Jump to content
IGNORERAD

Undantagstillståndet i Thailand avslutas och ersätts av ny order


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

 

Även Southeast Asian Press Alliance (SEAPA) är kritiska mot Diktatorns planer på att ersätta undantagstillståndet med artikel 44.

 

http://prachatai.org/english/node/4944?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+prachataienglish+%28Prachatai+in+English%29

No martial law, but tougher measures in place: Southeast Asian Press Alliance

Submitted by editor1 on Fri, 03/04/2015 - 18:47

Southeast Asian Press Alliance (SEAPA)

It is a rare occasion when the lifting of martial law is met with unprecedented alarm and condemnation. Yet, this is exactly what happened when the National Council for Peace and Order (NCPO) lifted Martial Law on 1 April, after being in place for more than 10 months in Thailand.

Normally, such lifting signals a return to normalcy, specifically the return to full civilian rule from the exception of military power needed to address situations that imperil the state. However, Martial Law in Thailand was replaced with NCPO Order 3/2558 that gave unprecedented powers to the head of the military junta.

 

The order retains most of the military powers under martial law, including access, search, freezing, and/or seizure of property; as well as summons, detention, arrest, and ‘support’ of persons related to the enforcement. The order retains the power to prohibit political gatherings of more than five persons, and of publication or material likely to cause public alarm or containing false information.

[Note: SEAPA supports and endorses the joint statement of its member the Thai Journalists Association with three other professional media groups. Original Thai version is here.]

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Men vad säger det thailändska folket? Det är väl viktigare och hittills verkar många nöjda med vad militären åstadkommit.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 220
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    28

  • turisten

    18

  • Tallviking

    14

  • Surin P3

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Men vad säger det thailändska folket? Det är väl viktigare och hittills verkar många nöjda med vad militären åstadkommit.

 

/ SatanG

Hej

 

Finner inga som helst trovärdiga belägg för att Thailands befolkning skulle vara positiva till vad militären håller på med, jag förmodar att ditt antagande om deras gillande bygger på dom s.k opinionsundersökningar som juntan går ut med, men betänk då att Juntor i andra länder med diktatur oftast redovisar liknande resultat med näst intill 100% stöd ifrån respektive befolkning. 

 

Man ska nog ta det som publiceras till stöd för juntor i olika länder med både en och två nypor salt, tänk på att det är både olagligt och straffbart att publicera något negativt om juntan, detta kan enligt Diktatorn själv leda till stängning av media och arkebusering av journalister,

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Vi kan klaga så mycket vi vill på militärdiktaturer både här och runt om i världen.

Men när en militärdiktatur ersätter någon som var sämre, så kanske man inte ska blunda för just förbättringen.

 

 

Nej, det jag menar är att de journalist-etiska reglerna/lagarna ser likadana ut i många delar av världen.

Alltså jag menar i princip det jag skrev i mitt inlägg tidigare.

 

Du får gärna fråga igen, så jag kan förklara en tredje gång.

Jo, jag läste det. Men förklara igen för mig som inte är lika smarta som dig. Vad är det du vill ha sagt med det uttalandet? Jag förstår inte? Lagarna är likadana som övriga länder? Sverige? Menar du att lagarna följs likadant i Thailand som i Sverige? Samma pressfrihet? Det jag menar är att man kan ha vilka lagar man vill men dom är helt meningslösa när nån annan ändå bestämmer vad man får skriva och inte. Sen kan lagarna se ut hur dom vill.

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det inte känns allvarligare med undantagstillstånd under civilt styre.

 

Minns jag fel eller hur var det under pågående valrörelse vid årsskiftet 2013-2014 inför nyvalet.

Japp, det stämmer. Yingluck införde undantagstillstånd.  Dessutom innehöll detta undantagstillstånd immunitet mot eventuella framtida åtal eller andra åtgärder mot personer som nyttjade statuterna i undantagstillståndet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Finner inga som helst trovärdiga belägg för att Thailands befolkning skulle vara positiva till vad militären håller på med, jag förmodar att ditt antagande om deras gillande bygger på dom s.k opinionsundersökningar som juntan går ut med, men betänk då att Juntor i andra länder med diktatur oftast redovisar liknande resultat med näst intill 100% stöd ifrån respektive befolkning. 

 

Man ska nog ta det som publiceras till stöd för juntor i olika länder med både en och två nypor salt, tänk på att det är både olagligt och straffbart att publicera något negativt om juntan, detta kan enligt Diktatorn själv leda till stängning av media och arkebusering av journalister,

 

Med vänlig hälsning isan lover

Och du kommer givetvis att ge oss en eller rentav flera exempel och referenser till sådana opinionsundersökningar som militärjuntor runtom i världen har riggat för att ge "näst intill 100%" stöd från sin befolkning? 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

 

Det kalla kriget gick som bekant ut på att stoppa kommunismens spridning och USA stred mot kommunisterna i Nord Vietnam som stöddes av Sovjet Unionen, Thailand var en aktiv partner till USA och upplät både flygplatser och baser till USA i kriget mot kommunismen, det var dessutom många tusentals Thailändare som stred med USA i Vietnam.

 

Sen bedrev ju den Thailändska militären med stöd av USA under denna tid egna utrensningar och massarresteringar på misstänkta kommunister i Thailand, så visst var Thailand en aktiv part i det kalla kriget.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det Kalla Kriget handlade om kapprustning och maktbalans mellan USA och Sovjet.

Att arresteringar av oliktänkande i Thailand skulle ha en påverkan på det kalla Kriget tror jag inte en sekund på.

Troligen är det en efterhandskonstruktion som gjorts av en betongkommunist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Finner inga som helst trovärdiga belägg för att Thailands befolkning skulle vara positiva till vad militären håller på med, jag förmodar att ditt antagande om deras gillande bygger på dom s.k opinionsundersökningar som juntan går ut med, men betänk då att Juntor i andra länder med diktatur oftast redovisar liknande resultat med näst intill 100% stöd ifrån respektive befolkning. 

 

Man ska nog ta det som publiceras till stöd för juntor i olika länder med både en och två nypor salt, tänk på att det är både olagligt och straffbart att publicera något negativt om juntan, detta kan enligt Diktatorn själv leda till stängning av media och arkebusering av journalister,

 

Med vänlig hälsning isan lover

Och hur många arkebuserades, drevs i landsflykt, fängslades eller torterades efter den senaste opinionsunersökningen som ju faktiskt innehöll en hel del kritik också?

Vilka straff dömdes ut åt dom som genomförde undersökningen, svarade "fel" på frågorna eller publicerade resultaten?

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/485768/survey-majority-satisfied-with-prayut-government

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag läste det. Men förklara igen för mig som inte är lika smarta som dig. Vad är det du vill ha sagt med det uttalandet? Jag förstår inte? Lagarna är likadana som övriga länder? Sverige? Menar du att lagarna följs likadant i Thailand som i Sverige? Samma pressfrihet? Det jag menar är att man kan ha vilka lagar man vill men dom är helt meningslösa när nån annan ändå bestämmer vad man får skriva och inte. Sen kan lagarna se ut hur dom vill.

 

Det jag säger är att liknande lagar finns i stora delar av övriga världen.

Har inget med smarthet att göra. Bara ett konstaterande av fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det jag säger är att liknande lagar finns i stora delar av övriga världen.

Har inget med smarthet att göra. Bara ett konstaterande av fakta.

Ja, det är ju stor mening att påpeka det när man vet att dom lagarna inte gäller i yxlandet då militärdiktaturen hotar med att skjuta av huvudet om dom inte skriver som dom vill. Sen att dom grundläggande reglerna för pressetik är den samma i grunden i Thailand spelar ju mindre roll då dom inte FÅR följas. Så därför undrar jag fortfarande varför du påpekade att Thailand har samma lagar som Sverige bl.a.?! Eller ville du bara vara dryg och påtala att dom har samma lagar men att du förbise och vet att dom inte har rätten att utföra dom etiska reglerna för pressetik? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju stor mening att påpeka det när man vet att dom lagarna inte gäller i yxlandet då militärdiktaturen hotar med att skjuta av huvudet om dom inte skriver som dom vill. Sen att dom grundläggande reglerna för pressetik är den samma i grunden i Thailand spelar ju mindre roll då dom inte FÅR följas. Så därför undrar jag fortfarande varför du påpekade att Thailand har samma lagar som Sverige bl.a.?! Eller ville du bara vara dryg och påtala att dom har samma lagar men att du förbise och vet att dom inte har rätten att utföra dom etiska reglerna för pressetik? 

 

Jag svarade bara på spooncreeks påstående om att denna nya lag inskränker pressfriheten i Thailand, vilket den ju gör, men på ett mestadels positivt sätt.

Och menade bara att lagen finns i de flesta länderna, så i princip alla länder vill hindra sin media från att skriva om saker som kan skada landet, folket, lugnet eller på annat vis skapa större oro.

 

Ser för övrigt inget i lagen om att de har rätt att " skjuta huvudet" av folk inom mediabranschen som bryter mot lagen.

Är det nåt som hänt sedan lagen kom i kraft eller är du en sån där som hittar på saker också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och hur många arkebuserades, drevs i landsflykt, fängslades eller torterades efter den senaste opinionsunersökningen som ju faktiskt innehöll en hel del kritik också?

Vilka straff dömdes ut åt dom som genomförde undersökningen, svarade "fel" på frågorna eller publicerade resultaten?

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/485768/survey-majority-satisfied-with-prayut-government

Hej

 

Hur vet du att någon enda människa har tillfrågats överhuvudtaget?

 

Sitter du inne med någon egen inside information om detta?

 

Enligt mig kan ju Juntans heltidsanställda PR män mycket väl ligga bakom både undersökningen och resultatet.

 

Trodde (tror) du på dom opinionsundersökningar som presenterades i forna Sovjet Unionen också och i nuvarande Nord Korea?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Den här bilden symboliserar väl Juntans sätt att med vapen försöka ena och införa glädje i Thailand.

 

11052506_957205294366322_391327220327759

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Så här kommenterar Sveriges Radio Juntans försök att införa artikel 44 istället för undantagstillståndet.

 

Juntaledaren: Det finns dem som inte vill ha fria val (1:43 min)Lyssna (1:43 min)

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Här är en länk till BBC om artikel 44 http://www.bbc.com/news/world-asia-32157204.

 

Thailand martial law replacement criticised by US

  • 2 April 2015
  • From the section Asia

_82075034_82075029.jpg

Gen Prayuth told Thais there was "no need to be afraid" if they were doing nothing wrong

 

The US says the replacement of martial law with new emergency measures in Thailand does little to restore democracy in the military-run country.

Thailand's army, which took power in a coup in May, declared martial law over on Wednesday after almost a year.

But a section of the new constitution has been invoked instead under which the military retains significant power.

Critics have said Article 44 could lead to more draconian leadership and gives PM Prayuth Chan-Ocha unchecked power.

Security forces are still able to make arrests without warrants and detain people without charge, while Gen Prayuth - who led last year's coup - can rule by executive order in the name of national security.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hur vet du att någon enda människa har tillfrågats överhuvudtaget?

 

Sitter du inne med någon egen inside information om detta?

 

Enligt mig kan ju Juntans heltidsanställda PR män mycket väl ligga bakom både undersökningen och resultatet.

 

Trodde (tror) du på dom opinionsundersökningar som presenterades i forna Sovjet Unionen också och i nuvarande Nord Korea?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu är ju undersökningen inte gjord av juntan utan av Suan Dusit Poll, ett företag som gjort opinionsundersökningar i Thailand  under många år och du ifrågasatte ju inte om några tillfrågades överhuvudtaget i exempelvis dessa undersökninger gjorda av Suan Dusit Poll

 

http://asiancorrespondent.com/57765/suan-dusit-poll-shows-puea-thai-takes-large-lead/

 

http://asiancorrespondent.com/98690/2013-Bangkok-gubernatorial-race-part-8-suan-dusit-shows-14-lead-for-pongsapat-bkk-uni-shows-7-point-lead/

 

http://asiancorrespondent.com/98476/bkk-gubernatorial-candidates-aide-files-complaint-against-suan-dusit-poll-accusing-them-of-distorting-their-polls/

 

Men du kanske är precis som PAD ledaren i sista exempelt inte är nöjd med resultatet och därmed ifrågasätter du om någon överhuvudtaget tillfrågats eftersom resultatet inte blev vad du ville?

 

Tog exemplen från Bangkok Pundit som du brukar sätta din tilltro till. Men kanske inte nu längre?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Enligt The Guardian är det nu dags för västvärlden att bli tuffare mot Juntan och dess Diktator General Prayuth http://www.theguardian.com/world/2015/apr/02/Thailand-west-get-tough-prayuth-chan-ocha-junta-Bangkok

 

Thailand – time for the west to get tough on Prayuth Chan-ocha

 

 

Don’t let lifting of martial law fool you: junta’s slide towards dictatorship warrants stronger stances from the US, EU and Japan whose business and tourism it craves

 
1200697c-f908-4cc4-800e-6833618674f1-620
Prime minister Prayuth Chan-ocha attends a Buddhist ceremony on Thursday. Photograph: Damir Sagolj/Reuters

Simon Tisdall

 

Thursday 2 April 2015
 

This week’s lifting of martial law by Thailand’s military ruler, Prayuth Chan-ocha, looks like a brazen attempt to dupe key overseas allies, notably the US, the EU and Japan, into believing the country is on a return path to democracy. The Bangkok junta, which seized power from an elected government last May, plainly hopes to persuade international investors, trading partners and foreign tourists that it is business as usual in Thailand.

 

The reality is very different. Within minutes of Wednesday’s announcement, the regime invoked article 44 of the interim constitution that was arbitrarily imposed last year. Known as the “dictator law”, it gives Prayuth the power to override any branch of government in the name of national security, and absolves him of any legal responsibility. In key respects, the scope for abuse is more threatening than martial law.

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Ännu ett reportage ifrån Sveriges Radio där man tar upp att det har blivit farligare att skriva kritisk i Thailand och att journalister hotas med döden.

 

http://www.svt.se/kultur/Thailand

 

Den farliga sanningen om turistparadiset Thailand

26 mars

 

Det har blivit allt farligare att skriva kritiskt om regimen i Thailand. Journalister i landet ger upp och regeringen har dessutom hotat med att avrätta kritikerna.

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hur vet du att någon enda människa har tillfrågats överhuvudtaget?

 

Sitter du inne med någon egen inside information om detta?

 

Enligt mig kan ju Juntans heltidsanställda PR män mycket väl ligga bakom både undersökningen och resultatet.

 

Trodde (tror) du på dom opinionsundersökningar som presenterades i forna Sovjet Unionen också och i nuvarande Nord Korea?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jo, nu när man tänker efter så kan det ju faktiskt mycket väl vara så. Tänker man efter så har jag ju heller aldrig någonsin sett en medlem av juntan i levande livet. Jag har visserligen varit i Thailand, men det skulle ju kunna ha varit en skickligt gjord kuliss placerad på t.ex Island av samma ondskefulla människor som försökte inbilla oss att fotbolls-VM 58 eller månlandningen skulle ha ägt rum.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo, nu när man tänker efter så kan det ju faktiskt mycket väl vara så. Tänker man efter så har jag ju heller aldrig någonsin sett en medlem av juntan i levande livet. Jag har visserligen varit i Thailand, men det skulle ju kunna ha varit en skickligt gjord kuliss placerad på t.ex Island av samma ondskefulla människor som försökte inbilla oss att fotbolls-VM 58 eller månlandningen skulle ha ägt rum.  

Hej

 

Det skadar inte att tänka efter lite ibland, har någon militärjunta med total kontroll över media i något land någonsin publicerat negativa opinionsundersökningar om sig själva?.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag svarade bara på spooncreeks påstående om att denna nya lag inskränker pressfriheten i Thailand, vilket den ju gör, men på ett mestadels positivt sätt.

Och menade bara att lagen finns i de flesta länderna, så i princip alla länder vill hindra sin media från att skriva om saker som kan skada landet, folket, lugnet eller på annat vis skapa större oro.

 

Ser för övrigt inget i lagen om att de har rätt att " skjuta huvudet" av folk inom mediabranschen som bryter mot lagen.

Är det nåt som hänt sedan lagen kom i kraft eller är du en sån där som hittar på saker också?

Var det inte Premiärministern som sa att dom kommer avrätta journalister om dom inte rapporterar sanningen? Har det varit ett stort problem i Thailand att media skriver eller säger saker som skadar landet? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det skadar inte att tänka efter lite ibland, har någon militärjunta med total kontroll över media i något land någonsin publicerat negativa opinionsundersökningar om sig själva?.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Fast nu innehöll ju denna opinionsundersökning en hel del negativa saker. Så för att återgå till min fråga: Vad hände med dom människor som svarade "fel", dom som gjorde undersökningen och dom som publicerade den? 

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte Premiärministern som sa att dom kommer avrätta journalister om dom inte rapporterar sanningen? Har det varit ett stort problem i Thailand att media skriver eller säger saker som skadar landet? 

 

 

Thailand har haft stora problem med både uppvigling och rena lögner i media under de senaste åren för att olika politiska fraktioner ska kunna mobilisera demonstranter och skapa oroligheter för att främja sin sak.

 

Sen sade faktiskt Prayuth att han INTE har makt att avrätta journalister även om han ibland skulle vilja det. Nu har det uttalandet förvrängts till något det inte var från början, lite som att det blivit en hel höna av den ursprungliga fjädern.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Thailand har haft stora problem med både uppvigling och rena lögner i media under de senaste åren för att olika politiska fraktioner ska kunna mobilisera demonstranter och skapa oroligheter för att främja sin sak.

 

Sen sade faktiskt Prayuth att han INTE har makt att avrätta journalister även om han ibland skulle vilja det. Nu har det uttalandet förvrängts till något det inte var från början, lite som att det blivit en hel höna av den ursprungliga fjädern.

Ok, det hade jag missat. Ja, det måste ju kännas tråkigt att han inte har makten att avrätta journalister. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hur vet du att någon enda människa har tillfrågats överhuvudtaget?

 

Sitter du inne med någon egen inside information om detta?

 

Enligt mig kan ju Juntans heltidsanställda PR män mycket väl ligga bakom både undersökningen och resultatet.

 

Trodde (tror) du på dom opinionsundersökningar som presenterades i forna Sovjet Unionen också och i nuvarande Nord Korea?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon opinionsundersökning publicerad i Nordkorea. Kan du ge några exempel på opinionsundersökningar som presenterades i nuvarande Nordkorea som du har studerat för att utröna deras sanningshalt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fast nu innehöll ju denna opinionsundersökning en hel del negativa saker. Så för att återgå till min fråga: Vad hände med dom människor som svarade "fel", dom som gjorde undersökningen och dom som publicerade den? 

Hej

 

Vare sig jag eller du vet att någon enda människa har fått någon fråga alls i denna s.k undersökning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...