Jump to content
IGNORERAD

Borde oförsäkrade pankisar förbjudas att åka till Thailand?


Cavemannen

Borde man ha dagsböter i Sverige?  

78 röster

  1. 1. Ska man införa samma system i Sverige som i Finland, böter grundad på inkomsten?

    • Javisst ska man det.
      16
    • Nej, absolut inte
      8
    • Ja men med tak för beloppet.
      3


Recommended Posts

Detta är ett problem, som egentligen inte alls hade behövt vara ett problem.

Det hade varit  en besparing för svenska staten (landsting),om den sjuka personen hade tagit vården i Thailand, och svenska landstinget hade betalat vården.

Istället för att samma person stannat i Sverige, och svenska landstinget hade stått för samma vård.

Men nu vill våra godhetsapostlar till politiker ha det på detta sätt. Då straffar man  åldrande svenska skattebetalare på detta vis.

 

Anledningen är ju inte så svårt att förstå. 

Ändrades av dandic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    33

  • Krille

    22

  • Baa

    22

  • SatanG

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror det är betydligt fler söndertankade och uppkörda ickepankisar som kör sig i botten, HP är ofta för trötta för att dumma sig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns också kortid--oter som Inte tar fram kortet i tid eller fel kort fel kod osv Dom kan handla efter 17.00 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett problem, som egentligen inte alls hade behövt vara ett problem. Det hade varit en besparing för svenska staten (landsting),om den sjuka personen hade tagit vården i Thailand, och svenska landstinget hade betalat vården. Istället för att samma person stannat i Sverige, och svenska landstinget hade stått för samma vård.

 

Njaeä, där håller jag inte med. Om svenskar fritt skulle få konsumera dyrbar thailändsk privat- och översjukvård på sina landstings bekostnad så  är jag övertygad om att det skulle bli dyrt i slutändan. Att sen räkningarna för detta måste betalas med antingen höjd landstingsskatt eller ännu fler nedlagda sjukhus och vårdcentraler tror jag inte är så populärt bland dom som inte kan eller vill lämna Sverige för att få sin vård.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Tydligen svårt för pensionärer att teckna försäkring, så varför inte kunna deponera lite stålar hos ambassaden som täcker en sjuk/död-transport hem...

 

Kolla vad en assisterad sjuktransport kostar så kan du konstatera att de flesta pankisar får sitta i stadsparken och mata duvdjävlarna resten av livet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla vad en assisterad sjuktransport kostar så kan du konstatera att de flesta pankisar får sitta i stadsparken och mata duvdjävlarna resten av livet.

Stadsparken i Örebro är en oas,där sitter jag gärna och kikar på folk.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla vad en assisterad sjuktransport kostar så kan du konstatera att de flesta pankisar får sitta i stadsparken och mata duvdjävlarna resten av livet.

 

Vem tycker du då ska betala för transporten?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas att alla som reser utan reseförsäkring, känner till risken med det, så då får dom väl själva stå för konsekvenserna av sitt handlande..

Så har man inte råd med en sjukförsäkring, är det väl bara att flytta hem igen..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta pensionärer som åker ner till Thailand åker ner oförsäkrade med vilje för de vet att om de blir sjuka så kommer de alltid få hjälp av svenska ambassaden med sjukhusvård, hemtransport odyl.

Många gånger hamnar notan på både 100-200 000 kr, och hur har en fattigpensionär råd att betala tillbaka det? Nej just det, det blir ingen återbetalning utan notan får "vi" stå för.    

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta pensionärer som åker ner till Thailand åker ner oförsäkrade med vilje för de vet att om de blir sjuka så kommer de alltid få hjälp av svenska ambassaden med sjukhusvård, hemtransport odyl.

Många gånger hamnar notan på både 100-200 000 kr, och hur har en fattigpensionär råd att betala tillbaka det? Nej just det, det blir ingen återbetalning utan notan får "vi" stå för.

Parasiter..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Vem tycker du då ska betala för transporten?

 

/Krille

 

Vad menar du???

Jag svarade på Benriach inlägg.

 

För min del så skulle det kunna funka med att du får inte ut något pass om du inte har ett avtal om en försäkring, avtalet ska dessutom i så fall vara knutet till passet så det blir dyrare för de som "förlorar" sina pass.

 

Jag har försäkring och skulle inte resa utan.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta pensionärer som åker ner till Thailand åker ner oförsäkrade med vilje för de vet att om de blir sjuka så kommer de alltid få hjälp av svenska ambassaden med sjukhusvård, hemtransport odyl.

Många gånger hamnar notan på både 100-200 000 kr, och hur har en fattigpensionär råd att betala tillbaka det? Nej just det, det blir ingen återbetalning utan notan får "vi" stå för.    

 

Få de verkligen hjälp hem? Varför alla snyfthistorier i media om så är fallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

De flesta pensionärer som åker ner till Thailand åker ner oförsäkrade med vilje för de vet att om de blir sjuka så kommer de alltid få hjälp av svenska ambassaden med sjukhusvård, hemtransport odyl.

Många gånger hamnar notan på både 100-200 000 kr, och hur har en fattigpensionär råd att betala tillbaka det? Nej just det, det blir ingen återbetalning utan notan får "vi" stå för.    

De får ingen sådan hjälp av staten

http://www.regeringen.se/sb/d/9366

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ambassaden kan hjälpa med kontakter till SoS alarm i Gopenhagen och dyl. Kontakt med anhöriga också. Vissa fall kan man få ekonomiskt bistånd som man är återbetalnings skyldig.

Praxis är väl att det ska finnas garant för lånet om det beviljas.

Ur Lag (2003:491) om konsulärt ekonomiskt bistånd http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2003491-om-konsulart-ek_sfs-2003-491/

 

Rätten till bistånd 

Den som har råkat i nöd eller annan svårighet i utlandet och därför behöver ekonomisk hjälp har rätt till konsulärt ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt och det är skäligt att bistånd lämnas

Bistånd lämnas med skäligt belopp för nödvändiga kostnader.

Bistånd kan även lämnas för avliden person enligt föreskrifter som meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

kycklingen

Jag tycker att "vi barn" ska hjälpa till att betala när våra pensionerade fäder vill åka till Thailand utan försäkring om olyckan skulle vara framme.

Jag skulle inte tveka att betala för att hjälpa min Far om han behöver det.

De flesta av er här tvekar inte att betala för era svärföräldrar och div släktingar som er fru har i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att "vi barn" ska hjälpa till att betala när våra pensionerade fäder vill åka till Thailand utan försäkring om olyckan skulle vara framme.

Jag skulle inte tveka att betala för att hjälpa min Far om han behöver det.

De flesta av er här tvekar inte att betala för era svärföräldrar och div släktingar som er fru har i Thailand.

 

Det håller jag absolut med om. Tyvärr är det nog inte alla som kan betala för så lång tid när sjukhusräkningen börjar kosta 20 000 kr per dag och en hemtransport kan kosta ett antal hundra tusen.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta pensionärer som åker ner till Thailand åker ner oförsäkrade med vilje för de vet att om de blir sjuka så kommer de alltid få hjälp av svenska ambassaden med sjukhusvård, hemtransport odyl.

Många gånger hamnar notan på både 100-200 000 kr, och hur har en fattigpensionär råd att betala tillbaka det? Nej just det, det blir ingen återbetalning utan notan får "vi" stå för.    

Detta stämmer inte helt o hållet , möjligtvis, i speciella fall kan ambassaden hjälpa till med någon form av garanti, helt säkert kommer jag inte ihåg detaljerna men detta var ett av de frågetecken som ambassadören Klas Molin rätade ut när han besökte "pankisparasiterna" i Udon

Dessutom tror jag inte så värst många av dagens "parasiter" kan betraktas som fattigpankisar emedan pensionerna för oss är relativt bra!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Japp, oförsäkrade pankisar borde förbjudas åka till Thailand.

Dessutom borde folk med ett IQ understigande 120 förbjudas från att rösta.

Och folk med ett BMI över 25 bör förbjudas från att vistas i publika utrymmen.

Och ynglingar under 40 borde förbjudas använda sociala media eller vistas utomhus utan målsmans närvaro. 

 

Någon jävla ordning måste det ändå vara även i en demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att "vi barn" ska hjälpa till att betala när våra pensionerade fäder vill åka till Thailand utan försäkring om olyckan skulle vara framme.

Jag skulle inte tveka att betala för att hjälpa min Far om han behöver det.

Jag skulle inte tveka att se till så föräldrarna hade en riktig försäkring innan dom åkte...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaeä, där håller jag inte med. Om svenskar fritt skulle få konsumera dyrbar thailändsk privat- och översjukvård på sina landstings bekostnad så  är jag övertygad om att det skulle bli dyrt i slutändan. Att sen räkningarna för detta måste betalas med antingen höjd landstingsskatt eller ännu fler nedlagda sjukhus och vårdcentraler tror jag inte är så populärt bland dom som inte kan eller vill lämna Sverige för att få sin vård.

 

Fritz..

Självklart skulle det bli dyrare, idag får ju dessa personer inte nån sjukvård överhuvudtaget betald av landstingen, om de blir sjuka utanför EU.

Trots att de har haft samma skattetryck som dom som väljer att stanna kvar inom EU's gränser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej varför skulle oförsäkrade förbjudas att överhuvudtaget åka någon stans i världen.

Vore helt lämpligt att bli av med dessa, om det på något vis gick att ordna.

 

Men tyvärr är det inte så enkelt, oförsäkrade får vara i Sverige  !!

 

                                                                                  UGB

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, oförsäkrade pankisar borde förbjudas åka till Thailand. Check

Dessutom borde folk med ett IQ understigande 120 förbjudas från att rösta. Check

Och folk med ett BMI över 25 bör förbjudas från att vistas i publika utrymmen. Check

Och ynglingar under 40 borde förbjudas använda sociala media eller vistas utomhus utan målsmans närvaro. Check

Någon jävla ordning måste det ändå vara även i en demokrati.

Phu, klarade dina kriterier galant..

Dax att boka resan...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...