Jump to content
IGNORERAD

Svenskt pass efter hur länge?


Surin P3

Recommended Posts

Frugan kom till Sverige med PUT på direkten Oktober 2007.

Hur länge måste hon ha bott här för att få svenskt pass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan söka redan efter 3 år om ni varit gifta i minst 2 år innan hon kom till Sverige.

Annars gäller 5 år från när hon lämande in ansökan om PUT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur är det med frugans dotter som är 15 år?

Kan hon också få svenskt pass efter tre år?

Min sambo blev svensk medborgare i början av 2007 och sökte

då svenskt pass som hon fick ganska snabbt samma år.

Hennes son, då 14 år, blev också svensk medborgare vid samma

tidpunkt, mamman är vårdnadshavare efter godkännande av

biologiska pappan i Bangkok. Sonen fick svenskt pass samtidigt

med mamman.

Om inte svenskt pass kan utfärdas finns möjligheten till främlingspass under vissa premisser.

Läs: http://www.migration...ingspass_sv.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan söka redan efter 3 år om ni varit gifta i minst 2 år innan hon kom till Sverige.

Annars gäller 5 år från när hon lämande in ansökan om PUT.

Nej, nej...

Det räcker att man bott tillsammans med svensk medborgare i Sverige i minst tre år. Man behöver inte vara gifta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, nej...

Det räcker att man bott tillsammans med svensk medborgare i Sverige i minst tre år. Man behöver inte vara gifta.

Herr Chang har talat.

Oj oj.. o ack ack .. ok.. fel av mig. Sambo räcker.

Men.. Nej, nej .. det räcker inte att man bott tillsammans i minst 3 år. :)

Man måste ha haft sin hemvist i Sverige i minst 5 år (men kan räkna av 2 år om man varit gift eller sambo minst 2 år innan man kom till Sverige).

Link to comment
Dela på andra sajter

BLI SVENSK MEDBORGARE

Så svarade du på frågorna

Ålder  Över 20 år 

Tid i Sverige Tre år. Du är sedan mer än två år tillbaka gift, registrerad partner eller sambo med en person som är svensk medborgare sedan födseln.

Permanent uppehållstillstånd/uppehållsrätt Du har permanent uppehållstillstånd (PUT) eller permanent uppehållsrätt i Sverige.

Styrkt identitet  Du kan styrka din identitet med ett pass från hemlandet eller ett nationellt id-kort.

Skötsamhet  Du har inte dömts till straff och har inte heller skulder eller andra anmärkningar på hur du skött dig i Sverige.

Mot bakgrund av dina svar gör vi följande bedömning:Du verkar uppfylla kraven för medborgarskap!

---

Testet på migrationsverket.se stöder Changens linje, tre års gemensam hemvist och samboskap/giftermål/reg partner med en svensk medborgare räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tid i Sverige Tre år. Du är sedan mer än två år tillbaka gift, registrerad partner eller sambo med en person som är svensk medborgare sedan födseln.

Hm, måste man ha varit svensk medborgare sedan födseln för att tre-års regeln ska gälla...?

Verkar ju lite tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oj oj.. o ack ack .. ok.. fel av mig. Sambo räcker.

Men.. Nej, nej .. det räcker inte att man bott tillsammans i minst 3 år. :)

Man måste ha haft sin hemvist i Sverige i minst 5 år (men kan räkna av 2 år om man varit gift eller sambo minst 2 år innan man kom till Sverige).

Jamen kära nån då NoBuzz... från länken i ditt inlägg #8:

"Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka? Då kan det vara tillräckligt med tre års hemvist. Det krävs då också att din make/partner/sambo har varit svensk medborgare under de senaste två åren. Ni måste också bo tillsammans."

Det står i och för sig "KAN vara tillräckligt".

För övrigt har fru Chang bott med mig i Sverige mer än tre år nu, och enda anledningen till att vi inte skickar in ansökan om svenskt medborgarskap är att hennes pass märkligt nog måste bifogas ansökan. Vilket innebär att fru Chang är fast i Sverige medan ansökan behandlas. Hur länge det nu tar... Vi som planerar att åka till Thailand 20 april till 20 maj väntar nog med denna ansökan tills vi är tillbaka.

Det är givetvis så att migränverket vill makulera fru Changs PUT i passet i händelse av beviljat svenskt medborgarskap, men det kunde väl skötts lite snyggare än att ha passet som gisslan under handläggningstiden? Vid positivt beslut kunde ju migränverket bett om ett besök av fru Chang då hon tar med sig passet? Fast det finns väl förstås ett antal trixiga asylsökanden som detta inte passar för... one size fits all!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang,

OK. Det verkar onekligen som att jag har fel uppgifter!

Observera ordet "verkar". Saken är inte definitivt fastställd ännu. ;)

Erkänner mig iaf tillfälligt besegrad.  :wild:

Link to comment
Dela på andra sajter

HC... en ytterligare anledning till att dom önskar se Fru Changs pass är nog för att dom även räknar ihop all tid hon varit utomlands, vilket dras ifrån tiden hon bott i Sverige. Och skulle det visa sig att hon inte får ihop 3 års vistelsetid pga för många och långa semestrar i Thailand så blir ansökan avslagen. Ansökningsavgiften på (1500 kr?) betalas inte heller tillbaka utan det blir att slanta den på nytt när tidskravet på 3 år är uppfyllt och en ny ansökan skickats in.

I själva ansökningsformuläret får man b la nogrannt fylla i alla datum för resor utanför Sverige (Schengen?).

Eller förresten, ångrar mig om det där med passet, dom kollar nog uppgifterna man uppgett mot sina datorer, inte mot eventuella passtämplar.

Men tillbringar man t ex jämt vintrarna i Thailand så får man kallt räkna med att vänta längre än 3 år med att lämna in ansökan.

Frugan beviljades medborgarskap under förra året och själva handläggningstiden var nog bara 2-3 veckor om jag inte minns fel. Dom poängterade dock på sin hemsida att handläggningstiden kunde bli betydligt längre än så om ansökan, inklusive bifogade intyg inte var kompletta när dom ankom MIG.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Kim,

Detta med vistelse utanför Sverige spelar förstås också roll för vårt beslut. Fru Chang anländer Sverige med UT 2005-10-29. Efter det har hon varit 5 månader i Thailand vilket inte framgår av passet, då hon fixade nytt pass i Chiang Mai mars 2008. Men som du skriver, det ska fyllas i på ansökan.

Det är lite luddigt skrivet om utlandsvistelser i anvisningarna, så det är väl kanske bäst att vänta tills maj (då det kommer att ha varit sex månader utanför Sverige).

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Herr Chang,

OK. Det verkar onekligen som att jag har fel uppgifter!

Observera ordet "verkar". Saken är inte definitivt fastställd ännu. ;)

Erkänner mig iaf tillfälligt besegrad.  :wild:

Ingenting man behöver käbbla om. Reglerna finns ju på Migrationsverkets hemsida

och i ett faktablad från samma verk; Leta efter "Naturalisation"

Det går inte att klippa & klistra från det så jag fotar... :

9744_Naturalisation2_gif6e1323932328c9e4

9743_Naturalisation1_gif007d485fcc848a15

9744_Naturalisation2_gif6e1323932328c9e4

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GD,

Hmm... i din text står det ju inget om att det räcker med att ha varit sambo?

Jaja, vi får väl se vad som händer när fru Chang söker.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej GD,

Hmm... i din text står det ju inget om att det räcker med att ha varit sambo?

Jaja, vi får väl se vad som händer när fru Chang söker.

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang,

Inga problem för er som sambos...min sambo fick medborgarskap och pass 2007.  :great:

Förutsatt att inte reglerna ändras.förstås.  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har PUT och kan alltså söka Svenskt medborgarskap efter det gått 3 år sedan hon fick PUT vi tänker dock tillbringa 6 månader i Thailand varje år. Behöver hon då bara byta pass innan hon söker ? Är det endast i passet dom kan kolla om hon varit här tillräkligt? flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej GD,

Hmm... i din text står det ju inget om att det räcker med att ha varit sambo?

Jaja, vi får väl se vad som händer när fru Chang söker.

Herr Chang har talat.

I många andra sammanhang likställs sambon med gifta så det har nog ingen betydelse.

Det går ju att styrka att ni haft samma adress i alla år.

Förresten, vad är det värsta som kan hända.

Avlslag? - Att fru C måste använda det Thailändska passet ett tag till

(vilket hon väl kommer att göra i vilket fall som helst).

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GD,

Nej, det är inte på något sätt nödvändigt att fru Chang får svenskt medborgarskap. Ingen katastrof om det blir avslag.

Dock ganska praktiskt om vi skulle vilja ta en tur till England eller USA! Och så kan fru Chang rösta som jag instruerar i nästa riksdagsval...

Skojar bara! Fru Chang får förstås rösta som hon finner lämpligt om hon beviljas medborgarskap.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

GD Glömde nog detta stycke.

Kortare tid för den som lever tillsammans med en svensk medborgare Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka? Då kan du söka svenskt medborgarskap redan efter tre år i Sverige.

Har din make, maka, partner eller sambo tidigare haft ett annat medborgarskap och blivit svensk medborgare genom ansökan (naturalisation) måste han eller hon ha varit svensk medborgare i minst två år.

Det räcker inte att ni är t.ex. gifta – ni måste också bo tillsammans.

[/]

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

GD Glömde nog detta stycke.

Kortare tid för den som lever tillsammans med en svensk medborgare Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka? Då kan du söka svenskt medborgarskap redan efter tre år i Sverige.

Har din make, maka, partner eller sambo tidigare haft ett annat medborgarskap och blivit svensk medborgare genom ansökan (naturalisation) måste han eller hon ha varit svensk medborgare i minst två år.

Det räcker inte att ni är t.ex. gifta – ni måste också bo tillsammans.

[/]

Glömde inte  - har inte sett :-)

Det står inte i Migrationsverkets faktablad från Oktober 2008 "Ansökan om medborgarskap"

men är säkert minst lika riktigt för det. Vart kommer citatet ifrån?

mvh GD

[move]som varken är eller vill bli naturaliserad[/move]

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...