Jump to content
IGNORERAD

Ny glugg


Kim

Recommended Posts

Min kamerautrustning har dom senaste åren bestått av tre zoomobjektiv. Ett vidvinkel 18-35 mm, ett normal 24-105 mm samt ett tele 70-300 mm. Jag har dock länge gått och tvekat om att inhandla ett nytt vidvinkel och en normaloptik eftersom båda börjar vara slitna och dras med felaktigheter. Men eftersom dom kostar 5-6 tusen styck så har det känts som att det handlar om alldeles för mycket pengar.

Den här veckan upptäckte jag dock att Sony precis kommit ut med ett nytt zoomobjektiv med det nästan makalöst stora zoomomfånget 16-105 mm. Toppen tänkte jag och beställde det direkt.

Så istället för att köpa två nya objektiv för 5-6 tusen styck så räckte det med ett för prick 6. Halverad kostnad alltså samtidigt som jag även kan plocka ur två tunga objektiv ur kameraryggsäcken och ersätta det med endast ett.  :thumbsup:

Kommer även att få som följd att jag kommer att klara ca 98% av all bildtagning utan att byta objektiv vilket medför en massa mindre krånglande när man fotar som bäst.

Hämtade precis ut objektivet på posten och har hunnit ta ett par provbilder inomhus med, tycker jag, klart godkänt resultat. Härligt!

Bifogar bilder på dom två slitna objektiv som nu pensioneras (för gott?) samt en på mitt nya från Sony. Observera gärna också att systemet jag fotar med har bytt ägarkonstellation för varje objektivinköp jag gjort.  :o

Det äldsta heter Minolta, det näst äldsta KonicaMinolta och det nyaste Sony.

objektiv2.jpg

objektiv1.jpg

objektiv2.jpg

objektiv1.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu testat det nya objektivet lite till och är skitnöjd över hur mycket jag faktiskt får med i bildrutan vid inomhusfotografering.

Märks faktiskt skillnad från 18 mm som var det lägsta mitt gamla vidvinkel klarade mot för 16 mm som det nya fixar.

På önskelistan finns ett fast 11 mm vidvinkel också men det får allt vänta något år till.

Är ju alltid jäkligt svårt att få med det som händer i ett rum eftersom väggarna obönhörligt tar emot när man försöker backa från motivet. Men med det här objektivet så klarar jag mig i alla fall bättre än tidigare.

Här ett par exempel jag tog alldeles nyss med objektivet fullt utzoomat, 400 iso och utan blixt.

Vi har ett litet kök men ändå fick jag med så här mycket. :thumbsup:

objektivtest1.jpg

Vardagsrummet är större och blev nästan som en sal på bilden, fick t o m med taklampan. :thumbsup:

objektivtest2.jpg

I rummet "där det händer", dvs sovrummet fick jag dock inte med vare sig taklampa eller barnsäng. Men det hade jag garanterat gjort med ett 11 mm fast vidvinkel. Men som sagt var det finns bara på önskelistan än så länge.

objektivtest3.jpg

T o m på den trånga balkongen rymdes en bild av det mesta. Fast där fick jag sträcka upp kameran så långt armarna räckte till, för att sätta upp kameran i övre hörnet av balkongdörröppningen samt rikta in kameran på känsla.

objektivtest6.jpg

Ska bli kul att testa objektivet utomhus och med lite längre brännvidder, porträttfoto osv. Och jag får väl återkomma med något bildtestresultat från det senare. Hitills är jag i alla fall nöjd. :thumbsup:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Åååh 16-105... nu blir jag avundsjuk!

Fast din kamera går väl inte ner i fickan gissar jag ;-)

Men faktum är att bara 35 mot 28 mm gör stor skillnad när man står mot väggen och ska försöka få med alla på fotot. Och 28 går ju att få på en kompakt kamera.

Bilden från balkongen är ju makalös... otrolig vidvinkel!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha... nej min kamera går inte ner i någon ficka. I alla fall inte på fickor i vanliga kläder.

Kånkar runt på kameran i en specialryggsäck som dock rymmer allt annat man behöver ha med sig när man lever turistliv. Du vet sololja, strandfilt, toapapper, solglasögon, bok, extrablöja, vällingflaska etc + frugans alla grejor. Så jag tror inte jag skulle slippa ryggsäck även om jag bara hade en liten fickstor kamera.  :)

Och det där med 16-105 är egentligen en sanning med modifikation. För det är visserligen helt riktigt 16-105 mm på objektivet om man sätter den på en kamera med fullstor sensor (eller en som man laddar med film). Men digitala systemkameror med fullstor sensor kostar multum och det är bara i dom riktigt dyra proffsmodellerna dom återfinns.

I semiproffsmodellerna, där min kamera hör hemma så är sensorn reducerad i storlek, vilket gör att förstoringen blir 1,5 ggr brännvidden. Något som medför att ett 16-105 mm objektiv egentligen blir 24-157 mm på dom allra flesta digitala systemkameror.

Så skillnaden från dina 28 mm är endast 4. Men antagligen 4 ganska viktiga mm när man står där med ryggen mot väggen.

Ett 11 mm vidvinkel skulle dock motsvara 16 mm och det står som sagt var på önskelistan för närvarande.

Dessutom skulle jag vilja ha en ljusstark fast kvalitetsoptik på någonstans runt 100 mm för porträttfoto. Men dessa objektiv går loss på runt 8500-12500 styck så än näms jag inte riktigt.  :icon_rolleyes:

Dessutom skulle det ju sitta fint med en extern blixt för runt 5000 samt ett nytt modernare hus med vertikalgrepp och extrabatteri för runt 16000 totalt... Men dom planerna får nog stanna vid drömmar ett bra tag framöver.  :crazy:

Tog förresten några objektivtestbilder till utomhus på kvällen idag med större brännvidd och jag kan ju lägga in ett par av dom också på kul. Skärpan blev riktigt hyfsad tycker jag, men man märkte av att objektivet inte är speciellt ljusstarkt (3,5-5,6) sent på kvällen och då blev det rörelseoskärpa på t ex alla bilder där pojken lekte. Så det man får extra i karusellen det tar dom förstås igen på gungorna.

objektivtest9.jpg

objektivtest10.jpg

objektivtest11.jpg

objektivtest12.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Kim,

Det råder ju ingen tvekan om att dina bilder har större kvalitet än mina. Vilket man förstås kan vänta sig om man tittar på kompaktkamera jämfört med systemkamera. Men jag har gjort mitt val som passar mig bäst.

Om jag får fråga vill jag dock gärna veta hur stort behov du känner att med diverse program manipulera dina bilder? Själv är jag ibland tvungen att fixa till "röda ögon" på blixtbilder, vilket är trivialt att göra i Apples program iPhoto.

Får väl också bekänna att jag på uppmaning från fåfänga fru Chang ibland retuscherar bort diverse mindre vacker hud... löjligt enkelt i iPhoto.

Bilder på mig själv är dock aldrig förskönade ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst är det så att vi alla har olika förutsättningar som vi vill ha uppfyllda och det som passar Kim passar inte alltid HC och tvärtom. Om dagens digitala kompaktkameror så kan man väl säga att dom klarar otroligt mycket för dom som önskar knappa sig genom inställningsmenyerna. Det man med en systemkamera gör manuellt, t ex ställer in en stor bländare för kort skärpedjup vid porträttfoto finns oftast även i den lilla kamerans meny som en funktion kallad just "porträtt" osv.

Största skillnaden mellan en systemkamera och en kompaktkamera är väl egentligen att systemkameran är ett system (som man kan bygga till efter behov) medan kompaktkameran är en kamera som är det den är (går inte att bygga till eller förändra).

Bra bilder ligger nog mer i ambitionen hos fotografen själv än i valet av system eller kompakt. Det gäller nog att vara lite av en konstnär med fantasi om man ska få dom annorlunda och bra bilderna oavsett kameraval. Tyvärr brister jag själv i konstnärligheten och jag beundrar faktiskt ett par av mina goda vänners skarpa öga för det konstnärliga fotot. Men jag försöker i alla fall bli bättre genom att titta mycket på andras bra bilder och försöker följa deras exempel med egna bilder.

Vad gäller din fråga om bildredigering på datorn så kan jag väl inte säga annat än att jag antagligen förändrar varenda bild jag tar i större eller mindre grad. Putsar nog lite på kontrasten samt lättar upp skuggor på alla bilder. Dessutom beskär jag, ändrar storlek samt komprimerar filstorleken innan jag t ex lägger ut dom på internet.

Ibland skärper jag även upp bilderna en aning samt putsar bort oönskade defekter.

Ska bilden användas till något väldigt speciellt, t ex som förstoring till en tavla hemma, så lägger jag dock ner rejält med tid på justeringar. Kan nog i så fall sitta en hel timme med en bild innan jag är nöjd med den jämfört med att jag kanske använder 30 sekunders redigering för att lägga ut en bild på TT.

Röda ögon behöver jag dock aldrig fixa eftersom min kamera har så pass långt mellan blixt och lins att detta nästan aldrig uppstår. Med min lilla fickstora Canon Ixus blir det dock röda ögon på varenda blixtbild och där kan jag tvingas fixa till detta.

Men normalt sett så hatar jag blixtbilder så till den grad att jag nästan aldrig tar några. Tycker ljuset blir så himla hårt och skoningslöst med blixt att jag ogärna har på den. Istället försöker jag fota utan blixt men med uppjusterad ISO inställning till 800 och (enbens)stativ.

Men med en extern blixt som kan riktas mot t ex taket istället för rakt på motivet samt med påmonterad diffuser så går det dock att ta riktigt bra blixtbilder. Men en bra extern blixt går som sagt var lös på runt 5000 spänn så än har jag inte nämts köpa någon.  :crazy:

Retuchera hud har jag blivit tillfrågad att göra av ett antal thaitjejer jag fotograferat och jag har förvånats över hur lättvindigt dom tar på det faktum att jag faktiskt fuskförändrar deras utseende. Men men... vill dom ha en kopia/utskrift av en retucherad bild så visst ger jag dom det. Men det är inget jag gör på mina bilder normalt sett.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jaså Enis, du har ett 18-250. Är det Sony orginal eller något annat märke?

Med den enorma variabeln så täcker man ju in i princip all fotografering utom dom extrema vidvinkel och zoom-bilderna. Men det du får i brännvidsvariabel kanske får betalas i ljusstyrka? Vad ligger det objektivet på för största möjliga bländare?

Och nej, något 900 hus blir det inte i september, men hade gärna inhandlat en likadan A700 som dig. Fast jag tror nog att jag lägger mina slantar på någon kvalitétsoptik istället för nytt kamerahus nästa gång jag näms investera i fotoutrustning. Tror att det ger mig mest "bättre bild" för pengarna faktiskt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde... Ju mer jag har fotat med min nya optik senaste veckan så har jag insett vilken dynga dom tidigare två objektiven faktiskt var. Vet inte om objektiven förändrats med tiden och den ovarsamma hantering jag utsätter dom för? Men faktum är att dom inte tog speciellt skarpa bilder, speciellt min gamla vidvinkel som var rent urusel.

Men det kan ju vara så att 1000tals kilometer på skumpande skoterkälkar och i tuktuks samt temperatur variabler mellan Kirunas fjällvärlds -40 ibland, till tropikernas mars-värme på upp till +45 grd ibland har gjort sitt till att dom numer inte är helt sjust (?).

Klarlagt är i alla fall att det nya objektivet är bra mycket skarpare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
bob_builder

Härliga bilder  :thumbsup:

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...