast tjejerna var faktiskt riktigt duktiga på att tala engelska och inte förrän dom intervjuat klart så avslöjade jag att jag även kunnat ge dom svaren direkt på thai. ;)

Av uniformsutseendet och hårlängden att dömma så gick dom dock inte i den statliga skolan utan förmodligen på någon finare, lite bättre, privatskola.

uni4.jpg

uni3.jpg

Var för övrigt under den välkända elefantfestivalen jag tog bilderna och stan var full av både farangturister och mängder av skolbarn med frågeformulärer på engelska.

Det gäller förstås för engelskalärarna att passa på att utnyttja den enda helg på året när turister invaderar Surin.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte tittat så noga på dom här bilderna tidigare och vände, samt zoomade, av ren nyfikenhet nyss in frågeformuläret på bilden ovan. Och för eventuellt fler nyfikna mpr-medlemmar så kan jag väl visa zoomresultatet där skolelevernas helgläxefrågor på engelska till turisterna framgår.

Som synes inte 100% korrekt grammatiskt men i det stora hela inte så dumt för att härstamma från en landsbygdsskola för 9-10 åringar.

uni5.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...