Jump to content
IGNORERAD

Köpa hus i Khon Kaen


Homer

Recommended Posts

När jag och frugan eller några vänner går ut och käkar här på landsbygden så givetvis ger jag dricks.

Får man bra mat och personal som fyller på ölglaset oavbrutet under hela tiden.

Här är det ofta personal från Burma som jobbar. Och deras lön är inte så jävla fet direkt.

Har vi en nota på 950 Baht så givetvis rundar jag av den till 1000 Baht.

Plus en extra 100 Bahatare under borde till tjejen/killen som har skött om oss.

Kan lova att den hundralappen är jävligt mycket uppskattad.

Skulle man sen komma tbx till samma ställe så blir ju serveringen ännu bättre.

 

Precis, och då är väl frågan om inte begreppet dricks kanske glider över till muta, eller? :wink:

 

Du kör bil för fort eller kör moppe utan hjälm och blir stoppad av polisen. Han påpekar det olämpliga i ditt beteende (han hjälper dej tillrätta helt enkelt) och du ger honom 200 Baht för denna hjälp.

Dessa 200 Baht blir väldigt uppskattade.

 

Är det dricks eller muta, korruption eller normal kotym? :)

 

När man ger den underbetalda polisen en slant för att han har gjort sitt jobb, så är det muta och kallas korruption.

När man ger den underbetalde servitrisen en slant för att hon har gjort sitt jobb, så kallas det dricks och är kotym och helt ok.

 

Tänker jag fel när jag gör den här jämförelsen?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Benjamas

    40

  • Sam sip sam

    26

  • Baa

    23

  • Bananen

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis, och då är väl frågan om inte begreppet dricks kanske glider över till muta, eller? :wink:

 

Du kör bil för fort eller kör moppe utan hjälm och blir stoppad av polisen. Han påpekar det olämpliga i ditt beteende (han hjälper dej tillrätta helt enkelt) och du ger honom 200 Baht för denna hjälp.

Dessa 200 Baht blir väldigt uppskattade.

 

Är det dricks eller muta, korruption eller normal kotym? :)

 

När man ger den underbetalda polisen en slant för att han har gjort sitt jobb, så är det muta och kallas korruption.

När man ger den underbetalde servitrisen en slant för att hon har gjort sitt jobb, så kallas det dricks och är kotym och helt ok.

 

Tänker jag fel när jag gör den här jämförelsen?

Är väl lite knepigt att jämnföra en snut och en servitris?

Servitrisen ger jag ju dricks för att hon har tagit hand om oss på ett mycket bra och uppskattat vis.

Skulle snuten ge mig en laglig bot med papper och allt.inte fan skulle jag ge honom dricks bara för att han

sköter sitt jobb.

Vill samme snut ha 200 Baht utan papper,inte fan ger jag honom 300 Baht som tack.

Om snuten skulle hjälpa mig med något,skulle jag gärna vilja ge något som tack för hjälpen.

Har haft Thailändska hantverkare här ibland. Dom ger mig ett fast pris,jag prutar lite och vi kommer

överens om låt oss säga 9.000 Baht för jobbet. Är jag mycket nöjd med vad han har gjort. Så betalar

jag med glädje 10.000 Baht. En lax i dricks.

Kalla det bonus,muta,dricks eller vad som helst. Men det gör båda parter nöjda.

Jag har tre barn i Sverige och efter varje födsel har jag gett personalen blommor och en stor tårta.

Mycket uppskattat. Muta,dricks??

Link to comment
Dela på andra sajter

Struntprat!  Att man skulle vara tvungen att ge dricks i Thailand och världen över (USA och några andra länder undantagna) har du nog fått ordentligt om bakfoten. Det är bara något du har blivit itutad i orterna som du nämner. Prova att besöka lite mer av det "riktiga Thailand" istället, så skall du se att det är ingen som förväntar sig någon dricks.

Nu har det nog snurrat till lite i knoppen på dej min herre, om du läser vad jag skriver kanske du förstår, var kan du läsa att man är tvungen, om man är någorlunda funtad och inte tillhör Cheap Charlie ger man dricks, självklart endast om man är nöjd med varan och servicen, när det gäller det "riktiga" Thailand bor jag sedan snart 4 år i Chanthaburi kan nog inte bli mer "riktigt" enl dina värderingar,dess förinnan 6år i Pattaya,före flytten jobbade jag i 30 år med världen som arbetsfält så lite hum har jag ialla fall om vad som är kotym eller inte , dricks ger man väl inte för att någon förväntar sig det utan för att visa sin uppskattning.

T/S får ursäkta O/T.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, och då är väl frågan om inte begreppet dricks kanske glider över till muta, eller? :wink:

 

Du kör bil för fort eller kör moppe utan hjälm och blir stoppad av polisen. Han påpekar det olämpliga i ditt beteende (han hjälper dej tillrätta helt enkelt) och du ger honom 200 Baht för denna hjälp.

Dessa 200 Baht blir väldigt uppskattade.

 

Är det dricks eller muta, korruption eller normal kotym? :)

 

När man ger den underbetalda polisen en slant för att han har gjort sitt jobb, så är det muta och kallas korruption.

När man ger den underbetalde servitrisen en slant för att hon har gjort sitt jobb, så kallas det dricks och är kotym och helt ok.

 

Tänker jag fel när jag gör den här jämförelsen?

Detta var en mycket märklig jämförelse.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det nog snurrat till lite i knoppen på dej min herre, om du läser vad jag skriver kanske du förstår, var kan du läsa att man är tvungen, om man är någorlunda funtad och inte tillhör Cheap Charlie ger man dricks, självklart endast om man är nöjd med varan och servicen, när det gäller det "riktiga" Thailand bor jag sedan snart 4 år i Chanthaburi kan nog inte bli mer "riktigt" enl dina värderingar,dess förinnan 6år i Pattaya,före flytten jobbade jag i 30 år med världen som arbetsfält så lite hum har jag ialla fall om vad som är kotym eller inte , dricks ger man väl inte för att någon förväntar sig det utan för att visa sin uppskattning.

T/S får ursäkta O/T.

Hälsningar

Chan2014

Jo folk forväntar sig dricks, de kan bli riktigt sura miner om man inte ger dricks.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forstår inte varfor det bara ska dricksas till vissa yrkesgrupper i stort sätt varje gång man får en tjänst/arbete utford under ordinarie arbetstid, skulle aldrig falla mig in att betala dricks i Sverige till redan skyhoga priser.

 

Undrar hur mycket dricks ett vårdbiträde inom åldringsvården får i Sverige.

 

Jag själv har fått 200 kronor i dricks av en som var tacksam att jag färdigställde vatten och avlopp i hans hus med 3 timmars overtidsarbete en fredagskväll så han kunde bo i sitt sommarhus i stället for att åka 12 mil hem till sin lägenhet och denna dricks på 29 års arbete som rormokare.

 

Under mina 14 år som budbilsforare har jag fått dricks två gånger, 100 kronor 1 gång med hemleverans av en soffa kvällstid och en gång 1 maltwhisky då jag lämnade ut ett paket sent en kväll.

Hemma Sverige tittas det ju snett om de inte får dricks på en redan svindyr bärs som kostar 45-55 kronor eller som en kompis sa till mig en gång, om jag dricker 10-15 bärs om dagen i 3 månader och jag lägger 5-10 baht i dricks per bärs så blir det många baht i slutänden

 

Betala dricks är trams.

Tja,

Du har så rätt, men det har såklart med att de tjänar för lite i Thailand.

Även jag tycker är jobbigt att veta när man ska dricksa för att slippa de sura blickarna.

Nemo och Benjamas har ju helt undgått att se det...

Min fru är däremot duktig på ge mig en välriktad armbåge i sidan ifall jag glömt dricks i vissa fall.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru är däremot duktig på ge mig en välriktad armbåge i sidan ifall jag glömt dricks i vissa fall.

 

Samma här, min hustru är väldigt sparsam av sig men samtidigt väldigt noga med att se till att jag lämnar dricks både till höger och vänster.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Du har så rätt, men det har såklart med att de tjänar för lite i Thailand.

Även jag tycker är jobbigt att veta när man ska dricksa för att slippa de sura blickarna.

Nemo och Benjamas har ju helt undgått att se det...

Min fru är däremot duktig på ge mig en välriktad armbåge i sidan ifall jag glömt dricks i vissa fall.

Puss

Erkki

Jag låter min fru betala överallt så är det problemet ur världen. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hus/lägenhet skulle jag hyra, eftersom jag i nuläget inte är gift eller har barn. Så jag vill kunna ångra mig och flytta utan alltför mycket besvär.

 

Dricks ger jag om servicen har varit bra och priserna var hyfsade. Dålig service eller oväntat dyrt så betalar jag vad det står på lappen.

Igår frågade jag vad ett glas vin till maten kostade, 3.50$ - tja tänkte jag och sa att jag ville ha det. När notan kom så var det 5.50$ för vinet och då blev det inte ett öre i dricks. 

 

Satt ju och snackade med managern (tror jag i alla fall, kan ha varit ägaren åxå) och han sa att husets vin går på 3.50$ men att jag hade fått ett bättre vin. Vilket jag inte tycker att jag beställt. Men det var ju bara att slanta upp. Men inte en riel i dricks.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låter min fru betala överallt så är det problemet ur världen. :)

 

Samma här!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu känner jag blivit lite förvirrad så att jag behöver ett mindre klargörande, ska man ge mer eller mindre dricks om man hyr eller om man har köpt hus i Khon Kaen?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu känner jag blivit lite förvirrad så att jag behöver ett mindre klargörande, ska man ge mer eller mindre dricks om man hyr eller om man har köpt hus i Khon Kaen?

Det beror på vilken sida av 7/11 du köpt/hyrt på
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilken sida av 7/11 du köpt/hyrt på

 

Aha, så dricksen blir samma oavsett om jag köper eller hyr, det som spelar roll är var jag bor i förhållande till 7/11.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Men nu är det ju fortfarande väldigt mycket billigare att leva i Thailand så om man måste dra åt svångremmen här måste man ha så låg inkomst att man i princip inte kan leva i Sverige, hänger du med nu?

Har man 20.000 sek/mån behöver man inte dra åt svångremmen i Thailand pga kronkursen om man inte har skaffat en jäkligt ung tjej..

helt fel det är inte mkt billigare att leva i Thailand möjligtvis att överleva men inte att leva ,det är skillnad det

Link to comment
Dela på andra sajter

helt fel det är inte mkt billigare att leva i Thailand möjligtvis att överleva men inte att leva ,det är skillnad det

Tja,

Skönt att se att någon har samma miniräknare som mig.

Jag behöver samma budget i Thailand som i Sverige den dag kag väljer att stanna där.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Skönt att se att någon har samma miniräknare som mig.

Jag behöver samma budget i Thailand som i Sverige den dag kag väljer att stanna där.

Puss

Erkki

 

Så är det och ändå går man ner ett snäpp i kvalitet från originalprylar till mediokra kopior.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är billigt att bo och leva i Thailand Om man bara käkar mat från vagnar och ett hål i väggen. Bor billigt och inte unnar sig något.

Men det är billigt att bara äta nudlar och makaroner i Sverige oxså!

Skulle vilja påstå att baslivsmedel är i samma prisklass som i Svedala.

Mjölk.ost,potatis,fläskkött,nötkött,ägg,hygienvaror, ungefär i samma prisklass som i hemlandet.

Riktig Entrecote kostar faktiskt mer i Thailand per kg än i Svedala.

En gintonic i baren 140 baht men hur mycket gin får du,knappt 2 cl.

Fy fan va billigt säger en del. 35 svenska kr för en GT.

Ta det ggr 3 så har du ungefär samma pris som i Svedala. 105 spänn för en GT.

Käka en dagens Falanglunch,ungefär samma pris. 

Det som fortfarande är relativt billigt är bo på bra hotell,åka taxi,hyra boende,tanka bilen,serva bilen m.m

Jag vägrar att leva på käk från vagnar och dylikt. Gott ibland men har jag inte råd att laga min husmanskost

i Thailand, då kan jag lika gärna flytta hem!!!! ,

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är billigt att bo och leva i Thailand Om man bara käkar mat från vagnar och ett hål i väggen. Bor billigt och inte unnar sig något.

Men det är billigt att bara äta nudlar och makaroner i Sverige oxså!

Skulle vilja påstå att baslivsmedel är i samma prisklass som i Svedala.

Mjölk.ost,potatis,fläskkött,nötkött,ägg,hygienvaror, ungefär i samma prisklass som i hemlandet.

Riktig Entrecote kostar faktiskt mer i Thailand per kg än i Svedala.

En gintonic i baren 140 baht men hur mycket gin får du,knappt 2 cl.

Fy fan va billigt säger en del. 35 svenska kr för en GT.

Ta det ggr 3 så har du ungefär samma pris som i Svedala. 105 spänn för en GT.

Käka en dagens Falanglunch,ungefär samma pris. 

Det som fortfarande är relativt billigt är bo på bra hotell,åka taxi,hyra boende,tanka bilen,serva bilen m.m

Jag vägrar att leva på käk från vagnar och dylikt. Gott ibland men har jag inte råd att laga min husmanskost

i Thailand, då kan jag lika gärna flytta hem!!!! ,

 

Klimatet är också trevligare.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är billigt att bo och leva i Thailand Om man bara käkar mat från vagnar och ett hål i väggen. Bor billigt och inte unnar sig något.

Men det är billigt att bara äta nudlar och makaroner i Sverige oxså!

Skulle vilja påstå att baslivsmedel är i samma prisklass som i Svedala.

Mjölk.ost,potatis,fläskkött,nötkött,ägg,hygienvaror, ungefär i samma prisklass som i hemlandet.

Riktig Entrecote kostar faktiskt mer i Thailand per kg än i Svedala.

En gintonic i baren 140 baht men hur mycket gin får du,knappt 2 cl.

Fy fan va billigt säger en del. 35 svenska kr för en GT.

Ta det ggr 3 så har du ungefär samma pris som i Svedala. 105 spänn för en GT.

Käka en dagens Falanglunch,ungefär samma pris. 

Det som fortfarande är relativt billigt är bo på bra hotell,åka taxi,hyra boende,tanka bilen,serva bilen m.m

Jag vägrar att leva på käk från vagnar och dylikt. Gott ibland men har jag inte råd att laga min husmanskost

i Thailand, då kan jag lika gärna flytta hem!!!! ,

Skiljer nog en del mellan orter och barer.

Äter och dricker flera dar per vecka i en bar som drivs av en engelsman.

 

Detta är Chaiyaphum och med ett centralt läge.

 

6cl gin kostar 65bath, tonic 20bath som räcker till tre drinkar.

 

En utsökt och stor "snitsel" på fläskkött med valfri potatis och massor av sallad kostar 160bath.

220gram mörat biffkött (Australiensk) med alla tillbehör drar i väg till 270bath.

 

70bath för en stor Chang.

 

Både bra och prisvärt för att slippa äta gatumat.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljer nog en del mellan orter och barer.

Äter och dricker flera dar per vecka i en bar som drivs av en engelsman.

 

Detta är Chaiyaphum och med ett centralt läge.

 

6cl gin kostar 65bath, tonic 20bath som räcker till tre drinkar.

 

En utsökt och stor "snitsel" på fläskkött med valfri potatis och massor av sallad kostar 160bath.

220gram mörat biffkött (Australiensk) med alla tillbehör drar i väg till 270bath.

 

70bath för en stor Chang.

 

Både bra och prisvärt för att slippa äta gatumat.

Vi har ungefär samma priser här. Vad jag menar med barpriser är i Feskebyn,Pukhet m.m

Tror ni har samma priser på baslivsmedel  som vi har här.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ungefär samma priser här. Vad jag menar med barpriser är i Feskebyn,Pukhet m.m

Tror ni har samma priser på baslivsmedel  som vi har här.

Håller med dig, lite mer förklarade från min sida att man kan få hyfsad standard utanför turistorterna.

 

Har inga problem att hålla god standard på boende, bra mat och dricka ute på barer här i Chaiyaphum.

Kan utan problem leva på 25,000bath per månad.

 

Skulle jag bara försöka överleva som en med extrem lågbudget, så gick det nog att halvera månadskostnaden.

 

Ligger nog på +40.000bath nu, men jag reser en hel del runt landet och betalar extra boenden.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

helt fel det är inte mkt billigare att leva i Thailand möjligtvis att överleva men inte att leva ,det är skillnad det

Du kanske lever i en annan verklighet än mig men jag har bott här på heltid i drygt 2 år nu och jag sparar väldigt mycket mer här än vad jag lyckades med i Sverige och ändå är vi nu 2st som lever på min lön.

Jag lever med precis samma std som i Sverige.

Ex bara en sån sak som kläder är mycket billigare här, även om man vill ha märkes prylar vilket jag inte alltid är så noga med.

Grejen är ju att i Sverige måste man köpa säsongs kläder, ex vinterjackor och skor som kostar skjortan, här nere är det sandaler och shorts hela tiden.

Bränsle till bilen är mindre än halva priset.

Boendet är mindre än halva priset och där blir det mycket pengar.

Nu konsumerar jag inga stora mängder alkohol men dom ställena jag går till får man betydligt mer än 2cl gin i en GT, brukar iofs inte dricka GT utan det blir öl eller LIT och 2st LIT för 150 baht/st blir man bra go på.

Gå ut och käka ala carte på rest i Sverige blir lätt 3-400kr/pers, här blir det 3-400 baht. Vettig lunch i Sverige ca 80 kr, här 200 baht för bra falang käk.

Alla service tjänster här är upp till 10 ggr billigare än i Sverige, ex serva bilen, få nåt fixat med huset eller vad du vill.

Klippa håret kostar en bråkdel av i Sverige och spec då om man har en tjej som vill göra lite mer än bara klippa.

Listan kan göras hur lång som helst, det är mycket billigare att leva i Thailand och beviset på det ser jag på sparkontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Du kanske lever i en annan verklighet än mig men jag har bott här på heltid i drygt 2 år nu och jag sparar väldigt mycket mer här än vad jag lyckades med i Sverige och ändå är vi nu 2st som lever på min lön.

Jag lever med precis samma std som i Sverige.

Ex bara en sån sak som kläder är mycket billigare här, även om man vill ha märkes prylar vilket jag inte alltid är så noga med.

Grejen är ju att i Sverige måste man köpa säsongs kläder, ex vinterjackor och skor som kostar skjortan, här nere är det sandaler och shorts hela tiden.

Bränsle till bilen är mindre än halva priset.

Boendet är mindre än halva priset och där blir det mycket pengar.

Nu konsumerar jag inga stora mängder alkohol men dom ställena jag går till får man betydligt mer än 2cl gin i en GT, brukar iofs inte dricka GT utan det blir öl eller LIT och 2st LIT för 150 baht/st blir man bra go på.

Gå ut och käka ala carte på rest i Sverige blir lätt 3-400kr/pers, här blir det 3-400 baht. Vettig lunch i Sverige ca 80 kr, här 200 baht för bra falang käk.

Alla service tjänster här är upp till 10 ggr billigare än i Sverige, ex serva bilen, få nåt fixat med huset eller vad du vill.

Klippa håret kostar en bråkdel av i Sverige och spec då om man har en tjej som vill göra lite mer än bara klippa.

Listan kan göras hur lång som helst, det är mycket billigare att leva i Thailand och beviset på det ser jag på sparkontot.

I min värld så överlever du inte lever[emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljer nog en del mellan orter och barer.

Äter och dricker flera dar per vecka i en bar som drivs av en engelsman.

 

Detta är Chaiyaphum och med ett centralt läge.

 

6cl gin kostar 65bath, tonic 20bath som räcker till tre drinkar.

 

En utsökt och stor "snitsel" på fläskkött med valfri potatis och massor av sallad kostar 160bath.

220gram mörat biffkött (Australiensk) med alla tillbehör drar i väg till 270bath.

 

70bath för en stor Chang.

 

Både bra och prisvärt för att slippa äta gatumat.

Bor i Hua Hin och här kan du köpa en stor Chang i bar för 55 baht upp till 100 baht lite beroende på vart man går.

Dom som fått för sig att det inte är billigare i Thailand håller kanske till på Hilton el nåt eller så kan dom inte räkna.

Men på Hiltons skybar här får du en liten öl för ca 120 baht, vad kostar den på baren på Hilton i Sverige, 120 kr minst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...