Jump to content
IGNORERAD

Hur funkar det att föra över pengar från Thailand till Sverige?


Tommy

Recommended Posts

Om jag tillexempel vill handla en dyrare vara av en privatperson i Sverige och betala med mina tillgångar här (på bank i Thailand).

Nån som vet hur det funkar och har testat själv?

Funderar på i storleksordning 200.000SEK.

Jag skall naturligtvis fråga på min bank, men det är ofta svårt att få ett vettigt svar på enkla frågor. Verkar som om de aldrig gjort nåt liknade, så svarar de att "det går inte", liksom för att vara på den säkra sidan... :bag:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte fört över pengar från Thailand till Sverige men det borde fungera på liknande sätt som från Sverige till Thailand. Större summor kommer dock att granskas extra noga. Tror gränsen går kring 100.000 SKR/10.000 EUR men det kan vara andra gränser i Thailand. När jag skickade över 100.000 SKR till tjejens konto i Thailand tog det ca. 1-2 veckor längre tid än normalt vilket säkerligen berodde på granskningen. Reglerna skärptes i och med WTC 11 september och är till för att förhindra att pengar går till terrorverksamhet.

Bankerna borde dock tjäna lite på detta också eftersom pengarna drogs direkt från mitt konto och inte kom in på tjejens konto förrän efter ett par veckor. Man kan ju undra var pengarna var under tiden... Det kan också tänkas att förutom att granska eventuella terrorkopplingar så kanske det granskas om det rör sig om svarta pengar/skattesmitning också.

Själva överföringen görs nog enklast genom SWIFT till personen med svenskt bankkonto men det går nog att gå via t.ex. PayPal eller MoneyBookers för att minska kostnaderna men detta är inget jag känner till.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan var på banken i ett annat ärende men passade på att fråga vad det gällde för regler om hon ville sända pengar till Sverige.

Först fick hon svaret att gränsen var 500.000bath, men de ändrade sig, efter att ha kollat i nån tabell, till att det inte fanns nåt maxbelopp för att sända pengar till Sverige!

Bra för oss som har täta damer? :great:

Vad som gäller för mej har jag inte kollat än, då min bank ligger lite längre hemifrån.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...