Jump to content
IGNORERAD

Jobb som genererar mest pengar?


Leksandstars

Recommended Posts

Leksandstars

Min bättre hälft vill att vi ska investera i en fiskfarm för föräldrarna hemma i Thailand  ,Alltså odla fisk som de kan sälja på lokala marknader.

Jag tycker det kan vara en snabb lösning och tjäna lite pengar. Men vad tror ni är den bästa lösningen för att tjäna pengar " long term" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • erkki

    7

  • Krille

    7

  • stefan5300

    7

  • carpenter

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

micke isaan

Inte är det grisar iaf,tro mig.

OM ni inte föder upp,slaktar och säljer allt på marknaden själv.

Ändrades av micke isaan
Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kopieras alltid snabba och enkla lösningar direkt så lönsamheten blir kortvarig. Satsa istället på något som innebär en större investering och/eller större långsiktighet så blir det svårare att kopiera.

 

Fast om jag ska vara uppriktig är det nog bättre att investera i Sverige och skicka pengarna till hennes föräldrar. Den bästa investeringen vi har gjort, både ekonomiskt och känslomässigt, är min sambos utbildning i Sverige.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Förhandla till dig en hyfsad ränta på banken, låt de ta räntan.

Låna ut pengar till de som kan ge mark som säkerhet, 12-15% ränta.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Förhandla till dig en hyfsad ränta på banken, låt de ta räntan.

Låna ut pengar till de som kan ge mark som säkerhet, 12-15% ränta.

Erkki

Verkar som om den där förbaskade juntan har satt in begränsningar för vanligt ärligt folk att tjäna snabba pengar på det sättet. Har hört flera stycken som legat dåligt till hos ockrare tidigare men som nu säger att ockrarna inte kan ta ut räntor som tidigare då de riskerar att åka i burken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Låna ut pengar till Thailändare är den absolut sämsta lösningen om du vill tjäna pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låna ut pengar till Thailändare är den absolut sämsta lösningen om du vill tjäna pengar.

Inte om man tar några procent i ränta eller någon avgift per månad samt att de lämnar något i säkerhet som är värt mer än din utlåning.

 

Frugans systerson skulle åka till Bangkok och jobba så han ville låna 5000 Baht av mig, visst sa jag, lämna din moped till mig i säkerhet så får du tillbaka den när jag får tillbaka mina pengar (utan ränta), då ville han inte låna några pengar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om man tar några procent i ränta eller någon avgift per månad samt att de lämnar något i säkerhet som är värt mer än din utlåning.

 

Frugans systerson skulle åka till Bangkok och jobba så han ville låna 5000 Baht av mig, visst sa jag, lämna din moped till mig i säkerhet så får du tillbaka den när jag får tillbaka mina pengar (utan ränta), då ville han inte låna några pengar.

 

Som i ett nötskal...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag har sett så många dumma fallanger som har lånat ut pengar och aldrig fått en satang tillbaka.

Och en av dom blev strypt med en telefon sladd i Pattaya.  Polisen kom fram till att det var självmord

Så det sista jag skulle göra är att låna ut till en Thailändare..  Nej dom enda man kan lita på är Scandinaviska sjöfolk..

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Beror ju lite på var ni håller till, men B&B kan väl vara en idé

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna en Farang Bar.

Yes, det har ju ingen gjort förut!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna en Farang Bar.

Kalla den "Black hole" !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Fiskfarm låter inte så dumt. Fisk är ju ingen jätte billig vara dessutom så är det nyttigt & går alltid att byteshandla med grannarna om värdet i pengar blir lågt.

Hur mycket pengar måste investeras?

Har dom den finansiella mognaden som krävs för att hushålla med slantarna?

Är dom nog friska att sköta den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fiskfarm låter inte så dumt. Fisk är ju ingen jätte billig vara dessutom så är det nyttigt & går alltid att byteshandla med grannarna om värdet i pengar blir lågt.

Hur mycket pengar måste investeras?

Har dom den finansiella mognaden som krävs för att hushålla med slantarna?

Är dom nog friska att sköta den?

Finns många "risker" även i ett familjeföretag, någon "glömmer" att han ska inhandla foder för pengarna dom sålt för, reinvestering är en främmande fågel i de flesta samhällen, finns inga fiskar kvar som går att sälja struntar man i glin, vattenomsättningen eftersätts e.t.c. fiskarna dör, nja, ska du satsa på detta ska du vara på plats!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Leksandstars

Tanken är att börja småskaligt med 2-3 dammar a 20*20m och se vart det leder.

Tanken med det hela är att frugans far och mor som har slitigt hårt i sitt liv ska kunna ta det lite lugnare på äldre dagar.

Frugans systrar är med och finansierar och är inte intresserade av att tjäna pengar utan hoppas att det blir så att det en inkomst till sina föräldrar.

Vad allt detta kommer att starta upp vet jag inte men jag tror inte det blir så jäkla dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

GF har en som är 100 * 20m med fisk i.

 

Den håller familjen med fri fisk, men inte en enda baht i inkomst.

Problemet är att ingen köper nödvändigt foder så det är bara en hobby och självhushållning.

 

Vi har en MPR (Pasak) medlem som kanske är passiv numera som gjorde en rätt stor damm och planterade in minst 10.000 fiskar.

 

PM till honom och får du inte svar så har jag hans email.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är att börja småskaligt med 2-3 dammar a 20*20m och se vart det leder.

Tanken med det hela är att frugans far och mor som har slitigt hårt i sitt liv ska kunna ta det lite lugnare på äldre dagar.

Frugans systrar är med och finansierar och är inte intresserade av att tjäna pengar utan hoppas att det blir så att det en inkomst till sina föräldrar.

Vad allt detta kommer att starta upp vet jag inte men jag tror inte det blir så jäkla dyrt.

Investera i Thailand och bo i Sverige, njääää. Själv skulle jag tycka det vore kul om man bodde på plats och fick vara med i planering och skötsel. Då skulle jag kunna lägga in lite pengar. Det skulle säkert vara kul.  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om man tar några procent i ränta eller någon avgift per månad samt att de lämnar något i säkerhet som är värt mer än din utlåning.

 

Frugans systerson skulle åka till Bangkok och jobba så han ville låna 5000 Baht av mig, visst sa jag, lämna din moped till mig i säkerhet så får du tillbaka den när jag får tillbaka mina pengar (utan ränta), då ville han inte låna några pengar.

Tja,

Exakt så länge som säkerheten är mer värd än lånet så förstår jag inte riskerna.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Släkten har väl fisk i 3-4 dammar.

De säljer lite, men inte tjänas det några pengar.

Rolig fest är det i.a.f. När fisken ska tas upp.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Exakt så länge som säkerheten är mer värd än lånet så förstår jag inte riskerna.

Puss

Erkki

 

Det är sant, men som i stefans fall, så tillhör ju moppen fortfarande ägaren om inte ägarbyte har gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Buffelveterinär borde kunna ge en hel del pengar.

De där djuren är ju ganska ofta sjuka.

 

Ett annat alternativ kanske är stenbordskonstruktör

 

Ursäkta om mina råd kanske tas som ett Fredagsinlägg, i en seriös tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Börja sälja och reparera cyklar skulle gå, i alla fall här i Khao Lak.  Finns bara en liten cykel affär och inte många som hyr ut här..

Nu när Thailändarna börjar att röra på sig mer och mer kanske det skulle vara en god ide...

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja sälja och reparera cyklar skulle gå, i alla fall här i Khao Lak.  Finns bara en liten cykel affär och inte många som hyr ut här..

Nu när Thailändarna börjar att röra på sig mer och mer kanske det skulle vara en god ide...

Eller sälja Svartvinbärsbrännvin i Khao Lak. :)

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...