Jump to content
IGNORERAD

Semester kassan är slut !


Jerker

Recommended Posts

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    4

  • Kim

    3

  • ban99arne

    3

  • Jerker

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tja, onekligen mycket patetiskt!

Men, som redan de gamla romarna sa, pengar luktar inte...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Har ofta diskuterat fenomement med lättsinne i just Thailand angående bla ekonomi.

Varför en del personer tappar allt sans och vett så fort de sätter foten på thailändsk mark och gör saker de annars aldrig skulle göra på hemmaplan.

Svaret är väl känslan av att allt är billigt och överkommligt och att saker och ting inte är så allvarligt och noga.Det som inte hinns med i dag kan man göra i morgon.

Även om penningen tar slut finns det alltid utvägar.

Många thaiares synsätt påverkar givetvis även falangen efter en tids vistelse i landet.

De flesta hamnar väl inte i tiggeri, men många oansvariga och lättsinniga falanger får givetvis stora problem när de väl lyckats ta sig hem barskrapade och utan fallskärm i hemländerna.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför en del personer tappar allt sans och vett så fort de sätter foten på thailändsk mark och gör saker de annars aldrig skulle göra på hemmaplan.

Finns en hel del faranger som saknat sans och balans i hela sitt liv och i Thailand verkligen hittat hem.

Den där videon tror jag att jag sett redan för ett par år sedan. Tror att det var en lång följetång om den på Thaivisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Tiden hinner ikapp alla och notan ska förr eller senare alltid betalas är nog två deviser som vissa kanske ska ta till sig och tänka på.

Mai Pen Rai attidyden må väl vara eftersträvansvärd i vissa sammanhang, men som livsfilosofi leder den till kaos och katastrof i många fall.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade jag mer pengar på bankkontot när jag åkte hem från Thailand efter den senaste dryga 2,5 mån långa resan än vad jag hade när jag åkte dit.

Lönen kommer förstås in på kontot varje månad den 23 även när jag har semester och den gick helt enkelt inte åt till 100% någon månad. Dessutom fick jag lite skatteåterbäring i dec. Så jag sparade faktiskt en hel del under tiden vi låg på badstranden och latade oss med paraplydrinkar.

Samma fenomen gäller för övrigt dom allra flesta thailandsresor jag varit på. När väl flygbiljetten är betald så räcker sedan dom löner som kommer in varje månad till både räkningarna där hemma samt semesterutgifterna på plats.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

hur kan du få lön när du har semester i 2.5 månad? Behöver du inte jobba för att få lön, låter ju helt perfekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tiden hinner ikapp alla och notan ska förr eller senare alltid betalas är nog två deviser som vissa kanske ska ta till sig och tänka på.

BTT

Exactemente Bäste Bror, har inte en sekund tvivlat på att Bror inte tänkte betala tebax allt han är skyldig taxichaffisarna i Pattaya.

[move]

DeVise Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hur kan du få lön när du har semester i 2.5 månad? Behöver du inte jobba för att få lön, låter ju helt perfekt

Självklart måste man jobba för att få lön och om det överstiger din fantasi så kan jag ju tala om att det handlar om inarbetad tid + lagstadgad semester. Du vet övertid och sånt går på många arbetsplatser att ta ut i ledig tid i stället för pengar. Brukar för övrigt kunna jobba ihop ca 4 mån ledighet per år, alltså betald sådan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det har så mycket med saken att göra, men kan ju nämna att man med eget AB kan ta hur mycket ledigt man vill och ändå få lön varje månad. Så länge det finns pengar i bolaget...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Självklart måste man jobba för att få lön och om det överstiger din fantasi så kan jag ju tala om att det handlar om inarbetad tid + lagstadgad semester. Du vet övertid och sånt går på många arbetsplatser att ta ut i ledig tid i stället för pengar. Brukar för övrigt kunna jobba ihop ca 4 mån ledighet per år, alltså betald sådan.

Fan! Kim vad du måste jobba  :kort: ska du inte va hemma lite passa dina ungar ni du har ju snart en unge till.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ide Herr Chang !!

Jag startar ett AB och sätter in all min lön i det,och sen kan jag vara ledig när jag vill.nääää

fan det går ju int ..skit också

MVH/Jöns

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hur kan du få lön när du har semester i 2.5 månad? Behöver du inte jobba för att få lön, låter ju helt perfekt

Man kan ha fast månads lön oxå + semester pengar det har jag  :wai:

När jag har semester har jag samma månads lön -OB bara :great:

Lever som Kim mycket gått på min månadslön i Thailand för man har billigare levene i Thailand pga. billigare allt. mat,dryck å dyl. :D:D

Mvh.Plätt :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Kim, livet är gott

Har inte en chans att spendera min lön trots 6 mån semester/år i Thailand. Orkar inte heller

jobba någon direkt övertid :he:

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Loosers finns det väl i alla länder.

Men nog skulle man känna sej låg om man var tvungen att tigga pengar i los.

Då är det nog bättre att stanna hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Loosers finns det väl i alla länder.

Men nog skulle man känna sej låg om man var tvungen att tigga pengar i los.

Då är det nog bättre att stanna hemma.

Med tanke pa att snubben fanns kvar sa sent som i December men da holl till snett emot Emporium och jag dessutom sett honom bestalla helror finwhiskey pa soi 33 sa gar det knappast nagon nod pa honom. Han verkar ha funnit en approach som ger honom tillrackligt for att halla sig flytande iaf.

Skulle inte forvana mig om han drar in lika mkt som den genomsnittlige expatlararen i Thailand och da inte behover slita namnvart for pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja wille,

Om man nu är konstruerad på det sättet att man inte skäms för att tigga... så är det nog en ganska behaglig tillvaro trots allt! Man kanske rentav ska gratulera denna man för att han hittat en lönsam nisch i Thailand! Dessutom svårt för thailändarna att kopiera ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fan! Kim vad du måste jobba  :kort: ska du inte va hemma lite passa dina ungar ni du har ju snart en unge till.

Ingen fara med barnen Jerker, jag jobbar bara hårt varannan vecka när jag är i Sverige, varannan vecka är jag helt ledig. Låter bra men är helt sant.

Dessutom är jag ju ledig med barnen några månader per år tillsammans i Thailand vilket väl kan räknas som kvalitétstid.

Jag jobbar alltså skiftgång och arbetar 7 dagar, ledig 7. Är inte allt för ovanligt och finns på ett flertal företag över hela landet. Gör naturligtvis så att om du tar ledigt 1 vecka (7 dgr) så blir du med automatik ledig 3 veckor i sträck. Så man pusslar ihop en rätt så lång ledighet bara med 25 dgrs semester + dom 4 dgrs arbettidsförkortn som alla svenskar fått. Lite inarbetad tid på det och man kan pussla ihop väldigt långa semestrar.

Och tittar du på offshoreindustrin så jobbar man väl 2-3 veckor, ledig lika länge (eller nåt sånt), arbetar du på fartyg så är det ofta scheman där du jobbar 10 veckor, ledig 10.

Finns alla möjliga kombinationer som är mycket lämpliga för människor som gillar att resa, alla jobbar inte 9-5, mån-fre.

Och sedan finns det, precis som HC skriver, egenföretagare som gör som dom vill, semestrar när dom vill samt tar ut en självvald summa lön varje mån ur sitt AB. Så har man bara varit lyckosam i affärer tidigare, jobbat hårt och duktigt under ett antal år så kan man nog som egenföretagare unna sig långa "betalda" (nåja, tidigare ihoptjänade) semestrar i Thailand. Dessutom finns ju både telefon, datorer och faxar i Thailand också och mycket av ledningsjobbet på ett företag går ju att sköta på distans (om man har duktiga anställda).

Hur som helst. vad jag från början ville ha sagt men som spårade ur till annat var att alla inte blir som BTT beskriver "förblindade" när man hamnar i Thailand och plötsligt inte ens kan sköta sin personliga ekonomi som man klarar att göra hemma i Sverige. Många (dom flesta?), precis som mig själv, har nog full koll på slantarna även på semester i Thailand och kanske t o m lyckas spara pengar under tiden man är bortrest. Har man svensk lön varje månad så det ett ganska sannolikt scenario eftersom det är billigt att leva i Thailand.

Och drack man sin sangsom utanför Seven samt äter 25 bahts portioner thaimat, bor på ett billigt månadsboende etc samtidigt som en svensk lön dimper in på kontot varje månad så sparar man nog definitivt mer än man mäktar med att göra i Sverige. Fast nu är ju inte målet med en resa att spara pengar utan att slösa så varför snåldricka sangsom på gatan?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Hej,

Det fanns en engelsman som sålde vykort på NANA för ett par år sen. Han brukade sitta på SUBWAY på eftermiddagarna för att därefter ta en bunt gratis vykort för att sedan sälja till turister. Jag frågade honom varför han inte åkte hem till England. Han svarade då på spanska...

Tiggaren i filmsnutten finns det flera av. Fanns en som satt vid NATIONAL STADIUM på väg till MBK om man kommer från skytrain. Han hade en ryggsäck med texten "i am 7000 BATH short to get a ticket back home".

Fanns också en långhårig kille som stank något fruktansvärt. Som gick omkring med ett Keyboard runt NANA och lirade. Han fick inte ens komma in i vissa butiker och handla för han stank värre än ett utedass! Han sov på gatan.

Träffade en kille från manchester som jag gav 100 BATH. Han hade blivit av med hela sin reskassa. Han sov på trottoaren på SOI 4 mittemot NANA hotel. Jag brukade se han vid alla tider på dygnet. Han hade boots, jeans och en bomberjacka. Det var allt!

En dag när jag var på väg till Pratunam så ser jag att han sitter på trottoaren i nya jeans, ny skjorta. Nyrakad och en Heineken i handen.

Han satt på Hillary Bar samma kväll. Han berättade att han fick ihop ca 1000 Bath om dagen.

Kläderna hade han fått av en Engelsman som tyckte synd om honom. Han hade gett tiggaren 10000 BATH och en shoppingrunda. Jag frågade honom om han hade ett pass så han kunde komma hem? Ja, det hade han! Det var det enda han hade kvar.

Det satt tidigare en Kanadensare vid MTR vid ASOK och tiggde. Ja, med plakat på sin ryggsäck. Han sökte även jobb. Han satt där varje dag. En äldre kille. Såg välvårdad ut.

Det finns inte bara tiggare i Bkk. det finns en drös med Faranger som lever i total laglöshet.

Sälja knark är ett välavlönande jobb...bla.

Ja, och stanna i Thailand i 5-6 år utan visum funkar också.

Ja, att arbeta utan visum och arbetstillstånd har jag också sett fungera.!

Ha en bra dag

Mvh

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Under de senaste 5 åren så har det uppmärksammats och varnats för minst 7 eller 8 fall av farranger som tigger eller kör med någon typ av "scams" i Bangkok och Pattaya, på ett flertal av de engelskpråkiga motsvarigheterna till våran sida.

Som forsnow 2 tidigare har påpekat så kan dessa personer utan att skämmas "tjäna" ihop en bra slant per dag på dumsnälla farranger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Vi verkar ha likartade vanor på semestern, vi stannar 3 månader och har också mer på kontot när vi kommer hem än när vi åkte.

Ändå bygger vi och köper mark + att vi har semester.

Så har det varit under ganska många år nu.

Det är nästan omöjligt att spendera mycket pengar på landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...