Jump to content
IGNORERAD

Thailand uppmanas att återuppta projekt med surfplattor


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Vi kan således konstatera att du gissar utifrån vad du tycker att det borde vara. I och med att du gör jämförelser med andra länder.

Tror säkert att familjerna som vart drabbade och förlorade familjemedlemmar under WOD hade liknande resonemang som du för nu. Dock stod du då på barrikaderna och jublade att man gjorde sig av med packet. Och du talade om hur populärt detta var.

Om du nu påstår att det är så att juntan inte är populär utan fakta annat än vad du tror. Så skjuter du dig själv i foten. Man kan undra hur demokratisk det är att avliva 2000 människor utan rättegång? Och om det är ett bättre alternativ till det som händer nu?

Hej

Sett i ett historiskt perspektiv tycker jag inte alls att man behöver "gissa" för att påstå att juntor i diktaturer regerar genom förtryck, hot, tortyr, censur och kontroll över media, snarare så är väl detta mer regel än undantag, och Thailand är definitivt inte något undantag vare sig vid denna kupp eller dom tidigare.

Att Thailand hade och har stora problem med droger och då speciellt bland ungdomar är ju ingen hemlighet, att man måste bekämpa narkotikaindustrin och försäljningen i landet är nog ställt utom all tvivel.

Att det blev en kampanj just då var ju dessutom ett kungligt initiativ och detta är nog huvudanledning till att vare sig demokraterna, PAD, PDDC eller juntan driver ärendet med WOD, utan kunglig inblandning hade säkert Thaksin redan stått anklagad för att ha startat denna kampanj med det blodiga resultat den fick.

Men politikerna lärde sig tydligen ett och annat av hur polisen skötte WOD och Yingluck bedrev ju nyligen en mycket lyckad kampanj mot droger under sin tid som PM och det var den hittills mest framgångsrika kampanjen i landets historia sett till mängden beslag och gripna, och det utan att många dödades eller kom till skada.

För övrigt har ju flera länder problem med narkotika industrin och kampen mot den blir tyvärr ofta blodig, i Mexico har över 24 000 personer dött och i ett land som Afghanistan är nog antalet mångdubbelt, länder som Colombia och andra har ju också fått många döda i sin kamp mot drogmaffior, så det är nog svårt att bekämpa dessa ofta tungt beväpnade droghandlare helt utan blodspillan.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    25

  • UglyFarang

    19

  • janne_h

    11

  • Baa

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Och det beror på att de som vann valet inte var demokratiska !

Hej

Det säger du och några till men det råder ingen tvekan om att en majoritet i Thailand föredrar demokrati framför diktatur, diktaturen och kuppmakarna har högst stöd av ca 20% av befolkningen, dom allra flesta hade nog föredragit ett nyval och fortsatt demokrati.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här har du nog fel, enligt demokratiindex är Thailand på många sätt demokratiskt men inte fullt ut på alla plan, en mer korrekt bedömning är nog " demokrati med anmärkningar".

Men det var med dom röda vid makten efter demokratiska och internationellt godkända val, nu är läget betydligt sämre för Thailand ur demokratisk synpunkt, landet är just nu en militär diktatur.

Mvh isan lover

 

Det finns bara 24 Demokratier i världen enligt demokratiindex-den siffran variera lite upp och ner men Thailand har aldrig varit ett av dessa länder.

 

Även under Abhisits regeringsperiod räknades Thailand som en "Demokrati med anmärkningar" hur förklarar du det som in absurdum hävdat att den regeringen var odemokratiskt tillsatt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Sett i ett historiskt perspektiv tycker jag inte alls att man behöver "gissa" för att påstå att juntor i diktaturer regerar genom förtryck, hot, tortyr, censur och kontroll över media, snarare så är väl detta mer regel än undantag, och Thailand är definitivt inte något undantag vare sig vid denna kupp eller dom tidigare.

Att Thailand hade och har stora problem med droger och då speciellt bland ungdomar är ju ingen hemlighet, att man måste bekämpa narkotikaindustrin och försäljningen i landet är nog ställt utom all tvivel.

Att det blev en kampanj just då var ju dessutom ett kungligt initiativ och detta är nog huvudanledning till att vare sig demokraterna, PAD, PDDC eller juntan driver ärendet med WOD, utan kunglig inblandning hade säkert Thaksin redan stått anklagad för att ha startat denna kampanj med det blodiga resultat den fick.

Men politikerna lärde sig tydligen ett och annat av hur polisen skötte WOD och Yingluck bedrev ju nyligen en mycket lyckad kampanj mot droger under sin tid som PM och det var den hittills mest framgångsrika kampanjen i landets historia sett till mängden beslag och gripna, och det utan att många dödades eller kom till skada.

För övrigt har ju flera länder problem med narkotika industrin och kampen mot den blir tyvärr ofta blodig, i Mexico har över 24 000 personer dött och i ett land som Afghanistan är nog antalet mångdubbelt, länder som Colombia och andra har ju också fått många döda i sin kamp mot drogmaffior, så det är nog svårt att bekämpa dessa ofta tungt beväpnade droghandlare helt utan blodspillan.

Mvh isan lover

 

Vi kan konstatera att DU gissar. Då du inte är på olats och vet. Och att du inte  utgår ifrån vad som faktiskt händer på plats i Thailand.

Om man utgår ifrån hur det måste vara bara för att chile och kuba är var diktaturer som gjort många dåliga saker. Utan att utgå ifrån vad som verkligen händer i Thailand. Då framställer man sig själv i onormalt ointelligent dager.

 

Dom skandinaviska länderna har demokrati. Dock låter detta ej jämföra sig med den typ av demokrati som Thailand praktiserat.

 

Och bara för att kungen utryckt oro över situationen med droger i Thailand. Så är detta långt ifrån samma sak som att han ger tillstånd till att polisen får skjuta vem som helst.

Dock ville jag belysa att du själv utryckte det som att denna jakt var samhällsnyttig.

Vad gäller Thaiksin så stod ju han bakom själva beslutet som gjorde det möjligt.

Det var väl efter kritik om detta som han utryckte "UN is not my father"

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det säger du och några till men det råder ingen tvekan om att en majoritet i Thailand föredrar demokrati framför diktatur, diktaturen och kuppmakarna har högst stöd av ca 20% av befolkningen, dom allra flesta hade nog föredragit ett nyval och fortsatt demokrati.

Mvh isan lover

 

Och dom övriga 80% skiter i styrelseskick. Så länge dom får dricka lao kao eller titta på Thaisåpa!!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det säger du och några till men det råder ingen tvekan om att en majoritet i Thailand föredrar demokrati framför diktatur, diktaturen och kuppmakarna har högst stöd av ca 20% av befolkningen, dom allra flesta hade nog föredragit ett nyval och fortsatt demokrati.

Mvh isan lover

ALLA föredrar demokrati

Det var därför dom protesterade så hårt mot att de valda sket i demokratin 2005/2006 och 2014

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här har du nog fel, enligt demokratiindex är Thailand på många sätt demokratiskt men inte fullt ut på alla plan, en mer korrekt bedömning är nog " demokrati med anmärkningar".

Men det var med dom röda vid makten efter demokratiska och internationellt godkända val, nu är läget betydligt sämre för Thailand ur demokratisk synpunkt, landet är just nu en militär diktatur.

Mvh isan lover

 

Vilket demokrati index använder du?

 

 

Vilket demokrati index använder du?

 

Jag kan inte tänka mej att ni använder er av samma demokrati index.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket demokrati index använder du?

 

 

Vilket demokrati index använder du?

 

Jag kan inte tänka mej att ni använder er av samma demokrati index.

 

Jag använder mig av The Independents index som beskrivs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

 

Thailand har aldrig varit i närheten av att vara en fullt fungerande demokrati.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av The Independents index som beskrivs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

 

Thailand har aldrig varit i närheten av att vara en fullt fungerande demokrati.

 

Ja, detta känns ju trovärdigt, undras vilket index IL använder.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta känns ju trovärdigt, undras vilket index IL använder.

Oftast sina egna högst personliga varianter...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja absolut, det är stor skillnad på opinionsundersökningar som tas fram i en demokrati respektive diktatur, för mig är detta så självklart att man inte ens skulle behöva diskutera detta.

Mvh isan lover

 

Du vet om att det inte är ett tvång för ett företag eller en organisation som har beställt en opinionsundersökning i någon fråga att offentliggöra resultatet?

 

Det beställs massor med opinionsundersökningar som aldrig blir offentliga, bland annat gjorde ju din idol detta i samband med att han skulle utforma sin politik på effektivaste sätt.

 

Det görs många opinionsundersökningar idag av de olika politiska partierna som de håller för sig själva-resultatet är förmodligen mycket nära det som militären får på sina offentliga undersökningar annars hade du kunnat räkna med mer internationellt tryck på Thailand och även större oroligheter inom landet.

 

Folk är nog helt enkelt ganska nöjda med militären så som undersökningen visar, För det visar förmodligen Thaksin, Abhisits, Banharns och Kuhnplomes undersökningar också

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi går tillbaka till IT i skolan så finns det väl vissa funderingar om att datorer inte är så bra. 

Kan det t.o.m vara så att datorerna rår för en del av Sveriges pisa resultat?

 

”Förbättra resultaten i skolan genom att kasta ut datorerna från lektionerna”

http://www.dn.se/debatt/forbattra-resultaten-i-skolan-genom-att-kasta-ut-datorerna-fran-lektionerna/

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det finns bara 24 Demokratier i världen enligt demokratiindex-den siffran variera lite upp och ner men Thailand har aldrig varit ett av dessa länder.

 

Även under Abhisits regeringsperiod räknades Thailand som en "Demokrati med anmärkningar" hur förklarar du det som in absurdum hävdat att den regeringen var odemokratiskt tillsatt?

Hej

Även du vet förmodligen att demokratiindex har olika nivåer och Thailand var mycket riktigt inte i nivå med dom bästa men man var en god bit på väg och graderades som en demokrati med brister eller anmärkningar om du så vill, det är verkligen inte dåligt om man jämför med läget nu då landet är en ren diktatur.

Thailand var ett av regionens mest demokratiska länder och dom var faktiskt något av en förebild för många av grannländerna, men det var då det, nu är demokratin bortsopad och inga val hålls och en militärjunta styr landet där, en tragisk utveckling både ur demokratisk och människorättsmässig synvinkel.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Även du vet förmodligen att demokratiindex har olika nivåer och Thailand var mycket riktigt inte i nivå med dom bästa men man var en god bit på väg och graderades som en demokrati med brister eller anmärkningar om du så vill, det är verkligen inte dåligt om man jämför med läget nu då landet är en ren diktatur.

Thailand var ett av regionens mest demokratiska länder och dom var faktiskt något av en förebild för många av grannländerna, men det var då det, nu är demokratin bortsopad och inga val hålls och en militärjunta styr landet där, en tragisk utveckling både ur demokratisk och människorättsmässig synvinkel.

Mvh isan lover

 

Bra att du åtminstone hyllar och krediterar Thailand för att det var mer demokratiskt än Burma, det håller jag också med om, men för en riktig demokrati så får du nog lägga ribban högre.

 

Iofs så förstår jag nu ditt ståndtagande om tex Burma är måttstocken för ditt Thailand, "mitt" Thailand har högre ambitioner än så!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om vi går tillbaka till IT i skolan så finns det väl vissa funderingar om att datorer inte är så bra. 

Kan det t.o.m vara så att datorerna rår för en del av Sveriges pisa resultat?

 

”Förbättra resultaten i skolan genom att kasta ut datorerna från lektionerna”

http://www.dn.se/debatt/forbattra-resultaten-i-skolan-genom-att-kasta-ut-datorerna-fran-lektionerna/

Hej

Det var den första negativa artikeln jag har tagit del av gällande datorer (plattor) i skolan, tidigare undersökningar och artiklar har väl alla varit mer eller mindre odelat positiva.

Men även denna kritiska artikel tar ju upp t.ex att det av rättviseskäl skulle kunna vara bra att alla barn oavsett samhällsklass och familjens ekonomi ska få tillgång till IT och lära sig jobba med datorer.

Själv har vi ju en son på 7 år hemma och han använder ju både min gamla dator och frågans IPad och han lär sig mycket och snabbt på dessa, han skulle nog komma långt efter övriga elever på många sätt om han inte hade tillgång till data.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är demokratin bortsopad och inga val hålls

 

Nä, detta kan du inte vara uppspelt över. 

Nästa val ska teoretiskt inte hållas före den 3 Juli 2015.

För vad som händer mellan valdagarna, har vi sett att du inte bryr dig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bra att du åtminstone hyllar och krediterar Thailand för att det var mer demokratiskt än Burma, det håller jag också med om, men för en riktig demokrati så får du nog lägga ribban högre.

 

Iofs så förstår jag nu ditt ståndtagande om tex Burma är måttstocken för ditt Thailand, "mitt" Thailand har högre ambitioner än så!

Hej

Det finns och har allt funnits och finns allt fler diktaturer i området än Burma om man ser tillbaka i tiden, så Thailand var absolut på rätt väg mot demokrati tidigare än många andra länder i regionen, men nu är läget det omvända eftersom länderna i omgivningen har en positiv demokratisk utveckling och Thailand en extremt negativ demokratisk utveckling.

I media spekuleras det ju redan om att ex.vis Burma kommer att gå förbi Thailand demokratiskt sett, och just nu ser det inte omöjligt ut alls, det om något säger väl att Thailand är på väg åt fel håll?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns och har allt funnits och finns allt fler diktaturer i området än Burma om man ser tillbaka i tiden, så Thailand var absolut på rätt väg mot demokrati tidigare än många andra länder i regionen, men nu är läget det omvända eftersom länderna i omgivningen har en positiv demokratisk utveckling och Thailand en extremt negativ demokratisk utveckling.

I media spekuleras det ju redan om att ex.vis Burma kommer att gå förbi Thailand demokratiskt sett, och just nu ser det inte omöjligt ut alls, det om något säger väl att Thailand är på väg åt fel håll?

Mvh isan lover

 

Var på väg till demokrati, tycker mig sett att du skrivit att det var en demokrati ledd av fam Shinawatra?

Och nu skriver du att de "var på väg mot en demokrati" före den senaste militärkuppen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nä, detta kan du inte vara uppspelt över. 

Nästa val ska teoretiskt inte hållas före den 3 Juli 2015.

För vad som händer mellan valdagarna, har vi sett att du inte bryr dig om.

Hej

Dessa teorier får allt stå för dig, själv ser jag ingen koppling alls till mig i dessa.

Men juntan själva sa ju nyligen att dom tänker sitta kvar vid makten och behålla diktaturen så länge dom vill och tycker att det behövs, det finns dessutom många tecken på att när ett val kommer att tillåtas igen så kommer detta att vara riggat och resultatet förutbestämt, så om och när demokratin återvänder till Thailand är högst osäkert.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var på väg till demokrati, tycker mig sett att du skrivit att det var en demokrati ledd av fam Shinawatra?

Och nu skriver du att de "var på väg mot en demokrati" före den senaste militärkuppen?

Hej

Som du säkert vet delar demokrati index in länderna i olika grupper (nivåer) och Thailand var inte i topp på listan, landet rankades då som en demokrati med anmärkningar (brister), men det innebär ju inte att landet var odemokratisktm eller en diktatur.

Men det var då det, nu är man långt ifrån den nivå på demokratin som rådde före kuppen 2006, nu är man ju en ren diktatur

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som du säkert vet delar demokrati index in länderna i olika grupper (nivåer) och Thailand var inte i topp på listan, landet rankades då som en demokrati med anmärkningar (brister), men det innebär ju inte att landet var odemokratisktm eller en diktatur.

Men det var då det, nu är man långt ifrån den nivå på demokratin som rådde före kuppen 2006, nu är man ju en ren diktatur

Mvh isan lover

 

Men du skriver faktiskt var på väg till en demokrati, således helt enig med mig, det var ingen demokrati före kuppen, bara för man ger något ett namn så behöver det ju inte vara så.

Är jag påväg till Stockholm så är jag inte Stockholm då jag passerar Gävle.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dessa teorier får allt stå för dig, själv ser jag ingen koppling alls till mig i dessa.

Men juntan själva sa ju nyligen att dom tänker sitta kvar vid makten och behålla diktaturen så länge dom vill och tycker att det behövs, det finns dessutom många tecken på att när ett val kommer att tillåtas igen så kommer detta att vara riggat och resultatet förutbestämt, så om och när demokratin återvänder till Thailand är högst osäkert.

Mvh isan lover

 

Det är inga teorier, utan fakta.

Val hålls var fjärde år och senaste valet hölls 3. Juli 2011.

Link to comment
Dela på andra sajter

There’s a move by the Pheu Thai government. One that is not motivated by democracy, but rather a power grab in the guise of democracy

It can only fool the gullible. That move is the expansion of family-controlled politics.

Unfortunately, the gullible are in abundance. They are those who mistakenly believe Pheu Thai is synonymous with democracy,
and any criticism of it would mean you are a fascist, elitist coup supporter who hates democracy.


 Voranai Vanijaka

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dessa teorier får allt stå för dig, själv ser jag ingen koppling alls till mig i dessa.

Men juntan själva sa ju nyligen att dom tänker sitta kvar vid makten och behålla diktaturen så länge dom vill och tycker att det behövs, det finns dessutom många tecken på att när ett val kommer att tillåtas igen så kommer detta att vara riggat och resultatet förutbestämt, så om och när demokratin återvänder till Thailand är högst osäkert.

Mvh isan lover

Det spelar ju egentligen ingen roll vem som ligger bakom valresultatet. Alla val som inte vinns av klanen från chiang mai är ju tydligen riggade och odemokratiska enligt dig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men du skriver faktiskt var på väg till en demokrati, således helt enig med mig, det var ingen demokrati före kuppen, bara för man ger något ett namn så behöver det ju inte vara så.

Är jag påväg till Stockholm så är jag inte Stockholm då jag passerar Gävle.

Hej

Dom flesta länder har kommit olika långt i sin demokratiska utveckling och långt ifrån alla befinner sig ju på samma nivå som ex.vis dom Skandinaviska länderna, men det betyder ju inte att dom är helt odemokratiska för det.

Demokrati index har ju flera olika nivåer beroende på hur utvecklade länderna är demokratiskt sett och Thailand var före kuppen 2006 ett av regionens mest demokratiska länder.

Nu efter kuppen 2014 är man förmodligen ett av regionens minst demokratiska länder och ingen vet när och om demokratin kommer tillbaka igen, det är både tragiskt och skrämmande.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...