Jump to content
IGNORERAD

Finansieringar?


Falken

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på hur man finansierar sin bostad i Thailand?

Jag vet att några bygger och har köpt men som sagt, hur finansierar man det? Jag kan tänka mig att man går till banken som alla andra men det är väl lite svårt att garantera banken säkerhet för en fastighet i ett annat land.

Hur funkar det?  :read:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är nog att spara ihop kapital och sen bygga, samt att bygga eftersom man investerar i material/bygge.

Vi har gjort en kombination av båda ovanstående.

Ska man låna så är det nog ett vanligt konsumtionslån som gäller, i värsta fall typ GE-bank och liknande.

Vet också de som lånat i Thailand för att investera i hus.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är väl spara det bästa men det vete vi ju att det är ju inte det lättaste. jag tänkte också lite mer övergripande med. Om man vill köpa sig en "condo" och spara 500.000:- är ju inget man gör över en natt om du förstår vad jag menar.

Jag förstår om man lever med en Thai så är det lättare att köra lite då och då i sitt bygge men det gäller ju inte alla så att säga men det kanske är spara som är grejen.

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Självklart är väl spara det bästa men det vete vi ju att det är ju inte det lättaste. jag tänkte också lite mer övergripande med. Om man vill köpa sig en "condo" och spara 500.000:- är ju inget man gör över en natt om du förstår vad jag menar.

Jag förstår om man lever med en Thai så är det lättare att köra lite då och då i sitt bygge men det gäller ju inte alla så att säga men det kanske är spara som är grejen.

Ett vanligt "bolån" är nog svårt att ta i Sverige för att köpa något i Thailand som man vill ha som säkerhet för den Svenska banken.

Men som sagt har för mig att jag läst här på forumet att någon lånat i Thailand för bostad, jag gissar att det är den ena hälften som troligtvis är Thailändsk medborgare som stått för lånet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändska banker har samma (ungefär) lånevilkor som Svenska banker,

Vet att tex Bangkok lånar ut upp till 90% med huset som säkerhet och billigaste räntan e för nuvarande 2.75%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och många Banker har en MASSA hus till salu som de gärna finanserar

Någon bra engelskspråkig sida du kan tipsa om? Tänkte som hemnet eller liknade fast för Thailand

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Var i Thailand söker du bostad

Alltså det är mest övergripande... Jag söker väl egentligen inte utan är mest nyfiken hur det ser ut i fråga. Det är många här som bygger eller lever i Thailand och har boende så där av min fråga.

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du går in på respektive banks hemsida tex BKKbank så kan du klicka dig vidare.

Tex vart i Thailand hus restauranger mm mm

Fungerar på "alla"thai banker tror jag.

Den mesta informationen finns på Engelska (dock inte all)

Mvh Musse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kanske inte så mycket visa fraser att komma med, men lite tankar dök upp då jag läste Falkens inlägg.

Personligen tror jag att en belånad finansiering av ett hus i Thailand är riktigt farlig. Man bör nog istället  "offra" sparade medel. Jag skriver "offra" av den enkla anledningen att jag inte hyser någon större tilltro till det Thailändska rättsystemet ifall det skulle blåsa movind på allvar. Oavsett man har leasingavtal på marken, eller om frugan står för kalaset så är det en risktagning. Skulle sedan ett låneinstitut/bank i Thailand gå på arslet så vore jag vara bra svettig om de stod för min finansiering. I dessa tider känns det såklart extra risky!

Visst är det enkelt att låna ihop till en kåk i Thailand i Sverige. Finax, Ikano, Ica-banken...det finns drösvis av finansieringsinstitut som erbjuder mer eller mindre (o)mänskliga räntor och som inte kräver någon nämnvärd form av säkerhet bakom lånen.

Vad man bör ha i beaktning är att ett hus i Thailand inte bör ses som en investering. Hur ofta ändras inte lagarna där? Gör man som jag själv (alltså det enkelt för sig) och låter frugan stå för marken så är "investering" precis så känslig som förhållandets hållbarhet är.

Även då jag känner mig trygg i förhållandet i dagsläget så är det omöjligt att sia om hur det ser ut om 20 år. Skulle vi gå ifrån varandra så är det nog bara att lämna ifrån sig nycklarna. Trist läge även då huset är betalt, ändå tristare läge ifall man fortfarande skulle sitta med amorteringar till Finax. :crazy:

500.000 nämns som exempel, hur lång tid tar det att spara ihop den summan för en normalinkomstagare? Med två arbetande människor i hushållet så är det ingen onåbar slant att förskaffa inom en 5-10-års period. Givetvis beroende på familjens storlek. För ett par utan familj att försörja så borde det vara genomförbart inom fem år, om man är beredd på en skaplig uppoffring. Det vill säga inga långsemestrar och ett allmänt "snålare" leverne.

Frågan är om man är beredd på den uppoffringen för att köpa sig en kåk. Själv hade jag inte gjort det. Min egen finansiering har jag skrapat ihop pga av tursamma husförsäljningar och ett tidigare gott börsklimat.  Ändå ser jag absolut inte huset som någon form av investering. Däremot är det mycket trevligt att ha ett "eget" krypin att komma ner till. Vad hade jag fått för pengarana i Sverige? En ny Volvo kanske, den hade jag tröttnat på redan under färden hem från bilhandlaren. Även det hade ju för den delen varit en usel investering.

Har man inte likvida medel men ändå vill ha sig ett "eget" boende varje gång man åker ner till Thailand så tror jag det bästa är att hyra sig en barre. Gör man det utanför turistområderna så kan man komma ner till en månadshyra på ett par tusen spänn, kanske lägre om man väljer att husera i ett simpelt radhus. Alltså 24.000 per år, det att jämföra med ett blancolån med en snittränta på låt oss säga sex procent. Det blir nånstans runt 4000kr i månaden i 12 år (lekmannaberäkningar).

Mvh/

http://www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ett alternativ är att göra som Thailändarna, köpa tomten och bygga när man har råd.

Så verkar dom flesta göra och så gör även vi.

I dom flesta byar finns det halvfärdiga hus, som det byggs vidare på när pengarna finns.

Vi bygger lite varje år och köper mark vid lämpliga (billiga) tillfällen.

Det tar ju längre tid innan allt är klart, men man behöver inte låna något.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

"Investera" i sånt som man kan bli av med över natten med lånade pengar är nog inte alls bra för nattsömnen...

Håller med föregående, här ska man nog köra thaistyle, bygg efter vad planboken orkar med eller hyr istället. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med MangeUdon till 100%. Skulle aldrig falla mig in att investera något i Thailand. Rättsläget är för oklart för min smak.

Nu vill förstås fru Chang gärna ha eget hus i Thailand. OK, då får hon spara och köpa det själv. Jag bidrar icke, annat än jag förstås hjälper henne med byråkratin i hennes svenska verksamhet.

För egen del duger hyra i Thailand alldeles utmärkt. Fru Chang ser det som bortkastade pengar. "Om du flyttar efter tio år får du ingenting!". Ja, för all del. Men jag riskerar inte förlora något heller...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv köpt hus som jag har råd att förlora om det skulle uppstå.

För man får inget med sig dit man far sen när den dagen kommer.

Mvh.Plätt :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det säkrare att investera i en Condo?

Om jag förstått saken rätt så kan man köpa en Condo men marken som anläggningen står på tillhör en Thai och om han bestämmer sig för att vilja använda marken till något annat mer lukrativt, vad händer då?

Jag gissar att det då bara att ta sin del under armen och knalla iväg och placera på en annan tomt!

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Changen,även om jag själv investerat i hus,med det slitage det är i det varma och fuktiga klimatet så får man ständigt rusta och förnya.Skulle jag idag ställas inför ett alternativ så skulle det bli till att hyra för att när man sedan flyttar ner så kanske  det skulle bli något köp(det  kostar att distansunderhålla ett thaihus som står nästan oanvänt) Mvh Måne (som ändå tycker det är lite skönt att komma till något "eget")

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ingvar,

Vad jag förstått kan du som utlänning helt lagligt köpa condo i Thailand. Problemet är väl snarare att man inte har mycket att säga till om ifall de som ska ta hand om fastigheten låter den förfalla. Och priset man är beredd att betala för din condo faller snabbt...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Lägenheter i Thailand (condo)så är det ofta(st) så att hälften av lägenheterna drivs som hotell,

Kanske något att tänka på?

Efter som att "bara"49% av lägenheterna i en byggnad får ägas av falanger.

Fast som sagt du äger din lägenhet till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Ingvar,

Vad jag förstått kan du som utlänning helt lagligt köpa condo i Thailand. Problemet är väl snarare att man inte har mycket att säga till om ifall de som ska ta hand om fastigheten låter den förfalla. Och priset man är beredd att betala för din condo faller snabbt...

Herr Chang har talat.

Tror risken att det skall bli prisras på condos är rätt liten. Om det inte blir jordbävning förstås.

Man kan nog snarare tänka åt andra hållet. Långsiktigt (10 år) så stiger en condo rejält i värde.

Som exempel kan jag ta en condo som byggdes här i Cha Am 2006. En condo som ny kostade 2,7 Milj. baht säljs idag 3 år senare för 4,5 mij. baht. Det är en värdeökning på 1,8 milj. baht efter 3 år.

Kan nämnas att ca 90 % av lägenheterna i denna condo ägs av rika thaier från Bangkok. De investerar sina pengar åker ner till condon några gånger per år men mest står de tomma... Sen säljer de av efter några år och köper nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Själv köpt hus som jag har råd att förlora om det skulle uppstå.

För man får inget med sig dit man far sen när den dagen kommer.

Mvh.Plätt :wai:

Om man nu har ett hus skrivet på tgf och kanske lånat i hennes namn på en thaibank så är det ju lugnt.

Då kan man se låneavbetalningen som en hyra. Det är inte hela världen om äktenskapet går i kras och hon tar huset.

T.ex. man lånar 2 miljoner baht på 15 år. Då amorterar man 5500 baht (per person) och månad.

Det är inte speciellt hög "hyra" för ett nytt hus. Då har jag inte räknat med låneräntan.

Men det stämmer bra som Mange skrev. Man sitter lika säkert i boet som äktenskapet är för dagen ; )

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...