Jump to content
IGNORERAD

Borde oförsäkrade pankisar förbjudas att åka till Thailand?


Cavemannen

Borde man ha dagsböter i Sverige?  

78 röster

  1. 1. Ska man införa samma system i Sverige som i Finland, böter grundad på inkomsten?

    • Javisst ska man det.
      16
    • Nej, absolut inte
      8
    • Ja men med tak för beloppet.
      3


Recommended Posts

Guest Lipton

De flesta pensionärer som åker ner till Thailand åker ner oförsäkrade med vilje för de vet att om de blir sjuka så kommer de alltid få hjälp av svenska ambassaden med sjukhusvård, hemtransport odyl.

Många gånger hamnar notan på både 100-200 000 kr, och hur har en fattigpensionär råd att betala tillbaka det? Nej just det, det blir ingen återbetalning utan notan får "vi" stå för.   

Troligen är det så och när vi ändå är inne på detta spår borde man kanske återinföra ättestupan. Jag vill bara ta hand om mig själv och min familj, inte en enda sekin ska gå till någon annan - vare sig gammal/ung, sjuk eller förolyckad.

  En parantes i detta sammahang, Moderaterna (knegarpartiet) har lämnat in en motion där man vill byta namn på en av årstiderna, ni vet vår-sommar-höst-vinter. Nu ska det tydligen vara MIN-sommar-höst-vinter:-)

 

Ändrades av Lipton
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    33

  • Krille

    22

  • Baa

    22

  • SatanG

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vi har vissa regler för oss som bor i Sverige,  och är Svenskar , och det tror jag att vi ska

vara glada för, men givet vis  ska dom inte vara för icke Svenskar,  sen  har vi bara att följa

dom regler som finns. Helt klart, alla följer inte dessa, men det kan vi inte göra mycket åt.

 

Vad vi inte vill ha, det är ett angivare samhälle, men tyvärr måste vi använda

det i bland och detta är beklagligt.

                                                                 UBG

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag vänder mig mot är dessa "utstuderade" pensionärer (ofta WT boende utanför tätortena i ombyggda sommarstugor) som gör detta med vilje för att spara en krona eller två (källa) när de gör sin resa till Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Det jag vänder mig mot är dessa "utstuderade" pensionärer (ofta WT boende utanför tätortena i ombyggda sommarstugor) som gör detta med vilje för att spara en krona eller två (källa) när de gör sin resa till Thailand. 

Oooops!

Helt plötsligt blev Flashback en trovärdig källa! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oooops!

Helt plötsligt blev Flashback en trovärdig källa! :crazy:

 

Trovärdig och säker om jag får säga det själv, brukar annars mest citera från denna mycket trovärdiga källan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag vänder mig mot är dessa "utstuderade" pensionärer (ofta WT boende utanför tätortena i ombyggda sommarstugor) som gör detta med vilje för att spara en krona eller två (källa) när de gör sin resa till Thailand. 

Inte riktigt på banan, vad är det som stör dig, de allra flesta behöver nog stoppa undan en sekin eller två för sina resor vare sig det är semester eller fritid av annan art!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt på banan, vad är det som stör dig, de allra flesta behöver nog stoppa undan en sekin eller två för sina resor vare sig det är semester eller fritid av annan art!

 

Att det är skattebetalare som får stå för fiolerna i slutändan för att en fattigpensionär skall få sig ett par nyp... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är skattebetalare som får stå för fiolerna i slutändan för att en fattigpensionär skall få sig ett par nyp... 

Och det baserar du på vad?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

30 års resande till Thailand

Och nu har du upptäckt att dina reskamrater från den tiden snyltar på dina skattepengar.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

30 års resande till Thailand

Hujedamej!

 

Vilket flygbolag åker du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu har du upptäckt att dina reskamrater från den tiden snyltar på dina skattepengar.

 

Våra

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är skattebetalare som får stå för fiolerna i slutändan för att en pensionär skall få sig ett par nyp... 

 

 

 

 

 

Är inte herrn ett exempel på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är skattebetalare som får stå för fiolerna i slutändan för att en pensionär skall få sig ett par nyp... 

 

 

 

 

 

Är inte herrn ett exempel på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte herrn ett exempel på det?

Tjatar du eller har du börjat stamma?

 

Nej, jag har bara besökt Thailand sedan 86 och det är bara 29 år!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjatar du eller har du börjat stamma?

 

 

Kan vara stamning eller en begynnande Parkingson.

 

Att du besökt LOS  i trettio år betyder inte  att du ska umgås med samma åldersgrupp som du gjorde för 30 år sen.

 

Tiden har sin gång, även för herrn, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem tycker du då ska betala för transporten?

 

/Krille

 

Samma personer som betalar för hit-transporten av kvotflyktingar, vore väl lämpligt??

Eller är det olika värde på människor?

Ändrades av dandic
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma personer som betalar för hit-transporten av kvotflyktingar, vore väl lämpligt??

Eller är det olika värde på människor?

 

Hahahaha klockrent, allhas lika värde!

 

 

Givetvis bör man ha lämplig försäkring om man bor i Thailand.

 

Men i allt detta gnäll om hur dyrt det är så ska man också komma ihåg att vård på statliga sjukhus inte är så fasansfullt dyrt, och det bör man klara som en pensionär med en liten buffert.

Man läser bara o dessa skräcksenarion där sjuka vårdas på extremdyra privata sjukhus, som ig endast är lämpliga för de som täcks av en försäkring eller har en riktigt fet plånbok?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma personer som betalar för hit-transporten av kvotflyktingar, vore väl lämpligt??

Eller är det olika värde på människor?

 

Dvs alla vi som betalar skatt i Sverige skall betala för kvotflyktigar + gamla HP´s som är utan försäkring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är stor skillnad mellan USA och Thailand, t.ex.

 

Jag var i New York och besökte min dotter när hon var inlagd för vård för åtta år sen och då kostade det 382.000 danska kronor för tre dygn, enligt SOS Internationel.

 

Jag är glad att det reglerades via en försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte förstå detta hat emot äldre svenskfödda män.

 I de flesta fall av de som valt att bosätta sig i Thailand på ålderns höst, tror jag att de flesta har haft en rejäl inkomst under arbetslivet, och betalat väsentligt mycket högre skatt än genomsnittspensionären.

Och sen när dom väljer bort svenska "villa-förorts-livet" på senare år. Då är dom helt plötsligt inte värda skiten under naglarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dvs alla vi som betalar skatt i Sverige skall betala för kvotflyktigar + gamla HP´s som är utan försäkring?

 

Hellre betalar jag för gamla HP som gjort mer än rätt för sig under arbetslivet, 

Det skulle vara jävligt skönt om vi svenskar slutar att bita sönder dom händer som fött oss.

  Själv är jag 45 år och har väldans långt till pensionen.

Och jag har ingen som helst vilja, eller planer på att bosätta mig utomlands, varken nu eller senare.

 

Men jag skulle med glädje betala sjukvård för en gammal svensk pensionär som råkat illa ut av sjukdom eller olycka,

istället för att håna o spotta på dom för dom inte har nån försäkring.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahahaha klockrent, allhas lika värde!

 

 

Givetvis bör man ha lämplig försäkring om man bor i Thailand.

 

Men i allt detta gnäll om hur dyrt det är så ska man också komma ihåg att vård på statliga sjukhus inte är så fasansfullt dyrt, och det bör man klara som en pensionär med en liten buffert.

Man läser bara o dessa skräcksenarion där sjuka vårdas på extremdyra privata sjukhus, som ig endast är lämpliga för de som täcks av en försäkring eller har en riktigt fet plånbok?

 

2005-2009 bodde jag i Thailand utan att vara försäkrad men det var ett medvetet val. Halva året var man ju ändå försäkrad när man var ute o jobbade. Skulle något ändå hända så får jag väl betala för det, sjukvården kan jag ta i Thailand och behöver inget ambulansflyg till gamla Svedala.

Sedan 2009 är jag försäkrad via frugans jobb, har funkat utmärkt de gånger den behövt användas.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Många gnäller att det är dyrt med vård i LOS Gumman blev biten av en tusenfoting för 2v sedan Åkte til en liten mottagningsstation De ringde efter Ambulans iväg till sjukhuset ung 5 km 

in för vård 15 min Salva omplåstring Hem allt fixat på ung 1 timme Gratis ( G är med Tassavan eller Ampöa Hjälper till vid olyckor o liknade ) 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...