Jump to content
IGNORERAD

Olika stjärnhimmel?


Surin P3

Recommended Posts

Jag har funderat lite över stjärnorna som syns på den Thailandska himmeln... :crazy:

Ser vi samma stjärnor på natthimlen i Sverige som i Thailand ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Jag har funderat lite över stjärnorna som syns på den Thailandska himmeln... :crazy:

Ser vi samma stjärnor på natthimlen i Sverige som i Thailand ???

Nej.

Eller... ja, till stora delar. Orion syns till exempelvis på båda ställena.

I Sverige står han upp med bältet som det ska... i Thailand har den store krigaren lagt sig för att slagga... kanske ett par Chang för många där...?  :o

Google Earth har nu stjärnhimlen också... bara att ladda ned och titta och jämföra.  :thumbsup:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Förresten: Gillar du stjärnor, P3?

Jag har försökt få min dam intresserad av astronomi... och det har gått ganska bra.

I dag har hon koll på planeterna (som på thaispråk heter "stjärnor" av någon konstig anledning)... och andra astronomiska fenomen.

Men samtidigt är kunskapen i Thailand om just detta förvånansvärt svag... rent generellt.  :ahh:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tittar på fullmånen så ser man att det bor en kanin där, eller också är det nån form av playboy dröm efter för många chang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Om man tittar på fullmånen så ser man att det bor en kanin där, eller också är det nån form av playboy dröm efter för många chang.

Känns som om det är något mer än Chang du fått i dig då...  :crazy:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Skämt och sido men om man tittar på månen ifrån Thailand så ser man faktiskt bilden av en kanin.

Någon som håller med ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ähum toajojje,

Bilden av en kanin?

Nja, däremot är det intressant att se "liggande" halvmåne i Thailand, till skillnad från "stående" i Sverige.

Vilket ju beror på respektive lands närhet till ekvatorn.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej HC .

Har du frågat FC om saken, kaninen alltså.

Jag blev varse om det ifrån en thaidam 2003 och sedan dess har jag sett kaninen vid fullmåne.

Ligger ofta på rygg på en lång tailbåt och sover när vi är ute på sjön. Det är ofta stjärnklart men i och för sig så delar vi på en flaska lao khow innan sovdags.

Katai u pla djan

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

mr-noodles

Det låter allvarligt det här :kort:

Visst har man hört om rosa elefanter men Kaniner :crazy:

Du måste mena dessa Barladies i Patong :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag själv uppmärksammat är att Karlavagnen är upp och ner när man ser på den i Thailand.

Kommer också ihåg stjärnbilden som kallas "the southern cross" från min vistelse på Bali, Indonesien och som inte syns från Sverige utan bara, som namnet antyder, från det södra halvklotet.

Har tittat men inte lyckats upptäcka detta "sydliga kors" från Thailand heller. Någon som vet om det möjligtvis är synligt även där?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Quote

Skämt och sido men om man tittar på månen ifrån Thailand så ser man faktiskt bilden av en kanin.

Någon som håller med ??

jodå jag har oxå sett kaninen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Det är inte samma stjärnhimmel överallt på jorden. Störst skillnad är antagligen att jämföra utsikten från nordpolen och sydpolen.

Ett annat intressant fenomen är att om man observerar vatten som rinner ur ett badkar i till exempel Australien så cirkulerar det åt motsatt håll jämfört med Sverige. Men man måste ju då fråga sig hur vattnet beter sig vid ekvatorn. Cirkulerar inte alls?

Det ska dock påpekas att den något hypnotiserande rotation vattnet får då man spolar en American Standard toalett i Thailand inte har något med detta fenomen att göra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska kunna se "the southern cross" från den 30'de breddgraden  , dvs från tex Shanghai och söderut .

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...