Jump to content
IGNORERAD

TV-kanal för Thailands rödskjortor stängs ner av myndigheter


MPR Nyheter

Recommended Posts

carpenter

Hur hänger den 22 maj ihop med 1987?

Inte ett dugg men det fattar ju inte du.

 

Drog bara till med ett årtal där du försöker hitta argumentation för att stänga ner en nyhtskanal.

 

Kunde lika gärna drat till med 2010 2006, eller varför inte 1800 kalt.

 

Möjligt du kan hitta argumentation från 1800 kalt, för att stänga ner en TV kanal, för dig är ju alt möjligt.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 244
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • carpenter

    27

  • Khun Ken

    26

  • Tallviking

    24

  • Surin P3

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Tjeena.

 

Måste nog korrigera dej lite här. Du har själv använt uttrycket "min form av demokrati" så det är inget jag har hittat på. Och där har vi lärt oss att den innefattar "små gåvor", tysta oppositionen och att en "folkvald" kan ändra lagar efter tycke och smak för att gynna sig själv. Då är det i dina ögon "möjligtvis omoraliskt".

Den dagen du tar avstånd från detta och tycker att sånt inte ska förekomma i en demokrati kanske jag tror på vad du skriver. Annars är alla fina ord du använder är bara kosmetika för att dölja din besatthet för Thakki.

 

Tjeena.

 

 

Tjeena.

Hej

Du behöver inte alls korrigera mig, jag vet naturligtvis bäst själv vad demokrati innebär för mig, jag förordar som bekant den typ av demokrati som vi har i Skandinavien.

Det grundläggande i en ung demokrati som Thailand är att fria och internationellt godkända val hålls, samt att valresultaten respekteras och att dom regeringar folket utser får chansen att regera sin mandattid ut utan militär och kunglig inblandning.

Att kungahus och militär har vetorätt i dom Thailändska valen är naturligtvis ett stort demokratiskt problem, deras argument som går ut på att dom tvingas till juridiska och militära kupper för folkets skull håller naturligtvis inte heller när befolkningen har röstat rött i alla val som har hållits på 2000 talet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kallar man sig den Odemokratiska Journalisten,
Det är väl du som gett honom det namnet när dina argument försvinner(som vanligt) 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Du behöver inte alls korrigera mig, jag vet naturligtvis bäst själv vad demokrati innebär för mig, jag förordar som bekant den typ av demokrati som vi har i Skandinavien.

Det grundläggande i en ung demokrati som Thailand är att fria och internationellt godkända val hålls, samt att valresultaten respekteras och att dom regeringar folket utser får chansen att regera sin mandattid ut utan militär och kunglig inblandning.

Att kungahus och militär har vetorätt i dom Thailändska valen är naturligtvis ett stort demokratiskt problem, deras argument som går ut på att dom tvingas till juridiska och militära kupper för folkets skull håller naturligtvis inte heller när befolkningen har röstat rött i alla val som har hållits på 2000 talet.

Mvh isan lover

 

Det viktigaste för att få demokrati att överleva och växa i Thailand är att de som väljs sedan beter sig demokratiskt och följer gällande lagar och regler samt agerar för folkets väl och inte sina egna och nära släktingars väl

 

Alla kan hålla val.

Men inte alla klarar av att agera demokratiskt när dom får makten utan spårar snabbt ur och faller in i nepotism, korruption och maktmissbruk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det viktigaste för att få demokrati att överleva och växa i Thailand är att de som väljs sedan beter sig demokratiskt och följer gällande lagar och regler samt agerar för folkets väl och inte sina egna och nära släktingars väl

 

Alla kan hålla val.

Men inte alla klarar av att agera demokratiskt när dom får makten utan spårar snabbt ur och faller in i nepotism, korruption och maktmissbruk

Hej

Du har både rätt och fel här, visst kan alla hålla val även Nord Korea och forna Sovjet Unionen men dessa anses vare sig vara fria eller blir internationellt godkända.

Ett minst lika stort problem som dom som väljs i Thailand är väl ett politiskt aktivt kungahus och militär, detta i kombination med att oppositionen inte accepterar valresultaten eller dom demokratiska spelreglerna är väl ett minst lika stort problem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

carpenter

Det är väl du som gett honom det namnet när dina argument försvinner(som vanligt) 

Ja vist är det jag som gett honom namnet.

Varför kanske jag berättar en dag efter som du inte ser hur han använder sig av argument som är historia.

 

Men han gör det väl för att få billiga poäng som sådana som du går på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Du har både rätt och fel här, visst kan alla hålla val även Nord Korea och forna Sovjet Unionen men dessa anses vare sig vara fria eller blir internationellt godkända.

Ett minst lika stort problem som dom som väljs i Thailand är väl ett politiskt aktivt kungahus och militär, detta i kombination med att oppositionen inte accepterar valresultaten eller dom demokratiska spelreglerna är väl ett minst lika stort problem.

Mvh isan lover

 

På vilket sätt har jag fel ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På vilket sätt har jag fel ?

Hej

Du har ju rätt i att alla kan hålla ett val, men det faller på en punkt nämligen att valet ska betraktas som fritt och att det ska bli internationellt godkänt.

Så det räcker inte med att hålla ett val, detta val måste dessutom vara fritt och bli godkänt i omvärlden

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Du har ju rätt i att alla kan hålla ett val, men det faller på en punkt nämligen att valet ska betraktas som fritt och att det ska bli internationellt godkänt.

Så det räcker inte med att hålla ett val, detta val måste dessutom vara fritt och bli godkänt i omvärlden

Mvh isan lover

 

Det är många odemokratiska länder som lyckats få sina val internationellt godkända så det kriteriet borgar tyvärr inte för att demokrati skall fungera

 

Demokrati är så otroligt mycket mer än val men det kommer du nog aldrig förstå med tanke på din extremt naiva argumentation

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva valproceduren blir nästan alltid godkänd, men Thailand är ändå inte godkänd som en demokrati.

 

Ett baskrav måste väl ändå vara att partierna som skall väljas måste vara nationella och inte utlandsägda och styrda från utlandet.

Här bör de nya reformerna reglera detta.

 

Personer som skall regera måste vara bosatta i landet.

 

Tycker även att privatägda partier inte hör hemma i en demokrati.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är många odemokratiska länder som lyckats få sina val internationellt godkända så det kriteriet borgar tyvärr inte för att demokrati skall fungera

 

Demokrati är så otroligt mycket mer än val men det kommer du nog aldrig förstå med tanke på din extremt naiva argumentation

Hej

Men du måste väl ändå hålla med om att fria och internationellt godkända val hålls i ett land är en grundförutsättning för demokrati?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Själva valproceduren blir nästan alltid godkänd, men Thailand är ändå inte godkänd som en demokrati.

 

Ett baskrav måste väl ändå vara att partierna som skall väljas måste vara nationella och inte utlandsägda och styrda från utlandet.

Här bör de nya reformerna reglera detta.

 

Personer som skall regera måste vara bosatta i landet.

 

Tycker även att privatägda partier inte hör hemma i en demokrati.

Hej

Thailand var ju ändå ett av dom länder i regionen som hade kommit längst demokratiskt sett.

Och om det är demokrati index du tänker på så innehåller den ju hela skalan ifrån helt odemokratiska till fullt ut demokratiska och Thailand innan kuppen befann sig väl någonstans i mitten.

Sverige behövde ju ganska lång tid på sig för att komma dit vi befinner oss demokratiskt sett och rimligtvis borde väl Thailand behöva minst lika lång tid som oss, därför uppmanar jag alla att stödja demokratin i Thailand och ta kraftigt avstånd ifrån kupper, juntor och diktatur.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Men du måste väl ändå hålla med om att fria och internationellt godkända val hålls i ett land är en grundförutsättning för demokrati?

Mvh isan lover

 

Ja. Det är steg nummer ett av 100

 

Anser du att ett enda steg räcker eller inser du att de 99 övriga också krävs för att landet skall kunna kallas demokratiskt

 

Godkända val är INTE garanti på minsta lilla sätt för att demokrati skall uppnås

 

Ta t.ex Singapore som är en diktatur och odemokratiskt men fungerar avsevärt bättre som land och för sin befolkning än Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst något som tyder på att någon skribent på MPR är mot riktig demokrati i Thailand.

 

Vad jag förstår så är att samtliga är för demokrati.

 

Många är emot den "olagliga" demokrati som rådde från 2011.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja. Det är steg nummer ett av 100

 

Anser du att ett enda steg räcker eller inser du att de 99 övriga också krävs för att landet skall kunna kallas demokratiskt

 

Godkända val är INTE garanti på minsta lilla sätt för att demokrati skall uppnås

 

Ta t.ex Singapore som är en diktatur och odemokratiskt men fungerar avsevärt bättre som land och för sin befolkning än Thailand

Hej

Detta är helt riktigt en grundförutsättning och tidigt steg på vägen mot demokrati, men steg ett skulle jag inte vilja kalla det, det kommer många steg innan som att partier får bildas, att alla som vill får ställa upp, att alla ges utrymme i media o.s.v.

Att som nu inte hålla några val alls utan låta en general ta makten genom en militärkupp är ju så långt man kan komma ifrån demokrati, nu är man en ren diktatur.

Att Singapore som är en diktatur anses fungera relativt bra är absolut ingen anledning till att förkasta demokratin och dess principer, Singapore är ett relativt rikt och välutvecklat lilleputt land och dessutom knappast jämförbart med Thailand på något sätt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har inte läst något som tyder på att någon skribent på MPR är mot riktig demokrati i Thailand.

 

Vad jag förstår så är att för demokrati.

 

Många är emot den "olagliga" demokrati som rådde från 2011.

Hej

Enligt mig har många på forumet ett lite märkligt sätt att visa sitt stöd för demokratin i Thailand på när dom uttalar sitt stöd för dom välbeställda grupper som vill avskaffa demokratin i landet och samtidigt försvarar militärkupper, juntor och diktatur.

Vill du även ha den typ av (sken)demokrati som allt tyder på att juntan kommer att införa eller föredrar du riktig demokrati där folket får rösta fritt och alla som vill tillåts ställa upp i valen?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Detta är helt riktigt en grundförutsättning och tidigt steg på vägen mot demokrati, men steg ett skulle jag inte vilja kalla det, det kommer många steg innan som att partier får bildas, att alla som vill får ställa upp, att alla ges utrymme i media o.s.v.

Att som nu inte hålla några val alls utan låta en general ta makten genom en militärkupp är ju så långt man kan komma ifrån demokrati, nu är man en ren diktatur.

Att Singapore som är en diktatur anses fungera relativt bra är absolut ingen anledning till att förkasta demokratin och dess principer, Singapore är ett relativt rikt och välutvecklat lilleputt land och dessutom knappast jämförbart med Thailand på något sätt.

Mvh isan lover

 

Ingen har någonsin påstått att nuvarande diktatur är på något sätt demokratisk eller ens försöker vara det. Dom är och förblir en diktatur

 

Men jämfört med det totala kaos, demokratur, oroligheter, våld och död samt ett hotande inbördeskrig så är diktatur rena drömmen för den vanliga thailändaren just nu

 

ALLA är överens om att man måste återgå till fria val för att återgå till demokrati i Thailand men du är den enda som inte hävdar att de som vinner nästa val måste agera demokratiskt, för folket och enbart folket, följa gällande lagar och konstitution, inte missbruka makten samt jobba mycket hårt för att bekämpa korruption och själva föregå med goda exempel som ledare

 

Varför du inte i varje floskelfyllt svar inte strider för dessa absoluta grundstenar i en demokrati kommer jag nog aldrig att förstå !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Detta är helt riktigt en grundförutsättning och tidigt steg på vägen mot demokrati, men steg ett skulle jag inte vilja kalla det, det kommer många steg innan som att partier får bildas, att alla som vill får ställa upp, att alla ges utrymme i media o.s.v.

Att som nu inte hålla några val alls utan låta en general ta makten genom en militärkupp är ju så långt man kan komma ifrån demokrati, nu är man en ren diktatur.

Att Singapore som är en diktatur anses fungera relativt bra är absolut ingen anledning till att förkasta demokratin och dess principer, Singapore är ett relativt rikt och välutvecklat lilleputt land och dessutom knappast jämförbart med Thailand på något sätt.

Mvh isan lover

 

Singapore är extremt rikt men saknar ALLA former av naturtillgångar, tunga industrier etc

 

Dom har en enda sak och det är lyckliga väl fungerande människor som tillåts agera och göra affärer utan en massa skit som olagligheter etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Singapore är extremt rikt men saknar ALLA former av naturtillgångar, tunga industrier etc

 

Dom har en enda sak och det är lyckliga väl fungerande människor som tillåts agera och göra affärer utan en massa skit som olagligheter etc etc

Hej

Tror du själv på allvar att Thailand trots sina olikheter med Singapore skulle kunna kopiera Singapore?

I Thailand är ju majoriteten fattiga bönder och dom har inga likheter alls med medborgarna i Singapore, därför blir jämförelsen helt omöjlig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Tror du själv på allvar att Thailand trots sina olikheter med Singapore skulle kunna kopiera Singapore?

I Thailand är ju majoriteten fattiga bönder och dom har inga likheter alls med medborgarna i Singapore, därför blir jämförelsen helt omöjlig.

Mvh isan lover

 

Nej men Singapore är ett bevis på att så många andra faktorer än en korrekt vald regering påverkar hur ett land utvecklas och hur väl befolkningen i ett land mår

 

När du skriver verkar det vara ett öde värre än Auswitz att inte ha en demokratiskt vald regering

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ingen har någonsin påstått att nuvarande diktatur är på något sätt demokratisk eller ens försöker vara det. Dom är och förblir en diktatur

 

Men jämfört med det totala kaos, demokratur, oroligheter, våld och död samt ett hotande inbördeskrig så är diktatur rena drömmen för den vanliga thailändaren just nu

 

ALLA är överens om att man måste återgå till fria val för att återgå till demokrati i Thailand men du är den enda som inte hävdar att de som vinner nästa val måste agera demokratiskt, för folket och enbart folket, följa gällande lagar och konstitution, inte missbruka makten samt jobba mycket hårt för att bekämpa korruption och själva föregå med goda exempel som ledare

 

Varför du inte i varje floskelfyllt svar inte strider för dessa absoluta grundstenar i en demokrati kommer jag nog aldrig att förstå !

Hej

Enligt mig verkar det inte alls finnas några tankar hos juntan att återgå till fria val, allt tyder på att det inte kommer att bli så.

Vad det gäller dom för sina löner sett ovanligt rika militärer och poliserna som ingår i juntans vilja att bekämpa korruption så rör det sig nog möjligen snarare om en viss vilja att bekämpa andras korruption men knappast deras egen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Enligt mig verkar det inte alls finnas några tankar hos juntan att återgå till fria val, allt tyder på att det inte kommer att bli så.

Vad det gäller dom för sina löner sett ovanligt rika militärer och poliserna som ingår i juntans vilja att bekämpa korruption så rör det sig nog möjligen snarare om en viss vilja att bekämpa andras korruption men knappast deras egen.

Mvh isan lover

 

Så lösningen du ser på problemet är att återinsätta Thaksin ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej men Singapore är ett bevis på att så många andra faktorer än en korrekt vald regering påverkar hur ett land utvecklas och hur väl befolkningen i ett land mår

 

När du skriver verkar det vara ett öde värre än Auswitz att inte ha en demokratiskt vald regering

Hej

Att ett ovanligt litet och rikt land kan få det ganska bra trots att det råder diktatur påvisar ju inte på något sätt att detta skulle vara tillämpbart på andra och större länder, enligt mig är nog demokrati ett klart bättre alternativ för dom allra flesta länder och absolut i det ojämlika Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så lösningen du ser på problemet är att återinsätta Thaksin ? :whistle:

Hej

Som jag har sagt så många gånger förr så ska man i en demokrati få rösta på vem man vill och dom som vill ska naturligtvis få ställa upp, det viktiga är inte vem som vinner utan att alla får ställa upp och folket vänlja.

Att hålla val där landets största och populäraste parti inte får ställa upp alternativt inte får vinna är ju helt meningslöst då handlar det ju inte om demokrati.

Vill man ha demokrati får man acceptera folkets val oavsett vem dom väljer, all manipulation av folkets vilja är ju odemokratisk och oacceptabel.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Att ett ovanligt litet och rikt land kan få det ganska bra trots att det råder diktatur påvisar ju inte på något sätt att detta skulle vara tillämpbart på andra och större länder, enligt mig är nog demokrati ett klart bättre alternativ för dom allra flesta länder och absolut i det ojämlika Thailand.

Mvh isan lover

 

Försök en gång till läsa det jag skrev för du förstod uppenbart inget av det första gången

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...