Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen i Thailand


MaiChai

Har du, som svensk, betalt mutor i Thailand?  

63 röster

  1. 1. Har du, som svensk, betalt mutor i Thailand?

    • Visst, det är ett smidigt och bekvämt sätt att få som man vill
      21
    • Ja, men jag skäms över det
      13
    • Nej
      29
    • Nej, jag ger inte ens dricks på restaurangen
      1


Recommended Posts

Motivera gärna!

Själv har jag vad jag kan minnas aldrig smort hjulen medvetet, har blivit stoppad av polisen 4 gånger på bågen för diverse trafikförseelser. Två gånger argumenterade jag mig ur det hela och två gånger fick jag betala på stationen med kvitto och allt.

Samma med mitt visum och arbetstillstånd, tog en jävla tid att fixa men eftersom alla papper var rätt så tänkte jag inte betala något extra för snabbservice.

Ska fundera vidare på om jag mutat någon, medvetet eller omedvetet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • MaiChai

    4

  • Joints

    3

  • GammalDansken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Betalade en slant till lantmätare här i Bkk när vi mätte upp frugans tomt, skäms för att jag inte blåvägrade, de fick dock en mindre summa, förutom vad det kostade officiellt...

Vägrade dock att ge dem Taxipengar tillbaka till kontoret efter "Mutan"

Jävligt märkligt att myndighetspersoner kräver extra betalning för att göra sina jobb :grrrrrr:

När vi gifte oss officiellt, förklarade damen som processade pappren att det var "sed" att lämna lite dricks vid giftermålet... Men det sade hon först när allt var klart :good: , hon fick 200Bath.

NVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mutat folk i Thailand och skäms inte för det. Dock inte myndigheter typ tull och polis.

Man tar seden dit man kommer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har mutat folk i Thailand och skäms inte för det. Dock inte myndigheter typ tull och polis.

Man tar seden dit man kommer.

Herr Chang har talat.

Tar seden dit man kommer? Vilka seder? Om seden ar att inte tillata flickor ga i skolan skulle du praktisera detta ocksa? Om seden ar att behandla tjanstefolk som skit och konsekvent fysiskt och psykiskt misshandla dem skulle du gora det ocksa?

Sjalvklart finns det grader i helvetet och fragan ar hur pass illa man anser korrumption vara och huruvida man vill vara delaktig i att cementera systemet eller ej.

Sjalv stalldes jag infor fragan sa sent som i sondags. Till historien hor att vi sedan 1 vecka har en ny nanny i familjen. Nannyn ar fran Burma och ar systerdotter till min frus gamla nanny som numera jobbar som kock i en av familjens resturanger. Jag visste att hon var endast 18 ar gammal men talade med hennes tidigare arbetsgivare dar hon arbetat 2 ar och hon fick goda referenser. Da jag tycker det vara extremt viktig med utbildning gjorde vi dealen att hon 1 heldag och 3 e.m i veckan skall ga ta privatlektioner hos larare. Skolan ligger princip tvars over gatan och ar en internationell skola och aven om det blir dyrt raknar vi med att hon skall fa valuta for var kostnad.

Vad som inte namndes i historien var att hon saknade uppehalls- och arbetstillstand. Detta var inget jag reflekterade over eller kollade upp utan tog for givet eftersom jag lyckades forsakra henne mot skador etc. pa arbetsplatsen. dvs vart hem. Mkt naivt kan man lugnt saga.

I sondags kvall var hon pa vag till Caffour pa Rama 4 som ligger ca 5 minuters gangvag bort och blev precis utanfor porten stoppad av polis. Nar hon avkravdes Id.kort sa borjade problemen. Till saken hor att jag och familjen var pa slaktmiddag med hela min frus familj och ca 1 timme hemifran. Hon ringde upp och var mkt fortvivlad. Var maid var dock hemma och forhandlade med polisen. Min frus fader som inte var med pa middagen ringdes upp och informerades om situationen samtidigt som jag satte mig i bilen for att se vad som skulle handa. Jag var mkt upprord da jag forbannade attjag inte hade kollat hennes arbetstillstand samtidigt som jag var orolig for vad som skulle handa med henne.

Pa plats hade polisen forsvunnit och jag fick veta att vakten/tradgardsmastaren hade betalat polisen 2,000 baht for att se mellan fingrarna. Sjalvklart forvantade han sig att jag skulle betala. Jag ville inte samtidigt som jag sjalvklart var tvungen da han knappast kanner till min aversion gentemot korrumption utan bara ville vara hjalpsam.

I gar dok polisen upp igen och ville ha en ny muta. Jag blev hederligt forbannad. Dels for deras frackhet att forvanta sig en muta och dels for att de var sa giriga att de dok upp dagen efter igen. Eftersom jag ar sa pass begransad i min thai att en forhandlig med polis inte fungerar sa ringde jag min svarfar. 30 minuter senare far poliserna ett mobilsamtal fran nagon hojdare och de tar sonika mossan i hand och ber om ursakt och lovar dyrt och heligt att ingen polis kommer nagonsin kommer kolla var adress igen.

Efter ett samtal med min fru fick jag veta att hennes far hade ringt upp nagon bigwig som var i hans skuld och darmed loste problemet. Nar jag fick berattat for mig om den s:k skulden visste jag inte om jag skulle skratta eller grata. For 15 ar sedan sa blev Alisas bror av misstag skjuten av en polis. Polisen satt pa en resturang och lekte/visade upp sin pistol som gick av och traffade Alisas bror i hoften. Alisas bror var endast ca 12 ar da detta handa. Denna polisman ar numera en hogre chef i Bangkok.

Denna polischef meddelade aven att for den natta summan av 20,000 baht kan vi aven fa ett arbetstillstand for var nanny pa stort istallet for att vanta pa att de skall oppna for att ta emot ansokningar. Min fru m.fl havdade att vi skall gora detta. Jag ar sjalv tveksam men funderade pa att gora det av rent humanitara skal da var nannys liv skulle bli betydligt mkt battre. Samtidigt vander det sig i magen pa mig nar jag tanker pa implikationerna over att goda redan fetlagda tjansteman som utnyttjar sin position. Darfor har jag idag paborjat en visumprocess for henne dar vi ansoker om ett tillaggsvisa pa mitt visa da jag har ratt att ha medansokande hemtjanstpersonal. Denna process ar langsammare och dyrare men forhoppningsvis sa skor sig ingen pa situationen. Hade jag inte haft detta alternativet sa hade beslutet kanske varit ett annat.

Nar man har hemhjalp i Thailand kan det vara en klok ide att inte bara kolla arbetstillstand men aven se till att fixa en fullgod sjuk- och olycksfallsforsakring om nagot skulle handa. En kollegas allt-allo kille ramlade ned fran deras tak och ar sedan 4 ar forlamad fran hoften nedat. Min kollega med familj har sedan dess betalat hans lon varje manad och kommer formodligen och gora sa for resten av hans liv da detta pga av valvilja blandat av en stor dos av daligt samvete da de skickade upp honom pa taket for att ta ned en av deras barns frisbees.

For ovrigt har jag hamnat pa polisstationen 2 ganger da jag vagrat betala skumma avgifter nar trafikpoliser stoppat mig. Ena gangen fick jag ga utan boter och andra gangen fick jag kvitto pa 200 bahts boter for olaglig u-turn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Visst har jag betalat mutor men aldrig till någon polis, har aldrig träffat en sån som har frågat mig efter pengar eller tänkt ge mig böter.

Men olika myndigheter har fått småsummor för att göra jobbet snabbt och enkelt.

T.ex nu senast när jag tog MC och bilkörkort, då krävde dom på immigration att jag, frugan och den lille skulle åka tillbaka hem (ca 10 mil enkel resa) och få ett intyg från lokala polisen som behövdes.

Jag frågade om det inte gick att lösa på något annat sätt för att det var jobbigt att resa med barnet.

Ja det var ju synd om pojken sa mannen, så ok betala 800 baht så slipper du åka hem och jag skriver ut intyget åt dig, så blev det.

Jag tror att det är svårt att undvika om man vistas i ett land med såna vanor.

Men det dog nästan ut helt under Thaksins tid vid makten, när folk kunde anmälas anonymt och sparkas efter flera anmälningar.

Men nu sker det helt oblygt och öppet igen, nu är det "business as usual " som gäller igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men det dog nästan ut helt under Thaksins tid vid makten, när folk kunde anmälas anonymt och sparkas efter flera anmälningar.

Men nu sker det helt oblygt och öppet igen, nu är det "business as usual " som gäller igen.

Mvh Isan Lover

Med den djupaste respekt da jag anser att dina inlagg ofta berikar diskussionerna har pa forumet men ditt pastaende om att korruptionen forsvann under Thaksins tid ar bland det mest verklighetsfranvanda och falska pastaendet jag hort pa mkt lange.

Aterigen presenterar du "fakta" helt utan referens eller belagg. Din sk "sanning" blir en allman sanning trots att den gar stick i stav med oberoende akademsika rapporter.

I Oktober 2006 befann sig Thailand pa 84:e plats Corruption perception index av total 180 lander. 1 ar senare efter militarjuntans styre sa befann de sig fortfarande pa plats 84. Dock kom de pa plats 80 ar 2008. Dvs. situationen forbattrades marginelt jamfort med omvarlden under 2008. (Ju hogre placering dessto mer korruption)

Ar 2001 nar indexet introducerades hade Thailand plats 60. Tva ar senare plats 70 och sjonk stadigt fram till ar 2006! Vad hande da? Jo, militarkupp och Thaksin forlorade makten. Sedan dess sa stagnerade den negativa utveckling for att sedan forbattras.

Summa summarum - Under Thaksins tid sa okade korrumtionen stadigt och forst vid den illegala kuppen sa forandras denna ganska trista utveckling.

Med hanvisning till ovanstaende sa undrar jag hur du kan uppleva verkligheten sa pass annorlunda och vad i hela friden som far dig att tro att din personliga, och extremt begransade, erfarenhet blir en landsomfattande sanning. Tycker personligen det kanns som du lyssnat for mkt pa Thaksin-propaganda och for lite pa pa oberoende fakta. Jag har all forstaelse for att situationen i lilla byn uppevs mkt annorlunda an i tex. Bangkok. Detta innebar dock inte att lilla byn ar mer representativ an tex. Bangkok. Denna poang tror jag att du ibland missar.

Kallan till detta? - Transparency International. De ar internationellt erkanda for att bedriva serios och oberoende verksamhet.

http://www.transparency.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestickning av poliser i Pattaya för trafikförseelser har blivit allt sällsyntare. Anledningen är att poliserna får dela på en ordentligt hög procent av indrivet bötesbelopp. Provisionen på indrivet bötesbelopp medför att om en av snutarna tar 300 baht på plats för att du kört utan hjälm så blir det inga böter och då får de andra inte något från den förseelsen. Det verkar vara ganska lyckat att använda polisers personliga egenintresse för att övervaka vardagskorruptionen inom polisen. Jag tror att belöningssystemet tillämpas över hela landet, men jag vet inte hur effektivt det är på andra ställen.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

för att få ett thaikörkort behöver du.

1: Residence certificate

2: Internationellt körkort som man får hos M i sverige

3: Kopia på passet

4: Kopia på Non-imm visum och arbetstillstånd

5: Hälsodeklaration, får på närmsta sjukhus.

6: Två foton.

Kostade totalt 200 baht om jag inte minns fel. Inte en enda baht gick till för att smörja hjulen.

Jag vill inte vara en del av ett korrupt system även om många av mina thaivänner tycker att jag är en idi*t som vill göra saker på rätt sätt istället för att "fixa" det utanför systemet. Även om det låter bra nu och kanske inte ens är pengar involverade så kan du räkna med att tjänsten kommer att återkrävas någon gång i framtiden.

Den som inte är utan skuld är ej heller fri

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Att korruptionen försvann i dom delar av Isaan jag vistas i vet varenda människa där, inkl mina släktingar och grannar.

Det var ett stort samtalsämne och anmälningar lämnades in anonymt med glädje av risbönderna.

Vid nästa beök på myndigheten var bemötandet helt annorlunda och pengar nämdes inte.

Hur detta hanterades i övriga delar av Thailand har jag ingen aning om.

Vad det gäller körkort så krävdes av mig.

1. kopia på Non Imm, visa

2. kopia på svenskt körkort

3. Hälsodeklaration

4. Kopia på passet

5. Ett intyg till Immigration Office att jag bor på våran adress.

Det var här jag behövde ett intyg från polisen i vår Amphoe att jag bor där.

Det var detta dokument jag slapp åka tillbaka för att skaffa.

Inget internationellt körkort krävdes.

Inga foton behövdes, togs på plats när körkorten skrevs ut.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.tänkte jag med största och fullständiga övertygelse skriva först...

..sedan när jag funderade så har jag ju indirekt medverkat till detta elände genom att jag tillåtit frugan att skicka hem pengar för att lösa ett problem som uppstod innom släkten.

När vi varit på plats i LOS och en situation har uppstått för vår egen del så har dock frugan tvärvägrat.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

jag orkade inte att få mitt svenska körkort översatt så jag skickade med mitt internationella KK istället.

Sen när det gäller ditt idoga hävdande att korruptionen försvann under Thaksins tid vid makten, finns där något mer konkret än vittnesmålen från din by i Issan? Typ länkar till internationellt erkända organisationer som Wille till exempel hade i sitt inlägg för att visa att korruptionen faktiskt ökade under Thaksins tid vid makten.

Du nämde i en annan tråd om byn Bung Kan utanför Nong Khai, är den byn ett fäste för Demokraterna?

Jag känner nämligen två systrar som kommer från Bung Kan men jobbar i Bangkok, de röstade båda på Demokraterna i senaste valet och vad jag har förstått så är deras familj ganska splittrad i hur pass bra Thaksin egentligen var för Thailand.

Eller är den familjen hela Issans svarta får som inte stöder TRT/PPP/ Phuea Thai?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Men det dog nästan ut helt under Thaksins tid vid makten, när folk kunde anmälas anonymt och sparkas efter flera anmälningar.

Men nu sker det helt oblygt och öppet igen, nu är det "business as usual " som gäller igen."

Isan Lover!

Börjat tro att du har blivet hjärntvättad där uppe i din by. Det finns knappt en tråd utan att du framhåller Thaksin som en hjälte, folkkämpe typ Robin Hood. Inte ett enda argument som påvisar annat än din uppfattning om Thaksin tar du till dig, även om dessa inlägg verifieras med hänvisning till fakta

Eller är det kanske så att det är Fru Isan Lover som gillar Thaksin så till den milda grad att hon sittter och slår dig på fingrarna om du inte i varje tråd och i nästan alla dina inlägg framhåller Thaksin.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, borjar bli fundersam gallande mitt kortkort. Jag lamnade bara ifran mig mitt Svenska korkort och en kopia pa mitt visum tillsammans med 200 baht och ett foto. En allt-i-allo pa jobbet tog fdet till myndigheterna och tva dagar senare kom det tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar ganska formatet att tro att nagra enskida faranger kan andra ett idi*tsystem, visst, det finns dem som orkar, jag skiter totalt i det och projsar, efter viss forhandling de boter som "trafikpolisen" utfarda. Skulle nan halla pa och dividera gick allfor vardefull tid at helvete. Visst ar det skit men sa ar det. Take it or leave it, stay in bloody Sweden om det inte duger at Er.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tvingats till mutor vid ett flertal tillfällen och jag hatar det. Men jag skäms inte över att ha tvingats betala så jag fann egentligen inget alternativ som passade mig. Valde att svara "Ja och jag skäms över det" trots att jag inte skäms eftersom "Ja och jag tycker det är smidigt bla bla" inte passar in alls.

Har förutom mutbetalningar i olika sammanhang även råkat bli bestulen av polis vid ett tillfälle. Suck!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det har utkristalliserat sig två ytterligheter här på MPR, den ena är Broder tuktuk som ser Thailand från en barstol och den andra är Isan Lover som ser Thailand från en by i Isan och bägge försvarar sig intill absurdum. :aggressive:

Respekt till er båda även om jag har svårt för en del av era "sanningar". :wai:

På frågan om mutor svarade jag nej men blev osäker nu om vi har mutat eller kännt rätt personer innom byrokratin eller bägge delarna men vissa saker har gått väldigt smidigt och snabbt. :spiteful:

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille,

Tack för en beskrivning av korruptionens fula ansikte. Tycker om dina långa inlägg.

I en annan tråd klagades det friskt över korruptionen i Thailand och att det var roten till allt ont. Men den här lilla omröstningen visar ju att en del inte alls ser sin egen inblanding i det hela som något större fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man rik och en inflytelserik medborgare är naturligtvis ett korrumperat samhälle rena rama drömmen. Gör vad du vill, utnyttja hänsynslöst din ställning gentemot sämre lottade medmänniskor och kom alltid undan med dina brott hur grova dom än är. 

Det är naturligtvis för dom mindre bemedlade korruption är en mardröm eftersom dom alltid tillhör förlorarna.

Och rent krasst så tillhör väl vi faranger vinnarsidan eftersom vi har mycket mer pengar än genomsnittsthailändaren. Gör att vi kan betala oss fram i köer, betala för bättre myndighetsservice, komma undan med brott osv osv.

Jag hatar dock skiten trots att jag tillhör vinnarsidan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wille,

Ojdå, det var värst vad du tar i? Flickor får inte gå i skolan, och misshandla tjänstefolk?

Det var knappast det jag menade med att ta seden dit man kommer.

Däremot har jag mutat i Thailand för att till exempel få ta foton där det är fotoförbud, för att få gå in där jag egentligen inte är välkommen, för att få köpa Beer Chang prylar som egentligen inte är till salu etc. Knappast något som ställt till någon skada, utom i min plånbok ;-)

Skulle kanske se annorlunda på det om jag stannade längre perioder i Thailand, men stannar jag bara en månad så drar jag mig inte för att smörja hjulen lite ibland.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Däremot har jag mutat i Thailand för att till exempel få ta foton där det är fotoförbud, för att få gå in där jag egentligen inte är välkommen, för att få köpa Beer Chang prylar som egentligen inte är till salu etc. Knappast något som ställt till någon skada, utom i min plånbok ;-)

Så du mutar bara för skojs skull och är därför utan något som helst ansvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarade nej, ...och det är nog sant vad jag kan komma ihåg...men när vi byggde huset skötte fruns bror om erfoderligt prasslande :wai: Phuket18.5

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints har givetvis helt ratt i att det ar latt att klaga pa korruptionen men betydligt svarare att sjalv satta ner foten nar det handlar om en relativt liten summa som besparar en ett stort problem. Sjalv svarade jag "nej" men jag har betalt en gang; jag hade verkligen brattom och korde verkligen valdigt mycket for fort och ett par timmar pa polisstationen var inte ett alternativ. Jag tror att min dotter en dag kommer acceptera att jag betalade de 100 Bahten for att hon skulle fa komma ut.

Jag ska dock inte satta mig pa nagra hoga hastar; jag vill garna tro att jag inte skulle betala nagra mutor men faktum ar att jag aldrig stallts infor nagra storre test, an ska kanske tillaggas. I byn, eller snarare staden, ar vi off-limits pga svarforaldrarnas militara forflutna och i Bkk kanns det som att det ar ovanligare an ute i provinserna. Att inte behova betala mutor pga ens connections ar ju dessvarre inte lika adelt som att vagra betala dem, snarare annu ett tecken pa att det inte ar korruptionen i sig som ar det storsta problemet utan snarare det som ligger bakom att det accepteras.

I mitt arbete har jag en lagre moral an jag har privat och som saljare i Asien ar det narmast legio att man pa nagot satt kompenserar koparen for besvaret att lagga en order. Som svensk distanserar man sig givetvis fran det smutsiga jobbet genom att kalla det "agentkommission". Tillaggas kan att de fa affarer jag gjort i Thailand har varit med utlandska foretag och helt rena samt att jag givervis inte gillar att goda redan feta kinesiska och indiska tjansteman; som anstalld kanner jag dock storre ansvar gentemot den som betalar min lon an for moralen i Kina och Indien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel från mina muterfarenheter:

Jag har en bokad golftid på Phoenix kl. 11.00 och har max 30 min bilresa dit.

Kör hemifrån kl. 10.00.

Ligger ett tag i högerfilen på Sukkan för att köra om ett gäng långsammare fordon.

En polis kliver ut i körbanan och stoppar mej. Han påstår att jag har legat för länge i högerfilen och tar demonstrativt upp blocket med böteslappar och förklarar samtidigt att han nu tänker skriva ut en böteslapp, som jag måste åka med till polisstationen i Pattaya och få kvitterad mot betalning.

Han kommer också att konfiskera mitt körkort, som jag kommer att få tillbaka när jag återvänder till platsen för brottet samt visar upp den kvitterade böteslappaen.

Går jag med på detta, så kommer jag att missa golfen med mina polare.

Han får därför 200 Baht och jag kan köra vidare.

Skall jag ha dåligt samvete?

Jag har faktiskt inte det - tycker bara det är bedrövligt.

Mitt bidrag här - att missa en golfdag för minskad korrumption - står inte i rimlig proportion till ett positivt utfall.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...