Jump to content
IGNORERAD

Fladdermus.


Chan2014

Recommended Posts

Hej,

Idag fick jag uppleva något jag inte trodde existerade, var och rensade vissna blad i banan plantagen, fick se en som jag först trodde var stor färgglad fjäril, knall orange med svarta inslag på vingarna, flög lugnt som en större fjäril, såg den flera gånger, till slut tog nyfikenheten över så jag såg var den landade, kröp upp i ett ihop vikt banan blad, till min förvåning en fantastisk liten fladdermus,3-4 cm i kroppen med ett vingspann på ca.15 cm.

Fladdermöss jag sett tidigare har varit gråa, svarta eller mörkbruna.

Har tyvärr ingen litteratur över däggdjur i Thailand, googlade men det gav inget, kanske finns någon här som kan hjälpa till med att art bestämma.

Självklart låg ju kameran hemma vid detta unika tillfälle.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett väldigt litet, välbevakat och begränsat område i Chonburi med några stora träd som är hemvist åt 1000-tals av dessa fladdermöss. Väldigt unikt för Thailand och väl värt ett besök.

 

post-3108-0-20609800-1429449183.jpg

 

post-3108-0-87537000-1429449222.jpg

 

post-3108-0-22307900-1429449264.jpg

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fladdermus på Latin = Vagina de mobil?

bcfc9f75c2337c5269fa40db984b37ac.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fladdermus på Latin = Vagina de mobil?

bcfc9f75c2337c5269fa40db984b37ac.jpg

Jag hade fått för mig att det var ett arbetsnamn på flygvärdinna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Suspendisse scrotum =? ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan ju te sig lustigt med vetenskapliga namnet (latinska) för den oinvigda, men för oss som är djur nördar är det ganska väsentligt, det utesluter missförstånd, samma art kan ha olika namn på olika språk och i olika delar av världen.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

För många år sedan kom jag sent en kväll, tidigt på sommarn ut till stugan i vilda skogen. Vi hade inte varit där på hela vintern och stugan var väldigt rå och kall. Det första jag gjorde var att göra upp eld för att få upp värmen i stugan. Efter ett otal försök då det bara rök in och inte ville bli någon fart på elden gick jag upp på taket. Klockan var väl 11 - 12 på natten. Fast i slutet på maj början på juni är det relativt ljust den tiden på natten.

 

Flera fladdermöss flög runt ovanför taknocken och fångade mygg. När jag kom upp på taket så drogs ju myggen mot mig och fladdermössen blev mer och mer intresserade av att göra utfall mot mig. Från början var det väldigt olustigt men efter en stund upptäckte jag att fladdermössen hade bra koll med radarn på var mina kroppsdelar befann sig och alltid vek undan på ett avstånd av ungefär 30 cm från mig. Även om de kom med bra fart rakt emot mig så gjorde de snabba 90 graders svängar när de närmade sig min kropp. Jag tog det väldigt lugnt uppe på taket. Kollade att inget verkade ha täckt till skorsten och gick sedan sakta ner från taket igen. Hela tiden med fladdermössen runt ikring mig. När jag kom ner på marken var det bara någon enstaka fladdermus som gjorde mig sällskap. Efter en stund lämnade också de mig för att fortsätta myggjakten uppe på taket. Från att frånbörjan varit otäckt så utvecklades det hela till en riktigt intressant och unik upplevelse. Jag hade tidigare haft någon enstaka fladdermus i närheten av mig när jag varit ute sent någon kväll, så jag visste att de fanns i närheten. Men att vara så närgånget uppvaktad av ett helt gäng var riktigt mäktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Jag hade fått för mig att det var ett arbetsnamn på flygvärdinna!

Nej, du blandar ihop det med luftmadrass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite OT men klättermus har man träffat genom åren. Måste vara en släkting.

Ändrades av Peolito
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Det finns ett väldigt litet, välbevakat och begränsat område i Chonburi med några stora träd som är hemvist åt 1000-tals av dessa fladdermöss. Väldigt unikt för Thailand och väl värt ett besök.

 

attachicon.gifIMG_0015.JPG

 

attachicon.gifIMG_0010.JPG

 

attachicon.gifIMG_0014.JPG

Jag har för mig att det finns en koloni med fladdermöss i närheten av Sugar Hut, men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett väldigt litet, välbevakat och begränsat område i Chonburi med några stora träd som är hemvist åt 1000-tals av dessa fladdermöss. Väldigt unikt för Thailand och väl värt ett besök.

attachicon.gifIMG_0015.JPG

attachicon.gifIMG_0010.JPG

attachicon.gifIMG_0014.JPG

Dom kallas Fruit Bats och äter frukter. På Seychellerna kom dom i skymningen in och tog våra fruktträd i besittning. Dom kallas oftast för Flying Dogs och deras huvuden liknar en hunds. Dom är förbannat högljudda. Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kallas Fruit Bats och äter frukter. På Seychellerna kom dom i skymningen in och tog våra fruktträd i besittning. Dom kallas oftast för Flying Dogs och deras huvuden liknar en hunds. Dom är förbannat högljudda.

 

Jag såg sådana för några år sedan på Filippinerna, riktigt stora.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg sådana för några år sedan på Filippinerna, riktigt stora.

Ja. Den största arten kallas Flying Fox.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...