Jump to content
IGNORERAD

Kraftig minskning av antalet turister 2014.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Sedan finns det en annan sida också, som kanske  svider en del, pengar som varje individ spenderar, har också minskat betydligt.

 

Så tar man med detta med minskat penga flödet, per turist så är nog stora problem att vänta fram över.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    17

  • MaiChai

    15

  • Baa

    14

  • leifen

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror västerländska turister övervärderar sin betydelse för Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror västerländska turister övervärderar sin betydelse för Thailand.

Tror inte att den Kinesiska turisten spenderar lika mycket som den västerländska.

 

Visserligen står den kinesiska valutan sig bra mot Thai bht.

 

Men de har inte idag den traditionen att spendera pengarna.

 

Har pratat med åt skilda personer inom turist näringen, falangerna spenderade mer pengar än övriga asiater.

 

Så summan av kardemumman så blir den ekonomiska biten för Thailändsk turist industri att intäkterna minskar , även om man skulle få en större turist mängd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att den Kinesiska turisten spenderar lika mycket som den västerländska.

 

Visserligen står den kinesiska valutan sig bra mot Thai bht.

 

Men de har inte idag den traditionen att spendera pengarna.

 

Har pratat med åt skilda personer inom turist näringen, falangerna spenderade mer pengar än övriga asiater.

 

Så summan av kardemumman så blir den ekonomiska biten för Thailändsk turist industri att intäkterna minskar , även om man skulle få en större turist mängd. 

 

Kloka ord av en erfaren man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att den Kinesiska turisten spenderar lika mycket som den västerländska.

 

Visserligen står den kinesiska valutan sig bra mot Thai bht.

 

Men de har inte idag den traditionen att spendera pengarna.

 

Har pratat med åt skilda personer inom turist näringen, falangerna spenderade mer pengar än övriga asiater.

 

Så summan av kardemumman så blir den ekonomiska biten för Thailändsk turist industri att intäkterna minskar , även om man skulle få en större turist mängd. 

Nja, dom spenderar väl mer per dag, men stannar inte lika länge...

 

post-3563-0-13383700-1426931767.jpg

 

http://www.thaiwebsites.com/tourism-income-Thailand.asp

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, dom spenderar väl mer per dag, men stannar inte lika länge...

 

attachicon.gifCapture.JPG

 

http://www.thaiwebsites.com/tourism-income-Thailand.asp

 

Jag undrar faktiskt om den där statistiken stämmer med hur det är idag. Den är ju ett par år gammal. Det tycks snarare som de nya turisthordena som väller in, kineser och ryssar, är budgetturister på paketresor. Min uppfattning är att dom bara tar plats och förbrukar syre till väldigt liten nytta för Thailand. Om statistiken baseras på det där som står på baksidan av Arrival-kortet så tror jag ännu mindre på den. Vem fyller i den skiten? Inte jag i alla fall. Så jag räknas väl som noll-spenderare, kanske?

 

Exempelvis Pattaya har blivit olidligt p g a alla dessa förbannade turistbussar som korkar igen trafiken i hela stan, både när dom står parkerade i långa rader efter huvudgator och överallt där det finns plats att stå och när dom fastnar i trafiken för att dom inte kommer runt hörn eller under kablar. Jag satt och tittade på en som kom från Soi Buakhao (som är en trång soi!) och skulle köra nedför Soi Diana Inn till 2nd Road. Hur han ens kom så långt fattar inte jag. Den kom inte under kablarna som hängde över Soi Diana utan måste backa(!) tillbaks. Gissa om det tog en stund, 5555! På Walking Street ser man ledare med en liten flagga på en pinne och hela anktåget av kinesiska medelålders par på släp. Ser inte klokt ut. Hur många baht kommer dom att spendera på pilsner och brudar? Noll. Walking Street kan komma att gå samma väg som Patpong och bli nattmarknad i stället, för att fånga upp några hundra baht från en och annan kines som köper souvenirer. Inte gör det mig nåt, men några större pengar i kassan blir det inte för Thailand.

 

Resultatet kommer att bli att turister som har lite högre krav kommer att rata Thailand, i stället för att trängas med alla dessa ohyfsade typer. Undantagen blir väl dom som åker till lyxresorter och stannar där hela resan. Det kommer att ge mindre intäkter och på lång sikt kommer säkert dessa turister att få nog av sin egen sort och Thailand förlorar ännu mer turistintäkter. Och det är helt ok för min del, faktiskt.

 

Bahten kan få fortsätta att vara övervärderad också, då får jag bättre betalt när jag skickar hem pengar till familjen i Sverige. Framför allt kanske det håller de allra värsta snikturisterna borta, så man kan ta sig till jobbet på morgon och kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Det blir svårt att svälja....för vissa.

Det tror inte jag. Det är naturligtvis en minskning som juntan har manipulerat till en ökning och det bekräftar att han har rätt.  :look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var är dom?

Alla jag talat med har omtalat hur LITE turister det är på de sedvanliga platserna, många hotellägare har ju gnällt, nu är det väl lite för tidigt att få någon helt säker rapport, men finns det någon regional, eller ännu snävare statistik att tillgå?

Nånstans måste dom ju ta vägen, alla stannar väl inte i BKK?

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kinesiska turister och konferensdeltagare finns det i mängder i Bangkok med "omgivningar" men mera perifert är det tystare.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Denna ökning gällde uppenbarligen månaden juli och det återstår ju ännu att se om denna ökning var tillfällig eller om hela året kommer att sluta på plus och komma tillbaka på dom nivåer man låg före PDRC och kuppen.

Att man nu kan redovisa en förbättring juli i år jämfört med det turbulena juli 2014 efter PDRC oroligheterna och kuppen säger ju inte så mycket eftersom just 2014 var ett år med historiskt låg nivå av turister och inkomster ifrån turism.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Denna ökning gällde uppenbarligen månaden juli och det återstår ju ännu att se om denna ökning var tillfällig eller om hela året kommer att sluta på plus och komma tillbaka på dom nivåer man låg före PDRC och kuppen.

Att man nu kan redovisa en förbättring juli i år jämfört med det turbulena juli 2014 efter PDRC oroligheterna och kuppen säger ju inte så mycket eftersom just 2014 var ett år med historiskt låg nivå av turister och inkomster ifrån turism.

Mvh isan lover

 Om man läser artikeln ordentligt så kan man se att uppgången är 30,1% för årets första 7 månader, dvs man är inte bara tillbaks till samma nivåer som före kuppen, man är på väg mot all time high. Alldeles oavsett, med dom siffror som redan finns kan man ju helt klart konstatera att tidigare tvärsäkra uttalanden om en pågående turistbojkott som vanligt hade den trovärdighet man kunnat förvänta sig.  För övrigt var 2014 det genom tiderna näst högsta året för turism i Thailand. Att det skulle vara ett år med "historiskt låg nivå av turister" tror jag nog bara stämmer in i din egen världsbild. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Turistnäringen i Thailand är det enda område som växer i Thailand.

Alla andra områden minskar på grund av den allmänna nergången i omvärlden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som begreppet "kvalitetsturist" avses representera?

Kan knappast vara "paraplygrupperna", inte heller de som bara lever på egen mat o dryck som intas på rummet.

Inte kan det vara "sexturisterna" som egentligen inte finns emedan det inte finns prostitution, kan det vara de som landar i BKK, knallar runt i Paragon och flyger iväg dagen efter?

Skulle vara intressant att få se en klassificering typ, första klass, andra klass och övriga! 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som begreppet "kvalitetsturist" avses representera?

Kan knappast vara "paraplygrupperna", inte heller de som bara lever på egen mat o dryck som intas på rummet.

Inte kan det vara "sexturisterna" som egentligen inte finns emedan det inte finns prostitution, kan det vara de som landar i BKK, knallar runt i Paragon och flyger iväg dagen efter?

Skulle vara intressant att få se en klassificering typ, första klass, andra klass och övriga! 

Nu vill man inte bli indelad i någon grupp :waaaht:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 Om man läser artikeln ordentligt så kan man se att uppgången är 30,1% för årets första 7 månader, dvs man är inte bara tillbaks till samma nivåer som före kuppen, man är på väg mot all time high. Alldeles oavsett, med dom siffror som redan finns kan man ju helt klart konstatera att tidigare tvärsäkra uttalanden om en pågående turistbojkott som vanligt hade den trovärdighet man kunnat förvänta sig.  För övrigt var 2014 det genom tiderna näst högsta året för turism i Thailand. Att det skulle vara ett år med "historiskt låg nivå av turister" tror jag nog bara stämmer in i din egen världsbild. 

 

Hej

Riktigt så är det nog inte, enligt dom Thailändska Turistmyndigheterna så upplevde man en klar minskning av turister under oroligheterna och kuppen 2014, många hotell, restauranger och andra beroende av turism bekräftade ju denna minskning och klagade på dålig beläggning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Riktigt så är det nog inte, enligt dom Thailändska Turistmyndigheterna så upplevde man en klar minskning av turister under oroligheterna och kuppen 2014, många hotell, restauranger och andra beroende av turism bekräftade ju denna minskning och klagade på dålig beläggning.

Mvh isan lover

Visst var det en nedgång jämfört med 2013, men slutresultatet blev ändå det näst bästa året någonsin vad gäller antalet turister, så riktigt så var det faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som begreppet "kvalitetsturist" avses representera?

Kan knappast vara "paraplygrupperna", inte heller de som bara lever på egen mat o dryck som intas på rummet.

Inte kan det vara "sexturisterna" som egentligen inte finns emedan det inte finns prostitution, kan det vara de som landar i BKK, knallar runt i Paragon och flyger iväg dagen efter?

Skulle vara intressant att få se en klassificering typ, första klass, andra klass och övriga! 

kineserna har jag uppfattat det som

Link to comment
Dela på andra sajter

Turistnäringen i Thailand är det enda område som växer i Thailand.

Alla andra områden minskar på grund av den allmänna nergången i omvärlden

Suck, fick inte du inte i skolan lära dig att sträcka upp handen och vänta på tillåtelse innan du yttrar dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Frågan är ju om man vågar lita på TAT http://www.tatnews.org/Thailand-visitor-arrivals-surge-25-in-jan-may-2015/

Där fanns det lite siffror i alla fall.

Att vi spenderade näst mest av turisterna/person/resa var ju lite förvånande. Hade varit kul att se samma siffror/dag åxå.

The top-spending per trip were tourists from Israel, who spent an average of 84,995 Baht/person/trip, followed by Sweden (78,177 Baht/person/trip), Canada (78,010 Baht/person/trip), Switzerland (75,893 Baht/person/trip), and Brazil (75,533 Baht/person/trip).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck, fick inte du inte i skolan lära dig att sträcka upp handen och vänta på tillåtelse innan du yttrar dig...

När blev du ordningsman på MPR ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...