Jump to content
IGNORERAD

Rensa datorn från "spill"


gubben4906

Recommended Posts

Finns det något "gratisprogram" som kan rensa spillet som blir kvar när jag plockar bort saker från min dator?Har läst nånstans att dataproffs och även polisen kan gå in och se vad jag har haft i min dator. Så, om det finns, har ni adress till dessa program?

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Finns det något "gratisprogram" som kan rensa spillet som blir kvar när jag plockar bort saker från min dator?Har läst nånstans att dataproffs och även polisen kan gå in och se vad jag har haft i min dator. Så, om det finns, har ni adress till dessa program?

:wai: gubben :wai:

Det finns ju "formattera", som tar bort allt, men då måste du själv kunna installera

om Windows och alla dina program.

Numera räcker det inte att formattera - polisen kan spåra upp till 4 lager av info

på din hårddisk. Alltså både det som går att läsa direkt, och det som var innan och innan och innan.

Du måste därför komplettera med ett tilläggsprogram, som skriver om varenda 0'a och 1'a

ett antal ggr. (tror det är 10 ggr i Norton-versionen)

- och då dyker frågan upp om du inte ändå behöver en större och snabbare hårddisk.

Mycket bättre sätt att dölja sina spår.

Och det "program" du frågar efter är då en slägga som du behöver när du hettat upp den

gamla hårddisken i  öppna spisen. Daska till den ordentligt och släng den sedan i en sjö långt ifrån

där du bor och be till att den inte hittas innan rosten har suddat ut dom allra sista nakna brudarna.

mvh GD

(Lite roligt, förhoppningsvis, men inget skämt).

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns ju "formattera", som tar bort allt, men då måste du själv kunna installera

om Windows och alla dina program.

Numera räcker det inte att formattera - polisen kan spåra upp till 4 lager av info

på din hårddisk. Alltså både det som går att läsa direkt, och det som var innan och innan och innan.

Du måste därför komplettera med ett tilläggsprogram, som skriver om varenda 0'a och 1'a

ett antal ggr. (tror det är 10 ggr i Norton-versionen)

- och då dyker frågan upp om du inte ändå behöver en större och snabbare hårddisk.

Mycket bättre sätt att dölja sina spår.

Och det "program" du frågar efter är då en slägga som du behöver när du hettat upp den

gamla hårddisken i  öppna spisen. Daska till den ordentligt och släng den sedan i en sjö långt ifrån

där du bor och be till att den inte hittas innan rosten har suddat ut dom allra sista nakna brudarna.

mvh GD

(Lite roligt, förhoppningsvis, men inget skämt).

Va, tror du jag har nakna brudar i min dator, :rtfm: , jag som har kommit i den åldern att jag börjar fråga mig själv, "vad var det man hade dom till, de små liven?"

Allvarligt, nä, det är så att jag skriver mycket i dagboksform och där är jag väldigt öppenhjärtlig, det är en av mina sätt att bibehålla min nykterhet, att få ur mig all frustration. Det är endast till för mina ögon så jag får väl ta och inhandla en slägga och en öppen spis och en sjö där jag slå sönder, elda upp den och dränka den i min sjö och hoppas ingen hittar den så länge jag lever.

Jag har även en extern hårddisk som är på 500 GB så den rymmer många bilder :mdr::mdr::mdr: :pleasantry: :pleasantry: :pleasantry:

:wai: gubben :wai:  

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Sawadee

Skulle tro att det är detta du letar efter

http://www.ursoftware.com/

MVH

Nutteman

Jag tror inte det är det som menas. Det programmet tar bort installationsfiler etc.

- inte dokument, bilder eller annat man sparat avsiktligt på datorn.

Tror egentligen att en bra kryptering skulle täcka gubbens behov.

Vem orkar knäcka koder för att få veta vad som eventuellt kan finnas bakom.

När det gäller tjuvar har vi märkt att de flesta raderar innehållet på datorn

så fort som möjligt för att dölja att datorn är stulen och från vem.

(Tjuven, däremot var inte lika smart vid ett tillfälle, så vid en närmare genomgång

av de foton han sparat på datorn innan polisen tog honom, kunde vi känna igen

insidern, som hjälpt till :-) )

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns det något "gratisprogram" som kan rensa spillet som blir kvar när jag plockar bort saker från min dator?Har läst nånstans att dataproffs och även polisen kan gå in och se vad jag har haft i min dator. Så, om det finns, har ni adress till dessa program?

:wai: gubben :wai:

Detta är gratis http://www.killdisk.com/, har använt det vid banken jag jobbar på och det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Detta är gratis http://www.killdisk.com/, har använt det vid banken jag jobbar på och det funkar.

Om man bara vill ta bort enstaka filer funkar inte detta så bra.

Tar bort allt (omän genom att formattera 99 ggr) och efteråt får gubben installera om Windows.

Detta är nästan säkert. Hindrar de flesta nyfikna från att återskapa filerna. Dock ej polisen.

Disk Redactor 1.2 (finns på siten som Rospigg länkar till)

Rensningsapplikation som tar bort dina gamla filer på ett säkert sätt.

Här är tillverkarens beskrivning:

Wipe utility that lets you securely erase any old (deleted) files and prevent them from being recovered. All your private sensitive insecurely erased information will be wiped from free unused space on your drives to ensure complete data destruction.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera faktorer som spelar roll om man vill rensa.

1. hur paranoid är du ?

- om du vill vara riktigt säker, rensa HELA hårddisken och installera om Windows.

2. Hur gammal är hårddisken ?

- Om den är gammal så kan det krävas flera överskrivningar av data för att vara "säker".

Gå inte på någon myt om att du måste skriva över 35 gånger.

Normalt räcker det med 1 gång.

läs detta (inte allt, bara epilogue)

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/secure_del.html

bra gratisprogram för rensning.

http://www.dban.org/download

Googla på erase hard drive

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag har fullt upp at göra med att hitta mina filer.

Ibland misstänker jag att datorn själv 'kör med eraser'

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Crap Cleaner som rensar bort det mesta vad det gäller cookies, visade sidor och sånt.

Sedan tar jag Ad-Aware för att hitta trojaner och annat elände.

Bägge är gratisprogram och finns att hämta på www.download.com

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...