Jump to content
IGNORED

Vad är det för MPR vi vill ha?

Guest Atom

Recommended Posts

• Replies 358
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Soengsang

30

• Boa52

28

• Cavemannen

19

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag vet inte riktigt vad det är för MPR jag vill ha men jag vet vad jag inte vill ha och jag tycker dessvärre att vi närmast är där nu.   Ett MPR där rena påhitt, lögner och avsiktliga feltolkningar

Nu har festen börjat så jag har inte tid med något A4-inlägg, det får komma i morgon eller om 6 månader Jag håller dock med i stora drag, jag bidrar inte särskilt mycket. Att det skulle frånta mi

Nja, jag tycker nog att det är en väldans skillnad på hur folk uppträder på MPR gentemot IRL. Här vräker en del ur sig saker som dom aldrig skulle göra i verkliga livet, tyvärr. För övrigt tycker jag

Posted Images

Wwax

Gör som jag, inför selektivt läsande!

Man får ta det för vad det är, ett öppet forum med flera tusen olika åsikter.

Finns några fredade skribenter som spårat ur på sista tiden men det är inte jordens undergång.

Tog du dig tid och opponerade eller anmälde inlägget du skrev om Atom?

• Fint 7
Cavemannen

Ja man måste ju lägga till att allt är gratis här, trivs man inte så kan man ju alltid starta ett eget forum :D

• Fint 5
Lung Lennart

Jag är med på både MPR och Thailandsforum vilket väl är många som är. Mitt intryck är att på Thailandsforum är språket mer åt det akademiska hållet och på MPR lite mera "grabbigt".
Man kanske skulle generalisera så här.
MPR är att jämföra med Aftonbladet eller Expressen.
Thailandsforum är att jämföra med Dagens Nyheter eller Dagens Industri. 

• Fint 2
Lappen

Ja man måste ju lägga till att allt är gratis här, trivs man inte så kan man ju alltid starta ett eget forum :D

Så varför är du kvar för du har ett eget forum?

• Fint 2

Hej Atom, håller med dej, våld föder våld brukar det heta, en stor förbättring kunde vara att admin och moderatorerna höll samma bedömning oavsett nick, mest dräpande inlägget för min del var när någon skrev att alla Thailändska kvinnor inkl våra fruar var horor och massa annat nedvärderande, om jag minns rätt fick han en hel del karma, ingen åtgärd, viftades bort som fylle snack.

Chan2014

Tjena Chan2014,

Visst ska varje skribent bedömas efter samma måttstock men varje inlägg bör inte bedömas som oberoende inlägg utan där ska det spela in vem som skrev det. 

Det jag menar är att vi aldrig kan förvänta oss eller kräva någon millimeterrättvisa. Ett sådant regelverk som tog upp varje möjlig permutation av orsak och verkan skulle med lätthet slå Bibeln i antal sidor. Jag tycker det är helt rätt att ett inlägg värderas efter hur skribenten i övrigt skött sig senaste tiden; har en skribent exempelvis attackerats flitigt så får man ha större förståelse för viss upprördhet än om någon skriver något otrevligt helt utan anledning. Precis som man i fotboll kan få gult kort för en rad av mindre förseelser som i sig inte är värda ett gult kort så tycker jag också det är rätt att man kan "tjäna ihop till" en avstängning.

Alltså; det ska vara rättvist men helheten är väl så viktig som det enskilda fallet, precis som det bör vara i verkliga livet.

• Fint 7
kycklingen

Så varför är du kvar för du har ett eget forum?

Han har väl inte klagat, så vad spelar det för roll om han har ett el flera forum.

• Fint 9
Galten

Man får nog vara lite försiktig här.

Se på Soi Sixten.

Några som gnällde lite på få förändringar, Var visst en lurengrejare som fick vara med som moderator också (läste jag  i forumet ingen riktig källa) och ett utmärkt forum föll.

MPR hoppas jag överlever  för här spenderar jag massa onödig tid :wink:

Edited by Galten
  • Fint 1

Galten af Bubbelspruuth

Lappen

Han har väl inte klagat, så vad spelar det för roll om han har ett el flera forum.

Har jag påstått att det spelar någon roll? Jag ställde en fråga och fick ett seriöst svar. Kudos till honom.

Komiskt att du gör exakt det Atom nämner som ett problem...avsiktlig feltolkning.

Eller det kanske inte är det utan ett försök till att dryga dig.

• Fint 1
Cavemannen

Tjena Chan2014,

Visst ska varje skribent bedömas efter samma måttstock men varje inlägg bör inte bedömas som oberoende inlägg utan där ska det spela in vem som skrev det. 

Det jag menar är att vi aldrig kan förvänta oss eller kräva någon millimeterrättvisa. Ett sådant regelverk som tog upp varje möjlig permutation av orsak och verkan skulle med lätthet slå Bibeln i antal sidor. Jag tycker det är helt rätt att ett inlägg värderas efter hur skribenten i övrigt skött sig senaste tiden; har en skribent exempelvis attackerats flitigt så får man ha större förståelse för viss upprördhet än om någon skriver något otrevligt helt utan anledning. Precis som man i fotboll kan få gult kort för en rad av mindre förseelser som i sig inte är värda ett gult kort så tycker jag också det är rätt att man kan "tjäna ihop till" en avstängning.

Alltså; det ska vara rättvist men helheten är väl så viktig som det enskilda fallet, precis som det bör vara i verkliga livet.

Ja det låter ju fint, men är det verkligen så på dagens MPR? ett exempel! Babben skriver ett nedsättande inlägg i sjömannens tråd, och sjöbusen svarar med samma mynt i Bobbens tråd och blir omedelbart avstängd!!! sjörövaren har inte spårat ur(läs knackat pannben) på flera år. Utan tvärtom startat en gratis reklamtråd(jätte omtyckt med många foton) då "ni" forumchefer inte godkände hans sponsorpengar..visst var du moderator(chef) då?

ps. detta var bara ETT exempel....

Edited by MRZ

Ja det låter ju fint, men är det verkligen så på dagens MPR? ett exempel! Babben skriver ett nedsättande inlägg i sjömannens tråd, och sjöbusen svarar med samma mynt i Bobbens tråd och blir omedelbart avstängd!!! sjörövaren har inte spårat ur(läs knackat pannben) på flera år. Utan tvärtom startat en gratis reklamtråd(jätte omtyckt med många foton) då "ni" forumchefer inte godkände hans sponsorpengar..visst var du moderator(chef) då?

ps. detta var bara ETT exempel.

Jag skrev bara hur jag tycker det ska vara, hur det fungerar i praktiken är givetvis en annan sak.

Självklart är moderatorer bara vanliga medlemmar och subjektivitet slår ofta objektivitet. Ska man göra ett riktigt bra moderatorjobb så måste man läsa vartenda inlägg och vara inloggad nästan 24/7 samt diskutera och utvärdera; dessutom försöka vara helt opartisk. Hade jag 50 laxar i månaden efter skatt så skulle jag kanske överväga att ta på mig det ansvaret igen men annars är det inget någon i längden orkar med så det är nog bara att acceptera att det aldrig blir helt rättvist.

Var man vill lägga ribban är dock ett principbeslut som inte tar någon längre tid och det var väl egentligen det jag ville ta upp, dessutom tror jag nog ägare och moderatorer är mer än glada om vi medlemmar hjälper dem med att sätta den nivån :0

• Fint 9
Cavemannen

Jag skrev bara hur jag tycker det ska vara, hur det fungerar i praktiken är givetvis en annan sak.

Självklart är moderatorer bara vanliga medlemmar och subjektivitet slår ofta objektivitet. Ska man göra ett riktigt bra moderatorjobb så måste man läsa vartenda inlägg och vara inloggad nästan 24/7 samt diskutera och utvärdera; dessutom försöka vara helt opartisk. Hade jag 50 laxar i månaden efter skatt så skulle jag kanske överväga att ta på mig det ansvaret igen men annars är det inget någon i längden orkar med så det är nog bara att acceptera att det aldrig blir helt rättvist.

Var man vill lägga ribban är dock ett principbeslut som inte tar någon längre tid och det var väl egentligen det jag ville ta upp, dessutom tror jag nog ägare och moderatorer är mer än glada om vi medlemmar hjälper dem med att sätta den nivån :0

Det är väldigt kloka ord du skriver, men du glömde svara på en fråga;-) så en följdfråga? är alla välkomna som sponsorer på MPR idag? om inte, så vart går gränsen?

• Fint 1
Wwax

Jag är redan väldigt selektiv, skulle tro att jag läser en bra bit under 10% av alla trådar.

Jag är också helt införstådd med att MPR är ett öppet och väldigt stort forum, dessutom det överlägset bästa i sin genre enligt mig. Som jag skrev; bredden på åsikter är helt klart en av MPRs storheter. Men är det verkligen en åsikt när man hittar på att någon tycker något de aldrig gett uttryck för att tycka?

Jag har varit på resande fot i 3 veckor och det har inte gått att logga in via telefonen på ett tag. Jag brukade opponera mig mot inlägg jag tyckte gick över gränsen men jag tror inte jag hade opponerat mig även om jag hade läst inlägget när det skrevs. Den enkla anledningen är att gränsen för vad som anses anständigt har flyttats så mycket på sistone att det inlägget jag tog som exempel bara är ett i mängden och det är just det som är anledningen till mitt startinlägg; jag tycker helt enkelt inte att ett forum där hat och lögner är accepterade är något jag kan stå för. 

Det handlar dock inte om vad jag tycker är bra eller inte utan vad medlemmar i allmänhet tycker. Om bara jag tycker det är fel så är det ju enklare att jag byter forum men om fler delar mina åsikter så är det kanske bättre att det görs en smärre korrigering än att många byter forum. Jag startade inte tråden i första hand för att gnälla utan för att jag fortfarande vill ha MPR som ett pålitligt tidsfördriv.

Du reflekterar bara sånt du upplever, förstår inte poängen med tråden.

Är du besviken hur MPR sköts eller att folk inte skriver som du vill så är det väl bara att lämna.

Varför skrev du inte ett PM till forumets ägare?

Detta forum modereras till stor del av sina läsare och om du som läsare inte agerar på det du tycker är fel så händer inte så mycket.

Skriva en dramatråd är inte rätt väg att gå (tycker jag iaf om jag får tycka)

Edited by Wwax
  • Fint 4
Pingislover

Hej Atom, håller med dej, våld föder våld brukar det heta, en stor förbättring kunde vara att admin och moderatorerna höll samma bedömning oavsett nick, mest dräpande inlägget för min del var när någon skrev att alla Thailändska kvinnor inkl våra fruar var horor och massa annat nedvärderande, om jag minns rätt fick han en hel del karma, ingen åtgärd, viftades bort som fylle snack.

Chan2014

Chan alla människor är horor, det är bara en ekonomisk fråga.

Ge mig tillräckligt med pengar och jag ställer upp på allt   :drinks:

• Fint 9

Det är väldigt kloka ord du skriver, men du glömde svara på en fråga;-) så en följdfråga? är alla välkomna som sponsorer på MPR idag? om inte, så vart går gränsen?

Jag har inte varit moderator sedan Degerfors spela i Allsvenskan typ så jag har ingen aning om vilka regler som gäller för att vara sponsor. P3 och Kim har varit framgångsrika just för att de är så lyhörda, prestigelösa och flexibla så jag antar att det inte finns några direkta regler där heller.

• Fint 1
Cavemannen

Jag har inte varit moderator sedan Degerfors spela i Allsvenskan typ så jag har ingen aning om vilka regler som gäller för att vara sponsor. P3 och Kim har varit framgångsrika just för att de är så lyhörda, prestigelösa och flexibla så jag antar att det inte finns några direkta regler där heller.

Men minns du inte då MPR skickade tillbaks sjöbusens sponsorpengar och sa upp avtalet?

ps. Jag satt och åt dagens med din polare Wille en dag för några år sedan, och då tog vi upp just den frågan om sponsorer :D

ps2. jag saknar Wille som fan på detta forum, hans kunskap kunde sätta full fart på forumet.......

Edited by MRZ
Surin P3

Men minns du inte då MPR skickade tillbaks sjöbusens sponsorpengar och sa upp avtalet?

ps. Jag satt och åt dagens med din polare Wille en dag för några år sedan, och då tog vi upp just den frågan om sponsorer :D

Är nog bara jag som vet hur pengadelen sköts på MPR.

• Fint 3

“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.”

Rekommenderas:

Arbeta utan eget företag i Sverige - Bli egenanställd

måne

Här kommer ett svar på sponsringsfrågan:

Efter nästa större uppdatering av forumet kommer MPR inte ha några betalande sponsorer alls.

Jag kommer alltså i typisk diktaturanda själv välja vilka banners som kommer att visas på forumet.

Vem ska då bekosta mina äventyr i Thailand  :give_rose:

Måne

Cavemannen

Är nog bara jag som vet hur pengadelen sköts på MPR.

och så jag då, minns du inte mina frågor då jag söp ner dig sist i Surin :D

ps. vi får ta en uppdatering snarast och det behövs efter Finlands snöpliga urtåg ur HockeyVM....