Jump to content
IGNORERAD

det där med reseförsäkring...


Nack Laeng

Recommended Posts

Här är en kopia på mitt inlägg i en annan försäkringstråd

 
 

från januari.

 

Den här försäkringen innefattar obegränsad "nödvändig" olycksfall & sjukvård samt ev. hemtransport.

Ansvarighetsskydd på SEK5 miljoner mm.mm.

 

Har just köpt kompletterande försäkring Gouda Senior (för över 70 år) per telefon från Thailand, då mina 45 dagar på hemförsäkringen (LF) gått ut och ej gick att förlänga då den gått ut :huh: 

 

Kostade startavgift SEK294  + SEK44 /dag i 1-365 dagar  Kan betalas via kort eller giro (internetbank)

 

Jag har valt bort egendoms och semester/bagage/försenat flyg mm, men full (obegränsad) sjuk/hemtransport-försäkring.

 

Länk till Gouda Seniorreseförsäkring:   http://www.gouda-rf.se/page2114.aspx

 

Helt överkomligt c:a SEK1350 /månad + startavgiften!!

 

Johan

 

PS. Under 70 år ungefär SEK35/dag

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    25

  • Soengsang

    24

  • leifen

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kolla gärna med BUPA också, dom har jag och min fru använt i många år, fungerar alldeles utmärkt.

Dyrt? nej, det tycker jag inte. I Sverige betalar man ju landstingsskatt, vilket blir dyrare än att ta en

bra försäkring här i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags att byta då eller i alla fall kolla vad du kan få i stället? 

//G

Hade kunna tagit en i de belopp du nämner, men min är "maxad" men ok, jag hör av mig i höst då det är dags igen.

 

Annars hade jag nästa gång tänkt undersöka möjligheterna via en mäklare, inte en representant för ett specifikt försäkringsbolag, som givetvis endast vill sälja dennes försäkring.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan fixa en jäkligt bra försäkring åt dig, om du bor i krokarna. Bara höra av sig.

BYW det är thailife.

//G

Inte aktuellt för mig då jag fortfarande bor i Sverige och bara är här som turist 6 månader på vintern.

 

Har en försäkring med länsförsäkringar som kallas "Utlandsvistelse" och kostar 3500kr i tillägg.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en kopia på mitt inlägg i en annan försäkringstråd

 
 

från januari.

 

Den här försäkringen innefattar obegränsad "nödvändig" olycksfall & sjukvård samt ev. hemtransport.

Ansvarighetsskydd på SEK5 miljoner mm.mm.

 

Har just köpt kompletterande försäkring Gouda Senior (för över 70 år) per telefon från Thailand, då mina 45 dagar på hemförsäkringen (LF) gått ut och ej gick att förlänga då den gått ut :huh: 

 

Kostade startavgift SEK294  + SEK44 /dag i 1-365 dagar  Kan betalas via kort eller giro (internetbank)

 

Jag har valt bort egendoms och semester/bagage/försenat flyg mm, men full (obegränsad) sjuk/hemtransport-försäkring.

 

Länk till Gouda Seniorreseförsäkring:   http://www.gouda-rf.se/page2114.aspx

 

Helt överkomligt c:a SEK1350 /månad + startavgiften!!

 

Johan

 

PS. Under 70 år ungefär SEK35/dag

 

Men den är ju inte aktuell för en fast boende, utflyttad..utan endast för turist på resa!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade kunna tagit en i de belopp du nämner, men min är "maxad" men ok, jag hör av mig i höst då det är dags igen.

 

Annars hade jag nästa gång tänkt undersöka möjligheterna via en mäklare, inte en representant för ett specifikt försäkringsbolag, som givetvis endast vill sälja dennes försäkring.

Intressant med där med maxad . Vet inte om min är maxad men jag får en svit på Bangkokhospital med folk som springer och tar hand om mig. Och doktorn kan väl helrenovera mig. Hur mycket betalar du per år? Vilket bolag? Ursäkta att jag är nyfiken tycker det är intressant med försäkringar. 

Ja man ska vara noga när man köper en försäkring. En mäklare kanske kan hjälpa men jag tror att dom i första hand säljer den försäkring som ger DOM mest i den egna plånboken Inte vad som är bäst för dig. Det får man nog försöka klura ut själv. Och det är inte alls lätt. 

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med där med maxad . Vet inte om min är maxad men jag får en svit på Bangkokhospital med folk som springer och tar hand om mig. Och doktorn kan väl helrenovera mig. Hur mycket betalar du per år? Vilket bolag? Ursäkta att jag är nyfiken tycker det är intressant med försäkringar.

Ja man ska vara noga när man köper en försäkring. En mäklare kanske kan hjälpa men jag tror att dom i första hand säljer den försäkring som ger DOM mest i den egna plånboken Inte vad som är bäst för dig. Det får man nog försöka klura ut själv. Och det är inte alls lätt.

//Gustav

Med maxad menade jag bara att jag valt de högsta beloppen i alla de val man gör, visst hade jag kunnat komma billigare undan, med några andra val, men jag har råd så det är inga problem.

Den inefattar också en bra livförsäkring, där valde jag inte det mest exlusiva alternativet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

ThaiLife gumman säljer försäkringar åt dom. 

//G

"A Thai company for Thai people" står det på deras hemsida och det står Life insurance, inte health insurance.

Jag är skeptisk..

Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden var att han Hade försäkring, en amerikansk försäkring som dom av nån anledning inte godkände, hans son fick lägga ut 1-1½ miljon bath ur egen ficka.

 

sen så låg han om jag minns rätt på på Bangkok Pattaya Hospital som verkar va ett skitställe, så fort kompisen försökte flytta pappa till ett annat sjukhus så vart han hastigt sämre, dom debiterade fantasisummor för smågrejer.

 

ett tag efter att pappan avlidit så fick dom stålar av försäkringsbolaget.

Vad jag kommer ihåg så hade han bara en olyksfall försäkring som var väldigt billig. Han var ju ganska kända för att vara "ekonomisk".

Flyttades han inte till ett sjukhus utanför Pattaya efter ett tag. Kommer inte ihåg allt.

Träffar du hans grabb något nu. Har inte sett han på länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det där med försäkringar är inte lätt, ser bra ut tills man börjar läsa villkoren. Jag åkte ju på att betala själv då jag "använt alkohol" under samma dag som jag blev inlagd.

Chansen för att jag inte skall ta mig en öl eller ett glas vin (om jag känner mig rik) till maten tex på resa när jag inte jobbar är minimal, så i princip så kan dom alltid komma med undanflykten att jag var påverkad.

 

Att undantaget även gäller andra [illegala] droger kan jag förstå, men vafan alkohol är ju lagligt.

 

Nu förlängde jag bara min hemförsäkrings resedel, och hoppas att det inte händer nåt denna gång.

 

Men jag trodde att gouda som jag använde sist var bra. Tji fick jag. Först betalade jag dom 1000kr ungefär för den delen (tiden) som inte hemförsäkringen täcker och sen fick jag slanta upp 14.000 kr för det som gouda inte ville betala.

 

Men att jämföra försäkringar är ju ett jättejobb, Läser man så står det ungefär: Inga problem - du är försäkrad för allt förutom om... och sen är det en jäkla massa undantag.

Man skall fan vara jurist för att fatta alla undantag. Samma med min hemförsäkring, med tilläg för BRF. Den gäller om det inte finns en annan försäkring som täcker skadan.

Nu är det ju så att BRFen har försäkrat kåkarna mot brand, stora vattenskador osv med en självrisk på 22.000 kr tror jag det var. Den jäkla försäkringen gjorde att min hemförsäkring inte gällde när jag fick en vattenläcka som rann ner i grannens kök.

 

Nu kostade bara pysslet med att återställa köket, lite färg och nån tapet (2.200kr) men det fick jag slanta upp, min hemförsäkring tog inte den smällen och BRF ville inte ta den kostanden heller. Grannen var ju dessutom inte försäkrad - annars hade jag nog kunnat klara mig med att betala hans självrisk. Vill ju bo kvar där i grannsämja, och det var ju från min lägenhet vattnet kom. Så jag betalade målarna eller vad det nu var för tjommar som fixade till skadorna och såg glad ut.

 

Men, det är inte 5 minuters jobb att välja rätt försäkring. Inte för mig i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Denna försäkring skrevs det lite om innan jul.

 

http://www.tourismthailand.org/ThailandTravelShield/

 

Visserligen ingen hemtransport.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har visat denna tidigare. Verkar helt ok. Dessutom gäller den tills man är 70 bast. 30.000 Baht för ett år om man är mellan 61 till 70 år.

Billigare om man önskar mindre skydd oavsett ålder.

Yngre billigare. Har inte denna själv. Har haft AIA i alla år. 

 

http://www.kasikornbank.com/EN/Personal/Insurance/Generalinsurance/HealthProtect/Pages/HealthCareProtect.aspx

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

"A Thai company for Thai people" står det på deras hemsida och det står Life insurance, inte health insurance.

Jag är skeptisk..

Ja vad ska man svara, Dom är ett av dom största Thailänska försäkringsbolaget med väldigt gott ryckte. Vad är du skepptisk mot? Att dom försäkrar thailändare i Thailand eller? 

 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även haft min plastdotter försäkrad i AIA. Sjuk o olycksfall.  Hon har fått dengeunfeber två ggr.

Kanonsjukvård, eget rum med tv,air,kylskåp m.m

Plus att det båda ggr har ramlat in en check med Posten på 1000 Baht/per dygn hon var inlagd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har visat denna tidigare. Verkar helt ok. Dessutom gäller den tills man är 70 bast. 30.000 Baht för ett år om man är mellan 61 till 70 år.

Billigare om man önskar mindre skydd oavsett ålder.

Yngre billigare. Har inte denna själv. Har haft AIA i alla år.

http://www.kasikornbank.com/EN/Personal/Insurance/Generalinsurance/HealthProtect/Pages/HealthCareProtect.aspx

Kasikorn verkar ha vettiga försäkringar, ska kolla även dem nästa gång.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vart nyss hos min försäkringshandläggare.- Han kom fram till at jag bör avsluta resan innan jag fyller 67 om frugan ska få mer än kaffepengar efter maj  :drinks::ledsen::queen:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med försäkringar är inte lätt, ser bra ut tills man börjar läsa villkoren. Jag åkte ju på att betala själv då jag "använt alkohol" under samma dag som jag blev inlagd.

Chansen för att jag inte skall ta mig en öl eller ett glas vin (om jag känner mig rik) till maten tex på resa när jag inte jobbar är minimal, så i princip så kan dom alltid komma med undanflykten att jag var påverkad.

 

Att undantaget även gäller andra [illegala] droger kan jag förstå, men vafan alkohol är ju lagligt.

 

Nu förlängde jag bara min hemförsäkrings resedel, och hoppas att det inte händer nåt denna gång.

 

Men jag trodde att gouda som jag använde sist var bra. Tji fick jag. Först betalade jag dom 1000kr ungefär för den delen (tiden) som inte hemförsäkringen täcker och sen fick jag slanta upp 14.000 kr för det som gouda inte ville betala.

 

Men att jämföra försäkringar är ju ett jättejobb, Läser man så står det ungefär: Inga problem - du är försäkrad för allt förutom om... och sen är det en jäkla massa undantag.

Man skall fan vara jurist för att fatta alla undantag. Samma med min hemförsäkring, med tilläg för BRF. Den gäller om det inte finns en annan försäkring som täcker skadan.

Nu är det ju så att BRFen har försäkrat kåkarna mot brand, stora vattenskador osv med en självrisk på 22.000 kr tror jag det var. Den jäkla försäkringen gjorde att min hemförsäkring inte gällde när jag fick en vattenläcka som rann ner i grannens kök.

 

Nu kostade bara pysslet med att återställa köket, lite färg och nån tapet (2.200kr) men det fick jag slanta upp, min hemförsäkring tog inte den smällen och BRF ville inte ta den kostanden heller. Grannen var ju dessutom inte försäkrad - annars hade jag nog kunnat klara mig med att betala hans självrisk. Vill ju bo kvar där i grannsämja, och det var ju från min lägenhet vattnet kom. Så jag betalade målarna eller vad det nu var för tjommar som fixade till skadorna och såg glad ut.

 

Men, det är inte 5 minuters jobb att välja rätt försäkring. Inte för mig i alla fall.

Nä du verkar ju vara kroniskt sjuk / förkyld...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men den är ju inte aktuell för en fast boende, utflyttad..utan endast för turist på resa!

 

 

365 dagar som är max längd är väl inte turistlikt?

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

365 dagar som är max längd är väl inte turistlikt?

Så du menar att de har försäkringar för fast utlandsboende, dvs utflyttad från Sverige.

Vg visa länk till det, jag skulle vara mycket intresserad av den försäkringen i så fall!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nä du verkar ju vara kroniskt sjuk / förkyld...

Tål inte ACn eller om det är nån allergi, fan vet. Hemma i Sverige har jag inte samma problem.

 

Nu är jag utan AC och då fungerar det lite bättre, tja jag har AC men jag har inte på fanstyget.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

365 dagar som är max längd är väl inte turistlikt?

Många som tar ett år och gör en jorden runt resa

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att de har försäkringar för fast utlandsboende, dvs utflyttad från Sverige.

Vg visa länk till det, jag skulle vara mycket intresserad av den försäkringen i så fall!

 

Jag har aldrig påstått att utflyttade kan köpa den.

Det är endast folkbokförda i nordiskt land inte utflyttade som kan ha den här försäkringen. Står ju i början av det finstilta.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Tål inte ACn eller om det är nån allergi, fan vet. Hemma i Sverige har jag inte samma problem.

 

Nu är jag utan AC och då fungerar det lite bättre, tja jag har AC men jag har inte på fanstyget.

 

Om det är din egen, så låt nån komma och göra rent den. Kostar bara ett par hundra Baht. Skitiga aircon's är riktiga bakteriehärder!!

 

Om du är på typ hotel, så ställ in den på 27-28-29 grader så får du mindre problem.

 

En aircon gör luften mycket torr, speciellt om det är för mycket ventilation.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
kitungmakmak

Står i valet och kvalet, skall jag resa utan försäkring (förutom de första 45 dagarna) eller inte. Kostar över 1800kr för 45 dagar till - vilket känns ganska mycket pengar när det inte verkar hända nåt (och gör det det så fick jag betala själv).

 

Hur gör ni som är borta lite längre? bara för att kolla, står säkert i tråden men det kanske har kommit nåt nytt.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...