Jump to content
IGNORERAD

Borde oförsäkrade pankisar förbjudas att åka till Thailand?


Cavemannen

Borde man ha dagsböter i Sverige?  

78 röster

  1. 1. Ska man införa samma system i Sverige som i Finland, böter grundad på inkomsten?

    • Javisst ska man det.
      16
    • Nej, absolut inte
      8
    • Ja men med tak för beloppet.
      3


Recommended Posts

Det jag vänder mig mot är dessa "utstuderade" pensionärer (ofta WT boende utanför tätortena i ombyggda sommarstugor) som gör detta med vilje för att spara en krona eller två (källa) när de gör sin resa till Thailand. 

 

 

Hur tänker du nu ? Flyttar man utanför EU till andra sidan jordklotet så får man ju stå för sin sjukvård på egen hand, antingen via en försäkring eller eget kapital. Någon hjälp av svenska staten med pengar får man inte om man hamnar i trångmål vilket en del andra redan påpekat i denna tråd ( och även styrkt).

 

Däremot så är det ju många av dessa "svenska emigranter" som inte skrivit ut sig från Sverige och därför inte bara betalar sin egen sjukvård här i Thailand utan även via landstingsskatten sponsrar den svenska sjukvård som dom inte alls kan utnyttja.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    33

  • Krille

    22

  • Baa

    22

  • SatanG

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Själv tycker jag att de oförsäkrade borde skriva på att de åker på eget ansvar och intygar att ej "grina" hos ambassad/UD ;-)

 

ps. så där ja, det är ju fredag :D

Hej,

Tycker mig se många äldre faranger här nere i mycket fysiskt dåligt skick. T.ex uppsvällda underben och fötter så de knappt kan gå, den person skulle behöva akutvård på sjukhus i stället staplar han omkring här med blåaktiga ben. Kan det vara nåt med värmen, verkar en väldigt vanlig åkomma här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du nu ? Flyttar man utanför EU till andra sidan jordklotet så får man ju stå för sin sjukvård på egen hand, antingen via en försäkring eller eget kapital. Någon hjälp av svenska staten med pengar får man inte om man hamnar i trångmål vilket en del andra redan påpekat i denna tråd ( och även styrkt).

 

Däremot så är det ju många av dessa "svenska emigranter" som inte skrivit ut sig från Sverige och därför inte bara betalar sin egen sjukvård här i Thailand utan även via landstingsskatten sponsrar den svenska sjukvård som dom inte alls kan utnyttja.

 

Fritz..

 

Jag tänker ju först och främst på de som tar en "kortare" resa till Thailand, men jag är säker på att en och annan pensionär som har skrivit ut sig från Sverige lyckas snika åt sig en hemresa när många års dåligt leverne tar ut sin rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Jag tycker att "vi barn" ska hjälpa till att betala när våra pensionerade fäder vill åka till Thailand utan försäkring om olyckan skulle vara framme.

Jag skulle inte tveka att betala för att hjälpa min Far om han behöver det.

De flesta av er här tvekar inte att betala för era svärföräldrar och div släktingar som er fru har i Thailand.

 

Då är det bättre att kolla upp att det finns en försäkring innan avresa och evt sponsra lite vid behov.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Hur tänker du nu ? Flyttar man utanför EU till andra sidan jordklotet så får man ju stå för sin sjukvård på egen hand, antingen via en försäkring eller eget kapital. Någon hjälp av svenska staten med pengar får man inte om man hamnar i trångmål vilket en del andra redan påpekat i denna tråd ( och även styrkt).

 

Däremot så är det ju många av dessa "svenska emigranter" som inte skrivit ut sig från Sverige och därför inte bara betalar sin egen sjukvård här i Thailand utan även via landstingsskatten sponsrar den svenska sjukvård som dom inte alls kan utnyttja.

 

Fritz..

 

Det finns ett bra uttryck på Thai för detta, Som nam na!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kycklingen

Då är det bättre att kolla upp att det finns en försäkring innan avresa och evt sponsra lite vid behov.

Jag håller med dig, samtidigt säga till farsgubben att alltid se till att han har pengar på kontot till en hemresa om behovet uppstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker ju först och främst på de som tar en "kortare" resa till Thailand, men jag är säker på att en och annan pensionär som har skrivit ut sig från Sverige lyckas snika åt sig en hemresa när många års dåligt leverne tar ut sin rätt...

Slipper man betala skatt i Sverige som utskriven?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma personer som betalar för hit-transporten av kvotflyktingar, vore väl lämpligt??

Eller är det olika värde på människor?

 

Eller också tar vuxna människor eget ansvar.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller också tar vuxna människor eget ansvar.

 

/Krille

 

Oh en slamkrypare. Hur skulle det se ut  :heat:

Link to comment
Dela på andra sajter

Slipper man betala skatt i Sverige som utskriven?

Lika sant som att ambassaden betalar resor! :not_i:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Staten betalar inga hemresor för svenskar.

 

De enda pensionärer som ev lever på statens pengar är väll de med garantipension och jag tror inte de åker till Thailand med en inkomst på 7899:-/mån

 

De flesta som åker på semester har oftast en hemförskring med resskydd

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slår aldrig fel när det gäller svenskar. Så fort någon råkar ut för något så poppar det alltid upp någon som skriker på lagstiftning i ämnet. Om personen i fråga inte vill ha försäkring så är det ju bara att ta konsekvensen av detta. Då välfärdsstaten i rimlighetens namn endast kan fungera inom landet. Finns ju fullt av försäkringar som säljs i Thailand som fungerar bra. Annars kan man ju alltid göra som mig. Vara skriven i Sverige. Och tillbringa tid på båda ställena.

Blir ungefär lika dumt som dom pensionärer som Vissa tycker synd om för att dom inte har råd att reparera sin villa. Har man inte råd så ska man välja annat boende. Dock är det nånting som individen väljer själv! Och en ickefråga för alla andra förståsigpåare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika sant som att ambassaden betalar resor! :not_i:

Ganska bortkastat att vara utskriven, skatta hemma i Sverige och inte få något för sin skatt i Sverige,

troligen bara avundsjuka som vet noll om läget som har synpunkter på detta.

 

Så läge en "pankis" skattar i Sverige av sin ihoptjänande pension och för att med de pengarna försörja den yngre generationen,

så borde det ingå minst en fri hemresa.

 

Hur mycket skatt betalar en utskriven svensk till Svenska staten per år i genomsnitt.

 

20% på 20.000kr/månad?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska bortkastat att vara utskriven, skatta hemma i Sverige och inte få något för sin skatt i Sverige,

troligen bara avundsjuka som vet noll om läget som har synpunkter på detta.

 

Så läge en "pankis" skattar i Sverige av sin ihoptjänande pension och för att med de pengarna försörja den yngre generationen,

så borde det ingå minst en fri hemresa.

 

Hur mycket skatt betalar en utskriven svensk till Svenska staten per år i genomsnitt.

 

20% på 20.000kr/månad?

 

Pensionen måste väl beskattas eller ska den vara skattefri bara för att man flyttar utomlands?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionen måste väl beskattas eller ska den vara skattefri bara för att man flyttar utomlands?

Ja visst, håller med,

men varför ska inga förmåner finns kvar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det jag vänder mig mot är dessa "utstuderade" pensionärer (ofta WT boende utanför tätortena i ombyggda sommarstugor) som gör detta med vilje för att spara en krona eller två (källa) när de gör sin resa till Thailand. 

 

Med det landsbygdförakt du uppvisar så måste du helt klart vara miljöpartist din stackare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar som flyttar till Thailand får fortfarande skatta i Sverige och får ingen från något av länderna.

 

Thailändare som aldrig betalat skatt i hela sitt liv skall naturligtvis ha förmåner direkt när de hamnar i Sverige, även till sina barn som dom aldrig brydde sig om i Thailand, ska snabbt ha ett personnummer barnbidrag mm., i rättvisans namn.

 

Ett avtal mellan Sverige/Thailand gällande sjukvård kan vara en väg mot rättvisa.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst, håller med,

men varför ska inga förmåner finns kvar.

 

Därför att hela pensionssystemet bygger på att pensionärer spenderar sin pension i Sverige och därmed bidra med ytterligare många tusenlappar per månad i diverse skatter/avgifter. Hela skatte- och pensionssystemet bygger ju också på att det till viss del finansieras via skatter på pensioner. :)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar som flyttar till Thailand får fortfarande skatta i Sverige och får ingen från något av länderna.

 

Thailändare som aldrig betalat skatt i hela sitt liv skall naturligtvis ha förmåner direkt när de hamnar i Sverige, även till sina barn som dom aldrig brydde sig om i Thailand, ska snabbt ha ett personnummer barnbidrag mm., i rättvisans namn.

 

Ett avtal mellan Sverige/Thailand gällande sjukvård kan vara en väg mot rättvisa.

 

Ja pensionen får ju vi utskrivna skatta för i Sverige, men ca 17 % känns helt ok.

Helt ok känns också skatten på reavinsten av fondandelar, som är 0% samt efter 10 års utskrivning är även skatten på aktieutdelning och vinst på aktier 0%.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och tillbringa tid på båda ställena.

 

Hur mycket tid spenderar du på varje ställe?

 

I genomsnitt då alltså...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att hela pensionssystemet bygger på att pensionärer spenderar sin pension i Sverige och därmed bidra med ytterligare många tusenlappar per månad i diverse skatter/avgifter. Hela skatte- och pensionssystemet bygger ju också på att det till viss del finansieras via skatter på pensioner. :)

 

/Krille

Gick tillräckligt många kurser inom ämnet pensioner som "fackpamp".

 

Det en som bor kvar i Sverige som pensionärer spenderar mer är mest moms.

 

Annars är det en massa utgifter som dom självklart har rätt till som skattebetalare, regelbundna kontroller inom sjukvård, frikort på mediciner, läkarbesök.

 

Därför är Sverige ett föredöme, men bosätter du dig inom EU, så gynnas du med en massa mer förmåner.

 

Nu är jag bara turist och skattar fullt hemma, och köper försäkringar hela tiden.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja pensionen får ju vi utskrivna skatta för i Sverige, men ca 17 % känns helt ok.

Helt ok känns också skatten på reavinsten av fondandelar, som är 0% samt efter 10 års utskrivning är även skatten på aktieutdelning och vinst på aktier 0%.

Kan du fortfarande ha svenska bankkonton, eller kör du bara på thailändska?

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du fortfarande ha svenska bankkonton, eller kör du bara på thailändska?

 

Ja det går bra att, som utskriven, ha svenska bankkonton.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick tillräckligt många kurser inom ämnet pensioner som "fackpamp".

 

Det en som bor kvar i Sverige som pensionärer spenderar mer är mest moms.

 

Annars är det en massa utgifter som dom självklart har rätt till som skattebetalare, regelbundna kontroller inom sjukvård, frikort på mediciner, läkarbesök.

 

Därför är Sverige ett föredöme, men bosätter du dig inom EU, så gynnas du med en massa mer förmåner.

 

Nu är jag bara turist och skattar fullt hemma, och köper försäkringar hela tiden.

 

Bra - då vet du att hela pensionssystemet är ett pyramidspel som bygger på att pensionärer stannar kvar i Sverige och spenderar sina pengar här. :)

 

Dessutom skulle det vara intressant att veta hur många "utskrivna Svenskar" som plötsligt kommer tillbaka till Sverige för "planerad vård"? Har ju diskuterats på forumet några gånger och det verkar som att så länge man kan ta sig själv till Sverige är det inga problem att skriva in sig och få vård direkt?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst, håller med,

men varför ska inga förmåner finns kvar.

 

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att skatten man betalar gäller den uppskjutna skatten. Skatten som inte drogs vid inbetalningstillfället. Så har jag då uppfattat det hela. Men visst håller med till viss del men samtidigt är det ett val man gör, att skriva ut sig och att ej längre vara en del av den svenska ekonomin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...