Jump to content
IGNORERAD

Köpa hus i Khon Kaen


Homer

Recommended Posts

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Benjamas

    40

  • Sam sip sam

    26

  • Baa

    23

  • Bananen

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Valutakurserna får man inte glömma. Köpte du ett hus i Thailand för ett år sen och betalade 2 mille så måste du få 2,4 nu om du säljer för att få tillbaka pengarna omräknat till SEK. Fortsätter THB att vara så stark som den är nu mot flera valutor gentemot för ett år sen så tror jag i alla fall att huspriserna kommer att sjunka.

Fritz..

Tja Fritz,

Jag hänger inte med.., men du är en klok gubbe så jag har nog fel..

Ett år sedan, 2000000 baht/4,5=444000 sek

Nu, 2000000/3,8=526000 sek

Känns väl som en bra affär att sälja till samma som för ett år sedan.

Ändrat.. Såg att du var bakis...

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang priser så kan man inte kolla på begärda priser, ofta går det att pruta både 30 och 40% på dem.

Det var rejält, jag provar flera gånger i månaden att bjuda långt under ingångspris.

Hitills har jag lyckats på 2 köp, försökt på säkert hundra...

Så ofta gäller nog inte i Pattis/Jomtien i.a.f.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intressant att veta om det är samma typ av turister över åren eller, som jag misstänker, mindre kapitalstarka i staplarna de senaste åren.

Njaeä, det tror jag inte. Men om man tänker på reskassan så har ju tex en svensk turist som förra året hade säg 1000 SEK att spendera per dag betydligt mindre battingar att spendera i dagens läge tack vare valutaförsämringen. Jag är nog inte ensam här på forumet om att få dra åt svångremmen rejält pga denna tråkiga utveckling.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaeä, det tror jag inte. Men om man tänker på reskassan så har ju tex en svensk turist som förra året hade säg 1000 SEK att spendera per dag betydligt mindre battingar att spendera i dagens läge tack vare valutaförsämringen. Jag är nog inte ensam här på forumet om att få dra åt svångremmen rejält pga denna tråkiga utveckling.

 

Fritz..

 

Ja, vi är många som måste dra åt svångremmen nu och det är den totala ekonomiska effekten man inte kan se i dessa staplar - alltså summan av de minskade bidragen från de normalt spendersamma farangerna samt ökade antalet "ickespendersamma gruppreseturister" från asiatiska länder.

 

Jag tror att den thailändska turistnäringen har tagit betydligt mer ekonomisk stryk än vad dessa "mängdstaplar" utvisar.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vi är många som måste dra åt svångremmen nu och det är den totala ekonomiska effekten man inte kan se i dessa staplar - alltså summan av de minskade bidragen från de normalt spendersamma farangerna samt ökade antalet "ickespendersamma gruppreseturister" från asiatiska länder.

 

Jag tror att den thailändska turistnäringen har tagit betydligt mer ekonomisk stryk än vad dessa "mängdstaplar" utvisar.

post-3563-0-54790700-1426046179.jpg

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser nu att Bananen har ett inlägg med lite statistik, som bekräftar mitt antagande om att turistnäringen här har tagit mer stryk än vad mängdstaplarna utvisar.

 

So we arrive at the following. If you add up all the Asian visitors, together they bring in most of the tourist revenue. However, despite the fact that the number of arrivals from Europe (except for the Russians) may start to lag relatively (in proportion to the number of arrivals from Asian countries), they still bring in a large chunk of revenue, and surely can not be neglected.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vi är många som måste dra åt svångremmen nu och det är den totala ekonomiska effekten man inte kan se i dessa staplar - alltså summan av de minskade bidragen från de normalt spendersamma farangerna samt ökade antalet "ickespendersamma gruppreseturister" från asiatiska länder.

 

Jag tror att den thailändska turistnäringen har tagit betydligt mer ekonomisk stryk än vad dessa "mängdstaplar" utvisar.

Kan väl ge exempel på att man spenderar mindre pengar i år än förra året.

 

Om man ser till dricksen så har det minskat med ca 70% mot förra året.

 

Man spenderar inte lika mycket pengar på shopping.

 

Många hotell o gäst hus har haft i stort sett samma priser nu som under låg säsong.

 

Så utifrån vad jag hört o själv sett så har man spenderat mindre pengar i år.

 

En restaurang ägare berättade att till o med 5 bht åker tillbaka i plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni måste dra åt svångremmen i Thailand hur har ni det då hemma i Sverige?

Jag har alltid varit snål med dricksen här, max 20 baht och bara om det är ett ställe jag gillar, men det har inte med svångrem att göra, korkat helt enkelt att ge mycket dricks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni måste dra åt svångremmen i Thailand hur har ni det då hemma i Sverige?

Jag har alltid varit snål med dricksen här, max 20 baht och bara om det är ett ställe jag gillar, men det har inte med svångrem att göra, korkat helt enkelt att ge mycket dricks.

 

Det är två helt olika kulturer du jämför och vi här nere anpassar oss till den kulturen vi lever i.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni måste dra åt svångremmen i Thailand hur har ni det då hemma i Sverige?

Jag har alltid varit snål med dricksen här, max 20 baht och bara om det är ett ställe jag gillar, men det har inte med svångrem att göra, korkat helt enkelt att ge mycket dricks.

Njaeä, visserligen har jag dragit åt svångremmen men inte på dricksen, men några större summor blir det inte. En servitris här i Thailand, speciellt inte på ett enklare ställe, har en fast lön som är skamligt låg och förväntas få ett tillskott via dricks.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är två helt olika kulturer du jämför och vi här nere anpassar oss till den kulturen vi lever i.

 

Just det,Thailand har ingen drickskultur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det,Thailand har ingen drickskultur.

 

Jodå och den ser ut som så, att de förväntar sej ingen nämnvärd driks av thailändare, men desto mer av faranger.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni måste dra åt svångremmen i Thailand hur har ni det då hemma i Sverige?

Jag har alltid varit snål med dricksen här, max 20 baht och bara om det är ett ställe jag gillar, men det har inte med svångrem att göra, korkat helt enkelt att ge mycket dricks.

I Sverige påverkas inte inkomsten eller pensionen nämnvärt, vissa importprodukter blir mariginellt dyrare men så länge du stannar i Sverige kan du låta svångremmen vara som vanligt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, min revisor jobbar på största mäklarfirman här i Hua Hin och enligt dom är det så. Så om man ska köpa så är det skambud som gäller och sen is i magen

 

För ett par år sen läste jag en artikel i den utmärkta norska gratistidningen " Thailands tidene ". Där hade man intervjuat en norsk mäklare i Hua Hin som klagade över att det var stiltje på marknaden, förutom hus i prisklassen 10-15 millar där det köptes som aldrig förr . Dessa norrmän med sina oljepengar. :6:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sen läste jag en artikel i den utmärkta norska gratistidningen " Thailands tidene ". Där hade man intervjuat en norsk mäklare i Hua Hin som klagade över att det var stiltje på marknaden, förutom hus i prisklassen 10-15 millar där det köptes som aldrig förr . Dessa norrmän med sina oljepengar. :6:

 

Fritz..

Många norrmän som vill sälja dessa hus nu men marknaden har svängt så nu säljs det mest billiga hus. Hua Hin växer snabbt men det är främst Thai som köper och dom vill ha nytt, falangerna hyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är två helt olika kulturer du jämför och vi här nere anpassar oss till den kulturen vi lever i.

Jag jämförde inte kulturerna överhuvudtaget, bara reflekterade över att dem som måste dra åt svångremmen för att kronkursen är kass måste ha ett helsike hemma i Sverige, för det är ju fortfarande mycket billigare att leva i Thailand. Men när du är inne på kultur så är dricks nåt som inte fanns här överhuvudtaget förr utan det är vi korkade falanger som skapat det systemet. Vill man anpassa sig till kulturen så snålar man med dricksen oavsett vad en servitris har i lön. Det ni lämnar i not kuvertet hamnar ändå inte i hennes ficka utan går till en gemensam kassa som alla delar på. Vill man ge dricks till en specifik servitris så måste man ge henne det i handen och säga only for u.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många norrmän som vill sälja dessa hus nu men marknaden har svängt så nu säljs det mest billiga hus. Hua Hin växer snabbt men det är främst Thai som köper och dom vill ha nytt, falangerna hyr.

Ett farangpar som vill bo i typ HuaHin och som inte har obegränsat med kulor gör naturligtvis rätt i att hyra, bara att bestämma hur länge och dessutom ha möjlighet att bo på fler platser utan att behöva avyttra sitt boende.

Finns det en Thaipartner med i bilden kommer helt andra sidor av framtidsinvestering med i bilden, men förhållandevis ofta vill inte dessa damer bo sitt änkeliv i turismens mecka utan någotsånär i närheten av familj o vänner.

Helt up2U, men att binda sitt kapital på ålderns höst känns lite övermaga!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jämförde inte kulturerna överhuvudtaget, bara reflekterade över att dem som måste dra åt svångremmen för att kronkursen är kass måste ha ett helsike hemma i Sverige, för det är ju fortfarande mycket billigare att leva i Thailand. Men när du är inne på kultur så är dricks nåt som inte fanns här överhuvudtaget förr utan det är vi korkade falanger som skapat det systemet. Vill man anpassa sig till kulturen så snålar man med dricksen oavsett vad en servitris har i lön. Det ni lämnar i not kuvertet hamnar ändå inte i hennes ficka utan går till en gemensam kassa som alla delar på. Vill man ge dricks till en specifik servitris så måste man ge henne det i handen och säga only for u.

Näää, kronkursen förändrar yttrst mariginellt dina kostnader om du stannar i Sverige, har du 20 000 i månaden så har du det även med nuvarande valutakris men bor du i Thailand har du minskat rörelsekapital med runt 20-25%!

Inte kul, men så är det! Svångrem eller ej.

 

PS jag har ingen svångrem, den gav jag till Fritz för ett par år sedan så han får dra åt för mig med! DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Näää, kronkursen förändrar yttrst mariginellt dina kostnader om du stannar i Sverige, har du 20 000 i månaden så har du det även med nuvarande valutakris men bor du i Thailand har du minskat rörelsekapital med runt 20-25%!

Inte kul, men så är det! Svångrem eller ej.

 

PS jag har ingen svångrem, den gav jag till Fritz för ett par år sedan så han får dra åt för mig med! DS

Men nu är det ju fortfarande väldigt mycket billigare att leva i Thailand så om man måste dra åt svångremmen här måste man ha så låg inkomst att man i princip inte kan leva i Sverige, hänger du med nu?

Har man 20.000 sek/mån behöver man inte dra åt svångremmen i Thailand pga kronkursen om man inte har skaffat en jäkligt ung tjej..

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

PS jag har ingen svångrem, den gav jag till Fritz för ett par år sedan så han får dra åt för mig med! DS

 

Ja jäklar i det, den var egentligen för stor för mig men jag har gjort nya fina hål och den kommer väl till pass i dessa åtstramningens tider. :good:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett farangpar som vill bo i typ HuaHin och som inte har obegränsat med kulor gör naturligtvis rätt i att hyra, bara att bestämma hur länge och dessutom ha möjlighet att bo på fler platser utan att behöva avyttra sitt boende.

Finns det en Thaipartner med i bilden kommer helt andra sidor av framtidsinvestering med i bilden, men förhållandevis ofta vill inte dessa damer bo sitt änkeliv i turismens mecka utan någotsånär i närheten av familj o vänner.

Helt up2U, men att binda sitt kapital på ålderns höst känns lite övermaga!

Vad är det för framtids investering att köpa ett hus till sin partner som är skitsvårt att sälja utan förlust?

Är väl bättre då att ha kvar pengarna på banken så kan hon göra vad hon vill med dem när den tiden kommer om det nu blir så, alla har inte en 30 år yngre tjej så för en del av oss kan det ju bli så att vi blir kvar längre än tjejen och hur kul är det då att ha köpt ett hus i hennes namn som hennes familj har arvsrätt till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar i det, den var egentligen för stor för mig men jag har gjort nya fina hål och den kommer väl till pass i dessa åtstramningens tider. :good:

 

Fritz..

Du måste väl ha både hängsle och livrem för att inte stå på öronen Fritz :rotfl:  ;)

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jämförde inte kulturerna överhuvudtaget, bara reflekterade över att dem som måste dra åt svångremmen för att kronkursen är kass måste ha ett helsike hemma i Sverige, för det är ju fortfarande mycket billigare att leva i Thailand. Men när du är inne på kultur så är dricks nåt som inte fanns här överhuvudtaget förr utan det är vi korkade falanger som skapat det systemet. Vill man anpassa sig till kulturen så snålar man med dricksen oavsett vad en servitris har i lön. Det ni lämnar i not kuvertet hamnar ändå inte i hennes ficka utan går till en gemensam kassa som alla delar på. Vill man ge dricks till en specifik servitris så måste man ge henne det i handen och säga only for u.

 

Tack för föreläsningen! :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...