Jump to content
IGNORERAD

Kraftig minskning av antalet turister 2014.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Enligt denna statistik ser det ju snarare ut som en mindre minskning än en ökning, kanske började ökningen ifrån Kina först i slutet av 2014, såg den uttalade ökningen ifrån Kina på TV nyheterna i Thailand i vintras och läste om den i Bangkok Post.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Från TVF.

 

"The arrivals of foreign visitors have dropped by 6.66 per cent. Inbound tourists from key markets like Malaysia, China and Russia have been declining".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    17

  • MaiChai

    15

  • Baa

    14

  • leifen

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Enligt denna statistik ser det ju snarare ut som en mindre minskning än en ökning, kanske började ökningen ifrån Kina först i slutet av 2014, såg den uttalade ökningen ifrån Kina på TV nyheterna i Thailand i vintras och läste om den i Bangkok Post.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

LOL!!! "ser det ju snarare ut som en mindre minskning"  :rotfl: No shit, Sherlock!

 

Ja du gubben, det känns kanske lite kallt om rumpan? Det där är nog det närmaste jag sett dig nästan erkänna att du hade fel. Men vänta lite. Det ska bli värre!

 

Det gick ju nämligen alldeles utmärkt att kasta in hela skiten i Excel och då kan det ju bli åka av. Här ska du får se!

 

post-11030-0-11863100-1426080451.png

 

Procentkolumnerna är skillnaden i procent från 2013 till 2014, respektive 2012 till 2013. Dom är roligast att titta på. Och jämföra och dra slutsatser.

 

Du påstod att ASEAN, eller Asien som du skrev, täckte upp för alla dom europeiska turisterna som stannade hemma för att stödja Thailands spirande demokrati, i protest mot juntan. Där högg du uppenbarligen i sten, för ASEAN hade ju i själva verket en hejdundrande minskning på över tio procent. Alltså MER än totalen på minus 6.6%, som någon upplyste om. Dom enda som ökade (förutom Kambodja och Filippinerna) var UK och Frankrike. Sverige hade en ungefär lika stor minskning som innan kuppen.

 

Diktaturbojkott? Knappast.

 

Nä, jag tippar på att folk är less på Thailand och att valutakurser spelar en stor roll. Men det är mina spekulationer, det skall villigt erkännas. Jag tror som sagt inte heller att ryssar och kineser bryr sig ett skvatt om Thailands politik, dom är vana vid diktatur. Har dom råd så kommer dom ändå. Rubeln har ju kraschat, det är nog garanterat en orsak. Varför kineserna stannar hemma vete katten. Dom kanske tröttnat på att trängas med en jävla massa kineser och ryssar, det har i alla fall jag.

 

Du tyckte Kinas minskning på knappt två procent var en "mindre minskning" (sic!). Nåja, men jämfört med året innan då man ökade med nästan 70% kan det inte kallas annat än en hel jävla tvärnit!!! Ingen siffra i tabellen, varken ökning eller minskning, kommer ens upp i hälften av den massiva ökningen Kina hade 2012 till 2013. Sedan bomstopp!!! Ryssland var näst värst, man ökade med 32% mellan 2012 och 2013, men slog också till bromsen rejält året därpå, när man gick från plus 32 till minus 8.

 

För att vara trovärdig måste du använda färska och korrekta data och analysera och värdera dom riktigt. Det du hörde på ThaksinTV i vintras gäller inte längre. Du bara gissar om den där jätteökningen från Kina, som du drömt ihop, "den kom nog strax efter att det hade brakminskat" -- Joråsåatt!

 

Från +70% till -8 på ett år! Den trenden tror jag inte bryts så kvickt, hur mycket du än drömmer om att det "säkert vände just i slutet av 2014". Halmstrå!

 

Det var inte särskilt svårt för mig att vederlägga hela ditt resonemang och få dig att stå där med brallorna nere. Lär dig att kolla grejer innan du häver ur dig en massa strunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

LOL!!! "ser det ju snarare ut som en mindre minskning"  :rotfl: No shit, Sherlock!

 

Ja du gubben, det känns kanske lite kallt om rumpan? Det där är nog det närmaste jag sett dig nästan erkänna att du hade fel. Men vänta lite. Det ska bli värre!

 

Det gick ju nämligen alldeles utmärkt att kasta in hela skiten i Excel och då kan det ju bli åka av. Här ska du får se!

 

attachicon.gifpercent.png

 

Procentkolumnerna är skillnaden i procent från 2013 till 2014, respektive 2012 till 2013. Dom är roligast att titta på. Och jämföra och dra slutsatser.

 

Du påstod att ASEAN, eller Asien som du skrev, täckte upp för alla dom europeiska turisterna som stannade hemma för att stödja Thailands spirande demokrati, i protest mot juntan. Där högg du uppenbarligen i sten, för ASEAN hade ju i själva verket en hejdundrande minskning på över tio procent. Alltså MER än totalen på minus 6.6%, som någon upplyste om. Dom enda som ökade (förutom Kambodja och Filippinerna) var UK och Frankrike. Sverige hade en ungefär lika stor minskning som innan kuppen.

 

Diktaturbojkott? Knappast.

 

Nä, jag tippar på att folk är less på Thailand och att valutakurser spelar en stor roll. Men det är mina spekulationer, det skall villigt erkännas. Jag tror som sagt inte heller att ryssar och kineser bryr sig ett skvatt om Thailands politik, dom är vana vid diktatur. Har dom råd så kommer dom ändå. Rubeln har ju kraschat, det är nog garanterat en orsak. Varför kineserna stannar hemma vete katten. Dom kanske tröttnat på att trängas med en jävla massa kineser och ryssar, det har i alla fall jag.

 

Du tyckte Kinas minskning på knappt två procent var en "mindre minskning" (sic!). Nåja, men jämfört med året innan då man ökade med nästan 70% kan det inte kallas annat än en hel jävla tvärnit!!! Ingen siffra i tabellen, varken ökning eller minskning, kommer ens upp i hälften av den massiva ökningen Kina hade 2012 till 2013. Sedan bomstopp!!! Ryssland var näst värst, man ökade med 32% mellan 2012 och 2013, men slog också till bromsen rejält året därpå, när man gick från plus 32 till minus 8.

 

För att vara trovärdig måste du använda färska och korrekta data och analysera och värdera dom riktigt. Det du hörde på ThaksinTV i vintras gäller inte längre. Du bara gissar om den där jätteökningen från Kina, som du drömt ihop, "den kom nog strax efter att det hade brakminskat" -- Joråsåatt!

 

Från +70% till -8 på ett år! Den trenden tror jag inte bryts så kvickt, hur mycket du än drömmer om att det "säkert vände just i slutet av 2014". Halmstrå!

 

Det var inte särskilt svårt för mig att vederlägga hela ditt resonemang och få dig att stå där med brallorna nere. Lär dig att kolla grejer innan du häver ur dig en massa strunt.

Hej

 

Det var inte jag som påstod att antalet turister ifrån övriga Asien och då framförallt Kina ökade samtidigt som antalet turister ifrån EU, USA och Ryssland minskade utan Thailands Turist myndighet och media som tidningar och TV nu i vintras gick ut med detta, kanske få du deras påstådda ökning av turister ifrån Kina bekräftad nästa gång?

 

Själv upplevde jag nog också att antalet Kineser verkade ha ökat i år, ser fram emot statistiken för nästa kvartal.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det var inte jag som påstod att antalet turister ifrån övriga Asien och då framförallt Kina ökade samtidigt som antalet turister ifrån EU, USA och Ryssland minskade utan Thailands Turist myndighet och media som tidningar och TV nu i vintras gick ut med detta, kanske få du deras påstådda ökning av turister ifrån Kina bekräftad nästa gång?

 

Själv upplevde jag nog också att antalet Kineser verkade ha ökat i år, ser fram emot statistiken för nästa kvartal.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Många kineser på besök i Utopia?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då stannar du max 60 dagar och är ett klokt beslut av dig.

 

Billigare hemma med 260kr än 1900bath i Thailand.

Jo om man inte räknar 2 tor Stockholm Trärngsel avg Bensin 140 km 4 timmar i bilen Betalar hellre i Jomtien 1900 bath Tjänade nog 100 Kr ock lite besvär Fikade efteråt på N´Maitan G 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Många kineser på besök i Utopia?

Hej

 

Vi besökte Chiang Mai i år och där utgjorde nog Kineserna en klar majoritet av turisterna på dom flesta turistattraktionerna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vi besökte Chiang Mai i år och där utgjorde nog Kineserna en klar majoritet av turisterna på dom flesta turistattraktionerna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det var väl Shinawatra klanens kinesiska släktingar som var på besök. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl Shinawatra klanens kinesiska släktingar som var på besök. 

Nix, dom stod och spottade, snöt sig och pruttade på Sukkan i BKK just då!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, dom stod och spottade, snöt sig och pruttade på Sukkan i BKK just då!

F*n det har jag missat. Kanske var det dom som tvättade fötter och skor i handfaten? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Från TVF.

 

"The arrivals of foreign visitors have dropped by 6.66 per cent. Inbound tourists from key markets like Malaysia, China and Russia have been declining".

När skall du börja köra dina inlägg på Svenska. rätt ofta nu för tiden du bara citerar på Engelska, en annan har ju bara folkskola. 

Link to comment
Dela på andra sajter

När skall du börja köra dina inlägg på Svenska. rätt ofta nu för tiden du bara citerar på Engelska, en annan har ju bara folkskola.

Sorry snickarn, jag skall försöka bättra mig.
Link to comment
Dela på andra sajter

När skall du börja köra dina inlägg på Svenska. rätt ofta nu för tiden du bara citerar på Engelska, en annan har ju bara folkskola. 

 

Sa´ snickaren med nicket "carpenter". :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När skall du börja köra dina inlägg på Svenska. rätt ofta nu för tiden du bara citerar på Engelska, en annan har ju bara folkskola. 

 

Hört talas om "Google Translate"?

 

https://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa´ snickaren med nicket "carpenter". :)

veckans bästa inlägg haha :haha:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade  Oanda idag 3 månaders Ser ut som en jävla ättestupa Jan 4.07 Idag 3772 om jag mins rätt Och värre lär det bli

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara ett av de lättaste exemplen på hur man kan manipulera folks medvetande, i jan 2014, har såg situationen i exempelvis Bangkok ut?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

En turistboom upplevdes väl vid den tiden när Thb brakade ihop totalt någon gång på 90-talet.

Om vi ser på svenskarnas resor till Thiland så kom den stora boomen när Thb var mer eller mindre gratis och kostnadsläget var så att man nästan fick betalt för att äta och bo där.

 

Thailands största turistproblem anser jag vara valutan. Om det är korrekt eller ej vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara ett av de lättaste exemplen på hur man kan manipulera folks medvetande, i jan 2014, har såg situationen i exempelvis Bangkok ut?

Om denna siffra håller i sig så blir det en ökning upp till 28 miljoner turister för 2015, dvs all time high, m.a.o bättre än det tidigare rekordåret 2013.  Så på vilket sätt kan detta anses vara en manipulation av någons medvetande? Är siffrorna falska på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om denna siffra håller i sig så blir det en ökning upp till 28 miljoner turister för 2015, dvs all time high, m.a.o bättre än det tidigare rekordåret 2013.  Så på vilket sätt kan detta anses vara en manipulation av någons medvetande? Är siffrorna falska på något sätt?

Siffrorna är säkert helt korrekta, men som du sa, jmf mellan 2013 och 2014 har ju en förklaring i det instabila politiska läget med "Shut down Bangkok" t.ex. och det ska, tycker jag påtalas, ung. som att jmf antalet besökare på Liseberg om det regnar och är solsken! 

Att det sedan blir en återgång till den expanderande reseströmmen kan ju vem som helst räkna ut har med det stabila(re) politiska läge som juntan skapat!

Det är lätt att bolla med siffror och procent, men det skall nog åtföljas av en förklaran om varför det förhåller sig si o så, precis som BKK post gjort i artikeln dom publicerat men som inte herr glitterchefen (naturligtvis) påtalade i sitt självgoda tal till folket!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffrorna är säkert helt korrekta, men som du sa, jmf mellan 2013 och 2014 har ju en förklaring i det instabila politiska läget med "Shut down Bangkok" t.ex. och det ska, tycker jag påtalas, ung. som att jmf antalet besökare på Liseberg om det regnar och är solsken! 

Att det sedan blir en återgång till den expanderande reseströmmen kan ju vem som helst räkna ut har med det stabila(re) politiska läge som juntan skapat!

Det är lätt att bolla med siffror och procent, men det skall nog åtföljas av en förklaran om varför det förhåller sig si o så, precis som BKK post gjort i artikeln dom publicerat men som inte herr glitterchefen (naturligtvis) påtalade i sitt självgoda tal till folket!

Japp, håller med att det naturligtvis måste ses mot bakgrund av det tapp som gjordes 2014. Dock pekar ju denna ökning i sig (om den håller i sig) som sagt på en ordentlig ökning oavsett vilket år man än jämför med. Enligt wiki så var det tidigare rekordåret 2013 med 26,5 miljoner. En ökning med 16% jämfört med 2014 ger 28,7 miljoner, vilket skulle bli en ökning med ungefär 8% mot rekordåret 2013. Så oavsett hur man räknar så pekar kurvan uppåt utan att man behöver massera några data eller bolla med siffror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffrorna är säkert helt korrekta, men som du sa, jmf mellan 2013 och 2014 har ju en förklaring i det instabila politiska läget med "Shut down Bangkok" t.ex. och det ska, tycker jag påtalas, ung. som att jmf antalet besökare på Liseberg om det regnar och är solsken! 

Att det sedan blir en återgång till den expanderande reseströmmen kan ju vem som helst räkna ut har med det stabila(re) politiska läge som juntan skapat!

Det är lätt att bolla med siffror och procent, men det skall nog åtföljas av en förklaran om varför det förhåller sig si o så, precis som BKK post gjort i artikeln dom publicerat men som inte herr glitterchefen (naturligtvis) påtalade i sitt självgoda tal till folket!

Nu skall vi vara försiktiga med siffror som har ägt rum före kuppen i slutet av maj som TS antyder. Det fattas statistik helt enkelt.

 

Ni leker bara med historiska siffror.

Ska man jämföra som TS är ute efter så måste vi vänta ett par månader till.

 

Blev det fler eller mindre turister efter kuppen?

 

Att demonstrationerna i Bkk påverkade är nog utan betydelse för TS påstående.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

veckans bästa inlägg haha :haha:

 

 

Tror inte det, du ligger i topp på den ligan 555

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört talas om "Google Translate"?

 

https://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT

När jag använde detta för att citera för några år sedan, så var du en av dem som kritiserade Googel Translate.

 

Så du har en annan uppfattning nu, bra att du kan ändra dig.

Inte så vanligt hos dig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller mig åter till Koh Chang. Ryssarna har tappat med cirka 80% Kinesr, Koreaner och Thai har ökat. Övriga Europa har tappat med cirka 50%

 

Enligt mina vänner sämsta året på 13 år  Men vad vet jag och mina Thaivänner, vi har alla ggr fel och ni andra rätt!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...