Jump to content
IGNORERAD

Thailand har grymma problem


John Khonken

Recommended Posts

enligt siffror som redovisades  i december står dom bara för 5-8 % av ekonomin i landet.

Kanske det är så totalt sett...vet inte.men på turistorterna slår det ju självklart hårdare..där vissa näringar lever till 100 % på turisterna...där blir/är det minst sagt tufft.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    4

  • Packan

    4

  • cimit

    3

  • erik-sson

    2

Mest aktiva i denna tråd

Vet inte precis om den vanliga thailändaren tycker det är så kul att behöva smörja diverse offentliga instanser för att få den sercvice som man har rätt till.

Problemet med ett korrupt samhälle är ju att ju högre upp korruptionen når desto svårare är det att göra någonting åt det, särskilt om rättsväsendet är korrupt.

Det är ju lite svårt för mannen på golvet eller den lilla gatukökskvinnan att anmäla polisen/kommunalgubben som kommer och vill ha mutor eftersom möjligen polischefen och dennes chef själva sitter med fingarna i syltburken.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

"Visst är det mindre turister och enligt thailändarna är det dom asiatiska länderna, främst Korea och Japan som sviker.

Och dessa grupper ska enligt dom stå för majoriteten av turismen"

Tjaaa,, kollar man in vilka länder som Thaiair riktar in sin nuvarande reklam till så stämmer det bra.

http://www.thaiair.c...e_Happiness.htm

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag haller delvis med om att korruptionen ar Thailands storsta problem. Fragan ar dock om det ar roten till Thailands problem eller mera ett symptom pa ett an djupare problem. Nastan alla thailandare haller med om att korruptionen ar ett problem sa det skulle nog ga att fa bukt med den om det inte fanns bakomliggande problem som var svarare. Det bakomliggande problemet, enligt mitt satt att se det, ar patroniseringskulturen. Med det menar jag att man aldrig ifragasatter en poo yai, oavsett om det ar skollararen, byns kamnan, provinsens starke man eller till och med familjens overhuvud. Denna kultur har jag nastan aldrig hort eller sett nagon thailandare ifragasatta; om det ar for att de inte ser problemet da de fatt det inprantat sedan fodseln eller darfor att det ligger till grund for hela den thailandska kulturen och traditionen later jag vara osagt.

Om inte den har kulturen fanns sa tror jag att "den lille mannen" skulle kunna satta sig upp och pa allvar ifragasatta den korruption som man idag pratar om men aldrig gor nagot at. Som det ar nu sa ar det ingen ide att forsoka eftersom ingen av de andra "sma mannen" skulle sluta upp; det ar "krengjai", "maipenrai", "jaiyen" mm for att inte rubba baten de alla sitter i.

Samtidigt ska jag erkanna att mycket av det som anda gor Thailand till ett av varldens trevligaste och lattaste lander att leva/vara i till ganska stor del ocksa kommer fran patronieringskulturen sa jag kan forsta att det finns manga som bavar infor den dagen da grunden for systemet borjar ifragasattas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger mycket i vad du skriver , Atom.

"Patroniseringskulturen" - har aldrig hört uttrycket förut. Träffande.

Har du hittat på det själv?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ligger mycket i vad du skriver , Atom.

"Patroniseringskulturen" - har aldrig hört uttrycket förut. Träffande.

Har du hittat på det själv?

Jag ar ratt saker pa att jag inte hittat pa det sjalv, har nog sett det i nagon engelsksprakig skrift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har Atom rätt i att korruptionen kanske bara är ett symptom på allvarligare problem.

Vi har ju till exempel detta med karma. Om man som fattig tror att man har sig själv att skylla pga tidigare liv så blir det kanske inte så mycket protester. Blind tro på "överhetens" överlägsenhet gynnar säkert inte heller någon samhällsdebatt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

korruption och ett lands välfärd hör ihop.

De länder med minst korruption ligger i topp på välfärdslistan.

I vissa fall är kontrollsamhället till gagn för den stora massan. T.ex. skattemyndigheter osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

korruption och ett lands välfärd hör ihop.

De länder med minst korruption ligger i topp på välfärdslistan.

I vissa fall är kontrollsamhället till gagn för den stora massan. T.ex. skattemyndigheter osv.

Det stämmer nog i de flesta fall men inga regler utan undantag och Thailand är ett av dem. Utan att på rak arm komma upp med exakta siffror så gjorde Thailand fantastiska ekonomiska framsteg mellan 1980 och 1997. BNP ökade i % mer än de flesta andra asiatiska stater (tom mer än under Thaksins år) och samtidigt var landet korrumperat från botten till toppen.

Jag gissar också på att Kina är mer korrumperat idag än det var för 20 år sedan. Å andra sidan har dessa båda stater startat från en låg nivå, så det kanske är fusk att jämföra på det viset. Vidare så finns nog en brytpunkt där ekonomisk framgång, välfärd inte kan komma längre pga av korruption.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag haller delvis med om att korruptionen ar Thailands storsta problem. Fragan ar dock om det ar roten till Thailands problem eller mera ett symptom pa ett an djupare problem. Nastan alla thailandare haller med om att korruptionen ar ett problem sa det skulle nog ga att fa bukt med den om det inte fanns bakomliggande problem som var svarare. Det bakomliggande problemet, enligt mitt satt att se det, ar patroniseringskulturen. Med det menar jag att man aldrig ifragasatter en poo yai, oavsett om det ar skollararen, byns kamnan, provinsens starke man eller till och med familjens overhuvud. Denna kultur har jag nastan aldrig hort eller sett nagon thailandare ifragasatta; om det ar for att de inte ser problemet da de fatt det inprantat sedan fodseln eller darfor att det ligger till grund for hela den thailandska kulturen och traditionen later jag vara osagt.

Om inte den har kulturen fanns sa tror jag att "den lille mannen" skulle kunna satta sig upp och pa allvar ifragasatta den korruption som man idag pratar om men aldrig gor nagot at. Som det ar nu sa ar det ingen ide att forsoka eftersom ingen av de andra "sma mannen" skulle sluta upp; det ar "krengjai", "maipenrai", "jaiyen" mm for att inte rubba baten de alla sitter i.

Samtidigt ska jag erkanna att mycket av det som anda gor Thailand till ett av varldens trevligaste och lattaste lander att leva/vara i till ganska stor del ocksa kommer fran patronieringskulturen sa jag kan forsta att det finns manga som bavar infor den dagen da grunden for systemet borjar ifragasattas.

Mycket bra skrivet Atom, jag håller med fullständigt. Jag har tidigare skrivit om just detta i andra trådar om Thailands problem samt om Taksins reformer.

Jag menar att då Thaksin satsade på de fattiga i Norr och Öster så skapade han samtidigt ett paradigm skifte i dessa normer och seder. Genom att ge den fattige bonden möjlighet till att köpa egen mark, att låna pengar till att köpa en traktor, att ge fler av hans barn en möjlighet till längre och bättre skolgång etc. så skapades även en bättre självkänsla bland dessa människor.

De matades samtidigt med politisk propaganda via TV och övriga medier med ett budskap från Taksins parti att risbönderna/bönderna var en viktig del av Thailand.

Detta gjorde att fler och fler av de fattiga bröt detta urgamla mönster och för första gången någonsin verkligen började ifragasätta överhögheten som t.ex. skollararen, byns kamnan, provinsens starke man, vissa religiösa ledare, rika familjer och i vissa fall till och med familjens overhuvud.

Detta gjorde tillsammans med de olika sociala reformerna att just dessa gamla historiskt starka och inflytelserika grupper började tappa makt och framför allt

mycket sakta men säkert började se sitt inflytande luckras upp.

Jag vill påstå att den här gamla kulturen redan har börjat rasa "den lille mannen"

redan så smått har rest sig upp och på allvar ifragasatta den korruption, de orättvisor och det maktmissbruk som sedan länge har varit norm i Thailand.

Jag påstår inte på något vis att det vi ser eller skall vänta oss är någon revolution, det kommer inte att hända i Thailand, däremot så tror jag att vi succesivt kommer att få se små förändringar steg för steg. Detta i sin tur kommer att ena de  "sma mannen" och få dem att sluta upp och förändra den ranka båt de alla sitter i.

Slutligen så håller jag fullständigt med om att det finns många som bävar infor den dagen då grunden for systemet borjar ifragasattas och många jag har talat med säger att det eventuellt samanträffar den dagen då deras älskade kung går bort, ty det är han och hans "spirit" som häller ihop Thailand idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ OJ

Helvete vad svart detta ar. En korruppt regering och ett kunungahus som ar skitskraj for gemenemans framtida kunskap.

Det ar val en satans tur att vi vet battre, de har stackarna som vi lyckats skapa en relation med ar val de lyckligast lottade i den Thailandska kulturen, bara vi lyckas indoktruera (jag vet att det ar felstavat) dem i det vasterlandska samhallet innan det gar at h-vete i LOS.

Skamt asido, visst tror vi alla att det basta for Thailand vore Mona Sahlins tvillingsyster.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...