Jump to content
IGNORERAD

Buri Rams polis tillsagd att inte bara ägna sig åt trafikkontroller


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nu tror jag det gäller allt från customhojar till sporthojar rakt över. Jag skrev aldrig att det är bilisternas fel.

Som jag skrev innan i tråden ligger ansvaret att hålla uppsikt på MC föraren själv. Det är det första man får lära sig i körskolan. Då man av ren självbevarelsedrift får till skillnad mot bilkörning lära sig att tänka åt omgivningen. Men på våren har dels bilisterna vant sig över vintern att det ej finns några mc på vägen. Och har då ofta inte samma uppsikt.  Samtidigt som många mc förare är ringrostiga. Detta brukar många gånger på våren samverka till olyckor när mc kommer fram.

Bilen som många framhåller ser bara en prick som närmar sig. Som MC förare får man då vara alert och anpassa sig till situationen. Och se till att parera. Har man inte kört mc på 5-6 månader så är man oftast inte lika alert som man är efter att man kört ett tag.

Håller med om en del i detta.

För länge sedan, när jag fortfarande va en ung o oförvitlig medborgare boende i fosterlandet, d.v.s. innan man blev klassad som alkoholberoende fattig och gnällig gubbstrutt sittande vid sitt mossbelupna stenbord hände det en incident då jag missbedömde en MCs hastighet i en rondell, gick bra, men jag åkte ikapp honom, signalerad och fick stopp på honom. Han va med all rätt lite förbannad och undrade naturligtvis va jag var för en idi*t, men när jag framförde mitt ärende om varför blev vi bästa vänner. Jag sa nämligen att jag ville bara be om ursäkt för min klantighet och hoppas han kunde ta denna, vilket han med glädje gjorde. Rätt skall vara rätt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    84

  • Jive

    24

  • leifen

    19

  • Baa

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ganska enkelt om man förstår vad marschfart betyder. Förstår man inte detta så är det knepigt. :)

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marschfart

 

"Marschfart är den hastighet som ett fordon använder i normalfallet under färd."

Nu åkte ju jag inte från Bangkok utan från Yasothon. Har dock kört den vägen du beskriver tidigare och inte upplevt den som speciellt trafikerad.

 

Ok, då låter det ju lite mer sansat, jag uppfattade som ett genomsnitt.

Med mc kanske det inte är så farligt med trafik, själv kör vi alltid bil och då nästan uteslutande på långhelger vilket känns ganska trögt. Särskilt upp till Chachoengsao

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då låter det ju lite mer sansat, jag uppfattade som ett genomsnitt.

Med mc kanske det inte är så farligt med trafik, själv kör vi alltid bil och då nästan uteslutande på långhelger vilket känns ganska trögt. Särskilt upp till Chachoengsao

 

/ SatanG

Med MC är det enklare då accelerationen är högre gör man snabbare omkörningar. Man är dessutom till skillnad mot en bil smal. Och därmed minskar även risken för krock vid möte. då man kan hålla undan lättare. När jag och frun körde ner från Yasothon i tisdags (i bil).

Så var det ibland man vart mörkrädd när man såg hur vissa Thailändare körde om mig och flera andra bilar. Vissa gick inte tillbaka när dom fick möte. Utan tvingade ut mötande bilar på vägrenen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror ju jag att race-maskinerna är overrepresenterade när det gäller olyckor, syns ju ofta på bilder från olycksplatser, sen skrev du ju om trotta bilister som om de vore dras fel  till de flesta olyckorna, nä om folk holl hastigheterna skulle allt bli mycket bättre, det måste väl finnas en orsak till de hasighetsregleringar som finns.

Det är ju alltid spektakulärt att visa upp bilder speciellt i Thailand när någon turist i badbrallor klotat en stor hyrhoj.Det är ju långt ifrån alla olyckor som har allvarligare  utgång än plåtskador.

Köra fort i alla ära kan man göra. Men krockar man så kan man med facit i hand konstatera att man körde för fort.

En sak som jag även vill belysa som viktig. Det är att åka med skydd. Även här i Thailand så åker jag med en bra integralhjälm. Och jacka med inbyggd ryggskena och axelskydd.

Går man omkull med en moppe i 80 med en leksakshjälm som dom flesta har här i Thailand så är nog risken ganska stor för att man hamnar på intensiven.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju alltid spektakulärt att visa upp bilder speciellt i Thailand när någon turist i badbrallor klotat en stor hyrhoj.Det är ju långt ifrån alla olyckor som har allvarligare  utgång än plåtskador.

Köra fort i alla ära kan man göra. Men krockar man så kan man med facit i hand konstatera att man körde för fort.

En sak som jag även vill belysa som viktig. Det är att åka med skydd. Även här i Thailand så åker jag med en bra integralhjälm. Och jacka med inbyggd ryggskena och axelskydd.

Går man omkull med en moppe i 80 med en leksakshjälm som dom flesta har här i Thailand så är nog risken ganska stor för att man hamnar på intensiven.

 

Och drar man in i en koröv med huvvet före i 160 blås på en båge, så är risken stor att dö av syrebrist även med en integralmössa på skulten. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och drar man in i en koröv med huvvet före i 160 blås på en båge, så är risken stor att dö av syrebrist även med en integralmössa på skulten. :)

Man ska naturligtvis inte utesluta nånting i nått sammanhang. :)

Man kan ju till och med ha sån otur att man står still på moppen och ramlar omkull och slår huvet i trotoarkanten. :)

Livet är fullt av sannolikheter och osannolikheter.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska naturligtvis inte utesluta nånting i nått sammanhang. :)

Man kan ju till och med ha sån otur att man står still på moppen och ramlar omkull och slår huvet i trotoarkanten. :)

Livet är fullt av sannolikheter och osannolikheter.

 

Skönt att du tog mitt inlägg (försök till att lätta upp stämningen) på det sättet du gjorde. :good:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 det måste väl finnas en orsak till de hasighetsregleringar som finns.

 

Det finns det säkert. Jag tror att det beror på att i ett "modernt samhälle" ska alla som vill framföra ett fordon på vägarna kunna göra detta.

 

Nu är det ju så att väldigt många saknar medfödd fallenhet i att köra ett fordon, men de får ju ändå göra detta efter att ha genomgått en kurs på körskolerna. Och då måste man ju reglera maxhastigheten för framförande av fordon så att även de mindre lämpade klarar av att vistas på vägarna.

 

Själv tycker jag inte att jag behöver ha några hastighetsregleringar, sunt förnuft säger ju att man anpassar farten efter förhållandet på vägen.

 

Typiskt onödiga regler är ju kravet på vinterdäck under en viss period, använda säkerhetsbälte/hjälm, mösterdjup på däcken, ja, listan kan göras lång. Men som sagt, reglerna är ju till för att alla ska kunna vistas på vägarna trots att många egentligen inte borde göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns det säkert. Jag tror att det beror på att i ett "modernt samhälle" ska alla som vill framföra ett fordon på vägarna kunna göra detta.

 

Nu är det ju så att väldigt många saknar medfödd fallenhet i att köra ett fordon, men de får ju ändå göra detta efter att ha genomgått en kurs på körskolerna. Och då måste man ju reglera maxhastigheten för framförande av fordon så att även de mindre lämpade klarar av att vistas på vägarna.

 

Själv tycker jag inte att jag behöver ha några hastighetsregleringar, sunt förnuft säger ju att man anpassar farten efter förhållandet på vägen.

 

Typiskt onödiga regler är ju kravet på vinterdäck under en viss period, använda säkerhetsbälte/hjälm, mösterdjup på däcken, ja, listan kan göras lång. Men som sagt, reglerna är ju till för att alla ska kunna vistas på vägarna trots att många egentligen inte borde göra det.

Till viss del håller jag med dig. Men hjälm och säkerhetsbälte är nog en ganska bra grej om alla har på sig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

En generell fråga: Om man beter sig oansvarsfullt, omoget och omdömeslöst bakom styret på en 200 kg tung, högpresterande motorcykel.

 

Hur beter man sig då i övrigt i livet ?

Jag kör gärna fort med min gamla sporthoj, har inte köpt den för att fisköra..

Men annars är nog mitt betende ganska normalt kan vakna på morgonen med stånd.

Sköter jobbet, lagar mat hemma fixar i trädgården hjälper barnen med deras hus.

 

Mina (våra) döttrar sköter inte  farthållningen enl Lag, fast med bilar.

Inte tror jag i alla fall gör dom till osociala individer, båda klarar av att sköta sina jobb.

Bara för att gillar köra för fort gör inte en till en andra klassens invånare..Det är i alla fall min åsikt..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Till viss del håller jag med dig. Men hjälm och säkerhetsbälte är nog en ganska bra grej om alla har på sig.

 

Har en bekant i Pattis som tävlar i go-cart och har svindyr integralhjälm, även när han kör moppe och har fått hjälmen stulen 3 gånger.

Blir dyrt att vara välutrustad här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och drar man in i en koröv med huvvet före i 160 blås på en båge, så är risken stor att dö av syrebrist även med en integralmössa på skulten. :)

Ja eller kanske en elefantröv.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bekant i Pattis som tävlar i go-cart och har svindyr integralhjälm, även när han kör moppe och har fått hjälmen stulen 3 gånger.

Blir dyrt att vara välutrustad här.

Har lärt mig att aldrig lämna hjälmen vid hojen när jag är ute. Har fått hjälm stulen vid Big C Pattaya för några år sedan och lärt mig att det är bättre att ta med hjälmen in där jag ska.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Med MC är det enklare då accelerationen är högre gör man snabbare omkörningar. Man är dessutom till skillnad mot en bil smal. Och därmed minskar även risken för krock vid möte. då man kan hålla undan lättare. När jag och frun körde ner från Yasothon i tisdags (i bil).

Så var det ibland man vart mörkrädd när man såg hur vissa Thailändare körde om mig och flera andra bilar. Vissa gick inte tillbaka när dom fick möte. Utan tvingade ut mötande bilar på vägrenen.

Trodde inte det fanns så dumma personer som dig. Men du har iaf bevisat mortsatsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde inte det fanns så dumma personer som dig. Men du har iaf bevisat mortsatsen

Jag känner inte dig.

Men tack för omdömet.

Jag får säkert chans att ge dig ett omdöme tillbaka nån dag. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag titta på superbike på TV3. Har nu öppnat en pilsner så jag inte frestas att i ren inspiration ut och lufta min 650 :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju alltid spektakulärt att visa upp bilder speciellt i Thailand när någon turist i badbrallor klotat en stor hyrhoj.Det är ju långt ifrån alla olyckor som har allvarligare  utgång än plåtskador.

Köra fort i alla ära kan man göra. Men krockar man så kan man med facit i hand konstatera att man körde för fort.

En sak som jag även vill belysa som viktig. Det är att åka med skydd. Även här i Thailand så åker jag med en bra integralhjälm. Och jacka med inbyggd ryggskena och axelskydd.

Går man omkull med en moppe i 80 med en leksakshjälm som dom flesta har här i Thailand så är nog risken ganska stor för att man hamnar på intensiven.

 

Var hittade du en bra jacka med ryggskena?

Har du en gps till hojen? Märke, pris på någon du kan reka isf?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittade du en bra jacka med ryggskena?

Har du en gps till hojen? Märke, pris på någon du kan reka isf?

/ SatanG

Bredvid Honda big wing lat prao finns en Dainese affär dom har kläder. Gps,n har jag köpt på garmin i satån (silom området).

Men i fortune town ratchada finns en gps butik som säljer mc gps. Dock var dom slut när jag var där. Därav åkte jag direkt till garmin. Gps en kostade runt 25000 med montrringskit för mc.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Företaget Paddock I Bangkok är extremt välsorterade, har allt i MC kläder.

www.paddock.co.th

Hälsningar

Chan2014

Ändrades av Chan2014
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Blir dyrt att vara välutrustad här.

 

Tur att man inte är välutrustad :fan:

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...