Jump to content
IGNORERAD

Jomtien Beach i framtiden!


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Stora planer på att rusta upp Jomtien Beach i kommande två åren. Till en kostnad på  273 miljoner THB.

post-7521-0-57597200-1431836338_thumb.jp

post-7521-0-26354500-1431836341_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hejsan, 

Jag skrev det här inlägget under Maitans foton från strandbygget i Jomtien (allmänt om Thailand) men ser att det passar bra in som ett svar på den här tråden. Det blir ofta inte så tjusigt i verkligheten som det kan se ut på en plan ritning. Även om det inte på långa vägar är färdigt så är det klart att de inte kan ersätta de stora gamla träden som gav en välbehövlig skugga och grönska. 

Det ser ut som att de ödelägger förstör hela den tidigare gröna lummiga strandpromenaden. De stora gamla träd som stod där och  gav god skugga tycks ersättas av mer betong å ynkliga palmer. Vem vill sitta eller promenera i den stekheta Thailändska solen.

Det har tidigare varit populärt både bland oss utlänningar och thai att ha picknick etc på en strandmatta i skuggan under de gamla fina träden. Nu sågas de ner hackas upp å de nya palmerna lär inte skugga mycket. Mycket sorgligt minst sagt ja faktiskt rent vansinne tycker jag och många med mig. Se tråd i Thaivisa forum - Pattaya forum - Plans to ruin Jomtien Beach där också många foton av förödelsen finns http://www.thaivisa.com/forum/topic/826914-plans-to-ruin-jomtien-beach/?p=9430789

Man kunde istället underhållit, städat, reparerat, fixat bättre dränage, satt upp fler papperskorgar bänkar mm. Ja de pengar man nu lägger ut hade räckt till mycket. Nu har någon thai boss  tydligen bestämt att allt det gamla skall bort och ingen vågar opponera sig och den / de som bestämt som vanligt inte rådfrågat allmänheten.

Jag ser för övrigt hur de överallt i Thailand lättvindigt hugger ner de få stora gamla träd som finns kvar i byar etc i samband med nybyggen. Ofta helt onödigt med lite planering och sen har de ingen skugga på eller utanför husen samt förlorar skönheten i att ha vackra träd runt sig.

Bedrövligt att skåda :doubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...