Jump to content
IGNORERAD

det där med reseförsäkring...


Nack Laeng

Recommended Posts

Hej

 

"Pappan hittades medvetslös i Kambodja där han är bosatt för snart två veckor sedan"

 

"Min far hittades medvetslös kl 20.00 lokal tid onsdagen den 18/2-2015 i Kambodja där han bor sedan 2012"

 

 

 

De menar nog att han varit sjuk i två veckor

 

 

Puman

 

Sällsynt usel svenska i blaskan-men korrläsning försvann för många år sedan.

 

Massvis med skandinaver bor i asien oförsäkrade eller uselt försäkrade-och när det händer något så är de rökta.

 

Hade han skrivit sig hos sin dotter i Sverige hade han kunnat få en helårsförsäkring för mellan 3000-5000 per år.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    25

  • Soengsang

    24

  • leifen

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Sällsynt usel svenska i blaskan-men korrläsning försvann för många år sedan.

 

Massvis med skandinaver bor i asien oförsäkrade eller uselt försäkrade-och när det händer något så är de rökta.

 

Hade han skrivit sig hos sin dotter i Sverige hade han kunnat få en helårsförsäkring för mellan 3000-5000 per år.

Hmm, trygg-hansa vill ha 1800:- för 45 dagar. Och över 70 bast så är man inte välkommen (tja, inte direkt i alla fall) men så gammal har jag inte blivit än.

 

Var hittar du en försäkring på 3000kr/år, skulle vara mumma för mig.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, trygg-hansa vill ha 1800:- för 45 dagar. Och över 70 bast så är man inte välkommen (tja, inte direkt i alla fall) men så gammal har jag inte blivit än.

 

Var hittar du en försäkring på 3000kr/år, skulle vara mumma för mig.

 

Länsförsäkringar- Arbeta och studera utomlands heter den.

 

Baseras på att du har en hemförsäkring i Sverige i LF, eller där du är skriven i sverige har en hemförskring i LF.. Gäller ett helt år och jag som är 46 får betala 3244:- för ett år.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Länsförsäkringar- Arbeta och studera utomlands heter den.

 

Baseras på att du har en hemförsäkring i Sverige i LF, eller där du är skriven i sverige har en hemförskring i LF.. Gäller ett helt år och jag som är 46 får betala 3244:- för ett år.

Låter ju vettigt, får väl börja snoka igen. Jag trodde jag valde rätt för nåt år sen - men behoven förändras ju.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att försäkrings skulle vara obligatoriskt. Det är inte svårt inte heller någon astronomisk summa. GODA reseförsäkring eller en Thailänsk. Se till att ha bra kredit på några kontokort kan vara väldigt bra i nödsituationer. Som jag skrivit i den här tråden så säljer gumman thaiförsäkring. Upp till 65 år får man en riktig bra en. Men hennes bolag försäkrar upp till 75 med begränsning. Det man ska tänka på att det inte riktigt går att gämföra en thaiförsäkring med reseförsäkring. Du får bla inte någon resa tillbaka till Sverige (vad man nu ska göra där).

Bara höra av sig om någon är intresserad men du måste bo i Pattaya med omkrets.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Länsförsäkringars Utlandsvistelse för mina 6 månader och betalade 3626kr som 61 år fyllda.

 

Dock får jag en rabatt på den ordinarie hemförsäkringen då jag inte kan nyttja resedelen om 45 dagar och vara dubbelförsäkrad under den perioden.

 

Försäkringen Utlandsvistelse

täcker även egendom för lösöre upp till 50.000SEK.

Ansvar upp till 5 miljoner SEK per skadetillfälle,

Rättsskydd högst 200.000SEK per tvist

Överfallsskydd 1.000.000SEK per skadetillfälle,

Krisförsäkring högst 10.000SEK

Hemresa vid katastrof upp till 10.000SEK.

Kontanter 3.000SEK.

 

Avbeställningskydd upp till 45.000SEK

Sjukdom eller olycka för förlorad resa 5.000SEK

Ersättningsresa 1000SEK/dag upp till 15.000SEK.

 

Försenat flyg över 8 timmar med 1000SEK och ytterligare 1000SEK över 36 timmar.

Försenat bagage över 8 timmar 1000SEK per kolli och ytterligare 1000SEK efter 36 timmar.

 

Självrisk 1500SEK per skada eller 20% vid ansvar och rättstvist.

 

Sjukförsäkring för vårdkostnader utan begränsning och fri hemtransport.

Vid sjukdom 60 dagar vårdtid och vid olycksfall upp till 3 år.

 

 

Invaliditets- och dödsfallsförsäkring vid olycksfall enligt regler om prisbasbelopp.

 

 

Denna känns rätt omfattande och bra då jag hyr hus.

 

Skulle aldrig chansa med detta, när en hemtransport kan kosta över 1 mille och före det en dyr sjukhuskostnad i Thailand eller där jag är.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Står i valet och kvalet, skall jag resa utan försäkring (förutom de första 45 dagarna) eller inte. Kostar över 1800kr för 45 dagar till - vilket känns ganska mycket pengar när det inte verkar hända nåt (och gör det det så fick jag betala själv).

 

Hur gör ni som är borta lite längre? bara för att kolla, står säkert i tråden men det kanske har kommit nåt nytt.

Av erfarenhet vill jag rekomendera dig att ALLTID ha försäkring. Som ett exempel hänvisar jag till min senaste resa då min pappa bröt benet.

Han sa före resan att han behöver ingen försäkring för han blir inte sjuk. Han tyckte 7.000kr var för dyrt för 2mån p.g.a hög ålder är det så dyrt.

Men jag tvingade honom att teckna en försäkring och tur var väl det med facit i handen.

Ambulans transport och första dygnet på sjukan före operation var räkningen redan på 46.000baht. Sen vad den hamnade på efter 4v inkl hemtransport

med 1 läkare och en skötare fick jag aldrig reda på.

 

//Broskan

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt så betalade jag 23kr/dag från dag 46 för förlängning av resedelen i hemförsäkringen som fyllda 60 år.

 

Så 45 dagar extra för en junior under 50 år kan inte bli mer än 600 - 800kr.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När man vet hur hälso- och olycksfallsförsäkringar är konstruerade inser man snabbt att det är intill meningslöst för en som primärt är bosatt i ett EU-land att teckna en thailändsk hälso- och olycksfallsförsäkring.

 

Detta gäller i synnerhet för alla nordbor som på det ena eller andra sättet ändå har tillgång till ett allmänt och obegränsat försäkringsskydd och där man inte i förväg behöver veta vilken sjukdom/olycka som evtl kommer att drabba en och där man inte behöver vara precis nyfödd och kärnfrisk för att kvalificera sig som försäkringstagare.

 

Alla privata och andra försäkringslösningar i Sverige baseras i grund och botten på denna allmänna försäkring. Det som man köper med en tex en privat rese- och olycksfallsförsäkring är  endast specifika tillägg.

 

En reseförsäkring är därför i första hand en hemreseförsäkring, just för att, om situationen så kräver, få tillgång till denna väldiga och för försäkringsbolaget kostnadsfria resurs. Visserligen betalar man för en stationär behandling i landet där  olyckan/sjukdomen skedde men det tar inte många dagars intensivvård tills det blir lönsammare med att ordna en kontrollerad hemtransport med ambulansflyget om situationen så kräver.

 

Det finns ingen försäkring i Thailand som matchar upp till detta och skulle man mot förmodan försöka kombinera fram ett motsvarande och heltäckande försäkringsskydd så kommer man väldigt snabbt upp i rent astronomiska belopp. Mao skulle försäkringen ta mer än 90% av hela budgeten för resan/uppehället i Thailand.

 

För min del har jag efter ganska omfattande utredningar och jämförelser (med faktiska olycksfall) kommit fram till att ha min hemförsäkring (tillhörande bostadsrätt i Sverige) hos Länsförsäkringar. Detta gör att jag får ett utökad försäkringsskydd gratis i 45 dagar för varje resa varefter jag betalar ca 20 kr/dygn  för resterande resdagar.

 

Eftersom jag bruka åka hem till Sverige 2 ggr/år där jag stannar sammanlagd i ca 4 månader kommer min årskostnad att ligga på ca kr 3100 kr/år (= 20 kr x (365-120-90)) . Detta tycker jag är ett överkomligt pris för en heltäckande försäkringslösning med tillgång till thailändska sjukvårdsresurser i toppskiktet. Inte heller behöver jag oroa mig om att jag är tillräckligt försäkrad mot skadan/sjukdomen som evtl drabbar just mig när det händer.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Står i valet och kvalet, skall jag resa utan försäkring (förutom de första 45 dagarna) eller inte. Kostar över 1800kr för 45 dagar till - vilket känns ganska mycket pengar när det inte verkar hända nåt (och gör det det så fick jag betala själv).

 

Hur gör ni som är borta lite längre? bara för att kolla, står säkert i tråden men det kanske har kommit nåt nytt.

Jag måste råda dig att betala för de extra 45 dagarna. Thailand är ett livsfarligt land, näst farligast i värden när det gäller trafikolyckor.  Sen har vi en hel rad otäcka sjukdommar som kan ge katastrofala konsekvenser. Det kan bli långa sjukhusvistelser som inte går att betala och kanske dessutom måste skötas hemma i sverige, då måste du få ambulansflyg hem. Det kostar typ 500 000-1 milj kr. Jag säger det til alla jag träffar, målar gärna upp skräckcenarios också, för det är sant, det kan hända. Ta ej risken.

Ändrades av Horst
Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Om jag minns rätt så betalade jag 23kr/dag från dag 46 för förlängning av resedelen i hemförsäkringen som fyllda 60 år.

 

Så 45 dagar extra för en junior under 50 år kan inte bli mer än 600 - 800kr.

Fyllda 41 så fick jag betala 2081kr för 45 dgr til utöver hemförsäkringen hos Länsförsäkringar i våras.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Fyllda 41 så fick jag betala 2081kr för 45 dgr til utöver hemförsäkringen hos Länsförsäkringar i våras.

Japp det är lite under det jag hamnade på åxå. Dyrt som fan. Hade jag varit under 45 så hade det varit halva den kostnaden dock.

 

Hutlösa priser tycker jag, då jag inte råkat ut för nåt som försäkringen täckt än.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyllda 41 så fick jag betala 2081kr för 45 dgr til utöver hemförsäkringen hos Länsförsäkringar i våras.

Väldigt märkligt med sådana skillnader hos samma bolag.

 

Omfattade tillägget på försäkringen av mer än en person?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hutlösa priser tycker jag, då jag inte råkat ut för nåt som försäkringen täckt än.
Då behöver man nog inte försäkringen alls, :lol:

 

Ursäkta mig men hur i helevete kan man ens tänka sig att resa/bo i Asien utan giltig försäkring? Själv betalar jag 34 SEK per dygn för en

reseförsäkring hos Gouda utan egendomsförsäkring. Det blir i runda slängar 11 000 SEK om året 365-45x34 = 10 880 SEK Åldern 54 just nu.

Den har funkat bra, har inte varit sjuk eller behövt sjuhusvård så jag är nöjd. :good: :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Då behöver man nog inte försäkringen alls, :lol:

 

Ursäkta mig men hur i helevete kan man ens tänka sig att resa/bo i Asien utan giltig försäkring? Själv betalar jag 34 SEK per dygn för en

reseförsäkring hos Gouda utan egendomsförsäkring. Det blir i runda slängar 11 000 SEK om året 365-45x34 = 10 880 SEK Åldern 54 just nu.

Den har funkat bra, har inte varit sjuk eller behövt sjuhusvård så jag är nöjd. :good: :good:

 

Har ju betalat för försäkring hitintills, men det är ändå en avsevärd del av kostnaden för resan som bara går upp i rök.

 

Jag menar dom nästan 11.000 kr hade du nog kunnat ha till annat. Hade försäkring men fick ändå betala 14.000 kr själv på en resa (hade åxå GOUDA). Lite trist, var ju inte så jäkla mycket pengar - men försäkringsbolagen letar ju alltid efter kryphål för att slippa betala.

 

Men alla verkar vara överens om att man skall ha en, så jag får väl se till att skaffa en igen. Även om det tar emot.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar ca 7500 sv kr /år för Olycksfall och Sjukföräkring här i Thailand. Jag har ett 25års kontrakt så jag är försäkrat till minst 78år ålder utan undantag.  

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag menar dom nästan 11.000 kr hade du nog kunnat ha till annat.
Hade jag fått hjärtinfarkt och tvingats gå igenom en ballong operation som hade kostat 1,5 miljoner THB hade jag nog mer glädje av de pengar på mitt konto än att använda de för sjuhuskostnader. Men livet är ju full av val, och en försäkring teckanr man ifall det händer nåt. Har fått ovilligt följa dessa superhjältar som skryter om att inte ha försäkring, men efter några år vistelse i Thailand, ofta kring stenbord, gnäller om att ambassaden inte betalar deras hemresa när de är i så pass dåligt kondition att de helt enkelt inte kan flyga utan assistans, de är vissa krav även för rullstolbunden inom flyget.

 

För övrigt är et yttters sällan man anlitar en ambulansflyg för hemtransporten, utan i sjuktransport reserveras fyra platser i Busines med följeslagare, oftast läkare och sjuksköterska och kostnaden för det ligger troligen nånstans över 100 000 SEK, bara för den transporten. Ambulansflyget används om man ligger i respiratorn eller kan inte vistas i höga höjder till exempel, då är det ett flygplan som är avsett för sjuktransport, mitt exempel går i regularflyget dock liggande på en brits

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hade jag fått hjärtinfarkt och tvingats gå igenom en ballong operation som hade kostat 1,5 miljoner THB hade jag nog mer glädje av de pengar på mitt konto än att använda de för sjuhuskostnader. Men livet är ju full av val, och en försäkring teckanr man ifall det händer nåt. Har fått ovilligt följa dessa superhjältar som skryter om att inte ha försäkring, men efter några år vistelse i Thailand, ofta kring stenbord, gnäller om att ambassaden inte betalar deras hemresa när de är i så pass dåligt kondition att de helt enkelt inte kan flyga utan assistans, de är vissa krav även för rullstolbunden inom flyget.

 

För övrigt är et yttters sällan man anlitar en ambulansflyg för hemtransporten, utan i sjuktransport reserveras fyra platser i Busines med följeslagare, oftast läkare och sjuksköterska och kostnaden för det ligger troligen nånstans över 100 000 SEK, bara för den transporten. Ambulansflyget används om man ligger i respiratorn eller kan inte vistas i höga höjder till exempel, då är det ett flygplan som är avsett för sjuktransport, mitt exempel går i regularflyget dock liggande på en brits

 

Kan hålla med om allt du skriver och det är därför jag har haft försäkring hitintills, men det känns fortfarande svindyrt för nåt som jag aldrig (trots skador/sjukhusbesök) lyckats använda.

Tja, jag hade kunnat få tillbaka 20kr på min sjukhusvistelse i HuaHin när självrisken var dragen. Ides inte ens tjafsa om det.

 

Samma med sakförsäkringar, jag anar att jag har betalt mer i försäkringar för tex snöskotern eller bilen än vad dom är värda idag. Men sånt vågar jag inte ens räkna på.

 

Men som sagt, så skaffar jag väl mig en såndär försäkring igen. Även om det svider.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Väldigt svärt att ta ställning varför su fått betala själv trots försäkring näe man inte vet skälet. Men personligen sover jag bättre när jag vet att jag har ekonomiskt skydd vid sjukdom, värd mmycket för mig. Betalar gärna för sinnesro. Jag är ingen stålman inte

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Thailändska staten sponsrar en reseförsäkring for turister, heter Thailand Travel Shield. Det finns två planer att välja på och för den billigaste kostar det 6.900 THB för att försäkra sig ett helt år! Nån som provat detta, tycker att den verkar intressant. Man tecknar den on-line på http://www.tourismthailand.org/ThailandTravelShield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att försäkrings skulle vara obligatoriskt. Det är inte svårt inte heller någon astronomisk summa. GODA reseförsäkring eller en Thailänsk. Se till att ha bra kredit på några kontokort kan vara väldigt bra i nödsituationer. Som jag skrivit i den här tråden så säljer gumman thaiförsäkring. Upp till 65 år får man en riktig bra en. Men hennes bolag försäkrar upp till 75 med begränsning. Det man ska tänka på att det inte riktigt går att gämföra en thaiförsäkring med reseförsäkring. Du får bla inte någon resa tillbaka till Sverige (vad man nu ska göra där).

Bara höra av sig om någon är intresserad men du måste bo i Pattaya med omkrets.

//G

Som utskriven och over 61 sa galler det att lasa det finstilta. Att jag har betalt ar inte detsamma som jag har ratt till det. Stroke, hjartattack, glom det kan gora listan langre. Vet jag hade BUPA innan o det forsta de fragade var hur mycket ar du forsakrad for. Sen skulle jag skriva pa in blanco. Komma som turist eller icke utskriven ar annorlunda.

Har en van med mamma engelsk och dement, mycket dyra rakningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som utskriven och over 61 sa galler det att lasa det finstilta. Att jag har betalt ar inte detsamma som jag har ratt till det. Stroke, hjartattack, glom det kan gora listan langre. Vet jag hade BUPA innan o det forsta de fragade var hur mycket ar du forsakrad for. Sen skulle jag skriva pa in blanco. Komma som turist eller icke utskriven ar annorlunda.

Har en van med mamma engelsk och dement, mycket dyra rakningar.

Den försäkring som jag har inga undantag vad jag vet. Gäller för hjärtatack och stroke det vet jag till 100%

Jo självmord får man inget för.Jag tycker att det känns lite tryggt att ha en försäkring OM det skulle hända nått. Jag är glad om det inte händer nått.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Den försäkring som jag har inga undantag vad jag vet. Gäller för hjärtatack och stroke det vet jag till 100%

Jo självmord får man inget för.Jag tycker att det känns lite tryggt att ha en försäkring OM det skulle hända nått. Jag är glad om det inte händer nåttKan du gem\

Vilket bolag ar det. AIS... finns manga.  eller     jag har legat pa sjukhus.....     ett antal ganger...     har bott har i sju ar..    som utskriven...      om du kan visa mig vilka rattigheter jag har jag har...       sa skulle du gora livet enklare for migt o andra...       jag vet vad som galler nar jag ligger pa britsen...      kan skriva mera om mina personliga erfarheter...     ha en bra dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Den försäkring som jag har inga undantag vad jag vet. Gäller för hjärtatack och stroke det vet jag till 100%

Jo självmord får man inget för.Jag tycker att det känns lite tryggt att ha en försäkring OM det skulle hända nått. Jag är glad om det inte händer nått.

Vilket bolag.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall jag skriva detta..    Ibland sa blir jag sa trott. Ska jag skriva detta eller......     Kom in till Mharadt i Chiangmai  hospital med en remiss..              inte vard ett skit..  blev forbannad... bet mig i tungan. skall jag halla truten...     nej.    som gammal sjoman star man form an vad man sager. tittade pa lakaren eller. e han dum eller... kunde ite halla igen.... Inte fan gar jag dit om jag inte har problem...     nu vet jag gick trill Mc Gormick  betalade men fick besked..     hade blodforgiftning ...  jag fick all hjalp...    Finns bra lakare o daliga.. Har kannt mig trygg nar jag gar dit, lakar5ens id nummer.. de pratar engelska jag forstar..      notan ..    notan under tio tusen...    tog kontakt med min fru....     Kan bara saga en sak......     jag vill alltid ga dit sa lange jag bor har...      det nya ar du bhover inte vanta mer an 20 min..   medicinen ar dyrare ingen copy....     up to you       pa thai     Lyat phen phit         inte bitter men behovde skriva av mig                     tar      en EXport mer.      de som inte provat pa      Singha light 3.5 procent.   ny..... Jag hade BUPA innan.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...