Jump to content
IGNORERAD

Släkten är värst... eller bäst?


Herr Chang

Recommended Posts

Fru Chang har vissa funderingar på att försöka få hit några släktingar då hon vill expandera sin massageverksamhet. Min omedelbara reaktion är då, vill du verkligen ha hit släkt som jobbar med dig som chef? Funkar det?

Jag har själv haft en av mina kära systrar anställd i mitt AB i två år, och jag måste säga att det kändes lite svårt att klandra henne när jag tyckte hon gjorde något fel. Däremot hade jag nog inte tvekat om det var en anställd icke-släkting.

Fru Chang menar dock att det är mycket lättare att vara 100% uppriktig mot ens släkt. Inga problem med obekväma sanningar! Däremot svårt att kritisera någon man inte är släkt med... båda förlorar ansikte?

Lite märkligt om svenskar och thailändare ser helt tvärtom i denna fråga... vad har ni för erfarenheter?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska övertygad om att det beror mer på dina personlighet (och hur dina släktingar är) än din nationalitet hur de reagerar i sådana situationer.

Jag förstår fru Changs logik i den här frågan men gissar att det även finns andra skäl till att hon vill arbeta med sina släkingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det handlar mer om man vill ekonomiskt hjälpa sin syster + att det blir sååå mycket trevligare liv har i Sverige om familjen har.

Jag kommer i håg hur bra min ex.fru tyckte det skulle bli om vi tog hennes syster till Sverige för att jobba med våran firma. Själv såg det som väääldigt dyr arbetskraft om började räkna biljetter, leva har mm och framförallt  :grrrrrr: problem.

Att kritisera någon familje medlem tror jag inte lättare, det beror nog mycket på hur personen är. 

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror det handlar mer om man vill ekonomiskt hjälpa sin syster + att det blir sååå mycket trevligare liv har i Sverige om familjen har.

Att kritisera någon familje medlem tror jag inte lättare, det beror nog mycket på hur personen är.

Jag hänger med jerker här!

Självklart är det ju nice at man har familjen runtomkring sig.  ;)

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är ganska övertygad om att det beror mer på dina personlighet (och hur dina släktingar är) än din nationalitet hur de reagerar i sådana situationer.

Jag förstår fru Changs logik i den här frågan men gissar att det även finns andra skäl till att hon vill arbeta med sina släkingar.

Ja, det är mycket möjligt att bara jag och fru Chang har helt olika syn på detta. Men jag är alltid på jakt efter frågor där thai och svenskar tycker helt annorlunda ;-)

Och visst har fru Chang även baktanken att släktingar som kommer hit kan skicka en del av intjänade pengar till Thailand. Så slipper hon göra det...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo får nog hålla med Jerker här. Att hjälpa syskon sitter i skinnet men Herr Chang är inte helt ute och cyklar. Något lättare kan det nog vara att klaga på någon närstående, men det är försumbart i jämförelse med pengarna.

Det var ett evigt tjat på frugan för ett år sedan att ta hit sin syster efter att hon hade hört talas om ett svartjobb. Hjälp med jobb( pengar ) men också att bättre förstå att det kan kosta att bo i Sverige. Dessutom var det lite lättare att få hjälp att skicka en slant till föräldrarna. Sedan kom brodern, efter lika mycket tjat på mig. Fast de fick minsann betala flygbiljetterna i efterskott till frugan. Ingen hjälp där inte.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man vara fräck nog att fråga hur ni gått tillväga rent praktiskt?

Ett år är väl max. besökstid på ett "UT för besök" (om man nu tänker sig fusk med reglerna för vem som får arbeta). UT för familjeanknytning lär man väl knappast få för syskon? Eller?

Nu är det ju lite enklare efter regeländringarna, men för ett UT för arbete krävs ju fortfarande att jobbet är fixat först (det är ju enkelt just i fallet fru Chang och hennes släkt, eftersom hon har eget företag).

Jag är ju själv så förbaskat dum att jag bara läser innantill i reglerna och ser att det verkar nästan omöjligt att få hit släktingar, men verkligheten talar ju ett annat språk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror att det är stora fördelar att anställa släktingar.

Det är helt naturligt för dom att hjälpa varandra och dom samarbetar säkert bättre också.

Det är ofta släktingar som arbetar ihop i Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, om svenskar verkligen hade velat arbeta med släktingar så hade vi nog haft något som ex vis kunde kallas familjeföretag och det kan man ju tänka sig hur dråpligt det hade varit.

[move]Arne & Son AB[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Changen.

Ta inte hit släkten snart har du hela familjen här.

Äntligen efter 15 År har min fru samma uppfattning.

Nu säger hon dom får klara sig själva,kanske har hon blivit mer försvenskad efter

alla år här i Sverige.

Du gör som du vill,men fundera mycket innan du bestämmer dig.

Lycka till

Stigen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet av erfarenhet,

Att har man flera anställda där några är släkt och andra inte är det.

Blir det snabbt problem,

Släktingar som inte anser sig behöva jobba "lika hårt".

Anställda som tycker att släktingarna blir särbehandlade (sant eller inte).

mm mm.

Men visst kan man hjälpa Familjen så varför inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kara Herr Chang.

Kan Du mena allvar med denna fraga?

Det ar val helt klart att denna fordolda "aktenskapsformedling" ar den storsta Thalandska rolelsen i Sverige. JAJA.min fru ar inte san... SKITSNACK, lurar det bath runt hornet och kan man fa in ytterligare slakt till Sverige sa okar statusen och bathen omedelbums.

Du verkar vara en man med insikt i det mesta, varfor denna kontroversiella fraga? Nu gar det troll i traden!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Stig, skulle själv aldrig umgås med någon i min släkt, mig själv inkluderat.

[move]Självkritiske Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer i vad Musse skriver, det gäller åtminstone här nere. Det har varit en hel del släktingar från tantens sida som har kommit ner och jobbat här. Det har inte varit särskilt positivt, snarare tvärt om. De har FÖRVÄNTAT sig premier och särbehandling utöver vad alla andra får, har de inte fått det har de surnat till och slutat. De har förvisso fått en del förmåner såsom att vi handlat lite grejer så att de ska kunna bosätta sig här, typ en fläkt, en madrass och någon plastbyrå. I en del fall har de fått bo här på stället också, utan att vi minskat lönen för det.

De har utan undantag stått högre än de andra, bara för att de är släkt med Big Boss fruga, och det har skapat problem. De har skapat sina egna lagar och rutiner, innan vi har fått reda på vad de håller på med. Har de tyckt att det varit lite segt har de sonika gått och lagt sig och sovit i en soffa, hela kvällarna har ibland bestått av thaisåpopera på tv-n i baren och det är inte precis sånt man lockar in faranger i baren med... Det har jag naturligtvis fått reda på i efterhand av kunder som vägrat gå in med det påslaget. En annan gång var de två som blev hungriga och då tog de bara motorbiken och åkte iväg i närmare tre timmar för att äta och lämnat hela stället helt öppet. Jag såg det i efterhand på filmen från övervakningskameror som jag hade tidigare.

Minst två stycken har kommit hit och klart och tydligt sett till att andra anställda slutat. Och strax efter det slutat själva... Man betackar sig numera för sån "hjälp" av släktingar och liknande. En gång kom det ner en ung kille och en tjej där killen var släkt med frun. De ville jobba sa de, efter tre dagars arbete frågade de om de fick låna 40 000 baht, de behövde det för att tjejen var på smällen och hennes familj krävde honom på de pengarna. De försvann två dagar efter att vi sagt nej. En annan kom och "ville arbeta" hon frågade redan första dagen om hon fick låna 20 000 baht, vi sa nej och dagen efter så försvann hon. En kille och tjej som var de första som kom hit och jobbade lånade jag faktiskt ut 20 000 till, de hade då jobbat i ungefär två månader. De försvann naturligtvis några dagar efter att jag lånat ut pengarna... Men jag hittade dem och tog boken till motorbiken och låste den med många lås och kedjor, där fick den stå tills de hade betalat tillbaka pengarna.

Jag tror och hoppas att det fungerar bättre i sverige. Dels är det inte så extremt med vem som är lite högre eller lägre stående i normala arbetsförhållanden som det är här. Dels så får de egna möjligheter till att tjäna ordentligt med pengar. Till oss har de kommit enbart för att få pengar ur den oändliga kassan som alla faranger sitter på, ingen för att egentligen jobba med något som ger dem mer pengar än jobben de får därhemma.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Wickeh,

Du verkar inte ha någon större tur med din tants släkt. Min frus släkt är till största delen väldigt ambitiösa och arbetar hårt. Jag skulle gärna vilja arbeta med dem i framtiden, frågan är om de vill arbeta med mig... :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kara Herr Chang.

Kan Du mena allvar med denna fraga?

Det ar val helt klart att denna fordolda "aktenskapsformedling" ar den storsta Thalandska rolelsen i Sverige. JAJA.min fru ar inte san... SKITSNACK, lurar det bath runt hornet och kan man fa in ytterligare slakt till Sverige sa okar statusen och bathen omedelbums.

Du verkar vara en man med insikt i det mesta, varfor denna kontroversiella fraga? Nu gar det troll i traden!

Baa

Hej Baa, ja jag menar allvar med denna fråga. Nu är ju detta inte min ide, jag hade nog föredragit att vi nöjer oss med thaidamer som redan har UT i Sverige. Men det passar tydligen inte fru Chang...

Jolin,

Tanken är väl att vi anmäler lediga jobb till arbetsförmedlingen där vi kräver avancerad utbildning i thailändsk massage. Blir det inga kvalificerade sökande så kan vi ansöka om arbetstillstånd för fru Changs släkting som förstås uppfyller kraven... om vi garanterar anställning så kan hon få arbetstillstånd i ett år.

Finns inga garantier för att detta lyckas, men vi har faktiskt en bekant i Göteborg som fixat detta åt sin thaidams syster.

Behöver jag säga att jag är måttligt road över att dra igång en massa pappersexercis igen? Men vad gör man inte för sin kära fru... Hon har visionen (eller är det önsketänkande?) att hon kan forma sina unga släktingar till perfekta medarbetare i verksamheten. Tillåt mig tvivla...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tanken är väl att vi anmäler lediga jobb till arbetsförmedlingen där vi kräver avancerad utbildning i thailändsk massage. Blir det inga kvalificerade sökande så kan vi ansöka om arbetstillstånd för fru Changs släkting som förstås uppfyller kraven... om vi garanterar anställning så kan hon få arbetstillstånd i ett år.

Hur fungerar det i praktiken om det verkligen finns kvalificerade sökanden? Har ni ändå inte rätten att säga nej och själva importera?

Frugans faster här i England sätter in annonser för jämnan men har aldrig anställd någon på det viset. Hon kör med direktimport istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur fungerar det i praktiken om det verkligen finns kvalificerade sökanden? Har ni ändå inte rätten att säga nej och själva importera?

Frugans faster här i England sätter i annonser för jämnan men har aldrig anställd någon på det viset. Hon kör med direktimport istället.

Jag vet faktiskt inte hur kräsen man kan vara när det gäller sökanden som redan finns i Sverige. Något jag förstås måste ta reda på innan vi sätter igång denna cirkus...

Wickeh beskriver ett scenario som inte är särskilt tilltalande... men fru Chang är övertygad om att hon kan utöva järndisciplin med sina unga släktingar. Jaja, det är hennes pengar...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt Changen. Du tycks stå med båda fötterna på jorden. Och om du/ni sätter igång så klarar ni nog av det, fast det kan krävas en hel del jobb av olika slag.

Angående äktenskapsförmedling som Baa nämner. Det får man nog inte föringa. Frugan talade idag om att ta över en restaurang där hon har varit ansvarig. Till hjälp kunde hon ju ta sin syster som då skulle arbeta vitt och sin bror som skulle komma tillbaka efter en 7 månaders "turist" vistelse i Sverige. Och inte skulle det väl vara helt fel om brodern kunde få tag på en tjej som kunde hålla reda på honom, i stället för att åka till kompisar och dricka på helgen.

Känner ni igen diskussionerna?  Då jag ställde mig tveksam till tankarna, bl.a. på grund av vad som skrivits ovan, så kunde ju jag stå som ägare, ansvarig och chef tyckte hon ( bara på papperet så klart ). Mer och mer inblandad, nej Tack. Har så att det räcker.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ar en bra ide eller inte beror nog pa vilken stallning frugan/flickvannen har inom slakten. Hade hon en hog stallning innan hon traffade farangen sa ar den nog annu hogre nu och da blir det nog bra. Hade hon en lag stallning sa kan hon kanske tro att hon fatt en hogre stallning nu, trots att hon formodligen inte fatt det, och da ar det nog stor risk att det blir problem.

Samma resonemang kan nog appliceras pa byniva men da kanske snarare familjens stallning an tjejens personliga stallning.

Jag talar dock utan narmare erfarenhet; min fru har dels inga syskon och dels bor vi i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom,

Jo, jag tror nog att fru Chang har ganska stark ställning i sin släkt. Mycket beroende på att det främst är hon som hjälpt till ekonomiskt, och även innan hon träffade mig. Hon verkar heller inte vara rädd att säga vad hon tycker till sin släkt ;-)

Jag är dock inte övertygad om att släktingarna förblir anställda särskilt länge. Träffar dom en välbeställd man i Sverige så...

Å andra sidan lär det inte uppröra fru Chang så mycket. Så länge de kan fortsätta skicka pengar till Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Får man vara fräck nog att fråga hur ni gått tillväga rent praktiskt?

Ett år är väl max. besökstid på ett "UT för besök" (om man nu tänker sig fusk med reglerna för vem som får arbeta). UT för familjeanknytning lär man väl knappast få för syskon? Eller?

Nu är det ju lite enklare efter regeländringarna, men för ett UT för arbete krävs ju fortfarande att jobbet är fixat först (det är ju enkelt just i fallet fru Chang och hennes släkt, eftersom hon har eget företag).

Jag är ju själv så förbaskat dum att jag bara läser innantill i reglerna och ser att det verkar nästan omöjligt att få hit släktingar, men verkligheten talar ju ett annat språk.

Jag tror att många kör med turist visum 6 månader med lite tur så hittar någon bra svensk kille under tiden jobbar hon svart har i Sverige.

Självklart mycket bättre köra som chang säger men mycket dyrare och krångligare.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att ta hit folk med specialkunskaper tex Kockar massörer osv,

Så kan man utgå ifrån hur många Arbetssökande inom respektive yrke arbetsförmedlingen har.

Vet att tex när jag kollade sist var det 3st i hela Sverige som var "utbildade thaikockar".

Vet inte hur många arbetssökande som är utbildade Thaimassörer?Tror inte att det är många?

Så att få ta hit någon som är utbildad Thai massös/r tror jag inte är några större problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Musse,

Det finns nog ett antal thaidamer här som gått utbildning på till exempel Wat Po i Bangkok. Dom är dock inte nödvändigtvis intresserade av en anställning som kanske inte ger så mycket pengar för hårt arbete. Öppna eget? Ja, kanske det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...