Jump to content
IGNORERAD

Tips om visum till Sverige


Donbom

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har en sak som oroar mig. Problem eller inte?

Och jag skulle bli mycket glad och tacksam om ni med er erfarenhet kanske kunde ge nåt svar på min oro?

Jag har levt med en tjej från Thailand ca 7½ år. Och vi har levt i Sverige. Hon kom först hit på besöksvisa som sedemera blev ett Uppehållstillstånd. Och vi gifte oss relativt fort, så vi har varit gifta ca 6 år.

Vårt äktenskap började bli sämre för ca ett till ett och ett halvt år sen. Och problemen i vårt föhållande resulterade i att jag förra sommaren 2008 under en kortare resa till Thailand var otrogen. Då var jag där för att hämta svärfar och en annan bekant för besök i Sverige.

Nu föll det sig så att jag och den tjejen som jag då träffat behöll kontakten och träffades även då jag var där för att lämna svärfar, detta var i September 2008.

Ja som ni nu nog kan lista ut så fattade jag och den nya tjejen tycke för varandra som ju lätt är när man inte mår bra i sitt föhållande hemma.

I villket fall så hade jag och min fru haft flera samtal om att kanske skilja oss. Och så blev det vi skiljde oss 24 Nov 2008. Men eftersom min exfru har en dotter så blir det automatiskt betänketid på sex mån, så skiljsmässan går inte helt igenom förren 24 April.

Jag har nu precis nyligen i Januari 2009 återigen varit i Thailand och hälsat på  min nya flickvän.

Och vi pratar nu om hon kanske ska komma på besök hos mig i Sverige i sommar.

Så frågan som jag skulle vilja ha besvarad är om mitt tidigare äktenskap och förhållande kan sätta några käppar i hjulet för oss?

Jag vet bekanta som har haft fler än en Thaiflickvän på besök. Men kanske har ambassaden nån princip eller policy att det ska gå en viss tid mellan nya flickvänner? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Är ju inte helt ovanligt att killar som haft det tillsammans med en Thai även träffar en ny Thai om det spricker.

Har även funderingar på om man ska köra en fuling och bara uppge henne som vän och bekant till mig och mitt ex. jag behöver kanske inte uppge att vi ligger i Skiljmässa. Jag har nämligen bjudit hit Thailändska bekanta till vår familj vid tre tillfällen, och detta har aldrig varit några problem. Och vi har ej heller aldrig misskött våra visum och åtaganden.

Helst vill jag ju bara vara ärlig och säga precis som det är. Villket ju klart känns bäst. Men vad tror ni med er stora erfarenhet, Hur ska vi gå tillväga?

Tacksam för svar snarast för jag ligger ibland sömnlös för detta!

MVH Donbom :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Helst vill jag ju bara vara ärlig och säga precis som det är. Villket ju klart känns bäst. Men vad tror ni med er stora erfarenhet, Hur ska vi gå tillväga?

Det är bara att hålla sig till sanningen, och dessutom är ju skilsmässan klar innan hon kommer hit..

Link to comment
Dela på andra sajter

Islander tack för ditt svar.

Men jag är något överraskad att ingen har nån erfarenhet av det jag frågar i ämnet! Finns det verkligen ingen som har bjudit hit mer än en Thaitjej som flickvän efter att första har tagit slut?

Ha de

MVH Donbom

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns väl som islanders svar är ett gediget och bra svar...?

Eller ska vi komma med exempel på lögner som kan vara bra att klämma fram vid käcka tillfällen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men jag är något överraskad att ingen har nån erfarenhet av det jag frågar i ämnet!

Det finns inget speciellt besöksvisa för "flickvänner" det är för vänner/släkt alltså är det betydelselöst om någon är gift eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag vill inte ha några lögner. Jag är bara förvånad att ingen har några sanna erfarenheter i frågan.

Jag vet att det inte finns nån speciell blankett för flickvän.

Men dom frågar ju efter villken relation man har till personen. Och  i övriga frågor så kommer det ju komma fram att jag nyligen skiljt mig från thaitjej. Och då tror iallafall jag att detta tyvärr kan ha en inverkan på deras beslut. Så tror även vissa av mina vänner.

Därför vill jag gärna veta om någon här har nån egen erfarenhet eller annan kunskap i frågan.

MVH

Donbom

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att detta tyvärr kan ha en inverkan på deras beslut. Så tror även vissa av mina vänner.

kan bara konstatera att det är ganska vanligt att det "blir" en thaitjej igen när någon blivit dumpad av tjejen, det är ju tyvärr även förekommande att tjejer "utnyttjas" och blir dumpade precis innan de fått PUT och killen sen direkt hämtar en "ny" tjej inte ens dessa fall kan stoppas(om inte rättsväsendet är iblandat), så du kan vara lugn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Dunbom.

Är inget konstigt att byta partner. Det händer ibland. Finns inget direkt hinder för att ansöka om visum när man bytt flickvän. Viktigast är att det nya förhållandet är seriöst menat. Att en skilsmässa inte hunnit bli klar på grund av en ev. betänketid. är inget hinder för ett Schengenvisum.

Däremot när din flickvän ska söka UT får hon inte vara gift eller sambo med någon annan utan den delen ska vara avklarad.

Var ärlig och säg som det är.

Mch Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihopa för era svar. Fan va bra såna här forum är. Har fått ett mycket bra PM av noBuzz. Så nu känns det mycket bättre. Man ska vara ärlig!!!

Donbom

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...