Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen i Thailand


MaiChai

Har du, som svensk, betalt mutor i Thailand?  

63 röster

  1. 1. Har du, som svensk, betalt mutor i Thailand?

    • Visst, det är ett smidigt och bekvämt sätt att få som man vill
      21
    • Ja, men jag skäms över det
      13
    • Nej
      29
    • Nej, jag ger inte ens dricks på restaurangen
      1


Recommended Posts

Svarade också nej eftersom jag aldrig behövt, har aldrig trots ett års bilkörande aldrig fastnat i någon kontroll, kanske beroende på att vi har vanlig personbil och dom bara verkar stoppa picup`s där vi bor. Sedan kom jag på att när dottern skulle byta skola upp till gymnasiet skulle det kosta 7.000 bath men hon fick inte trots toppbetyg plats, priset för att bereda plats blev 19.000 bath vilket vi betalade för att hon skulle få gå i en skola där hon har mycket större chans att få ett bättre jobb eller större chans att komma in på någon högre skola, tyckte inte att vi hade nåt annat val. Efter det har dock terminsavgifterna varit normala. Hälsningar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • MaiChai

    4

  • Joints

    3

  • GammalDansken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Så du mutar bara för skojs skull och är därför utan något som helst ansvar?

Jag mutar för att jag i praktiken har en pragmatisk inställning till livet. Likt många thailändare...

I teorin är jag förstås emot mutor och korruption.

Har jag något ansvar? Enligt min åsikt måste thailändarna själva ta tag i detta. Att några faranger vägrar muta lär inte ha någon större effekt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Muta eller dricks, med eventuell gråzon där mellan, vad är skillnaden? Muta ger man i förskott för en förväntad service. Dricks ges för väl uträttat arbete. Sedan finns det avarter av dessa. Det polisen "kräver" är rena stölden. Ibland kanske man kan se det som ett litet förskott på en otecknad försäkring. Frågan är mångfasetterad.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag mutar för att jag i praktiken har en pragmatisk inställning till livet. Likt många thailändare...

I teorin är jag förstås emot mutor och korruption.

Har jag något ansvar? Enligt min åsikt måste thailändarna själva ta tag i detta. Att några faranger vägrar muta lär inte ha någon större effekt.

Herr Chang har talat.

I en tidigare tråd menade du att korruptionen var det största problemet i Thailand och i den här tråden skriver du att du aktivt mutar när det passar dig. Det blir lite konstigt att beklaga sig över thailändarna då, tycker jag, eftersom många av dem resonerar på exakt samma vis.

Att vad du och några faranger gör inte spelar någon roll i sammanhanget är väl ett lika bra argument som att det är ok för mig och mina kompisar att fildela.

Eller så kan man se att sina egna handlingar är en del i ett större sammanhang som i det stora hela påverkar alla.

Nu är jag ju inte guds bästa barn själv och skulle säkert muta för fullt för att klara mig ur en knivig situation men det blir ju inte mer moraliskt rätt för att jag gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, att muta i dom situationer jag gjort ser jag inte som så allvarligt.

Betydligt värre om man kan klara sig undan rättegång vid allvarliga brott.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tja, att muta i dom situationer jag gjort ser jag inte som så allvarligt.

Betydligt värre om man kan klara sig undan rättegång vid allvarliga brott.

Herr Chang har talat.

Mutan är ett samhällsproblem som du själv skriver. Roten till mycket ont.

Det är ju principen som är åt helvete så att tala om mera eller mindre allvarliga mutor...

När är det OK och när är det inte?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om jag inte förstår språket, hur avgör jag om det är böter straffavgift  eller muta?

mina 6 första månader i öststaterna betalade jag alt utan att kunna försvara mig.

i dag har jag inte några problem i en av värdens mest korrupta länder, Vitryssland ,Ukraina.

och detta tack vare språket,och jag kan spelets regler,

M,V,H

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GD,

Du vet nog lika väl som mig att det är omöjligt att definiera en objektiv gräns när en muta blir klandringsvärd.

Var och en får väl syna sitt samvete och bestämma själv.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej GD,

Du vet nog lika väl som mig att det är omöjligt att definiera en objektiv gräns när en muta blir klandringsvärd.

Var och en får väl syna sitt samvete och bestämma själv.

Herr Chang har talat.

Kaller du det en muta, fast det är en gåva, så är det väl det.

Lika svårt som att veta när man "gjort rätt för sig" som det heter i Sverige.

Det, däremot, verkar det vara många som vet att dom gör :-)

Ju äldre, ju fler.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Om jag inte förstår språket, hur avgör jag om det är böter straffavgift  eller muta?

mina 6 första månader i öststaterna betalade jag alt utan att kunna försvara mig.

i dag har jag inte några problem i en av värdens mest korrupta länder, Vitryssland ,Ukraina.

och detta tack vare språket,och jag kan spelets regler,

M,V,H

Jocko

Kvitto=böter eller straffavgift

Inget kvitto=muta

Ungefär som att betala svart=inget kvitto

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Kvitto=böter eller straffavgift

Inget kvitto=muta

Ungefär som att betala svart=inget kvitto

I Mae Sod nådde systemet ett nytt lågvattenmärke då en av våra burmesiska vänner

fick kvitto på den muta som betalades till en "polis" för att släppa honom.

I annat fall hade han släppts av på andra sidan gränsen nästa dag.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klickade på första alternativet förresten.

En polis som sa att det var dags att stänga restaurangvagnen på tåget där vi hade värsta festen fick lite OB-tillägg :wai:   och festen fortsatte tills sent :drinks:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej wille,

Ojdå, det var värst vad du tar i? Flickor får inte gå i skolan, och misshandla tjänstefolk?

Det var knappast det jag menade med att ta seden dit man kommer.

Däremot har jag mutat i Thailand för att till exempel få ta foton där det är fotoförbud, för att få gå in där jag egentligen inte är välkommen, för att få köpa Beer Chang prylar som egentligen inte är till salu etc. Knappast något som ställt till någon skada, utom i min plånbok ;-)

Skulle kanske se annorlunda på det om jag stannade längre perioder i Thailand, men stannar jag bara en månad så drar jag mig inte för att smörja hjulen lite ibland.

Herr Chang har talat.

:na:

Jag ville mest pavisa att "ta seden dit man kommer" resonemanget aldrig tenderar till att halla hela vagen och att egentligen handlar det ju endast om egna preferenser och vad man ar villig att gora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag besökte ett av Father Joe´s barnhem i Bangkok för ett par år sedan, ungarna älskade fotboll och jag funderade på om inte den allsvenska klubb jag har goda kontakter med skulle kunna tänka sig att skänka lite utrustning till kidsen.

Hemma i Sverige togs kontakt med klubben och visst kunde de göra det, drygt 60 kilo prylar packades in i två stora lådor. Kontaktade Singapore Airlines som fraktade ner grejorna från Köpenhamn till Bangkok gratis.

Sen började problemen... Basen på tullen vid Don Muang ville ha drygt 50 000 battingar för att släppa ut sakerna ur tullagret, trots att det var välgörenhet och alla papper var klara.

Mycket argumenterande följde under den närmsta veckan och han påpekade att ju längre jag väntade desto mer fick jag betala i lagerhyra. Berättade om mitt problem för en god vän jag har i Thailand, han är en välkänd men pensionerad domare som bland annat suttit i högsta domstolen.

Inga problem sa han, jag hämtar dig imorgon. Sagt och gjort. Ute på Don muang pratade jag åter med chefen som idogt ville ha pengar av mig men när en av hans asisstenter upplyste honom om vem den gamle mannen jag hade med mig var fick han annat ljud i skällan och på 15 minuter var grejorna ute ur tullen utan att en enda baht bytt ägare.

Min kompis sade ingenting utan han bara presenterade sig, sen gjorde hans närvaro resten.

Muta? Kanske att utnyttja dem man känner, min kompis som är en vin-älskare undrade om jag kunde ta med mig en speciell flaska vin som fanns på systemet, en 300 kronors flaska, nästa gång jag kom till Thailand. Visst gjorde jag det men han insisterade på att betala 2 000 baht för flaskan.

Men det är kanske en gråzon?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...