Jump to content
IGNORERAD

Arctic Thai & Grill har nu slagit upp portarna i Luleå


Kim

Recommended Posts

Nu har jag aldrig ätit i Kina, så jag vet inte om jag föredrar svensk eller kinesisk variant.

Som oftast så håller jag mig undan bufféer då dessa sällan smakar bra oavsett om det är Kina, thai, taco eller någon annan buffé.

Fan, du får komma oannonserad vilken vardag som helst, bäst mellan 11:30-13:30. (kom bara inte i slutet på Juni, för då är det gästkockar), så skall du få äta upp dina ord om "Buffé"

 

Idag hade vi, Biff Stroganoff på Ryskt vis (vilket borde vara självklart, men den Persiska är fan godare), TACOS å Tortillas! (på Svenskt vis med Nötfärs å Santa Maria), Ananas smulpaj å Kaffe... OCH det var bara det jag lagade... 

 

Frugan och Yola, Hade 2 olika varianter på friterad kyckling (Thai och Kina- stil), Grön Curry med Kyckling, Panaeng curry med Biff, Wokad kyckling med Chilipasta (Pad Nam Prik Pao Gai, som var Farrang Pett++), många kommentarer om det "Ät den med lite mera ris till, sa jag"...

 

Sen fanns det Wokade äggnudlar med grönsaker, Wokade grönsaker (låter kanske snålt, men denna veckan kostade Paprikan och broccolin mycket mer än Kyckling och Fläskfilé...) osså de obligatoriska veg-vårrullarna (som jag tycker är trista, men alla gäster tar av dem, så varför inte?).

Att vi sen har Sveriges bästa Jordnötssås och en riktigt bra kina-sötsursås gör inte saken sämre...

 

TRIST BUFFÉ?... My Ass :_russian: ...

 

Aldrig samma Thaimat 2 dagar i rad, de fasta punkterna är: Wokade nudlar (fast de varieras lite), Vårrullar, grönsaker, ris :ok: , Tacos, Kaffe med kaka (oftast bakad av mej :hi: ), en schysst salladsbuffé, Sveriges bästa jordnötssås och en riktigt bra kina-sötsursås...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    19

  • Tommy

    14

  • Kim

    10

  • erkki

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fan, du får komma oannonserad vilken vardag som helst, bäst mellan 11:30-13:30. (kom bara inte i slutet på Juni, för då är det gästkockar), så skall du få äta upp dina ord om "Buffé"

 

Idag hade vi, Biff Stroganoff på Ryskt vis (vilket borde vara självklart, men den Persiska är fan godare), TACOS å Tortillas! (på Svenskt vis med Nötfärs å Santa Maria), Ananas smulpaj å Kaffe... OCH det var bara det jag lagade... 

 

Frugan och Yola, Hade 2 olika varianter på friterad kyckling (Thai och Kina- stil), Grön Curry med Kyckling, Panaeng curry med Biff, Wokad kyckling med Chilipasta (Pad Nam Prik Pao Gai, som var Farrang Pett++), många kommentarer om det "Ät den med lite mera ris till, sa jag"...

 

Sen fanns det Wokade äggnudlar med grönsaker, Wokade grönsaker (låter kanske snålt, men denna veckan kostade Paprikan och broccolin mycket mer än Kyckling och Fläskfilé...) osså de obligatoriska veg-vårrullarna (som jag tycker är trista, men alla gäster tar av dem, så varför inte?).

Att vi sen har Sveriges bästa Jordnötssås och en riktigt bra kina-sötsursås gör inte saken sämre...

 

TRIST BUFFÉ?... My Ass :_russian: ...

 

Aldrig samma Thaimat 2 dagar i rad, de fasta punkterna är: Wokade nudlar (fast de varieras lite), Vårrullar, grönsaker, ris :ok: , Tacos, Kaffe med kaka (oftast bakad av mej :hi: ), en schysst salladsbuffé, Sveriges bästa jordnötssås och en riktigt bra kina-sötsursås...

 

 

MVH Tommy

Tja Tommy,

Kul att det går bra.

Två frågor, vilka vårrulle skal användr ni? Vi har lite svårt att hitta kanon kvalité.

Jordnötsåsen, utgår ni från vanliga saltade nötter eller gör ni allt själva? Vi tycker svenska saltade nötter är för salta.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Buffé´är till för snåljåpar som äter till de håller på att spricka. Bara för att få valuta för pengarna. Totalt vansinne när kvantitet får gå före kvalité´.

Buffé, på rätt sätt, är till för de som vill ha lite av varje.

 

Nackdelen för gästen är att det ser lite trist ut, när nivån är låg på nån rätt, så det gäller att gästen vet att det kommer nytt, strax!

Fördelen är att man kan prova lite av varje, att maten är klar snabbare än på McDonalds, och man kan äta sej proppmätt, nåt som kanske 15-20% av gästerna gör...

 

Känns ibland liiite fel att ta lika mycket betalt av en liten kvinna som jobbar på kontor, som av en 2 meter lång, fet byggarbetare... Men det är som det är.

 

Nackdelen för oss är de där 15-20%en, men det funkar. 

 

Fördelen är att vi sparar pengar, i massor, på serveringspersonal och kockar (har ni aldrig provat att anställa någon och betala för det, så fattar ni inte, har ni anställda så vet ni vad det kostar i både tid och pengar...),

Ett begränsat antal olika rätter varje dag sparar tid (det tar lika lång tid att laga 15 portioner "Pad Thai" som 1 portion), gästerna serverar sej själva och de allra flesta dukar av efter sej, genom att ställa sin bricka i brickstället.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tommy,

Kul att det går bra.

Två frågor, vilka vårrulle skal användr ni? Vi har lite svårt att hitta kanon kvalité.

Jordnötsåsen, utgår ni från vanliga saltade nötter eller gör ni allt själva? Vi tycker svenska saltade nötter är för salta.

Puss

Erkki

Bra och bra... det går mycket, mycket bättre än för 1 år sedan, men jämfört mer er, så ligger vi i lä...

 

Vad gäller de vegetariska vårrullarna, så är det Prefab, från Saigon trading, snabbt och lätt för buffén, smakar OK, och en del beställer dem för Takeaway, som huvudrätt (funkar bäst som sideorder, tycker jag).

 

Vad gäller våra "Hemlagade" Vårrullar, så kan din Chef prata med min chef, jag kan köpa "skalen" men ungefär där tar mina kunskaper om vårrulletillagning slut. Samma gäller Jordnötssåsen, men det är nog inte jordnötterna som är huvudsaken, utan resten av ingredienserna, inget strösocker, mjöl eller annat fusk. Jag PM:ar Noks nummer till dej så kan de snacka om ni har lust.

 

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Buffé, på rätt sätt, är till för de som vill ha lite av varje.

 

Nackdelen för gästen är att det ser lite trist ut, när nivån är låg på nån rätt, så det gäller att gästen vet att det kommer nytt, strax!

Fördelen är att man kan prova lite av varje, att maten är klar snabbare än på McDonalds, och man kan äta sej proppmätt, nåt som kanske 15-20% av gästerna gör...

 

Känns ibland liiite fel att ta lika mycket betalt av en liten kvinna som jobbar på kontor, som av en 2 meter lång, fet byggarbetare... Men det är som det är.

 

Nackdelen för oss är de där 15-20%en, men det funkar. 

 

Fördelen är att vi sparar pengar, i massor, på serveringspersonal och kockar (har ni aldrig provat att anställa någon och betala för det, så fattar ni inte, har ni anställda så vet ni vad det kostar i både tid och pengar...),

Ett begränsat antal olika rätter varje dag sparar tid (det tar lika lång tid att laga 15 portioner "Pad Thai" som 1 portion), gästerna serverar sej själva och de allra flesta dukar av efter sej, genom att ställa sin bricka i brickstället.

 

 

MVH Tommy

Tja,

Buffé är såklart billigare, men tråkigare för de 80% som inte kommer för att äta sig proppmätt.

Problemet är mera att thailändsk mat inte går att servera som buffé på ett rättvist sätt.

Däremot grytor tror jag är perfekta att ha som buffé.

Phad thai är ju en av rätterna som är näst intill omöjlig att servera som buffé, en gäst vill ha nycket groddar, en gäst vill ha mycket socker, en gäst vill ha nötter wokade, en gäst vill ha nötter på sidan om etc, etc.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och bra... det går mycket, mycket bättre än för 1 år sedan, men jämfört mer er, så ligger vi i lä...

Vad gäller de vegetariska vårrullarna, så är det Prefab, från Saigon trading, snabbt och lätt för buffén, smakar OK, och en del beställer dem för Takeaway, som huvudrätt (funkar bäst som sideorder, tycker jag).

Vad gäller våra "Hemlagade" Vårrullar, så kan din Chef prata med min chef, jag kan köpa "skalen" men ungefär där tar mina kunskaper om vårrulletillagning slut. Samma gäller Jordnötssåsen, men det är nog inte jordnötterna som är huvudsaken, utan resten av ingredienserna, inget strösocker, mjöl eller annat fusk. Jag PM:ar Noks nummer till dej så kan de snacka om ni har lust.

MVH Tommy

Tja,

Tack för svaret, nämner jag prefab så dödar frun mig..(även fast jag tycker mycket prefab är bra)

Kanon, ska be frun ringa för vi lägger ner alldeles för många timmar på jordnötsås.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Tja,

Tack för svaret, nämner jag prefab så dödar frun mig..(även fast jag tycker mycket prefab är bra)

Kanon, ska be frun ringa för vi lägger ner alldeles för många timmar på jordnötsås.

Puss

Erkki

har ni egengjord pytt i panna

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Buffé är såklart billigare, men tråkigare för de 80% som inte kommer för att äta sig proppmätt.

Problemet är mera att thailändsk mat inte går att servera som buffé på ett rättvist sätt.

Däremot grytor tror jag är perfekta att ha som buffé.

Phad thai är ju en av rätterna som är näst intill omöjlig att servera som buffé, en gäst vill ha nycket groddar, en gäst vill ha mycket socker, en gäst vill ha nötter wokade, en gäst vill ha nötter på sidan om etc, etc.

Puss

Erkki

Pad Thai är problematisk, inte för tillbehören som nötter, groddar, chili, fisksås och lime, de ligger vid sidan om, utan för att nudlarna inte tål att ligga på varmhållning, vi kör oftast Pad Mee luang, med äggnudlar. Sen får man se till att laga lagom mycket, så att det blir omsättning och hyfsat

fräscht.

 

Grytor och en del wokat funkar fint.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

har ni egengjord pytt i panna

Tja gubben,

Klart vi har heter kao phad..

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

har ni egengjord pytt i panna

Vi hade det, på vår lilla MPR-träff, den var väldigt bra, tyvärr har vi gjort oss av med den kockan, hon rökte ett par timmar om dagen (och jag överdriver inte).

Men om du navigerar hitåt, så kan vi väl alltid fixa en pytt, fast det var enklare då, innan vi slutade med frukost och koncentrerade oss på Luncherna och Thai-takeaway

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Tja gubben,

Klart vi har heter kao phad..

Puss

Erkki

Man farang phad [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Tja Tommy,

Kul att det går bra.

Två frågor, vilka vårrulle skal användr ni? Vi har lite svårt att hitta kanon kvalité.

Jordnötsåsen, utgår ni från vanliga saltade nötter eller gör ni allt själva? Vi tycker svenska saltade nötter är för salta.

Puss

Erkki

 

Bara lägg de översaltade jordnötterna i ett durkslag och spola snabbt med riktigt kallt vatten så brukar det bli bra.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lägg de översaltade jordnötterna i ett durkslag och spola snabbt med riktigt kallt vatten så brukar det bli bra.

 

Efter mycket testande så tycker jag att dom torr rostade blir bäst, men tyvärr dålig ekonomi på på det.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Efter mycket testande så tycker jag att dom torr rostade blir bäst, men tyvärr dålig ekonomi på på det.

Mvh

Amja

 

Jag menar hur man får väck saltet och kan använda Jordnötterna ändå, snabb avspolning med kallt vatten!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det borde finnas stora förpackningar osaltade jordnötter att köpa som människoföda eftersom de säljer 10 kg säckar osaltade jordnötter som småfågelfoder. På vårt fågelbord har det  säkert gått åt 30 kg osaltade jordnötter i vinter. Plus några tiokilos kg solros- och hampfrön. Fast jordnötterna var nog populärast både bland vingförsedda och fyrbenta.
 

 

 

 

notter1_zpsgzeokqtt.jpg

notter2_zpsnv2t8wj0.jpg

 

notter3_zpsgyax4x2i.jpg
 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Tycker det borde finnas stora förpackningar osaltade jordnötter att köpa som människoföda eftersom de säljer 10 kg säckar osaltade jordnötter som småfågelfoder. På vårt fågelbord har det  säkert gått åt 30 kg osaltade jordnötter i vinter. Plus några tiokilos kg solros- och hampfrön. Fast jordnötterna var nog populärast både bland vingförsedda och fyrbenta.

 

 

 

 

notter1_zpsgzeokqtt.jpg

notter2_zpsnv2t8wj0.jpg

 

notter3_zpsgyax4x2i.jpg

 

Jag råkade en gång se att frugan hade köpt nötter som var tänkt som fågelmat men innan jag upptäckte det så tror jag nog hon använt dom till matlagning,men spelar det egentligen nån roll?Ingen av oss varken blev sjuk eller dog  :im_happy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade en gång se att frugan hade köpt nötter som var tänkt som fågelmat men innan jag upptäckte det så tror jag nog hon använt dom till matlagning,men spelar det egentligen nån roll?Ingen av oss varken blev sjuk eller dog  :im_happy:

 

Nä, inte har småfåglarna dött hos mig heller. Förutom nån stackare som flugit in i fönstret och nån olycklig som katten tagit. Men inga har dött av de osaltade jordnötterna iallafall.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Smart förslag det där med nötterna!

Tyvärr finns det säkert nån PKkärring som kan klaga om man sulle försöka sälja såsen.

(PKkärring står för båda könen)

Mvh

Amja

Ändrades av amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lägg de översaltade jordnötterna i ett durkslag och spola snabbt med riktigt kallt vatten så brukar det bli bra.

 

Kollade idag, vi köper Jordnötter från Hung Fat Trading för det mesta, sen om det kniper handlar vi på ICA Maxi som ligger runt hörnet.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Kollade idag, vi köper Jordnötter från Hung Fat Trading för det mesta, sen om det kniper handlar vi på ICA Maxi som ligger runt hörnet.

 

 

MVH Tommy

 

Mycket snack om jordnötter det senaste....

Tommy, ni har den absolut bästa jordnötssåsen som jag ätit oavsett i, eller utanför Sverige... :nyam:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Kollade idag, vi köper Jordnötter från Hung Fat Trading för det mesta, sen om det kniper handlar vi på ICA Maxi som ligger runt hörnet.

 

 

MVH Tommy

 

Vi brukar köpa på Lidl, ingen restaurang.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
andrejsdenruskige

Köket fick bestämma maten åt mig.

Då får vi se hur det går. Tippar på att det blir bra. Blir det bra så får jag ta ett nytt besök om några veckor.

9e913159fb6cec5b1159bc13ce1c1ebf.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bästa thairesturangen hittills.

Det smakade faktiskt thaimat och var så nära man kan komma utan att vara i Thailand.

Nä, nu drar jag till umeå

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...