Jump to content
IGNORERAD

Buri Rams polis tillsagd att inte bara ägna sig åt trafikkontroller


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    84

  • Jive

    24

  • leifen

    19

  • Baa

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skulle tro att Janne_h's gamla raka inte toppar mer än 250 i ärlig fart, om han inte vässat den rejält.

Men roliga hojar var det.på sin tid, de där gamla rakbladsvassa hojarna.

Honda Fireblade var en föregångare efter GSX-R, sen Fireblade, sen R1.

3 milstolpar i MC-historien.

Men att den där gamla Bladen skulle toppa 280 km, om den är otrimmad, håller jag för helt orimligt.

Jag tycker det är konstigt att janne-h uppger såna siffror av misstag, om han är en sån gammal erfaren MC-åkare.

Den där gamla 90-tals-hojen toppar max!, Max! 260km/h i verklig, ärlig fart.

Att Janne_h inte känner skillnad 280 och 260 km/h är ju ett bevis på hans egen oerfarenhet av hoj-åkning, och framför allt oerfarenhet av höga farter.

Så ni gamla gubbar behöver inte oroa er över janne_h.

Han har nog i verkligheten aldrig "toppat" den där 20 år gamla hojen.

Att prata om toppfarten utan att uppge vilket trim man har, är ett gammalt ljugarfenomen av personer med liten k*k.

Janne_h driver med er i allra högsta grad.

mvh :read:

Tror nog gubbarna hade blivit lika upprörda om jag skrivit 180. :)

Så i detta sammanhang så tror jag inte den siffran spelar så stor roll... :)

Och Fireblade och R1 är ju samtida av 2 olika märken Yamaha och Honda.

R1 Dock mera racing då den var riktigt trött på dom låga varven för att va som ett spjut när man vred ur den.

Därav anser jag personligen att bladen är roligare på vanliga vägar.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog gubbarna hade blivit lika upprörda om jag skrivit 180. :)

Så i detta sammanhang så tror jag inte den siffran spelar så stor roll... :)

 

Men håll med om att det är en djävulsk skillnad i att köra i 280 eller 250, för det är det faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog gubbarna hade blivit lika upprörda om jag skrivit 180. :)

Så i detta sammanhang så tror jag inte den siffran spelar så stor roll... :)

Och Fireblade och R1 är ju samtida av 2 olika märken Yamaha och Honda.

R1 Dock mera racing då den var riktigt trött på dom låga varven för att va som ett spjut när man vred ur den.

Därav anser jag personligen att bladen är roligare på vanliga vägar.

 

Nja, första Firebladen kom väl -92? R1 kom -98, det kallar jag inte för samtida i dessa sammanhang.

 

Hur mycket är det fortaste du kört med din gamla Fireblade?

 

Jag håller för övrigt med dig om att Hondan är den bättre för den "vanliga" motorcyklisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men håll med om att det är en djävulsk skillnad i att köra i 280 eller 250, för det är det faktiskt.

Ska jag vara ärlig så kör jag inte i dom hastigheterna. Då Thailändska vägarna inte tillåter det av kvalitetsskäl Jagutgår i från Hondas fabrikspec.

Dock hade jag tidigare en identisk hoj i Sverige. Och drog upp den över 250 några gånger på motorvägen utan problem. Och då var det fortfarande en bit kvar till rött på varvregistret.

Om du tittar några meddelande bakåt så reviderade jag ner toppfarten till 265 enligt den officiella fabrikspec som finns tillgänglig för modellen på nätet utan trim.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, första Firebladen kom väl -92? R1 kom -98, det kallar jag inte för samtida i dessa sammanhang.

Hur mycket är det fortaste du kört med din gamla Fireblade?

Jag håller för övrigt med dig om att Hondan är den bättre för den "vanliga" motorcyklisten.

Fast jag får nog revidera detta närmare vad jag skrev från början. Då enligt spec en på denna sida så är toppfart från fabrik 275

http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cbr_900_rr_fireblade_1998.php

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Det är få personer som över huvudtaget kan tänka i det här med fart. de bara tittar på mätarn. och slökör som du säger.

Om de visade lite intresse över vad de gör så skulle man minska olyckerna betydligt. Visst farten dödar det kan man inte

komma undan. men om man kan få folket att förstå att trafik idag är inte är som på 50talet det är intensivare mer krävande.

Men jag håller med dig man är mycket mer skärpt om man kör över hastighetsbegränsningen. kör man under den så

känner man sig mycket säkrare, då sitter man och slökör. Reaktionstiden förlängs med otaliga sekunder, man kan kanske ott och ont

ta pluss och minus där.

MVH

En som har lättat på pedalen och kommit underfund vad slökörning är, på gott och ont. Har haft tur några gånger

vid dessa slökörningar.

tappar du koncentrationen när du slökör ,berätta inte det för polisen bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara ärlig så kör jag inte i dom hastigheterna. Då Thailändska vägarna inte tillåter det av kvalitetsskäl Jagutgår i från Hondas fabrikspec.

Dock hade jag tidigare en identisk hoj i Sverige. Och drog upp den över 250 några gånger på motorvägen utan problem. Och då var det fortfarande en bit kvar till rött på

varvregistret.

Om du tittar några meddelande bakåt så reviderade jag ner toppfarten till 265 enligt den officiella fabrikspec som finns tillgänglig för modellen på nätet utan trim.

Orkade den varva ut till rödmarkeringen på 6:an ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkade den varva ut till rödmarkeringen på 6:an ?

Verkar som du aldrig kört fireblade??

Varv.mätaren stannar på, 10500.

Vad är det du inte förstår??

Efter 250 var det ens bra bit kvar till röd markering på Varvmätaren . Förmodligen har jag liten k*k. Men jag skiter i vilket.

Fakta är fakta...

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta en ny tråd om MC och ev. k*k.

 

Många har hållit på stora MC som ung.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta en ny tråd om MC och ev. k*k.

Många har hållit på stora MC som ung.

Det borde väl ligga på dom likt dig som går i svaråmål med mig.

Om ni vill ha en tråd om mc i Thailand är det bara att starta en tråd om detta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl ligga på dom likt dig som går i svaråmål med mig.

Om ni vill ha en tråd om mc i Thailand är det bara att starta en tråd om detta.

Jag vill absolut inte ha det,

men det är några som gärna snackar MC i denna tråd.

Modeller, effekt och topp fart som då blir offtopic mot trådstarten.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev så i det inledande meddelandet. Sen började Chan ifrågasätta detta.

I sig ganska meningslöst. Då dom Thailändska vägarna inte gör det till någon njutning att köra den hastigheten för att utrycka det milt.

Dock så är det ganska skönt att ligga en 150-170 med den hojen När sikt och väglag så tillåter. Och då Thailändska vägarna ofta är spikraka i kilometer så har man ganska bra sikt om vad som händer framför och från sidorna. Då här i Isaan oftast även är totalt öppen terräng av risfält. Som gör att det inte skymmer sikten ett dugg.

Har för övrigt kört hoj sen jag var 16 jag är idag 50. Så jag är ingen duvunge som inte vet hur man kör säkert trots att man kör över hastighetsgränsen.

Att sen vissa vill kalla det omoget och  tillskriver mig både dumhet och att vara utan hjärna säger nog mer om dom själva än om mig!

 

Hur väjer du för en byracka som helt plötsligt kommer ut från risfältet?

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur väjer du för en byracka som helt plötsligt kommer ut från risfältet?

 

Kör alltid på dagen då dom flesta byrackor ligger och sover i skuggan. Samt anpassar farten efter sikten. Många raksträckor med god sikt åt sidorna. Har hittils inte varit något problem.

En motorcykel har dessutom en 3e dels stoppsträcka jämfört med en bil.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alla hundar som sover på dagarna. I höstas kom jag i 120 utanför Nang Rong, dubbelfiligt,

raksträcka, dagtid men ingen trafik. En hund rusar upp ur diket, han jagade troligen något, jag hade inte en chans,

och det har inte du heller om du kommer i 150-170. Är oturen framme så är det kört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör alltid på dagen då dom flesta byrackor ligger och sover i skuggan. Samt anpassar farten efter sikten. Många raksträckor med god sikt åt sidorna. Har hittils inte varit något problem.

En motorcykel har dessutom en 3e dels stoppsträcka jämfört med en bil.

Tja,

Nu tror jag att en modern bil faktiskt har kortare bromssträcka än en mc.

reaktionsförmågan är snabbare eftersom man idag är van vid ABS på bil, medans du på mc kroppsligt måste fördela mellan fram och bakhjul.

Ett litet tillägg:

Blev nyfiken och din motorcykel verkar ha ungefär samma bromssträcka som en saab 95..

Ca 37 meter.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

En tredjedels bromssträcka jämfört en bil?

Nu får du väl läsa på lite, Janne_h

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Nu tror jag att en modern bil faktiskt har kortare bromssträcka än en mc.

reaktionsförmågan är snabbare eftersom man idag är van vid ABS på bil, medans du på mc kroppsligt måste fördela mellan fram och bakhjul.

Ett litet tillägg:

Blev nyfiken och din motorcykel verkar ha ungefär samma bromssträcka som en saab 95..

Ca 37 meter.

Puss

Erkki

Jag medger att en 3e del var slarvigt skrivet

Enligt denna site så har en bil körandes i 100 kilometer 50 meter bromsträcka medans en MC som min har 37 meter bromsträcka.

 

http://www.kalkyleramera.se/bilar-och-hastighet/stopp-och-bromsstracka

 

Det är ju naturligtvis lite gungor och karuseller här. Bilen har mera gummi och 4 hjul. Medans MC,n lägger sin bromskraft med största vikt på framhjulet. Skillnaden i vikt är dessutom markant. En MC väger ca 250 kilo medans en bil väger ca 1,5 ton. Räknar man även in reaktionen som jag inte skriver om ovan. Så går det generellt fortare att få handen på handbromsen jämfört med att flytta foten till bromspedalen + att man generellt  sätt är mer alert när man kör mc jämfört med bil. således får man även ner reaktionstiden på en mc.

Detta beror naturligtvis både på  mc modell och bilmodell. Och är inte hugget i sten. Och naturligtvis är en customhoj mycket långsammare att bromsa än en sporthoj. Likt en liten bil bromsar snabbare än en större pickup.

Skulle jag jämföra stoppsträckan mellan min fortuner och någon av mina MC så skulle naturligtvis mc,n ha stark fördel.

Medans en F1 bil till och med har kortare bromssträcka.

Det du hänvisar till är diskussionsforumet sporthoj där en enskild skribent uppger denna jämförelse mellan en artikel i bike. Och en i Teknikens värld utan länkning.

Och enligt länken så stämmer inte detta på genomsnittsbilen.

Och ska man börja blanda in ABS i diskussionen. Så ska man naturligtvis vara rättvis. Och både din CB650 och min nya CBR650 har ju likt MODERNA bilar ABS.

Vilket gör jämförelsen mera rättvis.

Och du kan ju själv jämföra stoppsträcka mellan din CB och random pickup så kommer du nog snart upptäcka att din MC bromsar snabbare.

Sen vet jag inte vad mina dubbla samt kraftigare bromskivor på firebladen jämfört med 650,n gör i skillnad. Då jag inte detaljstuderat detta.

 

Vilket var mitt svar på utspringande hundar i Isaan där vi knappast dagligen ser en saab 95. Däremot är pickuper desto vanligare.

 

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?163183-tror-motorcyklister-att-MC-har-kortare-bromsstr%E4cka-%E4n-bil/page4

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör inte saab 95 om det nu ska talas om utspringande hundar, jag kör Benz 250 AMG,

ny sen i somras.

Jag har inte kört MC på några år, givetvis är bromsarna på en ny hoj idag bättre än dom var

för tio år sen.

Men ska du tvärnita då du håller 160, så tror jag du får problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack detsamma men just nu har det dykt upp nya orosmoln på himlen. Vi trivs ju så jäkla bra i huset som vi hyr men på baksidan är det liksom ett "slumområde" och i huset som ligger ca: en meter från "vårat" har det nu flyttat in ett gäng missbrukare som för ett jäkla liv. Åt det hållet är det bara ett myggfönster så det blir nog svårt med nattsömnen hädanefter. Hustrun säger att vi kan inte göra nåt åt det hela men hoppas på att thaifamiljer med småbarn i området kommer att agera. Håll tummarna, själv kommer jag att be en bön, eller två.

Pastor Fritz..

När det flyttade in en massa studenter i ett hus på vår gata och hade party varje natt så gick grannen dit på fyllan och avlossade en massa skott och hotade dom i allmänhet.

Då flyttade dom bums.

Ett tips kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som du aldrig kört fireblade??

Varv.mätaren stannar på, 10500.

Vad är det du inte förstår??

Efter 250 var det ens bra bit kvar till röd markering på Varvmätaren . Förmodligen har jag liten k*k. Men jag skiter i vilket.

Fakta är fakta...

Sorgligt att jiddra om varvräknare och rödmarkering.

Fjortis snack.

Låg du och vänta på medvind?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör inte saab 95 om det nu ska talas om utspringande hundar, jag kör Benz 250 AMG,

ny sen i somras.

Jag har inte kört MC på några år, givetvis är bromsarna på en ny hoj idag bättre än dom var

för tio år sen.

Men ska du tvärnita då du håller 160, så tror jag du får problem

Om man bromsar för hårt i tex 250km med båge så åker man upp på framhjulet, och blir åkandes på 1 hjul ganska lång sträcka.

En lite obehaglig känsla i dom hastigheterna.

Man släpper givetvis bromsen omgående då, bara för att se att det fortfarande går i 200.

Sportbil bromsar förmodligen på mer eller mindre samma sträcka som en sporthoj.

Skillnaden är att dom flesta har råd att köpa en extrem sporthoj men inte en extrem sportbil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni en "riktig" mc era trätgubbar, den toppade väl 140-150 km men hellre den än en ful jäkla japansk riskokare där alla i stort sätt ser lika tråkiga ut.

 

Ägde denna skonhet på 80-talet, Moto Guzzi 750 V7 Special -71

post-3132-0-96137700-1426660213_thumb.jp

post-3132-0-43414300-1426660266_thumb.jp

 

Vad jag anser/tycker om mc-forare som tror att allmäna vägar är inhägnade racerbanor i både i Thailand och Sverige behåller jag for mig själv.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni en "riktig" mc era trätgubbar, den toppade väl 140-150 km men hellre den än en ful jäkla japansk riskokare där alla i stort sätt ser lika tråkiga ut.

Ägde denna skonhet på 80-talet, Moto Guzzi V7 Special -71

attachicon.gifpost-3132-0-16096100-1350012431_thumb.jpg

attachicon.gifpost-3132-0-32259500-1350012415_thumb.jpg

Vad jag anser/tycker om mc-forare som tror att allmäna vägar är inhägnade racerbanor i både i Thailand och Sverige behåller jag for mig själv.

Missade man en växel och råkade övervarva en guzzi fick man åka hem och ställa ventilerna.

Snygga var dom.

Kardan.

Lite bättre chassi än japanerna vid den tiden, men klena motorer.

Riskokare är ett stycke fin teknik för oss som är nördar.

Tekniken är också en tjusning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorgligt att jiddra om varvräknare och rödmarkering.

Fjortis snack.

Låg du och vänta på medvind?

6275decb36115a5f666a235601e0c565.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...