Jump to content
IGNORERAD

Thailand har grymma problem


John Khonken

Recommended Posts

Kom just hem efter 5 veckor i paradiset. Har inte kunnat skriva för jag hade glömt inloggningsorden. Men Thailands stora exportvaror har enligt kunninga människor jag träffat dippat kraftigt. Kokosolje leveranserna har Thailand tappat ca 70 % av kontrakten och av gummileveranserna ca 50 %.  Sedan har Thailand tappat grymt mycket turister . Jag räknar med ca 50% tapp. Och Ingenting görs. Dom styrande i Thailand måste börja agera inte strida inbördes. Väldigt stor minskning av Aisatiska turister. Mycket mindre turister från Sverige- finland-norge. Vad anser ni . Jag hörde också väldigt mycket rykten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    4

  • Packan

    4

  • cimit

    3

  • Herr Chang

    2

Mest aktiva i denna tråd

Dom flesta länderna har problem nu, och Thailand drabbas givetvis också på flera sätt.

En stor inkomstkälla är som bekant turismen, och när den dalar så dalar ju även intäkterna. Detta leder ju i sin tur till att vissa projekt måste läggas på is.

Utbyggnader och investeringar stoppas, vilket leder till en viss produktionsminskning.

Vilken in sin tur kanske inte gör så mycket just nu, då många länder inte kan handla som förr.

Detta är inga nyheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

nej det är ju samma världen över, inte bara Thailand som drabbas av finanskrisen

Sen som sagt är det väl ändå lite skönt som en tidigare skribent skrev att det är mindre turister

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

nej det är ju samma världen över, inte bara Thailand som drabbas av finanskrisen

Sen som sagt är det väl ändå lite skönt som en tidigare skribent skrev att det är mindre turister

Frågan är om man verkligen märker av att det är mindre turister?

Jag själv har aldrig besökt Thailand under högsäsong, men någon som varit i år kanske kan ge en reflektion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker det är skönt det har minskat... annars kan vi lika bra åka över till denmark ?

Dit åker väl bara husvagnsägare som arbetar (arbetade?) på Volvo. Är nog med andra ganska dött där också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahahah... nää men förra året snackade dom att Thailand hade som mest turister som bla svenskar. "åhhh så bra det var". därför allt blir dyrare osv. Jag tycker det är skönt och komma på semester och inte se några faranger i allafall :)

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hahahah... nää men förra året snackade dom att Thailand hade som mest turister som bla svenskar. "åhhh så bra det var". därför allt blir dyrare osv. Jag tycker det är skönt och komma på semester och inte se några faranger i allafall :)

Jo, jag förstår.

Men om du åker till en turistort så kommer du säkerligen inte märka någon större skillnad på antalet faranger. Eventuellt att några barnfamiljer valt att ställa in sin resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä nä förstår :) därför jag brukar åka upp lite till udon ibland haha :) bor annars nere i phuket, rawai:)

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört rykten från en högt uppsatt källa att nedgången beror på att fruntimmerna börjar ta slut.

Ryktmästaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

En liten personlig reflexsion, visst ar det farre turister pa de etablerade orterna, har i o for sig inte varit i Pattaya men tog nagra dagr i Phuket och Krabi och visst var det lugnare an tidigare ar, dock verkar det inte alls paverka min kara hemstad Udon det minsta, har ar det mer faranger an nagonsin och nya kommer det hela tiden, va det beror pa har jag bara en enket BTT teori om, det ar hit dom stackars torskarna skickat alla pengar och nu vill dom se resultatet av slanten.

Det konstiga i kraksangen ar alla singelgubbar som landar har for nagra veckor, vad dom gor har mer an pimplar bira och spelar golf kan man ju bara gissa sig till, nojen finns det sa det racker. Slutsummering, semesterkrisen finns, men inte i Udon, i varje fall inte i nojesvarlden.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

[pre]

Det är intressant att höra att din uppfattning är att ingenting händer från de styrandes sida John Khonken! [/pre][pre]Som jag har påpekat tidigare i ett par trådar så är detta det i mitt tycke Thailands största problem. [/pre][pre]Thailand är i ett desperat behov av ett starkt ledarskap, (vilket man mer eller mindre alltid har saknat), [/pre][pre]och man behöver någon som samtidigt förstår ekonomi och affärsmännens/industrins problem.[/pre][pre]Oavsett vad man tycker om Thaksin, så är han den enda Thailänska ledaren hitills som har förstått dessa[/pre][pre]problem och framför allt som har försökt åtgärda dessa på permanent basis.[/pre][pre]Jag tror tyvärr att Thailand står inför en brytpunkt och ett ödesval inför de närmaste åren. [/pre][pre]Om man inte tar dessa problem på fullt allvar och får ett ledarskap som tar itu med de sociala[/pre][pre]problemen och orättvisorna, fattigdomen, infrastrukturen, korruptionen, det splittrade politiska [/pre][pre]läget, handeln och framför allt de orättvisor som man möter som farrang, så riskerar Thailand [/pre][pre]att tappa allt det som man har byggt upp de senaste 35 åren och hamna i ett ekonomiskt och [/pre][pre]socialt kaos utan like.[/pre]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser korruptionen som Thailands största problem. Inte bara att det finns korrupta människor i Thailand, än värre att så många icke-korrupta thailändare accepterar att det är som det är.

Där behövs det verkligen en förändring.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför ni fått för er att turismen minskat kraftigt???

Skulle vara nyfattiga Svenskar i så fall :D

Var på Koh Chang i 10 dagar strax efter Nyåret och där var det fullsatt, tror att det kanske skulle gått att trycka in ett par pers till, men inte mer...

Bodde på White Sand Beach, och där kryllade det iaf av Svenskar, kul för brorsan barn  :friends: .

För 2 veckor sedan åkte jag och en kompis till Pattaya i 2 dar, Fullproppat!

Sedan flög vi till KohSamui för att semestra i 1 Vecka, kanske inte helt fullt, men gott om folk var det, trots att Helgerna passerat.

Flyget från Pattaya t Samui och från Samui t Bkk var helt fullbokade, jag såg inga tecken på turist-brist...

Hörde dock att byggfirman LOGAN, som inriktar sig på att sälja semesterhus till Svenskar och övriga Nordbor har det tufft, de hade bara sålt 2 hus sedan kronan började rasa, ett av dem såldes till nåt lotteri i Sverige.

Inte så märkligt om huspriserna stiger med 30% på ett par veckor?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägg av Mancon (nr 14) måste jag gå ner och scrolla höger - vänster, rad för rad, för att kunna läsa.

Är det fel hos mej eller på något annat ställe?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Changen!

Precis: Angående vanliga thailändare som bara rycker på axlarna åt korruptionen.

Ex. Jag satt för ett par veckor sedan på verandan i en liten by i NÖ Thailand. Byn har väl en så där 300 invånare. Vägen vid huset är en mindre byväg som leder ut "på landet".

Plötsligt ser jag till min förvåning att det står en polis i höjd med grannens tomt. Det var första gången jag såg en polisman i byn.

Han hade stoppat en lastbil och samtalade med föraren.

Jag hörde inte riktigt vad de sa, iofs hade jag ändå inte förstått hehehe, men de verkade ha det trevligt, skrattade och strax innan konversationen slutade så räckte föraren över vad som såg ut som en hundra-Bahts sedel.

Därefter fortsatte färden.

Samma sak upprepades några gånger, på min fråga till bybor så fick jag veta att polisen ofta bötfäller folk före helger för att dryga ut sin kassa.. De skall väl ha fest sa de lokala och ryckte på axlarna.

Det blir en tuff uppgift att ändra på detta! Det är så djupt rotat och gemene man är så van vid att poliser brukar sno åt sig en hacka.

Mvh /oldThaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tveksam till att där finns en allmänt utbredd vilja att ändra systemet.

Måhända att det upplevs som bekvämt att kunna göra lite som man vill för en liten peng.

De tar det onda med det "goda" här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

        Fler exempel på korruption:

Vid ett besök i NÖ Thailand träffade min flickvän en lärarinna från förr. Denne bjöd oss till sin karaoke-bar. Hon är engelsklärare och ville prata lite engelska med mig. Inom parentes så begrep jag till att börja med just ingenting av vad hon sa. Men efter att hon druckit en halv flaska whiskey så gick det bättre. Hon körde oss i sin nya pickup till en restaurang som ägdes av hennes väninna. Där drog läraren i sig ytterligare en dryg halvpava med whiskey.

Då det blev dags för uppbrott hade jag alls ingen lust att åka med henne för hon hade blivit rejält påverkad av det hon druckit. Men förstod på min flickvän att det skulle bli pinsamt för henne om jag propsat på att ta taxi.

Det tog lärarinnan 5 minuter att få upp dörrlåset på bilen, men iväg kom vi. Hon svängde ut på motorvägen och jag fick till min förskräckelse se att det var fullt med rödlysen….. polisen hade kontroll! De hade konat av motorvägen till en fil. Hmmm, sa jag police….. Men till min stora förvåning så började hon att skratta högt! Hon kvittrade något på thai och verkade helt oberörd! Själv satt jag med hjärtat i halsgropen.

Nästa förvåning som drabbade mig var: de stoppade alla bilar UTOM vår bil.

Färden tillbaka gick bra fast vingligt….

När vi kommit hem igen frågade jag flickvännen:

VAD VAR DETTA? VAD VAR DET SOM VAR SÅ ROLIGT? ???

Hon ryckte på axlarna och förklarade att lärarinnan känner en ”big” polis i stan och även en ”big military”.

Det är bara att ringa dem och de förklarar då för ev polis att: NO PROMPLEN!

Men förmodligen är det som du säger Jive, om inte viljan finns då är inte förändringen inte nära.

mvh /oldThaimer

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändare, med få undantag, är präglade av en "sköt dej själv och skit i andra" - mentalitet och de har en riktigt pissig inställning till "hänsyn till andra".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag ser korruptionen som Thailands största problem. Inte bara att det finns korrupta människor i Thailand, än värre att så många icke-korrupta thailändare accepterar att det är som det är.

Där behövs det verkligen en förändring.

Herr Chang har talat.

Får nog hålla med dig i detta, korruptionen är Thailands största enskilda problem.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Visst är det mindre turister och enligt thailändarna är det dom asiatiska länderna, främst Korea och Japan som sviker.

Och dessa grupper ska enligt dom stå för majoriteten av turismen.

Men turismen är en väldigt liten del av Thailands ekonomi,

enligt siffror som redovisades  i december står dom bara för 5-8 % av ekonomin i landet.

Jordbruket, industri och handel ledre överlägset.

Att politiken och brist på demokrati och det odemokratiska "demokrati partiets" stängning av flygplatserna påverkar turismen är trolig, det var inte speciellt smart.

Men det blir nog snart stopp på det, för dom ska lagstifta mot sig själva och förbjuda och hindra en upprepning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Den vardagskorruption som genomsyrar hela det Thailändska samhället är det enskilt största problemet i Thailand.  Får man bukt med den så kommer Thailand snart på rätt väg men det verkar inte som någon politiker, oavsett färg eller sida är intresserade av det. Särskilt som "gräsrötterna" verkar acceptera korruptionan med en axelryckning.

Turismen har minskat, främst från de asiatiska marknaderna som Japan, Korea, Taiwan och Kina. I de två första fallen kan man misstänka att det är en kombination med den oroliga hösten i Thailand och den kraftigt försvagade Yenen och Wonen mot bahten.

Från Sverige har ankomsterna minskat med mindre än 5% enligt statistik från TAT/Immigration och där anges orsaken vara den svaga kronan, på ett par månader tappade kronan nästan 25% mot bahten.

Den starka bahten slår också hårt mot exportindustrin utöver tursimen samt även mot jordbruket vars produkter blir dyrare att exportera.

Det blir ett tufft år för Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...