Jump to content
IGNORERAD

Arctic Thai & Grill har nu slagit upp portarna i Luleå


Kim

Recommended Posts

Guest Fredman

Ja, det får bli specialbeställning.

Det är inte kunskapen som fattas i köket. Oftast är det det att Nisse vill ha försvenskad mat.

 

Min personliga åsikt är att Nisse kan gå på Sibylla och ta sig en körv.

 

Dimper garanterat in om jag nu råkar vara i Gbg. Det är inte helt uteslutet att jag kanske råkar ta mig dit i sommar.

Ja Sibyllas korv är inte det sämsta. När du skriver att du inte hittar ställen där det smakar thai, menar du då hur det smakar i Bkk, södra Thailand eller i Isaan?

Själv gillar jag maten i Bkk men hittar inte mycket som jag tycker är gott i byn förutom på en del restauranger som serverar tillrättalagd mat för faranger.

Men å andra sidan, hur smakar gott? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    19

  • Tommy

    14

  • Kim

    10

  • erkki

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Ja Sibyllas korv är inte det sämsta. När du skriver att du inte hittar ställen där det smakar thai, menar du då hur det smakar i Bkk, södra Thailand eller i Isaan?

Själv gillar jag maten i Bkk men hittar inte mycket som jag tycker är gott i byn förutom på en del restauranger som serverar tillrättalagd mat för faranger.

Men å andra sidan, hur smakar gott? :)

Jag gillar både maten i BKK, södra Thailand och Isaan.

Jämför jag med den maten som serveras på thairestauranger och den maten som serveras i Thailand eller för den delen hemma, så är det som att jämföra skolmat med en bra restaurang.

Jag förstår att det är business och att kanske de flesta svenskar föredrar en försvenskad twist på maten. Men för min del så äter jag hellre svensk mat om det nu ska försvenskas.

Ett bra exempel är Laab Moo.

Steker man fläskfärs och tar en skopa ris så är det inte Laab Moo enligt mig.

Det behövs lite mer än så. Det räcker inte med en skylt som har fått en sväng av thailändskt typsnitt och lite orkidéer i restaurangen och bambuaktiga underlägg.

Nu är det bara min åsikt och jag som kund är knappast livsviktig för restaurangerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att få thaimat eller är det samma svenska form av thaimat som på alla andra ställen runt om i landet?

Min personliga åsikt är att thaimaten i Sverige är så dålig att jag hellre tar en korv på Statoil.

 

Går det att få thaimat som smakar thaimat så kanske det blir något besök i sommar.

 

Ingen anledning att gå på Statoil, finns både korv, hamburgare, pommes och suovas på restaurangen... om man nu inte känner för thaimat. Men thaimaten på Arctic är iallafall bäst i den här stan.

 

 

 

 

En sauna är aldrig fel.. kommer förbi på morgonkaffe om en stund.

 

 

 

 

 

Är väl ingen som reser till Norrbotten för att äta thaimat... Men jag kan garantera dig att många hockeyfans reser hela landet runt av annan anledning och då finns möjlighet till matbesök före eller efter match.

Och apropå dina hemtrakter så flyttade faktiskt våra favoritgrannar till Åstorp i slutet på mars så vi tänkte nog lasta Volvon och åka ned och hälsa på dem för en kaffe i sommar. Så längre än så är det egentligen inte.

 

 

 

 

 

Kan väl lägga in en bild på mina toyspexande ungar från förra veckan då vi var förbi på Arctic för att se hur bygget fortskred.  Kan ju nämnas att det började med 4 helt tomma väggar, dvs ett tomt skal. Så mycket jobb innan allt var klart, men betyder också att varje pinal och detalj i lokalen är sprillans nytt, rent och fräscht.

 

 

kidsatg_zpsku34qeee.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar både maten i BKK, södra Thailand och Isaan.

Jämför jag med den maten som serveras på thairestauranger och den maten som serveras i Thailand eller för den delen hemma, så är det som att jämföra skolmat med en bra restaurang.

Jag förstår att det är business och att kanske de flesta svenskar föredrar en försvenskad twist på maten. Men för min del så äter jag hellre svensk mat om det nu ska försvenskas.

Ett bra exempel är Laab Moo.

Steker man fläskfärs och tar en skopa ris så är det inte Laab Moo enligt mig.

Det behövs lite mer än så. Det räcker inte med en skylt som har fått en sväng av thailändskt typsnitt och lite orkidéer i restaurangen och bambuaktiga underlägg.

Nu är det bara min åsikt och jag som kund är knappast livsviktig för restaurangerna.

 

 

För övrigt så finns det även gott om thaimatrestauranger i Thailand som gör värdelös thaimat. I vår by finns säkert 10 värdelösa restauranger eller mer. Så vi åker i regel 7-8 km till grannbyn när vi vill ha riktigt god thaimat. Eller som oftast, gör den själv.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

För övrigt så finns det även gott om thaimatrestauranger i Thailand som gör värdelös thaimat. I vår by finns säkert 10 värdelösa restauranger eller mer. Så vi åker i regel 7-8 km till grannbyn när vi vill ha riktigt god thaimat. Eller som oftast, gör den själv.

Ja, det är ingen brist på dåliga restauranger i Thailand heller. Fast det är ingen direkt omöjlighet att hitta någon bra restaurang.

För min del så betalar jag hellre dubbelt för att få "riktig" thaimat.

Så om dom är flexibla i köket så är det bra.

Nu är det ju Norbotten vi snackar om och är det något man kan där så är det att vara flexibla.

Dom ordnar säkert något riktigt bra bara man ger besked.

En pizza på Lei Lani i Haparanda är ändå prio 1 i sommar. Men en liten avstickare till Luleå är inga problem.

Max har väl två restauranger i närheten och kanske även korvgubben finns kvar i samma område som arctic. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ingen brist på dåliga restauranger i Thailand heller. Fast det är ingen direkt omöjlighet att hitta någon bra restaurang.

För min del så betalar jag hellre dubbelt för att få "riktig" thaimat.

Så om dom är flexibla i köket så är det bra.

Nu är det ju Norbotten vi snackar om och är det något man kan där så är det att vara flexibla.

Dom ordnar säkert något riktigt bra bara man ger besked.

En pizza på Lei Lani i Haparanda är ändå prio 1 i sommar. Men en liten avstickare till Luleå är inga problem.

Max har väl två restauranger i närheten och kanske även korvgubben finns kvar i samma område som arctic. :wink:

Varför inte ett "Kiruna meal" på Arctic istället för Max industriburgare. 150 gram ostburgare med bacon och suovas, strips, sallad och dryck.

Annars funkar "pat kapao" bra. Beställde "thaistarka" sådana till mig och en arbetskollega i lördags. Vi blev förstås varnade för att ta så stark men körde på ändå och sen satt vi tårögda och snörvlade i oss maten.

- Det starkaste jag har ätit i mitt liv flämtade kompisen fram mellan tuggorna. Är nog bättre att beställa mild, medium eller bara stark. Thaistark är "pet maak" även för thailändare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Varför inte ett "Kiruna meal" på Arctic istället för Max industriburgare. 150 gram ostburgare med bacon och suovas, strips, sallad och dryck.

Annars funkar "pat kapao" bra. Beställde "thaistarka" sådana till mig och en arbetskollega i lördags. Vi blev förstås varnade för att ta så stark men körde på ändå och sen satt vi tårögda och snörvlade i oss maten.

- Det starkaste jag har ätit i mitt liv flämtade kompisen fram mellan tuggorna. Är nog bättre att beställa mild, medium eller bara stark. Thaistark är "pet maak" även för thailändare.

Pet maak är det som gäller.

Det låter som att jag får ta mig en tur på thairestaurang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag gillar både maten i BKK, södra Thailand och Isaan.

Jämför jag med den maten som serveras på thairestauranger och den maten som serveras i Thailand eller för den delen hemma, så är det som att jämföra skolmat med en bra restaurang.

Jag förstår att det är business och att kanske de flesta svenskar föredrar en försvenskad twist på maten. Men för min del så äter jag hellre svensk mat om det nu ska försvenskas.

Ett bra exempel är Laab Moo.

Steker man fläskfärs och tar en skopa ris så är det inte Laab Moo enligt mig.

Det behövs lite mer än så. Det räcker inte med en skylt som har fått en sväng av thailändskt typsnitt och lite orkidéer i restaurangen och bambuaktiga underlägg.

Nu är det bara min åsikt och jag som kund är knappast livsviktig för restaurangerna.

Ja Laab Moo på färs är inte någon favorit även om frugan snor ihop en ibland. En intressant fråga är om det några andra intressen än kommersiella som gör att maten försvenskas på thairestaurangerna i Sverige.

Det har ju gått ännu längre med kinamat, eller i Kina så handlar det ännu mer om provinser så jag tror inte ens att de har begreppet kinamat. Jag har ätet "autentisk" mat från några av regionerna och man är väl förstörd men jag fördrar Biff i Bambu på "Hong Kong Garden".

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja Laab Moo på färs är inte någon favorit även om frugan snor ihop en ibland. En intressant fråga är om det några andra intressen än kommersiella som gör att maten försvenskas på thairestaurangerna i Sverige.

Det har ju gått ännu längre med kinamat, eller i Kina så handlar det ännu mer om provinser så jag tror inte ens att de har begreppet kinamat. Jag har ätet "autentisk" mat från några av regionerna och man är väl förstörd men jag fördrar Biff i Bambu på "Hong Kong Garden".

Nu har jag aldrig ätit i Kina, så jag vet inte om jag föredrar svensk eller kinesisk variant.

Som oftast så håller jag mig undan bufféer då dessa sällan smakar bra oavsett om det är Kina, thai, taco eller någon annan buffé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem med thaimat i Sverige är ju att det allt som oftast inte är thai som lagar maten, det är ju kurder, libaneser, kineser.

Inget ont om deras egna mat, de brukar ha fantastisk mat från dessa länder.

Men de fixar oftast inte att laga riktigt bra thaimat. De har liksom inte fått med sig dom rätta smakerna i modersmjölken.

 

Bufféer på kinarestauranger är ju ett sorgligt kapitel numera, men det är en annan historia.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag aldrig ätit i Kina, så jag vet inte om jag föredrar svensk eller kinesisk variant.

Som oftast så håller jag mig undan bufféer då dessa sällan smakar bra oavsett om det är Kina, thai, taco eller någon annan buffé.

Buffé´är till för snåljåpar som äter till de håller på att spricka. Bara för att få valuta för pengarna. Totalt vansinne när kvantitet får gå före kvalité´.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Buffé´är till för snåljåpar som äter till de håller på att spricka. Bara för att få valuta för pengarna. Totalt vansinne när kvantitet får gå före kvalité´.

Äter man ute så äter man väl för att det ska vara gott.

Känns bortkastat att slänga ut pengar på buffé.

Må illa för en hundring eller må gott för 200:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Ja Sibyllas korv är inte det sämsta. När du skriver att du inte hittar ställen där det smakar thai, menar du då hur det smakar i Bkk, södra Thailand eller i Isaan?

Själv gillar jag maten i Bkk men hittar inte mycket som jag tycker är gott i byn förutom på en del restauranger som serverar tillrättalagd mat för faranger.

Men å andra sidan, hur smakar gott? :)

Och vad fan är det för fel på en Tuna-sandwich från byns 7/11? ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Och vad fan är det för fel på en Tuna-sandwich från byns 7/11? :wink:

Ha ha det är sant, en sån grejar de inte här!

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så finns det även gott om thaimatrestauranger i Thailand som gör värdelös thaimat. I vår by finns säkert 10 värdelösa restauranger eller mer. Så vi åker i regel 7-8 km till grannbyn när vi vill ha riktigt god thaimat. Eller som oftast, gör den själv.

Åkte runt en halv dag för att få tag på en så enkel rätt som pat thai i Phitsanulok. Efter halva dagen gav vi upp. Fanns flera ställen som har det men väldigt få som gör det bra, ska man ha riktigt bra blir det svårt. Jag och en lokal thai kom att börja diskutera var vi kunde få tag på riktigt god pat thai och sedan var vi ute och letade med respektive fruar. Mycket av den godaste maten jag har ätit har jag fått på trottoarserveringar. Godaste pat thai på sukhumvit soi 23 i slutet på 80-talet. De kom med vagnen på natten brukade oftast ha slut vid två tre tiden på natten. Kunde på den tiden åka långt för att få i sig deras pat thai, när man var sugen. 

 

Oftast sparar man 10 kr på riktiga ingredienser och förstör thaiorginaliteten. Skulle gärna betala en 50-lapp mer för att de skulle g tusan att spara den där 10'an.

 

Inte tusan åker jag till Thailand för att äta svensk mat, lika lite som jag tror att thailändarna åker hit för att äta bra thaimat. 

Tror också att det är kommersiella intressen som står för mesta försvenskningen, fast inte bara. Okunskap och bekvämlighet är andra faktorer tycker jag det verkar som. Om man tar som exempel Stockolms innerstad. Där finns det gott om thaihak och även gott om thailivsmedel och färska thaifärskvaror. Likt förbaskat försvenskar de thaimaten för att hålla ner priset och kunna sälja för konkurenskrafiga priser. Gemene svensk tittar mer på priset än på thaiorginaliteten tror jag. Jag vet att det finns duktiga kockar som kan laga riktig thaimat på dessa thaihak, åtminstonne om de vill få tag på dessa kockar. Ändå väljer de priskonkurrens framför kvalitet.

 

Ska man hålla på att sappa laab istället för att mala tar det mycket både tid och kraft. Så det är inget för lunchhaken.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hmm, vägg i vägg med samhall då fast på delfinen/coop arena (eller vad den heter nu) sidan. Hur kommer man upp på den parkeringen, hade för mig att den är igenkorkad från bägge "ändar":

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, vägg i vägg med samhall då fast på delfinen/coop arena (eller vad den heter nu) sidan. Hur kommer man upp på den parkeringen, hade för mig att den är igenkorkad från bägge "ändar":

 

 

Infart korsningen Selga/Coop arena. Reserverade parkeringar längs hela längan mot Midgårdsvägen samt ett 10-tal platser framför själva ingången.

 

 

arcticthaiogrillmap_zpsahbeopnd.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att få thaimat eller är det samma svenska form av thaimat som på alla andra ställen runt om i landet?

Min personliga åsikt är att thaimaten i Sverige är så dålig att jag hellre tar en korv på Statoil.

 

Går det att få thaimat som smakar thaimat så kanske det blir något besök i sommar.

Om du är på Gotland i Visby besök Kanjanas Restaurang. 

Det är som at vara i ChaiangMai och äta riktig thaimat.

Alla förska Thailändska råvaror går att få tag i Sverige.

Det handlar om kunskap att laga bra mat.

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Äter man ute så äter man väl för att det ska vara gott.

Känns bortkastat att slänga ut pengar på buffé.

Må illa för en hundring eller må gott för 200:-

Tja,

Vi har aldrig serverat buffé och kommer aldrig att göra det, våra thairätter kostar 75-100 kr.

Kom in och prova, kan i.a.f. lova att du möjligtvis ätit lika starkt i Thailand, men troligtvis inte starkare...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tja,

Vi har aldrig serverat buffé och kommer aldrig att göra det, våra thairätter kostar 75-100 kr.

Kom in och prova, kan i.a.f. lova att du möjligtvis ätit lika starkt i Thailand, men troligtvis inte starkare...

Puss

Erkki

 

Nu verkar det som att jag måste ta mig en tur till Luleå under sommaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Infart korsningen Selga/Coop arena. Reserverade parkeringar längs hela längan mot Midgårdsvägen samt ett 10-tal platser framför själva ingången.

 

 

arcticthaiogrillmap_zpsahbeopnd.jpg

 

555, hade för mig att man bara kunde komma in via ändarna, men att dom var igenkorkade sist jag snokade där.

Letade efter en motormekanisk firma som ligger/låg inte allt för långt därifrån.

 

Men då vet jag var den ligger och hur man tar sig till parkeringen i alla fall. Sugen på att testa tom yum goong.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nu verkar det som att jag måste ta mig en tur till Luleå under sommaren.

Ligger ju på vägen till lei lani.. eller på vägen tillbaka - hur man nu ser på det.

Tajma in det med sikfesten i Kukkola åxå så har du ju liksom täckt in nästan allt i matväg.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ligger ju på vägen till lei lani.. eller på vägen tillbaka - hur man nu ser på det.

Tajma in det med sikfesten i Kukkola åxå så har du ju liksom täckt in nästan allt i matväg.

 

Har dom inte lagt ner sikfesten?

Trodde den dog ut för 20 år sedan.

 

Nåja, några bra redlöshetsfyllor har man tagit sig där. Konstigt att man inte gett sig ut på simtur.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ligger ju på vägen till lei lani.. eller på vägen tillbaka - hur man nu ser på det.

Tajma in det med sikfesten i Kukkola åxå så har du ju liksom täckt in nästan allt i matväg.

 

Det blir nog på både tur och retur om det är bra mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har dom inte lagt ner sikfesten?

Trodde den dog ut för 20 år sedan.

 

Nåja, några bra redlöshetsfyllor har man tagit sig där. Konstigt att man inte gett sig ut på simtur.

Var där och köpte lite fisk (och deras sås till, mums) att ta med för nåt år sen, sista söndagen (kan vara helgen åxå) i juli tror jag det är.

Men om det är nåt hålligång på kvällen som tidigare vetefan. Då var det ju smockat med bilar parkerade på båda sidor om vägen ca en kilometer åt varje håll från vägen ner.

 

Men det borde ju vara en ganska bra plan, på vägen upp så blir det lunch i lule, middag i kukkola, kanske övernattning på HT för att friska upp finskan lite (bara prata svenska och sätta ett "i" efter, skitenkelt. Lastibiili  inte nåt jäkla kuorma-auto eller hur det nu stavas) och dan efter bakispizza på lei lani och sen middag i lule igen på hemvägen. Blir ju inte riktigt en helg om man nu skall pricka in söndagen dock.

 

Åkte den vägen förbi kukkola och tjejen som inte varit där tidigare tyckte vägskylten var ganska kul. k*k-kola anar jag hon uttydde det som.

 

EDIT: Kan vara helgen, har för mig vi var där på lördagarna.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...